Яким має бути освітнє середовище
Безпечне освітнє середовище — сукупність умов у закладі освіти, що унеможливлюють заподіяння учасникам освітнього процесу фізичної, майнової та/або моральної шкоди. Таке визначення знайдете у пункті 1 частини 1 статті 1 Закону України «Про повну загальну середню освіту». Також згідно з ним шкоду можна заподіяти, зокрема внаслідок недотримання вимог:
- санітарних, протипожежних та/або будівельних норм і правил;
- законодавства щодо кібербезпеки, захисту персональних даних;
- безпеки харчових продуктів та/або надання неякісних послуг з харчування.
А також шляхом фізичного та/або психологічного насильства, експлуатації, дискримінації за будь-якою ознакою, приниження честі, гідності, ділової репутації (булінг (цькування), поширення неправдивих відомостей тощо), пропаганди та/або агітації, у тому числі з використанням кіберпростору, а також унеможливлюють вживання на території закладу освіти алкогольних напоїв, тютюнових виробів, наркотичних засобів, психотропних речовин.
Усього зазначеного не повинно бути в освітньому середовищі зразкового закладу освіти. А як повинно бути?
Групові осередки
Кристина Шевич, директор Сумського дошкільного навчального закладу (центру розвитку дитини) № 18 «Зірниця», переконана, що освітнє середовище — це світ взаємопов’язаних предметів, явищ та людей, які постійно оточують дітей, обумовлюючи їхній розвиток.
Як колектив дитсадка реалізував це бачення, дізнайтеся під час віртуальної екскурсії груповими осередками закладу.
![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
Ігрові майданчики
Досвідом створення розвивального простору на ігрових майданчиках поділилися Ольга Пентій, завідувач закладу дошкільної освіти № 18 «Дзвіночок» з м. Умань, та вихователь-методист цього закладу Тетяна Денисенко. Опис їхнього досвіду роботи у статті «Дитячий садок моєї мрії, або Створюємо розвивальний простір засобами ігрових майданчиків» що в номері № 12 / 2017 журналу «Вихователь-методист дошкільного закладу».
Тетяна Тоцька, директор закладу дошкільної освіти ім. В. О. Сухомлинського, що у м. Бровари, Київської обл., розповіла, як оновили ігрові майданчики закладу, провівши конкурс серед батьків. Опис досвіду у статті «Конкурс ігрових майданчиків» що в номері № 5 / 2016 журналу «Вихователь-методист дошкільного закладу».
Ігрові осередки
Перегляньте відеоекскурсію до київського дитячого садка «Казка» (директор Яна Дралюк), де представлені ігрові осередки для дітей різного віку.
Радимо також ознайомитися з посібником «Безпечна і дружня до дитини школа в контексті реформи НУШ».
А ще прочитати статтю від переможниці Всеукраїнського конкурсу «Директор 2020: краща практика» Наталії Малишевої з Миколаєва «Як створили освітнє середовище, яке мотивує, активізує, зберігає та розвиває». У ній — про те як розробили та реалізували модель оновлення предметно-просторового середовища закладу. Таке середовище точно можна назвати зразковим, адже воно відповідає таким принципам:
- змістовніть і насиченість;
- гнучкість;
- трансформованість;
- поліфункціональність;
- варіативність;
- доступність;
- безпечність.
Більше у відео «Історія одного автомістечка: Як це зробити».
Важливо пам’ятати, що у зразковому закладі середовище формує. Воно впливає на поведінку дитини та її розвиток в усіх сферах — фізичній, когнітивній, соціально-емоційній тощо. До прикладу: великий простір заохочує до руху, а невеликі осередки з книгами та м’якими іграшками — до спокійних ігор, перегляду дитячих книжок з малюнками. Освітнє середовище сприяє успіху всіх дітей, незалежно від їхніх індивідуальних особливостей.
Два приклади, як облаштувати групові кімнати.
Детальніше у статті Наталії Софій, Юлії Найди «Від стільців до занять: як організувати інклюзивне освітнє середовище» та у посібнику «Середовище, що належить дітям: порадник для педагогів закладів дошкільної освіти».
