Що нового
28 травня
Онлайн-урок безпеки від МОН і СБУ: що робити, якщо дитину вербують
Міністерство освіти і науки України спільно з Національною поліцією та Службою безпеки України провели загальнонаціональний онлайн-урок для школярів, присвячений темі безпеки та загроз з боку російських спецслужб. Під час заходу правоохоронці розповіли підліткам з різних регіонів України, як саме ворог намагається впливати на українську молодь.
Один із головних ризиків — спроби вербування дітей через маніпуляції, психологічний тиск та фінансові обіцянки з метою втягнення їх у злочинну діяльність: підпали, диверсії чи теракти.
Учням пояснили, як розпізнати такі загрози та як діяти у разі контакту з потенційними вербувальниками. Основні рекомендації:
- телефонувати за номером 102;
- звертатися до чат-бота СБУ «Спали ФСБешника» або на гарячу лінію: 0-800-501-482;
- повідомити інспектора ювенальної превенції або представника Служби освітньої безпеки в школі.
За інформацією правоохоронців, з початку 2024 року було затримано понад 600 осіб, які за завданням Росії намагалися здійснювати злочини проти безпеки України. Усі вони замість «легких грошей» отримали підозри від СБУ та ризикують провести тривалий час за ґратами.
Онлайн-урок став частиною масштабної інформаційної кампанії, яку спільно реалізують СБУ та Нацполіція для підвищення обізнаності дітей про реальні загрози з боку ворожих спецслужб.
МОН також звернулося до батьків і освітян з низкою порад:
- будувати довірливі стосунки з дитиною з раннього віку;
- навчати правилам безпечної поведінки в інтернеті;
- підвищувати рівень медіаграмотності та правової свідомості;
- пояснювати, що обіцянки «легких заробітків» часто є пасткою;
- заохочувати дітей звертатися до офіцера СОБ у разі тривожних ситуацій.
Як наголосили у МОН, відкрите спілкування з дітьми та увага до їхнього емоційного стану — найкраща профілактика вербування і захист від небезпеки.
28 травня
«Це не відповідає воєнним реаліям»: профспілки закликають до підвищення мінімальної зарплати
За ініціативи профспілкової сторони нещодавно відбулася тристороння нарада за участю представників Уряду, роботодавців та профспілок щодо визначення розмірів мінімальної заробітної плати та тарифної ставки 1-го розряду Єдиної тарифної сітки на 2026 рік.
Представники Міністерства фінансів повідомили, що згідно з можливостями державного бюджету, на 2026 рік передбачається:
- мінімальна заробітна плата — 8 688 грн;
- тарифна ставка працівника 1-го розряду ЄТС — 3 470 грн.
Ці цифри враховують прогнозований індекс споживчих цін на 2026 рік — 108,6%.
Однак профспілки вважають запропоновані показники недостатніми. Як заявив заступник Голови Профспілки працівників освіти і науки України Сергій Романюк, таке зростання не відповідає реаліям воєнного часу й не гарантує належного рівня життя працівників.
Які критерії впливають на розмір посадового окладу керівника закладу дошкільної освіти та за яких умов його можуть підвищити або знизити?
Профспілкова сторона висунула альтернативні пропозиції:
- встановити мінімальну заробітну плату з 1 січня 2026 року не нижче 12 195 грн — тобто не менше 50% від прогнозної середньої зарплати на кінець 2024 року;
- прирівняти тарифну ставку працівника 1-го розряду ЄТС до рівня «мінімалки», але не нижче фактичного прожиткового мінімуму з урахуванням інфляції.
Учасники наголосили, що такі ініціативи базуються на європейських стандартах, зокрема положеннях Директиви ЄС 2022/2041 про адекватну мінімальну зарплату, а також відповідають курсу України на інтеграцію до ЄС.
Під час зустрічі були зафіксовані серйозні розбіжності у підходах сторін, а також формальний характер діалогу з боку уряду. Водночас позитивом профспілки вважають те, що уряд не планує заморожування соціальних гарантій і готовий повернутися до перегляду показників у разі економічного зростання.
28 травня
Вчителям і батькам на допомогу: офіційний путівник по новій системі оцінювання НУШ
Міністерство освіти і науки України розробило спеціальний путівник для батьків, який пояснює особливості сучасної системи оцінювання в межах реформи Нової української школи.
Відповідний документ покликаний зміцнити співпрацю між батьками, вчителями та учнями.
У путівнику батьки знайдуть відповіді на ключові запитання:
- чим відрізняється нова система оцінювання від традиційної;
- як формувальне оцінювання сприяє розвитку дитини;
- як правильно інтерпретувати зворотний зв’язок від учителя;
- що означає свідоцтво досягнень і яку інформацію воно містить.
МОН роз’яснює як оцінювати результати навчання відповідно до вимог Державного стандарту базової середньої освіти. Йдеться про нюанси поточного, семестрового та річного оцінювання учнів. Редакція журналу згрупувала матеріал, щоб вам легко і швидко розібратися з групами результатів
Як зауважили в МОН, цей ресурс допоможе батькам краще розуміти результати навчання своїх дітей, а педагогам — доступно пояснити суть нових підходів.
«Ми впевнені, що успіх освітньої реформи залежить від спільної роботи вчителів, учнів і батьків. Путівник має стати інструментом для більш ефективної взаємодії всіх учасників навчального процесу», — йдеться в повідомленні відомства.
Нагадаємо, раніше МОН оприлюднило методичні рекомендації щодо оцінювання в 2024/2025 навчальному році, які також покликані полегшити впровадження змін у школах.
28 травня
Освітній омбудсмен про нові заходи безпеки у школах: хто не зможе працювати з дітьми
Освітній омбудсмен Надія Лещик повідомила про результати засідання Комітету Верховної Ради з питань освіти, науки та інновацій, яке відбулося 27 травня.
Посадова інструкція вчителя: оновлена
Серед ключових тем — обговорення законопроєкту №11543, що передбачає нові заходи безпеки у школах, а також посилення захисту дітей від насильства.
За словами омбудсмена, документ забороняє участь у навчальному процесі особам, які:
- мають непогашену судимість;
- визнані винними у злочинах проти статевої свободи;
- притягнуті до відповідальності за домашнє насильство, булінг або невиконання батьківських обов’язків.
«Маємо ситуації, коли вчитель, визнаний винним у булінгу, продовжує працювати в школі. Це неприпустимо», — наголосила Надія Лещик.

За експертної підтримки Державної служби якості освіти України. Усвідомите траєкторію розвитку школи, опрацюєте алгоритм, методи і напрями самооцінювання
Законопроєкт також не зобов’язує школи негайно впроваджувати всі заходи безпеки. На вимогу Асоціації міст України та за підтримки омбудсмена, їх реалізацію пропонують здійснювати поступово, залежно від фінансових можливостей громади.
Ще одна важлива пропозиція — виділення окремої субвенції на безпекові заходи, що дозволить закладам освіти адаптуватися до нових вимог без перевантаження керівників.
Окрім того, освітній омбудсмен ініціювала:
- розробку правового порядку відеоспостереження у школах за участі МОН та МВС;
- захист самих педагогів, що буде темою наступного засідання;
- налагодження співпраці з іноземними видавцями щодо підручників для дітей з особливими освітніми потребами (ООП), оскільки наразі 14 назв підручників не адаптовані для таких учнів;
- удосконалення електронних додатків до підручників для дітей з ООП.
«Цей законопроєкт — не лише про інфраструктуру, а про людей. Про безпечне середовище для дитини та відповідальність дорослих, які з нею працюють», — зауважила Надія Лещик.
28 травня
Календар на червень для освітян: ваш помічник у плануванні
27 травня
Зарплати у дитсадах зростуть: Кабмін ухвалив рішення про нові тарифні розряди
27 травня Кабінет Міністрів України ухвалив постанову, що передбачає підвищення тарифних розрядів для працівників закладів дошкільної освіти. Документ затверджено на виконання вимог Закону України «Про дошкільну освіту» та інших нормативних актів у сфері освіти.
Зміни в оплаті праці педагогів ЗДО
Згідно з оновленнями, які набудуть чинності з 1 січня 2026 року, зростуть тарифні розряди для таких категорій працівників:
- Музичні керівники та інструктори з фізкультури в дитячих садках отримають нову вилку тарифних розрядів — від 10 до 14;
- Керівникам дошкільних і позашкільних закладів освіти підвищено нижню межу тарифних розрядів, що прямо вплине на базові посадові оклади;
- Уперше визначено рівень оплати праці для завідувачів внутрішніх підрозділів у школах — дошкільних, позашкільних, пансіонів чи інтернатів. Їхні розряди становитимуть від 13 до 15;
- Також постановою проведено узгодження назв освітніх установ відповідно до актуальної термінології чинного законодавства.
Окрім того, в уряді нагадали, що засновники державних і комунальних дитсадків уже зараз можуть підвищувати зарплати, використовуючи право, закріплене в законі «Про дошкільну освіту». Це дозволяє встановлювати оклади вище за передбачені урядом, за наявності фінансової спроможності.
Рішення Кабміну є частиною ширшої державної політики, спрямованої на підвищення престижу професій у сфері освіти та забезпечення якісного навчального середовища для наймолодших українців.
За матеріалами МОН
27 травня
Від критичного мислення до цифрових платформ: як змінюється українська освіта майбутнього
Освіта залишається одним із ключових напрямів державної політики України. Саме тому розвиток освіти обговорювали учасники конференції «Освіта нової України», що відбулася 27 травня в Києві.
Під час заходу Прем’єр-міністр України Денис Шмигаль представив стратегічні цілі державної освітньої політики. У центрі цих змін — дитина, її безпека, розвиток і підготовка до сучасних викликів.
Головними орієнтирами урядової політики в освіті стали:
🔹 Підготовка до життя в динамічному світі. Йдеться не лише про знання, а й про формування в учнів навичок критичного мислення, здатності навчатися впродовж життя й орієнтуватися в інформаційному просторі.
🔹 Підвищення конкурентоздатності випускників. Школа має виявляти таланти та мотивувати дітей до розвитку, а профтехосвіта й вищі заклади — готувати фахівців, потрібних економіці.
🔹 Безпека та доступність навчання. Як зауважив керівник уряду, за останні два роки на облаштування укриттів у школах держава виділила близько 14 млрд грн. Уже побудовано 15 підземних шкільних укриттів у прифронтових регіонах, і ще понад 180 об'єктів мають з’явитися до кінця року. Загалом 80% українських шкіл мають укриття, і ця цифра постійно зростає.

За експертної підтримки Державної служби якості освіти України. Усвідомите траєкторію розвитку школи, опрацюєте алгоритм, методи і напрями самооцінювання
🔹 Розвиток «Школи офлайн». Уряд прагне повернути якомога більше дітей до очного навчання. На закупівлю шкільних автобусів уже виділено 2,8 млрд грн, що забезпечить доступ до освіти для дітей з віддалених громад.
🔹 Фінансування НУШ та старшої школи. За останні два роки 3,4 млрд грн було спрямовано на реалізацію концепції Нової української школи та ще майже 500 млн грн — на забезпечення старшої школи сучасним обладнанням.
🔹 Цифровізація освіти. Тисячі шкіл уже використовують освітню платформу «Мрія», яка стала частиною цифрової освітньої екосистеми, ініційованої Президентом.
🔹 Підтримка професійної освіти. Понад 1 млрд грн інвестовано в модернізацію профтехосвіти. Окрім того, держава запустила грантову підтримку для дуальної освіти — коли учні навчаються безпосередньо на базі підприємств.
🔹 Гранти для контрактників. Як інструмент підтримки доступу до вищої освіти, уже близько 13 тисяч студентів отримали державні гранти на навчання на контрактній формі.
Денис Шмигаль також наголосив, що інтеграція вищої освіти в європейський освітній простір залишається незмінним курсом. За його словами, розвиток освіти — не лише інвестиція в майбутнє, а ключ до відбудови та зміцнення України.
27 травня
Суттєве підвищення вчительських зарплат: уряд шукає додаткові кошти на 2026 рік
Якщо вдасться знайти додаткові кошти, у 2026 році українські вчителі можуть отримати суттєве підвищення так званої «вчительської доплати». Про це заявив міністр освіти і науки України Оксен Лісовий під час конференції «Освіта нової України».
Посадова інструкція вчителя: оновлена
За словами міністра, наразі потреби освітньої сфери значно перевищують можливості державного бюджету. На повне виконання норм закону про освіту потрібно понад 300 мільярдів гривень, однак така сума є недосяжною в умовах війни.
Водночас на 2025 рік уже вдалося залучити додаткові 12 мільярдів гривень, які дозволять здійснювати надбавки вчителям у розмірі 1 тисячі гривень із січня та 2 тисяч гривень із вересня.
«Ми працюємо над різними сценаріями підвищення зарплат: це і спрощення структури нарахувань, і перетворення оплати праці на мотиваційний інструмент для професійного розвитку. Але навіть найпростіший з варіантів вимагає мінімум 40 мільярдів гривень», — пояснив очільник МОН.
Зокрема уряд готовий діяти поступово: якщо буде знайдено фінансування в менших обсягах, то сума щомісячної доплати зростатиме відповідно. Наприклад, ще 12 мільярдів дозволять збільшити доплату вдвічі, 24 мільярди — втричі.
Таким чином, «вчительська доплата», яку вже запроваджено з 2025 року, може стати основою для подальшого зростання доходів педагогів. Йдеться про щомісячні виплати педагогічним працівникам закладів загальної середньої освіти у розмірі 1,3 тисячі гривень (1 тис. грн «на руки») з січня та 2,6 тисячі гривень (2 тис. грн «на руки») з вересня 2025 року.
Оксен Лісовий наголосив, що підвищення вчительських зарплат є стратегічною метою, над якою МОН працює спільно з іншими урядовими структурами.
За інформацією Інтерфакс-Україна
26 травня
Проблема масового вивезення 17-річних хлопців за кордон: думка МОН
Попри виїзд частини неповнолітніх українців за кордон, близько 20 тисяч 17–18-річних цьогоріч зареєструвалися на складання національного мультипредметного тесту (НМТ), перебуваючи за межами України.
Про це в інтерв’ю заявив заступник міністра освіти і науки Михайло Винницький.
За його словами, цьогоріч НМТ відбудеться у 55 закордонних центрах у 34 країнах. Це свідчить про те, що, попри всі обставини, українська вища освіта залишається привабливою навіть для тих, хто наразі живе за кордоном.
«Факт такий: ці люди мають можливість вступати в університети Польщі, Німеччини чи Великої Британії без НМТ. Але вони свідомо обирають українське. Це дуже сильний сигнал», — зауважив заступник міністра освіти.
Водночас, посадовець зазначив, що певна частина молоді все ж втрачається — батьки вивозять синів за кордон, і не всі з них повертаються. Статистику щодо кількості таких випадків збирають Державна міграційна та Державна прикордонна служби.
На запитання, як стимулювати повернення дітей, Винницький відповів: критично важливим є забезпечення стабільної безпеки в країні. Але не менш важливо — подолати внутрішній комплекс меншовартості.
Він також наголосив, що держава підтримує талановиту молодь: високі бали на НМТ або ЗНО дають змогу отримати бюджетне місце та стипендію.
«У нас є хороші університети, є сильні школи. Так, не всюди, але так само і в інших країнах. Освіта — це те, що формує націю, яка зупинила ворога», — підсумував Михайло Винницький.
26 травня
Дефіцит кадрів: як Україна бореться з катастрофічною нестачею педагогів?
Гостра нестача педагогічних кадрів в українських школах і університетах залишається критичною проблемою. Вирішити її можна насамперед через підвищення заробітної плати вчителям.
Про новий профстандарт для вчителя
Про це заявив заступник міністра освіти і науки Михайло Винницький в інтерв’ю.
«Педагогічна освіта у нас буде популярною, коли буде нормальна зарплата вчителя. Цього року вона зросла на 2000 гривень. Плануємо підвищення й надалі», — зазначив Винницький, додавши, що питання вимагає пріоритетного ставлення на національному рівні.
За словами посадовця, держава вже зараз інвестує у підготовку вчителів. Зокрема, торік на спеціальність «Середня освіта» вступили 7349 осіб, з яких 78% отримали бюджетні місця. Водночас значна частина випускників не залишається в професії або працює в школі недовго — головним чином через низькі зарплати.
Ще один напрям розвитку — залучення до викладання студентів інших спеціальностей.
«Мій син навчається на фізика і вже думає піти повчителювати. У нього немає педагогічної освіти, але він може пройти педагогічну інтернатуру і стати вчителем», — поділився заступник очільника МОН.
Як вважають у МОН, підвищення престижу професії та створення додаткових можливостей для молоді — ключ до вирішення кадрового дефіциту в освіті.
26 травня
НМТ — тимчасове рішення: коли Україна поверне ЗНО у звичному форматі
Попри понад три роки повномасштабної війни, в українських університетах навчається близько мільйона студентів, значна частина з яких — очно.
Про це повідомив заступник міністра освіти і науки Михайло Винницький в інтерв’ю, де окреслив актуальні освітні питання — від формату вступних випробувань до реформ у закладах вищої освіти.
Один з ключових аспектів розмови — чи повернеться зовнішнє незалежне оцінювання (ЗНО) у традиційній формі. За словами Винницького, національний мультипредметний тест (НМТ) використовується винятково через безпекові обставини.
«ЗНО — безумовно кращий інструмент перевірки знань. Але зібрати 300 тисяч абітурієнтів в один день у час війни — це просто запрошення для ворога: "бомбіть нас зараз"», — наголосив заступник міністра.
Саме тому НМТ проводиться у менших групах, упродовж місяця-півтора, з дотриманням безпекових умов. У МОН визнають: це не оптимальний формат, але в нинішніх реаліях — єдиний можливий.
Винницький також підкреслив, що система зовнішнього оцінювання залишиться в тій чи іншій формі, адже вона забезпечує справедливість вступу та довіру до системи освіти. ЗНО повернуть тоді, коли це стане безпечно.
26 травня
Гарантії для педагогів: МОН пропонує нові правила кадрового резерву на деокупованих територіях
Міністерство освіти і науки України ініціювало громадське обговорення проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до Порядку формування кадрового резерву працівників для роботи у закладах освіти на деокупованих територіях України».
Проєкт документа розроблено з метою заохочення педагогів долучатися до кадрового резерву для роботи на звільнених територіях, а також для реалізації державних гарантій, передбачених статтею 57-1 Закону України «Про освіту». Зокрема, йдеться про забезпечення педагогічних працівників, чия робота була призупинена, виплатами середньомісячного заробітку.
Основні зміни, які пропонує МОН:
- Електронна подача заявок: педагогічні працівники зможуть подавати заявки на зарахування до кадрового резерву через програмно-апаратний комплекс «Автоматизований інформаційний комплекс освітнього менеджменту» (АІКОМ);
- Обмін інформацією: буде врегульовано порядок обміну даними між технічним адміністратором АІКОМ та органами управління освітою;
- Заробітна плата в умовах простою: гарантовано виплату середньомісячної заробітної плати педагогам, які залишились без навантаження з 1 вересня 2025 року через простій в умовах воєнного стану;
- Уточнення порядку виключення з резерву: визначаються умови відрахування окремих категорій працівників із кадрового резерву.
Зауваження та пропозиції до проєкту можна надсилати до 9 червня 2025 року на електронну адресу: [email protected] (з темою листа «обговорення резерв»).
Підсумки громадського обговорення буде оприлюднено на сайті Міністерства освіти і науки України не пізніше ніж через два тижні після ухвалення рішення.
23 травня
Дослідження індексу майбутнього: як війна вплинула на професійні вибори української молоді
22 травня 2025 року Фундація Олени Зеленської представила результати дослідження «Індекс майбутнього: професійні очікування та розвиток підлітків в Україні».
Дослідження охопило понад 10 000 респондентів — підлітків віком 13–16 років та їхніх батьків або опікунів з усіх регіонів України, за винятком тимчасово окупованих територій.
Метою дослідження було проаналізувати плани й очікування молоді щодо професійного майбутнього, а також дослідити, як на них впливають війна, освітнє та психологічне середовище, родина та соціально-економічні умови.
Ключові висновки дослідження:
- 82% опитаних підлітків мають обнадійливе бачення свого майбутнього, проте лише 60% позитивно оцінюють майбутнє України.
- Кожен п’ятий підліток ще не визначився з майбутньою професією, а 70% не можуть назвати конкретну сферу зайнятості, у якій хотіли б працювати у 30-річному віці — цей показник майже вдвічі перевищує середнє значення у країнах ОЕСР.
- Популярні серед підлітків професії часто не відповідають наявному попиту на українському ринку праці. Зокрема, галузі з системним кадровим дефіцитом, такі як промисловість, залишаються поза увагою молоді.
Перша леді України Олена Зеленська зазначила, що результати дослідження свідчать про необхідність створення умов, де талант і здібності кожної дитини знайдуть застосування саме в Україні.
23 травня
МОН запроваджує нові правила реєстрації для сертифікації педагогічних працівників
Міністерство освіти і науки України оприлюднило для громадського обговорення проєкт наказу «Про затвердження Порядку реєстрації для участі в сертифікації педагогічних працівників». Документ розроблено на виконання оновленого Положення про сертифікацію педагогічних працівників, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 1190 (у редакції від 14 січня 2025 року).
Що передбачає новий Порядок реєстрації
Проєкт акта встановлює чіткі правила та процедури реєстрації для педагогів, які бажають пройти сертифікацію. Зокрема, передбачено:
- Два етапи реєстрації:
- Основний — у межах регіональних квот, встановлених МОН;
- Додатковий — без застосування регіональних обмежень.
- Вимоги до учасників:
- педагогічне навантаження не менше ніж 0,25 ставки;
- стаж роботи щонайменше два роки;
- не брали участі в сертифікації за кошти держбюджету протягом останніх двох років (з певними винятками).
- Процедура реєстрації:
Реєстрацію здійснює регіональний центр оцінювання якості освіти відповідно до місцезнаходження закладу освіти, де працює вчитель.
У разі досягнення граничної кількості учасників, реєстрацію можуть припинити достроково.
МОН приймає зауваження та пропозиції до проєкту документа до 20 червня 2025 року на електронну пошту: [email protected]
Звіт про результати громадського обговорення буде оприлюднено на сайті Міністерства не пізніше ніж через два тижні після ухвалення рішення.
22 травня
У МОН впорядкували оплату праці педагогів у дитсадках: нові норми робочого часу та обов'язків
Міністерство освіти і науки України надало роз’яснення щодо порядку оплати праці педагогічних працівників у закладах дошкільної освіти. Зміни набрали чинності 3 березня 2025 року відповідно до наказу МОН №100, який узгоджено з новою редакцією Закону України «Про дошкільну освіту» №3788-ІХ.
Зміни в оплаті праці педагогів ЗДО
Згідно з новими правилами, посадовий оклад вихователів, методистів та інших педагогів дитсадків тепер визначається на основі усього робочого часу, передбаченого законодавством, а не лише за кількість годин безпосередньої роботи з дітьми.
Для працівників встановлені такі норми робочого часу:
- 35 годин/тиждень — для керівників, вихователів-методистів, соціальних педагогів, асистентів вихователя;
- 30 годин/тиждень — для вихователів, психологів, логопедів, інструкторів з фізкультури, музичних керівників, керівників гуртків.
Нововведенням також стало чітке розмежування педагогічного навантаження як складової частини робочого часу. Наприклад:
- Вихователь, інструктор з фізкультури має норму навантаження 25 год/тиждень;
- Музичний керівник — 24 год;
- Психолог, дефектолог, логопед — 20 год;
- Керівник гуртка — 18 год.
Решта часу передбачена для методичної, організаційної та іншої педагогічної діяльності. Якщо педагог виконує більше годин безпосередньої роботи з дітьми, ніж передбачено законом, ці години мають бути додатково оплачені.
Відтепер у тарифікаційних списках оплата праці має враховувати загальний робочий час. Для цього вводиться формула перерахунку, яка дозволяє перевести педагогічне навантаження у години повного робочого часу.
Додаткова оплата за понаднормову роботу
Якщо вихователі продовжують працювати за старою нормою — 30 годин із дітьми щотижня — вони мають право на додаткову оплату за 5 годин понаднормової роботи. Це особливо актуально для закладів, які не оновили штатні розписи після 1 січня 2025 року, коли набув чинності новий закон.
Як наголосили в МОН, методична та інша педагогічна діяльність може виконуватися за межами дитсадка, у тому числі дистанційно. Гнучкий графік також дозволяє частково працювати поза межами установи, що важливо для організації ефективної та сучасної роботи.
Робочий час може перевищувати режим роботи закладу
З огляду на специфіку роботи та дозволені форми її виконання, робочий час педагогічного працівника може бути довшим за встановлений графік дитсадка, якщо частина обов’язків виконується, наприклад, удома або поза установою.
Керівник ЗДО відповідає за планування та організацію роботи, затвердження графіків, посадових інструкцій та штатних розписів. Він також має забезпечити дотримання нового законодавства у частині оплати праці та тривалості робочого часу педагогів.
22 травня
Від 15 000 до 50 000 грн: наскільки збільшились зарплати у директорів шкіл
Станом на травень 2025 року середня заробітна плата директора школи в Україні становить 33 500 гривень на місяць. Це на 43% більше порівняно з аналогічним періодом минулого року, коли середній дохід складав близько 23 500 гривень.
За даними порталу Work.ua, середня заробітна плата директора школи в Україні становить близько 20 000 — 35 000 гривен на місяць. Однак важливо зазначити, що розмір доходу може суттєво відрізнятися залежно від регіону, типу навчального закладу та досвіду керівника.
Деталі зарплат директорів шкіл:
- Державні школи: 15 000 — 25 000 грн;
- Приватні та спеціалізовані школи: 25 000 — 50 000 грн;
- Великі міста (Київ, Львів, Харків): вищі оклади;
- Сільські школи: нижчі ставки.
До зарплати також часто додаються премії та надбавки за педагогічний стаж, кваліфікацію та досягнення навчального закладу, що може суттєво змінити розмір зарплати у порівнянні від середньої.
Наразі на сайті доступно близько 20 вакансій за заголовком «Директор школи».
22 травня
Зарплати в дошкіллі: скільки заробляють вихователі у різних містах України?
Станом на травень 2025 року середня заробітна плата вихователя в Україні становить 17 000 гривень, що на 17% більше порівняно з аналогічним періодом минулого року.
Зміни в оплаті праці педагогів ЗДО
Водночас, за даними резюме, розміщених на Work.ua, очікувана зарплата вихователів складає 20 000 гривень. Щодо кількості вакансій, то наразі на платформі шукають більше 600 педагогічних працівників. Середня зарплата вихователя за містами становить:
- У Києві середня зарплата вихователя досягає 20 000 гривень, що на 25% більше, ніж у травні 2024 року.
- У Львові середня зарплата становить 18 500 гривень.
- У Черкасах — 12 500 гривень.
- Найменшою є зарплата вихователя в Житомирі — 11 500 гривень.
Для порівняння, за даними Міністерства освіти і науки України у 2024 року середня заробітна плата вихователів залежала від категорії та стажу й становила:
- Молодий вихователь без категорії та стажу роботи — 9 382 гривні.
- Вихователь другої категорії — 11 672 гривні.
- Вихователь першої категорії — 12 499 гривень.
- Вихователь вищої категорії — 13 325 гривень.
Такі дані свідчать про зростання заробітних плат у сфері дошкільної освіти, проте рівень оплати праці все ще залежить від регіону, досвіду та категорії працівника.
21 травня
Нові стандарти якості: що передбачають зміни до правил для навчальної літератури
Міністерство освіти і науки України пропонує до громадського обговорення одразу два проєкти наказів, спрямованих на вдосконалення процедур, пов’язаних із навчальною літературою для закладів освіти.
Зокрема, йдеться про:
- проєкт наказу «Про внесення змін до Порядку проведення апробації навчальної літератури для закладів загальної середньої освіти»;
- проєкт наказу «Про внесення змін до Порядку здійснення експертизи, надання грифів навчальній літературі та навчальним програмам».
У Міністерстві зазначають, що зміни розроблені з метою приведення процедур у відповідність до чинного законодавства, а також удосконалення механізмів апробації та експертизи навчальних матеріалів для закладів дошкільної та загальної середньої освіти.
Пропозиції та зауваження до обох проєктів можна надсилати до 5 червня 2025 року на електронні адреси: [email protected] або [email protected]
Результати громадського обговорення буде оприлюднено на офіційному сайті Міністерства освіти і науки України не пізніше ніж через два тижні після ухвалення відповідних рішень.
21 травня
Школа без страху: уряд виділив 272,5 млн грн на безпечне освітнє середовище
Кабінет Міністрів України затвердив розподіл 272,5 мільйона гривень субвенції з державного бюджету на облаштування безпечного освітнього середовища в закладах загальної середньої освіти.
Про це повідомив Прем’єр-міністр України Денис Шмигаль під час засідання уряду 21 травня 2025 року.
Фінансування буде спрямоване до місцевих бюджетів 21 області та міста Києва. За словами голови уряду, ці кошти мають забезпечити комфортні та безпечні умови навчання для всіх дітей, незалежно від їхнього місця проживання.
«Очікуємо від регіонів та громад ефективного використання цих коштів. Наша спільна мета — захистити кожну дитину, створити комфортне освітнє середовище, дати дітям простір для отримання знань, соціалізації і розвитку», — підкреслив Денис Шмигаль.
У рамках державної політики «Школа офлайн» у 2025 році планується реалізація 185 інфраструктурних проєктів — насамперед це будівництво сучасних укриттів у школах по всій країні.
Загалом на реалізацію ініціатив, пов’язаних із безпекою та інфраструктурним розвитком у сфері освіти, у державному бюджеті на 2025 рік передбачено понад 11 мільярдів гривень. Окрім того, ще понад 2 мільярди гривень буде виділено на закупівлю нових шкільних автобусів, щоб забезпечити доступність освіти для дітей із сільських територій та віддалених громад.
21 травня
Як визначатиметься педагогічне навантаження вчителів у 2025/2026 навчальному році
Педагогічне навантаження вчителів на новий навчальний рік визначає керівник закладу освіти, погоджуючи його з профспілковим комітетом. При цьому враховуються кількість годин згідно з навчальними планами, наявність педагогічних кадрів та інші умови, що склалися в школі чи іншому освітньому закладі.
Про новий профстандарт для вчителя
Керівник зобов’язаний повідомити вчителів про їхнє навантаження до початку відпустки, однак законодавство не встановлює конкретної форми цього повідомлення — воно може бути як усним, так і письмовим.
Остаточне затвердження тарифікаційного списку, де вказуються ставки, доплати, кількість годин, тарифні розряди тощо, має відбутися до 5 вересня з погодженням профспілкового комітету. Цей документ подається до вищого органу управління освітою.
Перерозподіл педагогічного навантаження протягом навчального року можливий:
- у разі зміни кількості годин з окремих навчальних предметів (інтегрованих курсів), що передбачено навчальним планом закладу освіти;
- за письмовою згодою педагогічного працівника з додержанням законодавства про працю.
Водночас будь-які зміни повинні відповідати нормам Закону України «Про повну загальну середню освіту».

Ви втомилися від того, що ваш робочий день схожий на нескінченний квест «Знайди вільну хвилину»? Ми розкриємо секрети тайм-менеджменту, які перетворять вас на справжнього володаря часу. Готові перетворити хаос на порядок? Тоді хутчіш читайте нашу статтю!
Якщо загальна кількість годин у закладі зменшується, а педагог не погоджується на зменшення навантаження, керівник зобов’язаний скоротити чисельність штату. У такому разі застосовуються положення статті 42 Кодексу законів про працю України, яка гарантує переважне право на залишення на посаді тим, хто має вищу кваліфікацію і продуктивність праці.
Педнавантаження і оплата праці
Крім того, про будь-які істотні зміни умов праці — зокрема зміну оплати, графіка роботи, розрядів або посад — працівника слід повідомити не пізніше ніж за два місяці, відповідно до статті 32 КЗпП.
20 травня
Підтримка для всіх: МОН виносить на обговорення зміни до правил надання реабілітаційних послуг
Міністерство освіти і науки України винесло на громадське обговорення проєкт постанови Кабінету Міністрів «Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України у сфері освіти». Документ передбачає розширення повноважень спеціальних закладів загальної середньої освіти щодо надання реабілітаційної допомоги.
Йдеться, зокрема, про надання можливості спеціальним школам і навчально-реабілітаційним центрам надавати реабілітаційні послуги не лише дітям з особливими освітніми потребами, а й іншим категоріям населення з порушеннями зору та/або слуху. Серед них — військовослужбовці, ветерани війни, звільнені з військової служби та особи з особливими заслугами перед Батьківщиною.
Проєкт постанови також передбачає внесення змін до Положення про спеціальну школу та навчально-реабілітаційний центр, а також до переліку платних послуг, які можуть надаватися державними й комунальними закладами освіти.
Документ розроблено МОН на виконання Закону України від 25 лютого 2025 року № 4250-IX «Про внесення змін до деяких законів України щодо надання закладами освіти реабілітаційних послуг (реабілітаційної допомоги)».
Зауваження та пропозиції до проєкту приймаються до 5 червня 2025 року на електронну адресу: [email protected].
Результати громадського обговорення буде опубліковано на офіційному сайті МОН у період з 6 по 13 червня 2025 року.
20 травня
Експлуатація педагогічних працівників: 80% вчителів страждають від надмірного навантаження
У Службі освітнього омбудсмена зафіксували численні звернення від керівників та педагогів закладів загальної середньої освіти щодо надмірного навантаження поза межами посадових обов’язків.
Посадова інструкція вчителя: оновлена
Зокрема, йдеться про виконання додаткових функцій, які не передбачені інструкціями: чергування в пунктах незламності, перебування в укриттях під час тривог після завершення уроків, адміністрування електронних ресурсів тощо. Освітяни наголошують, що це призводить до професійного вигорання і відмови від подальшої роботи в системі освіти.
«Працюю над розвантаженням освітян від зайвих обов’язків», — заявила освітній омбудсмен Надія Лещик.
Зокрема вона нагадала, що відповідно до статті 24 Закону України «Про повну загальну середню освіту», робочий час вчителя включає лише ту діяльність, яка передбачена трудовим договором та посадовою інструкцією.
Для вивчення проблеми Офіс омбудсмена спільно з ГО «Центр інноваційної освіти “Про.Світ”» провів два опитування серед освітян. Хоча дослідження не є репрезентативним, його результати дають уявлення про масштаби навантаження.
За результатами першого опитування, понад 80% педагогів регулярно виконують такі обов’язки поза уроками:
- підвищення кваліфікації (91,14%);
- участь у педрадах, методоб’єднаннях, семінарах (понад 86%);
- заповнення класних журналів (86,07%);
- комунікація з батьками (83%).
Ще 50–80% опитаних зазначили серед своїх обов’язків перевірку зошитів, чергування на перервах, участь в атестації, підготовку учнів до конкурсів і олімпіад, а також перебування в укритті після робочого дня. Від 40% до 50% педагогів займаються оформленням кабінетів, дистанційним навчанням, компенсацією освітніх втрат, чергуванням у коридорах тощо.
У категорії додаткових обов’язків, які виконують менше ніж 25% вчителів, — прибирання класів і території, чергування на учнівських заходах, ремонтні роботи, підготовка до сертифікації та НМТ.
Окрім того, освітній омбудсмен зауважила, що багато з цих обов’язків не мають жодного правового підґрунтя для обов’язкового виконання. Наприклад, обробка фото та відео для звітності, що стала частиною роботи 63,8% опитаних, не входить до посадових обов’язків педагогів.
«Педагогічна діяльність має бути зосереджена на навчанні, вихованні та розвитку учнів, а не на нескінченній роботі з документами, технічною підготовкою чи комунікацією у месенджерах у позаробочий час», — підкреслила Надія Лещик.
20 травня
У МОН підбили підсумки квітня: нові школи, STEM-лабораторії та підготовка до реформи НУШ
Міністерство освіти і науки України оприлюднило щомісячний дайджест, у якому підбито підсумки квітня та окреслено основні ініціативи й плани на травень–червень 2025 року. У центрі уваги — безпечна інфраструктура, підтримка дітей за кордоном, розвиток НУШ, оновлення програм і підвищення кваліфікації педагогів.
У рамках політики «Школа офлайн» триває створення безпечного середовища для очного навчання. У Запоріжжі відкрили шосту підземну школу, ще одну — в селі Сухополова на Чернігівщині, а також два укриття на Сумщині та підземну школу на Одещині за підтримки уряду Литви. Уряд затвердив фінансування 144 інфраструктурних проєктів, з яких 68 уже в процесі будівництва.
Також з початку року громади закупили 110 шкільних автобусів для безпечного підвезення дітей. До експериментального проєкту зі створення безпечного освітнього простору долучилися 580 шкіл, а в понад 1500 школах уже працюють шкільні офіцери безпеки (СОБ), які проводять профілактичну роботу та реагують на надзвичайні ситуації.
Окрему увагу в МОН приділяють підтримці дітей за кордоном. Таким чином завершено громадське обговорення проєкту Порядку визнання результатів навчання, здобутих за межами України, що стане основою для прозорої реінтеграції учнів в українську освітню систему. Освітні осередки з українознавчим компонентом допомагають зберігати національну ідентичність та дозволяють дітям отримувати українські документи про освіту.
У квітні уряд виділив майже 500 млн грн на облаштування сучасних кабінетів біології, хімії, фізики, географії, математики та STEM-лабораторій. Відбувся добір закладів освіти для отримання цієї субвенції. Триває втілення реформи НУШ: 30 ліцеїв-амбасадорів визначили профілі для навчання 10-класників з 1 вересня 2025 року. Завершено ще чотири експертні зустрічі в межах політики «Освіта для життя», які стануть основою для створення навчальних програм, підручників та моделей сучасних навчальних кабінетів.
Також було підбито підсумки конкурсного відбору підручників для 8 класу. Держава профінансує друк 75 підручників, ще 32 — за умови доплати видавництв. Окрім того, 40 підручників перекладатимуть мовами національних меншин.
Щодо патріотичного виховання, то в цей період було оновлено інноваційний освітній проєкт «Захист України»: змінено етапи реалізації, завдання, часові межі та склад науково-консультативної ради. Затверджено типові програми підвищення кваліфікації педагогів за модулями «Основи пілотування БпЛА» та «Основи стрілецької та тактичної підготовки».
Окремо МОН надало рекомендації щодо організації шкільного харчування, перенесення навчальних годин між закладами через договори, а також механізмів фінансування викладання предметів у складних умовах. Міністерство продовжує відкритий діалог із освітянами та батьками, проводячи зустрічі для обговорення актуальних питань реформ.
Як наголосили у МОН, освіта в Україні має залишатися якісною, доступною та безпечною попри всі виклики сьогодення.
20 травня
У 2025 році усім педагогам ЗДО — 56 днів щорічної відпустки
Міністерство освіти і науки України надало роз’яснення щодо тривалості щорічної основної відпустки для педагогічних працівників закладів дошкільної освіти у 2025 році. МОН офіційно підтвердило: у 2025 році всі педагогічні працівники закладів дошкільної освіти мають право на 56 календарних днів щорічної основної відпустки.
Це стало можливим завдяки постанові Кабінету Міністрів України від 11.02.2025 № 143, яка набула чинності 18 лютого 2025 року. Документ вносить зміни до Порядку № 346 — документа, що регулює надання відпусток освітянам.
Зміни в оплаті праці педагогів ЗДО
Важливе уточнення: норма застосовується з моменту набуття чинності, тобто з 18 лютого 2025 року, і діє на всі відпустки, які надаються за відпрацьований рік. МОН наголошує, що немає підстав надавати педагогам ЗДО коротшу відпустку, ніж передбачено новими змінами. Це підтверджено як нормами законодавства, так і рішенням Конституційного Суду України щодо незворотної дії нормативно-правових актів у часі.
МОН також нагадує, що згідно зі статтею 10 Закону України «Про відпустки» відпустки надаються влітку, незалежно від дати прийняття на роботу. Тож навіть ті працівники, які розпочали роботу протягом навчального року, можуть розраховувати на повну відпустку влітку.
До речі, аналогічні роз’яснення МОН уже надавав у 2020 році — тоді також підтвердили право вихователів на повну відпустку.
19 травня
Інструктажі, укриття, мінна безпека: що мають зробити школи перед канікулами - лист МОН
Міністерство освіти і науки України на виконання чинних нормативно-правових актів та з урахуванням воєнного стану в країні закликало заклади освіти провести низку обов’язкових заходів із безпеки життєдіяльності перед початком літніх канікул.
Безпека життєдіяльності під час канікул
Відповідно до наказів МОН та чинного законодавства, керівництво шкіл, ліцеїв, закладів вищої і професійної освіти має вжити наступні заходи:
✅ Провести інструктажі для учнів і студентів
Перед канікулами учасникам освітнього процесу потрібно провести інструктажі з:
- правил поведінки в надзвичайних ситуаціях (зокрема, у разі сигналу «Повітряна тривога»);
- пожежної та електробезпеки;
- правил дорожнього руху;
- безпеки на водоймах, у громадських місцях, під час спілкування з незнайомцями;
- поводження з підозрілими предметами;
- профілактики кишкових захворювань.
✅ Попередження перегріву та інфекцій
У навчальних закладах мають провести роз’яснювальну роботу щодо правил поведінки під час спеки, надання першої домедичної допомоги, профілактики інфекційних хвороб.
✅ Перевірка знань персоналу
Працівники охорони, вахтери та чергові мають пройти перевірку знань інструкцій з пожежної та техногенної безпеки, включно з порядком дій під час пожежі або спрацювання сигналізації.
✅ Інформування про мінну небезпеку
Учасників освітнього процесу слід поінформувати про:
- ризики відвідування лісів і зон бойових дій;
- порядок дій при виявленні вибухонебезпечних предметів;
- поведінку в умовах надзвичайних ситуацій воєнного характеру.
✅ Готовність укриттів
Освітні установи мають перевірити укриття та забезпечити можливість оперативного розміщення учасників освітнього процесу у разі сигналу «Повітряна тривога».
✅ Безпека під час перевезень
У разі організації таборів, походів, екскурсій і поїздок має бути посилено контроль за безпекою туристичних перевезень автомобільним і залізничним транспортом.
МОН наголошує, що безпека учасників освітнього процесу під час літніх канікул має залишатися під постійним контролем керівництва закладів освіти.
19 травня
Як пройти НМТ без проблем: детальний гід для учасників
14 травня в Україні розпочалася основна сесія національного мультипредметного тесту, яка триватиме до 25 червня. Ось деякі правила, які потрібно пам’ятати всім учасникам НМТ.
Для входу до тимчасового екзаменаційного центру (ТЕЦ) учасник має пред’явити:
- паспортний документ;
- сертифікат учасника тестування (можна в електронному форматі);
- запрошення, яке також можна завантажити на смартфон.
З собою до аудиторії дозволено взяти:
- прозору пляшку води;
- легкий перекус (бутерброди, батончики, горішки);
- ручку будь-якого кольору для чернетки.
Важливо, що допуск до ТЕЦ завершується за 5 хвилин до початку тестування — о 9:55.
На вході учасників зустрічає фахівець, який перевіряє документи та вказує номер аудиторії. У закордонних центрах — україномовний персонал. Списки з іменами будуть вивішені на вході.
В аудиторії учасника розміщують за комп’ютером, інструктор проводить інструктаж (5–7 хв), наголошує на забороні використання гаджетів, навушників, відкриття сторонніх вікон браузера. Порушення — призупинення тесту без результату.
Пізніше кожен учасник отримує логін і пароль для входу в тестову систему. Відлік часу починається після ознайомлення з правилами. Час відображається на екрані.
- коротка тривога — тестування призупиняється і поновлюється після сигналу.
- тривала тривога (понад 2 години) — учасник втрачає можливість складати тест цього дня, але зможе пройти НМТ під час додаткової сесії.
Під час тесту учасник позначає відповіді, зберігає їх, може повертатися до пропущених запитань.
Завдання з двох предметів у блоці (наприклад, українська мова і математика) можна виконувати в довільному порядку. Час на блок — 120 хвилин.
Чернетка дозволена. При потребі можна отримати додатковий аркуш. Забирати її після завершення тесту заборонено.
У системі доступні довідкові матеріали з математики, фізики й хімії — формули та таблиці.
Після виконання всіх завдань учасник натискає «Завершити тестування». Якщо відповіді не збережені — система про це повідомить.
Після підтвердження завершення тесту на екрані з’являться тестові бали з усіх предметів.
Офіційні результати за шкалою 100–200 балів будуть доступні в електронному кабінеті до 4 липня.
Також учасники можуть самостійно перевести бали за допомогою таблиць переведення.
Після завершення тесту потрібно:
- повідомити інструктора;
- здати чернетку;
- підписати протокол;
- забрати особисті речі й залишити аудиторію.
За інформацією Освіта.юа
19 травня
Нові гарантії для дітей: парламент ухвалив закони про депортованих, усиновлених і постраждалих від війни дітей
Нещодавно Верховна Рада України підтримала у другому читанні три ключові законопроєкти, спрямовані на посилення захисту прав дітей, особливо в умовах повномасштабної війни.
Про це повідомила народна депутатка Євгенія Кравчук, заступниця голови парламентського Комітету з гуманітарної та інформаційної політики.
1. Закон про депортованих і примусово переміщених дітей (№9495)
Вперше на законодавчому рівні в Україні закріплено поняття депортованої та примусово переміщеної дитини. Закон визначає:
- механізми повернення таких дітей до України;
- дії державних органів щодо їх подальшого захисту та підтримки.
«Ми встановлюємо статус дітей, які були викрадені, переміщені до РФ, фактично депортовані. Закон описує механізм повернення, відповідальні органи, а також подальшу підтримку дітей після повернення», — пояснила Євгенія Кравчук.
2. Закон про обмеження на усиновлення (№10298)
Нові норми забороняють усиновлення дітям особам, які становлять потенційну загрозу, зокрема:
- засудженим за колабораційну діяльність чи злочини проти національної безпеки;
- особам, які вчинили домашнє або гендерно зумовлене насильство;
- громадянам держави-агресора або держав, щодо яких діють секторальні санкції.
Мета закону — запобігти передачі дітей в небезпечні умови.
3. Закон про спрощення отримання статусу дитини, яка постраждала від війни (№12385)
Відтепер статус дитини, яка постраждала внаслідок воєнних дій, можна отримати:
- не лише за місцем реєстрації, а й за фактичним місцем проживання, перебування або виявлення;
- навіть на тимчасово окупованих чи прифронтових територіях.
Цей статус надається дітям, які пережили поранення, викрадення, насильство, були незаконно вивезені за межі України, та дає право, зокрема, на безоплатне харчування в освітніх закладах.
«Захист прав дітей — пріоритет для держави», — підкреслили у Комітеті з гуманітарної та інформаційної політики.
Прийняті закони є відповіддю на виклики війни та мають забезпечити надійніші правові гарантії для дітей, які постраждали через збройну агресію Росії.
19 травня
ЮНЕСКО попереджає: освітні втрати знищують економічний потенціал країн
На сайті ЮНЕСКО опубліковано результати масштабного дослідження, присвяченого економічним і соціальним наслідкам передчасного припинення шкільного навчання та низького рівня базових і соціально-емоційних навичок у дітей. Автори дослідження — професори Джорджо Брунелло та Лоренцо Рокко з Університету Падуї за участі Маттіаса Екка — наголошують, що інвестиції в якісну освіту є стратегічно важливими для добробуту, економічного зростання та сталого розвитку.
За даними дослідження, у світі понад 250 мільйонів дітей не відвідують школу, а 57% не мають базових навичок. При цьому, ситуація по-різному впливає на хлопців і дівчат: дівчата частіше не мають доступу до освіти, особливо початкової, а хлопці частіше залишають навчання передчасно.
ЮНЕСКО вперше представила глобальну оцінку втрат у трьох вимірах:
- Приватні — втрати для самих учнів і їхніх родин;
- Фіскальні — недоотримані доходи держави;
- Соціальні — загальні втрати для суспільства.
Водночас дослідження розглядає два сценарії до 2030 року:
- Сценарій без змін — коли освітня ситуація залишається критичною;
- Інвестиційний сценарій — коли всі діти отримують базові навички.
Якщо не діяти, то до 2030 року:
- Соціальні витрати у США через передчасне припинення навчання сягнуть 6 трлн доларів щорічно;
- Витрати через нестачу базових навичок — ще 10 трлн доларів;
- Африка на південь від Сахари втратить до 26% свого ВВП, що свідчить про найвищу відносну шкоду серед усіх регіонів.
Втрата ВВП через низький рівень соціально-емоційних навичок у 57 країнах оцінюється у 7 трлн доларів, або 19% їх сукупного ВВП. Ці навички критично важливі як для академічних успіхів, так і для подальшого життя.
Крім економіки, нестача освіти призводить до:
- +69% ранніх вагітностей,
- +57% рівня вбивств,
- зростання кількості молоді, яка не працює, не навчається і не проходить підготовки.
Особливо вразливими в цьому контексті залишаються молоді жінки.
Як наголошують автори, зменшення на 10% частки дітей, які залишають школу або не мають базових навичок, може збільшити глобальний ВВП на 1–2% щороку.
«Без рішучих дій ми залишимося в пастці низької продуктивності та хронічної нерівності», — йдеться у звіті.
Заклик ЮНЕСКО до урядів і міжнародних партнерів однозначний: потрібно негайно збільшити інвестиції в якісну базову освіту для всіх дітей до 2030 року. Це не лише гуманітарна, а й економічна необхідність.
19 травня
Простори безпеки: у Дніпропетровській області з'явилися 10 нових освітніх центрів
У Дніпропетровській області створили десять нових Цифрових освітніх центрів для позашкільного навчання дітей. Відповідна ініціатива реалізована благодійним фондом savED у межах проєкту ЮНІСЕФ за фінансової підтримки Європейського Союзу, урядів Люксембургу та Норвегії.
Ці простори з'явилися в громадах, де через війну неможливе повноцінне очне навчання — школи пошкоджені, існують перебої з електропостачанням, доступом до інтернету чи нестача цифрової техніки. Нові центри забезпечені всім необхідним для онлайн- та офлайн-освіти: сучасними комп’ютерами, навушниками, роутерами, меблями, а також мають зони для дозвілля — мінібібліотеку, ігри та канцелярію.
«Центр допоможе адаптувати дітей до офлайн-навчання, якого вони були позбавлені з початку повномасштабної війни. А ще — сучасна техніка: у нас тепер є інтерактивна дошка, з якою працює вчитель інформатики», — розповіла Ірина Бондаренко, директорка ліцею у Нікопольському районі, на базі якого відкрили один із центрів.
Центри працюють безкоштовно для всіх школярів громади, незалежно від місця навчання. У розкладі — гуртки, неформальні заняття, STEM, програма з подолання освітніх втрат ("кетчапи"). За словами співзасновниці фонду savED Анни Пуцової, у 2024 році діти, які пройшли повний курс цієї програми, покращили навчальні результати в середньому на 84%.

За експертної підтримки Державної служби якості освіти України. Усвідомите траєкторію розвитку школи, опрацюєте алгоритм, методи і напрями самооцінювання
«Освіта — це не лише знання, а й емоційна підтримка, розвиток і майбутнє. Нові центри — це відповідь на виклики воєнного часу, коли майже 40% дітей в Україні навчаються виключно онлайн або у змішаному форматі. Ми створюємо безпечні простори, які залишаться з нами на десятиліття», — зазначив Фредерік Лінкнехт, керівник освітніх програм ЮНІСЕФ в Україні.
Формат цифрових центрів уже довів свою ефективність на Дніпропетровщині — з 2023 року тут працюють 20 таких локацій, створених у співпраці savED та ЮНІСЕФ.
У 2025 році ініціативу планують розширити на Запорізьку область, а також створити освітній центр для професійного розвитку освітян у Кривому Розі.
За матеріалами savED
16 травня
Від військового проєкту до глобальної мережі: світ відзначає День народження Інтернету
Щороку 17 травня світ відзначає День народження Інтернету — дату, коли в 1991 році був затверджений єдиний стандарт World Wide Web, що став основою сучасної глобальної мережі. Саме цього дня інтернет набув звичної форми: з веб-сторінками, браузерами та гіпертекстовими посиланнями.
Спочатку Інтернет створювали для військових потреб, однак згодом технологія стала доступною для всіх. Сьогодні його використовують щодня мільярди людей у всьому світі: для роботи, навчання, спілкування, покупок чи розваг.
Хоча Інтернет не має одного конкретного винахідника, ключову роль у його розвитку відіграв Тімоті Бернерс-Лі, науковець із Європейської організації ядерних досліджень (CERN). У 1989 році він розпочав роботу над проєктом World Wide Web — першою системою гіпертекстових веб-сторінок. Йому ж належать розробки таких важливих складових інтернету, як:
- перший веб-сервер CERN HTTPd,
- перший браузер і редактор веб-сторінок,
- мова HTML,
- протокол HTTP,
- система адресації URL.
Ідея створення глобальної інформаційної мережі, до речі, виникла ще в минулому столітті. Один із перших, хто мріяв про подібну систему, був Нікола Тесла, який ще на початку ХХ століття працював над передачею радіосигналів і енергії на великі відстані.
Наразі, через понад 60 років після перших експериментів, Інтернет став невіддільною частиною нашого життя і продовжує стрімко розвиватися, відкриваючи нові горизонти для людства.
