Яким має бути освітнє середовище

Безпечне освітнє середовище — сукупність умов у закладі освіти, що унеможливлюють заподіяння учасникам освітнього процесу фізичної, майнової та/або моральної шкоди. Таке визначення знайдете у пункті 1 частини 1 статті 1 Закону України «Про повну загальну середню освіту». Також згідно з ним шкоду можна заподіяти, зокрема внаслідок недотримання вимог:

  • санітарних, протипожежних та/або будівельних норм і правил;
  • законодавства щодо кібербезпеки, захисту персональних даних;
  • безпеки харчових продуктів та/або надання неякісних послуг з харчування.

А також шляхом фізичного та/або психологічного насильства, експлуатації, дискримінації за будь-якою ознакою, приниження честі, гідності, ділової репутації (булінг (цькування), поширення неправдивих відомостей тощо), пропаганди та/або агітації, у тому числі з використанням кіберпростору, а також унеможливлюють вживання на території закладу освіти алкогольних напоїв, тютюнових виробів, наркотичних засобів, психотропних речовин.

Усього зазначеного не повинно бути в освітньому середовищі зразкового закладу освіти. А як повинно бути?

Групові осередки

Кристина Шевич, директор Сумського дошкільного навчального закладу (центру розвитку дитини) № 18 «Зірниця», переконана, що освітнє середовище — це світ взаємопов’язаних предметів, явищ та людей, які постійно оточують дітей, обумовлюючи їхній розвиток.

Як колектив дитсадка реалізував це бачення, дізнайтеся під час віртуальної екскурсії груповими осередками закладу.

  
  

Ігрові майданчики

Досвідом створення розвивального простору на ігрових майданчиках поділилися Ольга Пентій, завідувач закладу дошкільної освіти № 18 «Дзвіночок» з м. Умань, та вихователь-методист цього закладу Тетяна Денисенко. Опис їхнього досвіду роботи у статті «Дитячий садок моєї мрії, або Створюємо розвивальний простір засобами ігрових майданчиків» що в номері № 12 / 2017 журналу «Вихователь-методист дошкільного закладу».

Тетяна Тоцька, директор закладу дошкільної освіти ім. В. О. Сухомлинського, що у м. Бровари, Київської обл., розповіла, як оновили ігрові майданчики закладу, провівши конкурс серед батьків. Опис досвіду у статті «Конкурс ігрових майданчиків» що в номері № 5 / 2016 журналу «Вихователь-методист дошкільного закладу».

Ігрові осередки

Перегляньте відеоекскурсію до київського дитячого садка «Казка» (директор Яна Дралюк), де представлені ігрові осередки для дітей різного віку.

Радимо також ознайомитися з посібником «Безпечна і дружня до дитини школа в контексті реформи НУШ».

А ще прочитати статтю від переможниці Всеукраїнського конкурсу «Директор 2020: краща практика» Наталії Малишевої з Миколаєва «Як створили освітнє середовище, яке мотивує, активізує, зберігає та розвиває». У ній — про те як розробили та реалізували модель оновлення предметно-просторового середовища закладу. Таке середовище точно можна назвати зразковим, адже воно відповідає таким принципам:

  • змістовніть і насиченість;
  • гнучкість;
  • трансформованість;
  • поліфункціональність;
  • варіативність;
  • доступність;
  • безпечність.

Більше у відео «Історія одного автомістечка: Як це зробити».

Важливо пам’ятати, що у зразковому закладі середовище формує. Воно впливає на поведінку дитини та її розвиток в усіх сферах — фізичній, когнітивній, соціально-емоційній тощо. До прикладу: великий простір заохочує до руху, а невеликі осередки з книгами та м’якими іграшками — до спокійних ігор, перегляду дитячих книжок з малюнками. Освітнє середовище сприяє успіху всіх дітей, незалежно від їхніх індивідуальних особливостей.

Два приклади, як облаштувати групові кімнати.

Детальніше у статті Наталії Софій, Юлії Найди «Від стільців до занять: як організувати інклюзивне освітнє середовище» та у посібнику «Середовище, що належить дітям: порадник для педагогів закладів дошкільної освіти».

Які принципи діяльності
Яким має бути освітнє середовище
Як організовувати освітній процес