11
Листопад 2023року
організовуємо роботу з кадрами
атестація

Як атестувати вихователя, якого прийняли на роботу в березні 2023 року

З листа до редакції: «Працівника в 2018 р. атестували на другу кваліфікаційну категорію як вихователя і на 10 т. р. як керівника гуртка. Працівник був тарифікований лише як керівник гуртка, інколи підміняв вихователів на період відпустки чи лікарняного. У 2023 р. проатестували працівника як керівника гуртка. У березні 2023 р. працівника прийняли на посаду вихователя. Чи можна атестувати його в 2024 р.? Атестація буде черговою чи позачерговою?». Відповідь — в статті

Антоніна Клименко , начальник управління соціально-економічного захисту ЦК Профспілки працівників освіти і науки України

Відповідно до статті 50 Закону України «Про освіту» педагогічний працівник проходить чергову атестацію не менше одного разу на п’ять років, крім випадків, передбачених законодавством. За результатами атестації визначається відповідність педагогічного працівника займаній посаді, присвоюються або підтверджуються кваліфікаційні категорії, присвоюються педагогічні звання. Водночас цією статтею передбачено, що атестація педагогічних працівників може бути й позачерговою.

Установлено, що положення про атестацію педагогічних працівників затверджує центральний орган виконавчої влади у сфері освіти і науки. Таке положення затверджено наказом МОН від 09.09.2022 № 805 (далі — наказ МОН № 805, Положення про атестацію), що набув чинності з 1 вересня 2023 року.

За педагогом зберігають кваліфікаційну категорію до наступної атестації

Пунктом 2 наказу МОН № 805 визнано таким, що втратив чинність, наказ МОН від 06.10.2010 № 930 «Про затвердження Типового положення про атестацію педагогічних працівників» (далі — Типове положення про атестацію).

Пунктом 3.22 Типового положення про атестацію, чинного до 1 вересня 2023 року, передбачалося, що за працівниками, які перервали роботу на педагогічній посаді (незалежно від тривалості перерви у роботі), зберігаються присвоєні за результатами останньої атестації кваліфікаційні категорії та педагогічні звання. Передбачалося також, що атестація таких працівників здійснюється не пізніше ніж через два роки після прийняття їх на роботу.

Тож оскільки працівника було прийнято на роботу на посаду вихователя в березні 2023 року, а кваліфікаційну категорію «спеціа­ліст II категорії» за цією посадою було присвоєно під час атестації в 2018 році, то кваліфікаційну категорію зберігають за педагогічним працівником до наступної атестації.

Пунктом 3 наказу МОН № 805 також установлено, що кваліфікаційні категорії, присвоєні до набрання чинності цим наказом, є дійсними до атестації педагогічних працівників, проведеної згідно з Положенням про атестацію, затвердженим цим наказом.

Пунктом 14 розділу І Положення про атестацію передбачено, що до проведення чергової атестації педагогічного працівника за ним зберігають присвоєні кваліфікаційну категорію / педагогічне звання.

Установлено, що за педагогічними працівниками, які переходять на роботу з одного закладу освіти до іншого, а також на інші педагогічні посади у цьому закладі освіти або які перервали роботу на педагогічній посаді (незалежно від тривалості перерви у роботі), зберігають присвоєні за результатами останньої атестації кваліфікаційні категорії та педагогічні звання. Атестація таких працівників здійснюється не пізніше ніж через два роки після прийняття їх на роботу.

Тому педагогічний працівник, якого прийняли на посаду вихователя в березні 2023 року, маючи кваліфікаційну категорію «спеціа­ліст ІІ категорії», присвоєну під час атестації у 2018 році, може атестуватися на умовах чергової атестації як у 2023/2024 навчальному році, так і в 2024/2025 навчальному році.

Педагог може позачергово атестуватися на присвоєння більш вищої категорії

За бажанням працівник, керуючись нормою пункту 2 розділу ІІІ Положення про атестацію, може атестуватися також на умовах позачергової атестації. Для цього він має подати заяву про це до атестаційної комісії не пізніше 20 грудня 2023 року із зазначенням у ній прохання про присвоєння вищої кваліфікаційної категорії.

При цьому відповідно до пункту 8 розділу І Положення про атестацію необхідна умова атестації — підвищення кваліфікації педагогічних працівників, яке проводиться в міжатестаційний період. Загальний обсяг підвищення кваліфікації визначається сумарно за останні п’ять років перед атестацією та незалежно від суб’єкта підвищення кваліфікації, виду, форми чи напряму, за якими педагогічний працівник пройшов підвищення кваліфікації.

Згідно з пунктом 14 Порядку підвищення кваліфікації педагогічних і науково-педагогічних працівників, затвердженого постановою КМУ від 21.08.2019 № 800, педагогічні працівники закладів дошкільної, позашкільної, професійної (професійно-технічної) освіти підвищують свою кваліфікацію не рідше одного разу на п’ять років відповідно до спеціальних законів.

Підпунктом четвертим пункту 3 наказу МОН № 805 установлено, що мінімальний загальний обсяг (загальна тривалість) підвищення кваліфікації педагогічних працівників (крім педагогічних працівників закладів загальної середньої, професійної (про­фесійно-технічної) освіти), необхідний їм для проходження атестації, становить не менше ніж 120 годин або 4 кредити ЄКТС упродовж п’яти років.

Відповідно до пункту 9 розділу І Положення про атестацію кваліфікаційна категорія «спеціаліст першої категорії» присвоюється педагогічному працівникові, який має освітній рівень бакалавр, магістр (освітньо-кваліфікаційний рівень спеціаліст) (для працівників закладів дошкільної освіти також освітньо-професійний ступінь фаховий молодший бакалавр або ступінь вищої освіти молодший бакалавр (освітньо-кваліфікаційний рівень молодший спеціаліст), стаж роботи на посадах педагогічних працівників не менше ніж п’ять років.

Щодо рівнів і повноважень атестаційних комісій, то відповідно до пункту 1 розділу ІІ Положення про атестацію атестаційні комісії I рівня створюють у закладах освіти, у яких працює більше 15 педагогічних працівників. Такі комісії атестують педагогічних працівників на присвоєння (підтвердження) кваліфікаційних категорій (усіх кваліфікаційних рівнів) і педагогічних звань або про відмову в такому присвоєнні (підтвердженні).

Атестаційні комісії II рівня створюють в органах управління у сфері освіти сільських, селищних, міських рад, які зокрема атестують педагогічних працівників закладів освіти, у яких працює менше 15 педагогічних працівників на присвоєння (підтвердження) кваліфікаційних категорій і педагогічних звань або про відмову в такому присвоєнні (підтвердженні).

За наявності у закладі освіти 15 педагогічних працівників педагогів атестує атестаційна комісія ІІ рівня. Адже абзацом шостим пункту 1 розділу ІІ Положення про атестацію установлено, що в разі відсутності атестаційних комісій І рівня їхні функції виконують атестаційні комісії II рівня органів управління у сфері освіти за місцезнаходженням суб’єктів освітньої діяльності.

У такому випадку робота та атестація педагогічного працівника на посаді керівника гуртка не впливають на збереження кваліфікаційної категорії за посадою вихователя. Але періоди такої роботи включають до педагогічного стажу для встановлення більш вищої кваліфікаційної категорії за посадою вихователя.