Що нового

в освітній сфері

7 травня

Учасники НМТ-2025 отримали запрошення на тестування

Учасники НМТ-2025 отримали запрошення на тестування

report_11614439.gif   Зміни в освітньому законодавстві: квітень 2025
   Скачати  

             

Відтепер усі зареєстровані учасники основної сесії НМТ можуть завантажити запрошення з персональних кабінетів на сайті Українського центру оцінювання якості освіти.

👨‍🎓 НМТ - 2025

У запрошеннях зазначено:

  • дату проведення тестування;
  • час початку НМТ;
  • адресу тимчасового екзаменаційного центру (ТЕЦ).

Важливо:

  • Інформація про місце проведення НМТ є конфіденційною. Просимо не поширювати ці дані з міркувань безпеки.
  • Для учасників в Україні час початку тестування вказано за київським часом.
  • Для учасників за кордоном час початку відповідає місцевому часу ТЕЦ.

Рекомендуємо заздалегідь ознайомитися з запрошенням та продумати свій маршрут до екзаменаційного центру. Запізнення на тестування не допускається.

Читайте також:

Повітряна тривога під час НМТ-2025: тестування зупинятимуть, а час компенсуватимуть

 

6 травня

МОН скасувало золоті та срібні медалі: як випускники 9 і 11 класів можуть отримати свідоцтво з відзнакою?

Скасування медалей у школах

report_11614439.gif   Зміни в освітньому законодавстві: квітень 2025
   Скачати  

             

Міністерство освіти і науки України скасувало нагородження випускників золотими та срібними медалями. Відповідне рішення затверджено наказом МОН № 1771 від 20 грудня 2024 року, яким визнано таким, що втратив чинність, наказ 2015 року про впровадження медалей як форми відзнаки.

👨‍🎓 НМТ - 2025

Тепер, замість традиційних медалей, випускники отримуватимуть свідоцтво про повну загальну середню освіту з відзнакою. Відповідні зміни внесені до Порядку замовлення та видачі документів про освіту. Такий підхід вважають сучаснішим, об’єктивнішим та позбавленим символіки радянського зразка, яка досі зберігалася лише в пострадянських країнах.

В Офісі освітнього омбудсмена вказують на кілька ключових причин:

  • Медалі — застарілий рудимент: у більшості європейських країн подібна система не використовується.
  • Відсутність реальних переваг: медаль не впливала на результати НМТ або вступ до вишів, тому виникали суперечки щодо доцільності її врахування.
  • Недоброчесність: у деяких школах і громадах медалі використовували для «рейтингу» шкіл, що іноді призводило до фальсифікацій оцінок і тиску на учнів.

Також оновлено вимоги до здобуття свідоцтва з відзнакою:

  • Для 9 класу: потрібно мати оцінки високого рівня (10–12 балів) з усіх предметів, які вивчалися з 5 по 9 клас, а також — з державної підсумкової атестації (за наявності).
  • Для 11 класу: відзнаку отримають учні, які мають високі оцінки з усіх предметів профільної середньої освіти та ДПА (у разі її проведення).

Ці зміни також закріплені наказом МОН № 570 від 15 квітня 2025 року, який вносить коригування до Порядку переведення учнів.

Якщо коротко: тепер свідоцтво з відзнакою дитина в 9 класі може отримати лише тоді, коли вона мала 10–12 балів з усіх предметів починаючи з 5 класу і по 9 клас.

Таким чином, нагорода випускників стане більш прозорою, зрозумілою та орієнтованою на реальні результати, а не на зовнішні символи визнання.

6 травня

7 травня — День ментального здоров'я дітей: як підтримати психічний добробут дитини

У світі відзначають День ментального здоров'я дітей


Щороку 7 травня у світі відзначають День обізнаності про ментальне здоров’я дітей (Children’s Mental Health Awareness Day). Цей день покликаний привернути увагу громадськості до потреб психічного здоров’я дітей і підлітків та підкреслити важливість своєчасної підтримки на всіх етапах їхнього розвитку.

Психологічна підтримка учнів, батьків та педагогів під час війни

У межах відзначення проводяться інформаційно-просвітницькі заходи, спрямовані на формування культури турботи про ментальне здоров’я — як у родинах, так і в закладах освіти та громаді загалом. 

Особлива увага приділяється створенню безпечного, підтримувального середовища, а також розвитку культурно чутливого й орієнтованого на дитину підходу до психічного добробуту.

Ментальне здоров’я безпосередньо впливає на фізичний стан дитини, її здатність навчатися, будувати стосунки, долати труднощі та бути успішною в соціумі. Емоційна стабільність формується змалку, тому рання профілактика і підтримка — ключ до здорового дорослого життя.

Прості, але ефективні кроки, які можуть зробити батьки та педагоги:

  • Створити атмосферу безпеки та довіри в родині;
  • Заохочувати відкрите, емпатійне спілкування;
  • Дотримуватися стабільного розпорядку дня;
  • Підтримувати здорові стосунки з ровесниками та дорослими;
  • Навчати технік саморегуляції та зниження стресу;
  • Контролювати медіаспоживання;
  • Заохочувати фізичну активність і творчість;
  • Звертатися по допомогу до спеціалістів у разі потреби.

Експерти наголошують, що боротися з проблемами ментального здоров’я — не соромно, а необхідно. Важливо розвивати культуру підтримки та розуміння, щоб жодна дитина не залишилася наодинці зі своїми труднощами.

День обізнаності про ментальне здоров’я дітей — це не лише нагадування про важливість психічного добробуту, а й заклик до спільної відповідальності. Родини, школи, громади та держава мають об’єднати зусилля, щоб кожна дитина зростала в умовах, які сприяють її здоровому, щасливому та повноцінному життю.

Раніше ми писали, що в ЮНЕСКО представили результати дослідження про те як війна вливає на психічне здоров'я підлітків. 

6 травня

Повітряна тривога під час НМТ-2025: тестування зупинятимуть, а час компенсуватимуть

Як проходитиме НМТ-2025 у разі повітряної тривоги

report_11614439.gif   Зміни в освітньому законодавстві: квітень 2025
   Скачати  

             

У 2025 році під час складання Національного мультипредметного тесту у разі оголошення повітряної тривоги тестування буде негайно зупинено, а час проходження — призупинено. Про це повідомила директорка Українського центру оцінювання якості освіти Тетяна Вакуленко в ефірі телеканалу «Київ 24».

👨‍🎓 НМТ - 2025

Після сигналу тривоги учасники повинні оперативно залишити приміщення з найнеобхіднішими речами й пройти до укриття. Після скасування небезпеки тестування буде продовжене. Якщо ж тривога триватиме понад 2,5 години, учасники зможуть скласти тест під час додаткової сесії.

«Досвід минулих років свідчить: якщо є технічна можливість, більшість вступників хочуть завершити тестування в той самий день, навіть після тривалої затримки. Усе залежить від конкретної ситуації на місці», — зазначила очільниця УЦОЯО.

Основна сесія НМТ стартує 14 травня, а персональні запрошення вже надіслані в електронні кабінети учасників — не пізніше 7 травня. Додаткова сесія відбудеться у липні.

У 2025 році НМТ включатиме чотири предмети:

  • обов’язкові — українська мова, математика, історія України,
  • один — за вибором вступника.
Розібратися з групами результатів — ще той квест. Пройдімо його разом!


Тривалість тестування — 4 години, з 20-хвилинною перервою між двома блоками. Під час перерви учасники можуть поїсти, відвідати туалет або відпочити. Вихід поза межі відведеного часу дозволено, але втрачені хвилини не компенсуються.

На місцях будуть спеціальні зони для особистих речей. Смартфони, смартгодинники, вода й їжа залишатимуться там. Пити воду дозволено в будь-який момент, але не біля комп’ютера — з міркувань безпеки.

УЦОЯО також попереджає: усі тести унікальні, тож шукати завдання в соцмережах марно. Приклади типових варіантів уже доступні на сайті Центру.

Для участі в тестуванні абітурієнтам потрібно мати при собі:

  • документ, що посвідчує особу,
  • сертифікат учасника НМТ.

Усе інше — окрім ручки, води та перекусу — нададуть на місці.

5 травня

Реформа старшої школи набирає обертів: 16 областей вже затвердили мережу академічних ліцеїв

Мережа академічних ліцеїв


Мережа академічних ліцеїв уже затверджена у 16 регіонах України. У дев’яти областях це рішення ухвалили обласні ради, ще у семи — відповідні розпорядження видали обласні військові адміністрації у зв’язку з дією воєнного стану.

📲 Педрада. Новини. Телеграм

Про це повідомив заступник голови Комітету Верховної Ради з питань освіти Сергій Колебошин у подкасті «Що там із НУШ?».

За словами народного депутата, в інших регіонах робота над перспективними планами мережі академічних ліцеїв триває — зараз ці документи перебувають на стадії погодження. 

Концепція старшої профільної школи передбачає впровадження 12 профілів навчання, а сам перехід до трирічної старшої школи базується на активній підготовчій роботі, проведеній у громадах протягом останніх кількох років.

«Відповідно до затверджених планів в Україні передбачено створення близько 1750 академічних ліцеїв. Із них лише приблизно 200 не відповідають вимогам законопроєкту №13120, який наразі опрацьовується в парламенті. При цьому понад 100 закладів уже сьогодні не відповідають навіть вимогам чинного, максимально лояльного законодавства», — заявив Сергій Колебошин.

Як наголосив посадовець, що, попри бажання зберегти малокомплектні школи в громадах, основним завданням є забезпечення старшокласників якісною профільною освітою. Для цього необхідно створити сучасну інфраструктуру, забезпечити заклади кваліфікованими кадрами й оснастити їх новітнім обладнанням.

Реформа профільної освіти є одним із ключових етапів реалізації концепції Нової української школи та має стартувати у повному масштабі з 2027 року.

5 травня

Переможці конкурсу ім. П. Яцика отримають президентські стипендії від МОН

МОН нагородив переможців конкурсу Яцика

report_11614439.gif   Зміни в освітньому законодавстві: квітень 2025
   Скачати  

             

Міністерство освіти і науки України призначило стипендії Президента України переможцям XXV Міжнародного конкурсу з української мови імені Петра Яцика. Відповідний наказ №679 оприлюднено 2 травня 2025 року.

📲 Педрада. Новини. Телеграм

Стипендії призначено 14 найкращим знавцям української мови — учням, студентам і курсантам закладів загальної середньої, професійної, фахової передвищої та вищої освіти.

З 1 вересня 2025 року стипендіати щомісяця отримуватимуть:

  • 1420 гривень — учні шкіл та закладів професійної (професійно-технічної) освіти;
  • 2870 гривень — студенти коледжів;
  • 3800 гривень — студенти та курсанти вищих навчальних закладів.
Розібратися з групами результатів — ще той квест. Пройдімо його разом!

Призначення президентських стипендій є визнанням досягнень молоді та важливим кроком у підтримці вивчення української мови, її популяризації та розвитку мовної культури в Україні.

Більш детальна інформація про конкурс доступна за посиланням

5 травня

Концепція цифрової гігієни: як вихователі вчитимуть дошкільнят безпеці в інтернеті

Кабмін ухвалив концепцію цифрової гігієни

Кабінет Міністрів України 02 травня 2025 року ухвалив Концепцію цифрової гігієни дітей дошкільного віку. Вона визначає нові орієнтири для батьків, вихователів і освітніх закладів щодо безпечного та усвідомленого використання цифрових технологій у ранньому віці.  

Випускне свято: ВЕБІНАР

Завдання Концепції:

  • створити безпечну цифрову інфраструктуру в дитсадках;
  • визначити доцільні межі використання цифрових технологій у дошкільній освіті;
  • запобігати негативним наслідкам надмірного користування гаджетами;
  • навчити дітей старшого дошкільного віку безпечно користуватися гаджетами;
  • формувати цифрову грамотність у дітей, вихователів і батьків;
  • допомогти дорослим ліпше зрозуміти вплив цифрових пристроїв на розвиток дитини.

Концепція охоплює як державні, так і приватні дитячі садки, а також підприємців, які здійснюють діяльність у сфері дошкільної та позашкільної освіти. Важливим складником документа стане потенційне тестування вихователів на рівень цифрової грамотності.

За словами народного депутата Олексія Гончаренка, основні положення концепції включають:

  • створення якісного україномовного цифрового контенту для дітей дошкільного віку;
  • розроблення рекомендацій для батьків щодо безпечної цифрової взаємодії з дитиною;
  • підвищення цифрової обізнаності серед педагогів і батьків шляхом інформаційних кампаній;
  • запровадження навчальних курсів з цифрової гігієни для батьків і вихователів;
  • включення елементів цифрової грамотності в освітній процес;
  • створення програм підвищення кваліфікації для педагогів щодо цифрових ризиків і можливостей.

За інформацією МОН, пКонцепція цифрової гігієни: як вихователі вчитимуть дошкільнят безпеці в інтернетіеревірки цифрової грамотності працівників закладів дошкільної освіти не передбачено — акцент зроблено на підтримку й розвиток їхніх компетентностей

Концепція має на меті не лише адаптацію освітнього процесу до викликів цифрової доби, а й забезпечення безпеки та здорового розвитку дитини в умовах стрімкої цифровізації.

Уряд наголошує, що реалізація концепції допоможе сформувати культуру відповідального використання цифрових технологій із наймолодшого віку.

Раніше ми писали про проєкт Концепції цифрової гігієни дітей

2 травня

МОН планує оновлення у підході до викладання: як зміниться вивчення іноземних мов у школах

Методи викладання іноземної мови в школі

report_11614439.gif   Зміни в освітньому законодавстві: квітень 2025
   Скачати  

             

Міністерство освіти і науки України провело експертне коло, присвячене оновленню змісту мовно-літературної освітньої галузі в частині іноземних мов. Захід став частиною реалізації політики «Освіта для життя», що підтримує подальше впровадження реформи НУШ.

📲 Педрада. Новини. Телеграм

До обговорення майбутнього іншомовної освіти долучилися вчителі, методисти, представники дипломатичних місій, культурних інституцій, громадські активісти та навіть учні. 

Під час панельної дискусії учасники спільно шукали відповіді на питання, як перетворити іноземну мову зі звичного шкільного предмета на інструмент особистісного становлення, формування національної ідентичності та посилення міжкультурного діалогу.

Серед ключових тез, що пролунали на заході:

  • Іноземна мова може стати інструментом подолання комплексу меншовартості та сприяти тому, щоб українці впевнено заявляли про себе у світі.
  • Володіння мовами відкриває нові можливості для розвитку місцевих громад і реалізації культурних ініціатив.
  • Знання іноземних мов допомагає протистояти дезінформації та поширювати правду про Україну у глобальному інформаційному просторі.
  • Англійська мова може стати якісною альтернативою російськомовному контенту, зокрема для дітей і молоді.
  • Іншомовна освіта повинна виховувати амбасадорів України, які здатні презентувати свою країну на міжнародній арені.

Яскравим моментом дискусії став виступ школярки, яка закликала повністю відмовитися від споживання російськомовного контенту. «Краще, наприклад, прийти до школи й сказати своїм друзям “привіт” англійською», — зазначила вона.

Результати цієї зустрічі стануть основою для нової концепції іншомовної освіти, яку МОН обіцяє оприлюднити найближчим часом. Впровадження оновленого змісту планується з осені 2025 року — з 5 класів у пілотних школах, паралельно з реформою в природничій, технологічній та мистецькій галузях.

2 травня

250 майбутніх тренерів НУШ підвищили кваліфікацію: крок до якісних змін у 7–9 класах

Підготовка тренерів НУШ

report_11614439.gif   Зміни в освітньому законодавстві: квітень 2025
   Скачати  

             

У столиці відбулася серія очних навчальних сесій для майбутніх тренерів Нової української школи, які працюватимуть у закладах післядипломної педагогічної освіти. Понад 250 учасників долучилися до заходів, щоб посилити свою професійну компетентність і підтримати реформу базової середньої освіти в 7–9 класах.

Посадова інструкція вчителя: оновлена

Ці тренінги є складовою частиною ініціативи ЮНЕСКО, спрямованої на розвиток професійної майстерності українських учителів. Проєкт реалізується за підтримки міжнародного партнерства Global Partnership for Education (GPE) у співпраці з Міністерством освіти і науки України та громадською спілкою «Освіторія».

Програма охоплювала дев’ять ключових освітніх напрямів: мовно-літературну, математичну, природничу, історико-громадянську, інформатику, технології, мистецтво, фізичну культуру та сферу соціального і здоров’язбережувального розвитку.

Основна мета навчання — створення активної спільноти тренерів, здатних кваліфіковано супроводжувати педагогів у впровадженні нового державного стандарту базової освіти. У рамках програми учасники пройшли кілька етапів підготовки: вступні онлайн-семінари, спеціалізовані дистанційні курси (по 15 годин / 0,5 ECTS), отримали методичні матеріали, долучилися до професійних онлайн-спільнот і пройшли очне навчання.

Очні сесії стали важливим кроком у побудові мережі лідерів освітніх змін, які вже незабаром передаватимуть свої знання та досвід учителям по всій країні.

Учасники, що пройшли навчання, найближчим часом почнуть організовувати регіональні тренінги для педагогів, тим самим масштабуючи реформу НУШ та забезпечуючи її якісне впровадження у школах України.

За інформацією МОН

1 травня

Революція STEM-освіти: у столиці відкрився інтерактивний Музей математики

Музей математики "Кубоїд"

report_11614439.gif   Зміни в освітньому законодавстві: квітень 2025
   Скачати  

             

У столиці відкрився перший в Україні інтерактивний Музей математики «Кубоїд». Це унікальний освітній простір, де понад 120 експонатів демонструють, як математика працює у спорті, техніці, природі та повсякденному житті. Музей розташований на ВДНГ. 

📲 Педрада. Новини. Телеграм

«Кубоїд» — четвертий музей математики в Європі та перший в Україні. Його мета — подолання освітніх втрат у школярів, популяризація STEM-освіти та формування практичного розуміння математики через досвід.

«Музей математики має стати одним із важливих осередків STEM-освіти. Це простір для розвитку як учнів, так і вчителів», — зазначив міністр освіти і науки України Оксен Лісовий.

У музеї створено вісім інтерактивних зон, серед яких:

  • «Математика і повсякдення» — приклади з життя, як-от сноуборд і кути;
  • «Тесеракт» — дослідження геометрії через діаграму Вороного;
  • «Маятники та вимірювання» — експерименти з простором і часом;
  • «Геометрія та механізми», «Форми і формули», «Простір креативності» — інженерні й художні підходи до математики;
  • «Простір кмітливості» — понад 30 головоломок для розвитку логіки;
  • «Зали для занять» — для уроків, майстер-класів і тренінгів.

Музей стане цінним ресурсом для шкіл, адже дозволяє проводити повноцінні навчальні заняття. Вчителі зможуть організовувати уроки й практичні воркшопи, а діти — краще засвоювати складні теми завдяки інтерактивним підходам.

Проєкт реалізований Національним центром «Мала академія наук України», який має статус освітнього центру ЮНЕСКО і досвід створення першого в країні Музею науки.

Графік роботи:

  • вівторок–п’ятниця: 10:00–20:00
  • субота–неділя: 09:00–21:00

📍 Адреса: ВДНГ, павільйон №3

🎟 Детальніше та бронювання квитків: mathmuseum.com.ua

За інформацією МОН

1 травня

Фінляндія забороняє смартфони в школах: новий закон з 1 серпня 2025 року

Контрольоване використання гаджетів у школах

report_11614439.gif   Зміни в освітньому законодавстві: квітень 2025
   Скачати  

             

Парламент Фінляндії ухвалив новий закон, який суттєво обмежує використання мобільних телефонів та електронних гаджетів у школах. Закон набуде чинності з 1 серпня 2025 року і має на меті покращити якість навчання, зменшити рівень відволікань під час уроків і посилити психоемоційне благополуччя учнів. Про це повідомляє Бабель з посиланням на фінське медіа YLE.

📲 Педрада. Новини. Телеграм

Згідно з новими правилами, використання смартфонів під час занять буде дозволено лише з дозволу вчителя. Учні зможуть користуватися пристроями виключно з навчальною або медичною метою, а у випадку порушення — педагог чи директор матиме право тимчасово вилучити телефон.

Також усі навчальні заклади країни повинні будуть створити чіткі внутрішні правила щодо використання гаджетів — не тільки під час уроків, а й на перервах та обідах. Це має сприяти формуванню єдиних стандартів поведінки у школах.

Міністр освіти Фінляндії Андерс Адлеркройц зазначив, що основна мета ініціативи — стимулювати живе спілкування, активні ігри та соціальну взаємодію між дітьми. За його словами, надмірне використання цифрових пристроїв негативно впливає на концентрацію, самооцінку та емоційний стан учнів.

Фінляндія приєдналася до низки країн ЄС — зокрема Франції, Італії та Іспанії — які вже впровадили подібні обмеження в школах. В основі цього кроку лежать дослідження, що вказують на шкоду від надмірного користування телефонами: зниження уваги, порушення сну, підвищення тривожності тощо.

Водночас уряд підкреслює: новий закон — це не повна заборона, а крок до відповідального користування технологіями. Смартфони залишаються важливим інструментом у навчальному процесі, але їх використання має бути доцільним і контрольованим.

Законодавча ініціатива вже отримала широку підтримку серед учителів, батьків і психологів. Очікується, що вона сприятиме підвищенню успішності учнів, покращенню дисципліни та формуванню здорового цифрового середовища у школах.

1 травня

Зйомка без згоди: чому шкільні фото можуть бути небезпечними для дітей

Фото на сайті школи: захист персональних даних

report_11614439.gif   Зміни в освітньому законодавстві: квітень 2025
   Скачати  

             

Заклади освіти дедалі активніше використовують свої інтернет-ресурси для інформування про власну діяльність. На сторінках у соціальних мережах, сайтах шкіл чи управлінь освіти дедалі частіше публікуються фото- та відеоматеріали зі шкільного життя — участі дітей у заходах, екскурсіях, конкурсах тощо. 

📲 Педрада. Новини. Телеграм

Втім, як зауважує освітній омбудсмен Надія Лещик, часто за цими публікаціями стоїть не лише прагнення до відкритості, а й елемент формального звітування перед органами місцевої влади. Усе це створює реальні ризики порушення прав дітей, зокрема — права на приватність.

В офісі освітнього омбудсмена наголошують, що отримує численні звернення від освітян щодо вимог адміністрації навчальних закладів та органів управління освітою створювати і розміщувати фотозвіти на шкільних ресурсах. Часто такі вимоги стають обов’язковими, хоча юридично вони мають інший характер. У деяких випадках ці зображення передаються далі — наприклад, для публікації на сайтах управлінь освіти. При цьому лишається невідомим, як саме зберігаються та використовуються надіслані фото, хто має до них доступ і чи враховано право дитини на захист персональних даних.

У сучасному цифровому світі будь-яка інформація, опублікована в Інтернеті, продовжує «жити» самостійно. Фото дітей можуть бути використані зловмисниками для кібербулінгу, шантажу, шахрайства чи навіть переслідування. Разом з геолокацією чи описом подій фото здатні дозволити ідентифікувати дитину, місце її перебування, належність до родини військовослужбовців чи публічних осіб, що в умовах воєнного стану стає особливо небезпечним.

В Україні право на приватність захищено Конституцією (ст. 32, 34), Цивільним кодексом, Законами «Про інформацію» та «Про захист персональних даних», а також міжнародними актами. Відповідно до ст. 307 Цивільного кодексу України, фізична особа може бути сфотографована або знята на відео лише за її згодою. Згода може припускатися лише у разі відкритої зйомки в публічному просторі — наприклад, на вулиці, під час масових заходів. Але заклад освіти — не є публічним місцем у правовому сенсі. В умовах воєнного стану це обмеження стає ще суворішим.

Для фото- чи відеозйомки неповнолітньої дитини в школі чи садочку необхідно отримати згоду обох батьків або законних представників. Це правило діє навіть у випадку розлучених батьків, якщо обидва мають рівні батьківські права. Рішення судів підтверджують: згода лише одного з батьків не є достатньою. Вчителі, вихователі чи директори закладів освіти не мають повноважень надавати дозвіл на зйомку дитини.

Окрім згоди батьків, закон вимагає і згоди самої дитини. Відповідно до Конвенції ООН про права дитини та українського законодавства, дитина є суб’єктом правовідносин і має право бути вислуханою у питаннях, що її стосуються. Якщо дитина не бажає бути сфотографованою — її зйомка неприпустима, навіть за наявності дозволу батьків.

Усі дії освітніх закладів мають бути спрямовані на захист прав дитини. Публікація фото — це не просто технічний момент, а відповідальне рішення, що потребує правової підстави, обережності та врахування інтересів самих дітей. В умовах війни до таких питань варто підходити з максимальною відповідальністю, щоб убезпечити кожну дитину як фізично, так і в цифровому середовищі.

1 травня

5 головних інсайтів з вебінару про оцінювання в НУШ: практичні поради для педагогів

Ключові аспекти оцінювання в НУШ: головне з вебінару для педагогів

Як організувати ефективне оцінювання, що сприяє розвитку учня, а не просто перевіряє знання? На це запитання відповідали лектори вебінару «Ключові аспекти оцінювання в НУШ» — консультанти Центру професійного розвитку педагогічних працівників м. Києва Олеся Люлька, Галина Боднарчук та Наталія Нестерчук. 

📲 Педрада. Новини. Телеграм

Під час заходу експертки з різних освітніх галузей розповіли:

  • як оцінювання трансформується у Новій українській школі
  • що таке групи результатів
  • як планувати уроки з урахуванням формувального оцінювання
  • як організувати ефективний зворотний зв’язок.

Оцінювання як підтримка

Головна мета оцінювання в НУШ — підтримка та розвиток, а не контроль чи покарання. Формувальне оцінювання дозволяє не лише фіксувати навчальний поступ учня, а й коригувати освітній процес.

«Коли дитина розуміє, на якому етапі вона зараз, що вже вміє і куди варто рухатися далі — це справжня мотивація до навчання», — підкреслила модераторка вебінару Галина Боднарчук.

Планування з фокусом на результат

Педагогам радять створювати комплексні документи для планування навчального процесу: аналізувати модельні програми, формулювати очікувані результати та прописувати критерії оцінювання. Зокрема, у галузі громадянської та історичної освіти орієнтуються на три групи результатів:

  • орієнтування в просторі та часі;
  • робота з джерелами;
  • співпраця та власна позиція.

Таке структурування дозволяє гнучко та системно планувати як навчання, так і оцінювання.

Інструменти формувального оцінювання

Вчителі активно використовують різноманітні техніки оцінювання:

  • «Дерево передбачень» — щоб виявити очікування учнів на початку уроку.
  • «Кошик ідей» — щоб зібрати пропозиції та сформувати критерії оцінювання разом з учнями.
  • «Бортовий журнал» — щоб фіксувати нові знання і рефлексії.
  • Метод 6В — шість запитань для глибшого розуміння теми.
  • «Окуляри цікавості» — техніка роботи з текстами для розвитку критичного мислення.

Також доцільно затсосовувати й цифрові інструменти: Google-форми, Padlet, Mentimeter, MozaWeb та інші платформи, що дають змогу швидко отримати зворотний зв’язок.

Галузеві особливості

Експертки окремо зупинилися на специфіці оцінювання у різних освітніх галузях:

  • Математична освіта: акцент на рівневому самооцінюванні, чеклістах та аркушах рефлексії.
  • Природнича галузь: оцінювання вмінь досліджувати, працювати з інформацією, застосовувати знання у практичних ситуаціях. Рекомендується використовувати портфоліо учня, практичні роботи, есе, проєкти.

Заповнення класного журналу

Міністерство освіти запропонувало кілька версій як заповнювати класний журнал. Наприклад:

Заповнення класного журналу | оцінювання

Висновки

У НУШ оцінювання є інструментом розвитку, партнерства і відповідальності. Зворотний зв’язок, гнучкі підходи та врахування освітніх потреб кожної дитини — ключові елементи сучасного підходу до оцінювання.

Переглянути відеозапис вебінару можна в журналі Заступник директора школи

Ключові аспекти оцінювання в НУШ: головне з вебінару для педагогівУвага! Доступ до записів вебінарів мають лише передплатники журналів Експертус Освіта. 

У квітні ми провели вебінари за темами:

Як закінчити 2024/2025 навчальний рік: акценти для директора школи

Випускне свято: калейдоскоп ідей, знахідок, підказок

1 травня

«Бузкові чари»: магія знань для освітян

«Бузкові чари»: квітнемо знаннями після навчального року!

"Бузкові чари" вже тут! Натхнення та нові знання для освітян після насиченого року. Скористайтеся нашою акцією на онлайн-курси — на честь завершення навчального року даруємо особливі знижки. Оновіть свої професійні навички за вигідними умовами!  

Оберіть програму із знижкою:

Назва програми 

Знижка, грн 

1600

1600 

1400 

1400

800 

800 

800 

800 

800

800 

800 

800 

800 

550

Стрес і посттравматичний стресовий розлад: як допомогти дитині

550

Обирайте цікавий та корисний курс, який допоможе вам швидко та якісно робити свою роботу, не витрачати час на пошуки потрібної інформації, розробку документів та інше.

«Бузкові чари»: квітнемо знаннями після навчального року! Долучайтеся до Вищої школи освітнього менеджменту!

Зателефонуйте менеджеру: 0 800 212 012 (дзвінки безплатні).

Традиційно в листопаді вже починаємо готуватися до новорічних свят, а тому магазини запускають всілякі розпродажі, «чорні п’ятниці»... Тож і ми пропонуємо вам передсвяткові знижки на передплату зекономте зараз, щоб не думати про це перед святами.  

Оберіть свою програму: 

1 травня

🌸 Бузкові чари для сердець освітян: акція на передплату журналів

 

🌸 Бузкові чари вже поруч — встигніть скористатися! 🌸
Навчальний рік фінішує, а разом із ним стартують наші чарівні пропозиції для освітян! Працювати без надійного джерела — як ремонтувати в темряві. Ви відповідаєте за результат. А закони, правила, інструкції змінюються щодня. Тому потрібен не просто ресурс, а інструмент, який працює разом із вами. 

З нами ви отримуєте: 

📌 Актуальні зміни — без затримок 

📌 Рішення — без води 

📌 Роз’яснення — без домислів 

📌 Документи — готові до використання 

Оберіть свій журнал:

Журнал 

Знижка, грн

Знижка, грн

 6 місяців   

12 місяців

700  1400
700 1400
500 1000
500 1000
500 1000

500

1000

🌸 Бузкові чари для сердець освітян: акція на передплату журналівДякуємо вам за те, що обираєте наші журнали

Будьте певні, що ви матимете відповіді на всі робочі питання і під час воєнного стану, і після нашої перемоги.

🌸 Бузкові чари для сердець освітян: акція на передплату журналів

Замовляйте доступ за телефоном: 0 800 212 012 (дзвінки безплатні).

Слава Україні!

Мирного неба!

Це подяка вам від редакції за те, що цінуєте й обираєте наші журнали. Для вас старається весь наш редакційний колектив. Пройдімо 2025 рік впевнено та без турбот разом.
2 652 4 992

Продукт 

Місяці в подарунок 

12 місяців 

ПУЗО 

10 + 2 

ПУДЗ 

ЗДШ 

ВМДЗ 

МК 

МСДЗ 

30 квітня

Повернення до очного навчання: які ризики безпеки в прифронтових школах

Навчання в прифронтових регіонах


Освітній омбудсмен України Надія Лещик провела робочу зустріч із міністром освіти і науки Оксеном Лісовим. Основною темою стало забезпечення якісного та безпечного освітнього процесу в умовах воєнного стану, особливо в прифронтових і прикордонних регіонах.

📲 Педрада. Новини. Телеграм

Акцент зустрічі був зосереджений на змінах, які МОН планує впровадити з 1 вересня 2025 року. Зокрема, йдеться про поступове повернення школярів до очного навчання в регіонах, де це дозволяє безпекова ситуація. Це рішення ухвалено після майже чотирьох років переважно дистанційного формату.

Під час зустрічі Надія Лещик презентувала міністру аналітичну записку щодо ризиків, пов’язаних із впровадженням наказів МОН №1112 та №1276, ухвалених у вересні 2024 року. Документ містить аналіз можливих порушень прав учасників освітнього процесу в громадах з підвищеним рівнем небезпеки.

Зі свого боку міністр освіти Оксен Лісовий наголосив на необхідності гнучких механізмів організації навчання в умовах війни та підкреслив, що МОН активно взаємодіє з регіональними органами управління освітою для пошуку ефективних рішень.

Особливо критичними є ситуації в громадах, де дистанційне навчання досі залишається єдиною можливою формою здобуття освіти. Ці питання є одними з найчастіших у зверненнях, що надходять до освітнього омбудсмена.

За результатами зустрічі сторони домовилися про подальший аналіз проблемних ситуацій та спільну розробку нових підходів, які забезпечать право на освіту навіть у найскладніших умовах.

Освітній омбудсмен подякувала міністру за відкритість до діалогу та увагу до проблем освітньої спільноти.

30 квітня

10 тисяч школярів пройдуть тестування: стартує третій етап масштабного моніторингу якості освіти

ДСЯО розпочала велике дослідження знань школярів

report_11614439.gif   Зміни в освітньому законодавстві: квітень 2025
   Скачати  

             

Державна служба якості освіти України розпочала третій етап загальнодержавного моніторингового дослідження якості освіти в умовах воєнного стану. Ініціатива реалізується у партнерстві з Міністерством освіти і науки, Українським інститутом розвитку освіти, Інститутом освітньої аналітики та за підтримки UNICEF Ukraine.

📲 Педрада. Новини. Телеграм

Мета дослідження — визначити рівень навчальних досягнень учнів 6-х та 8-х класів з української мови та математики. Участь у тестуванні візьмуть близько 10 тисяч школярів із 226 закладів загальної середньої освіти, відібраних на основі актуальної освітньої мережі 2024/2025 навчального року.

Тестування триватиме з 13 по 22 травня 2025 року. У кожному навчальному закладі перевірку проходитиме по одному класу з кожної паралелі. Завдання охоплюють матеріал, передбачений для 5–6-х і 7–8-х класів відповідно.

Дослідження базується на стандартизованому тестуванні, яке відбуватиметься на платформі Всеукраїнської школи онлайн. Зміст тестів розроблений фахівцями-практиками та авторами освітніх програм.

Результати тестування будуть оброблені конфіденційно та представлені в узагальненій формі. Індивідуальні результати учасники зможуть побачити у своїх особистих кабінетах на платформі ВШО.

Це дослідження є важливою частиною стратегії відновлення та розвитку освіти в Україні. Його результати включено до індикаторів досягнення Цілей сталого розвитку України до 2030 року.

30 квітня

Час діяти: МОН закликає обговорити програму захисту дітей у садочках під час війни

Програма адаптації приміщень ЗДО

Міністерство освіти і науки України пропонує для громадського обговорення проєкт постанови Кабінету Міністрів про затвердження Державної програми з адаптації приміщень закладів дошкільної освіти до потреб дітей (далі — Програма).

Документ визначає ключові кроки для створення безпечного, комфортного й інклюзивного освітнього середовища для дітей дошкільного віку. Йдеться, зокрема, про оновлення інфраструктури ЗДО відповідно до сучасних вимог безбар’єрності та інклюзії, а також про покращення умов перебування дітей у садочках.

Внутрішня система якості освіти ЗДО: ВЕБІНАР

Чому це важливо

У МОН зазначають, що адаптація приміщень ЗДО — це не лише питання комфорту, а й дотримання принципів рівного доступу до якісної дошкільної освіти.

Проблеми:

  • більшість ЗДО не мають належних укриттів або захисних споруд
  • наявні приміщення не відповідають вимогам безпеки — немає вентиляції, освітлення, запасів води, медикаментів тощо
  • потреба в терміновому облаштуванні безпечних умов перебування дітей у ЗДО в умовах війни є першочерговою

Що передбачає Програма

Мета Програми — створити умови для захисту життя та здоров’я дітей і працівників ЗДО шляхом адаптації приміщень відповідно до вимог цивільного захисту.

Час діяти: МОН закликає обговорити програму захисту дітей у садочках під час війни

Основні завдання Програми

  • Інвентаризація та оцінка стану наявних укриттів у ЗДО.
  • Розробка типових проєктів адаптації приміщень.
  • Будівництво нових захисних споруд або реконструкція наявних.
  • Облаштування найпростіших укриттів.
  • Забезпечення укриттів засобами індивідуального захисту, медикаментами, запасами води та їжі.
  • Проведення навчань і тренувань з цивільного захисту для дітей та персоналу.
  • Навчання працівників ЗДО надавати соціо-емоційну підтримку дітям.

 Вимоги до укриттів

  • Мінімум два виходи (у т.ч. евакуаційний).
  • Водопостачання, вентиляція, санітарні умови.
  • Освітлення (у т.ч. аварійне), зв’язок, сигналізація.
  • Місця для відпочинку, ігрові осередки, можливість тривалого перебування.

Фінансування

  • Державний бюджет: 5,3 млрд грн щороку (2026–2028).
  • Місцеві бюджети: щорічно 0,53 млрд грн.
  • Інші джерела (міжнародна допомога, донори): щороку 0,5 млрд грн.
  • Обов’язкова умова – співфінансування не менше 10% із місцевих бюджетів або інших джерел.

Реалізація

  • Реалізується поетапно, пріоритет мають громади з високим ризиком (за методикою оцінки ризиків у системі освіти).
  • Відбір проєктів – на конкурсній основі, перелік затверджує МОН.
  • План дій містить чіткі показники, відповідальних і строки виконання.

Очікувані результати

  • Захист дітей і працівників у ЗДО під час бойових дій.
  • Психологічна безпека і можливість продовження освітнього процесу.
  • Підвищення готовності до надзвичайних ситуацій.
  • Прозоре використання коштів, залучення додаткових ресурсів.

Як подати пропозиції

Громадське обговорення триватиме до 13 травня 2025 року. Зауваження та пропозиції можна надсилати на електронну адресу:
📩 [email protected]
або на поштову адресу:
вул. М. Грушевського, 6, м. Київ, 01008
(МОН України, управління дошкільної освіти)

29 квітня

Вже з 2025 року учнів переводитимуть виключно через електронні системи

Нові вимоги до переведення учнів у 2025 році

report_11614439.gif   Зміни в освітньому законодавстві: квітень 2025
   Скачати  

             

Набрали чинності нові зміни Міністерства освіти і науки України до порядку переведення учнів загальної середньої освіти, а також спеціалізованих закладів наукового профілю. Відповідний наказ №154 було затверджено 6 лютого 2025 року.

📲 Педрада. Новини. Телеграм

Ключовим оновленням стало впровадження електронного документообігу: переведення учнів тепер має здійснюватися виключно через автоматизовану систему освітнього менеджменту АІКОМ або інші освітні інформаційні системи, інтегровані з нею. Зокрема, у разі наявності технічної можливості, може використовуватися мобільний додаток «Мрія».

Також у документі передбачено:

  • Переведення здійснюється на підставі результатів підсумкового оцінювання або державної підсумкової атестації (для 4-х і 9-х класів).
  • Рішення ухвалює педагогічна рада, а відповідний наказ директора закладу освіти має бути виданий в електронній формі.
Розібратися з групами результатів — ще той квест. Пройдімо його разом!
  • Упродовж п’яти робочих днів наказ повинен бути оприлюднений на інформаційному стенді та сайті закладу освіти (або сайті засновника, якщо власного ресурсу немає), з дотриманням вимог Закону України «Про захист персональних даних».

У разі вибуття учня з навчального закладу, відповідна інформація має бути надіслана за місцем його проживання протягом одного робочого дня та внесена в АІКОМ відповідальним працівником.

Зміни також стосуються порядку переведення учнів у спеціалізованих закладах освіти наукового профілю, відповідно до наказу МОН від 1 березня 2021 року №268.

Джерело: LexInform

29 квітня

Шмигаль відповів на петицію про зарплати вчителям: чому петицію про 1000$ для освітян відхилили

Петиція про підвищення зарплат вчителям

report_11614439.gif   Зміни в освітньому законодавстві: квітень 2025
   Скачати  

             

Прем’єр-міністр України Денис Шмигаль надав відповідь на електронну петицію щодо підвищення заробітної плати педагогічним працівникам. Відповідь оприлюднено на сайті Кабінету Міністрів України.

Про новий профстандарт для вчителя

Петицію, авторкою якої є Надія Коток, було зареєстровано 15 січня 2025 року. У ній пропонувалося встановити зарплату вчителям на рівні 1000–1500 доларів, як у європейських країнах. 

Серед аргументів — перевантаженість працівників освіти, висока відповідальність професії, інфляція, плинність кадрів і відставання вчительських окладів від середнього рівня по країні.

У відповіді Прем’єр-міністр підкреслив, що в умовах воєнного стану суттєве підвищення заробітної плати є складним через обмеженість ресурсів. 

«Зазначене підвищення потребуватиме значних додаткових видатків з бюджетів усіх рівнів, що під час воєнного стану проблематично, оскільки всі власні надходження бюджету спрямовуються на потреби Сил безпеки та оборони», — йдеться у відповіді Шмигаля.

Водночас він повідомив, що уряд вживає заходів для поетапного збільшення оплати праці освітян. 

Зокрема, з 1 січня 2025 року вчителі отримують щомісячну доплату у розмірі 1300 гривень. А з 1 вересня і до кінця календарного року, в якому скасують воєнний стан, ця доплата зросте до 2600 гривень.

29 квітня

МОН запрошує до обговорення нових правил психолого-педагогічного супроводу дітей з особливими потребами

Оновлення правил роботи з дітьми з ООП

Міністерство освіти і науки України пропонує громадськості ознайомитися та надати пропозиції до проєкту нової редакції Примірного положення про команду психолого-педагогічного супроводу учня з особливими освітніми потребами у закладах загальної середньої освіти.

ІПР дитини з особливими освітніми потребами — зразок

Проєкт документа розроблено з метою приведення нормативної бази у відповідність до чинного законодавства. У ньому визначено основні принципи, завдання, функції та організаційні засади роботи команди супроводу, яка забезпечує підтримку дітей з особливими освітніми потребами.

Серед ключових понять, які врегульовує положення:

  • адаптація — зміна методів навчання без зміни змісту;
  • модифікація — зміна змісту програмового матеріалу відповідно до потреб учня;
  • оцінка потреб у підтримці — визначення необхідності додаткової підтримки у навчальному процесі.

Заклади загальної середньої освіти на основі примірного документа мають розробити власне положення про команду супроводу. Персональний склад таких команд затверджуватиме керівник закладу.

Зауваження та пропозиції до проєкту приймаються у довільній формі до 12 травня 2025 року на електронну пошту: [email protected].

Результати обговорення будуть оприлюднені на сайті МОН у період з 19 по 23 травня 2025 року.

29 квітня

Увага учасникам НМТ: як уникнути проблем із допуском до тестування

Запрошення-допуск для проходження НМТ-2025

report_11614439.gif   Зміни в освітньому законодавстві: квітень 2025
   Скачати  

             

Український центр оцінювання якості освіти інформує, що до 7 травня 2025 року всі зареєстровані учасники та учасниці основної сесії національного мультипредметного тесту повинні завантажити запрошення-допуск до участі в тестуванні зі своїх персональних кабінетів.

👨‍🎓 НМТ - 2025

У документі зазначено дату, час проведення та адресу тимчасового екзаменаційного центру (ТЕЦ), де учасник проходитиме тест. Без запрошення участь у тестуванні неможлива.

Важливе уточнення: учасники в Україні мають орієнтуватися на київський час, а за кордоном — на місцевий час населеного пункту, де розташовано ТЕЦ.

З міркувань безпеки адреси ТЕЦ доступні лише в персональних кабінетах. УЦОЯО закликає не передавати цю інформацію іншим особам, не розголошувати її в соцмережах і уникати сумнівних джерел, які пропонують «швидкий доступ» до даних НМТ — це можуть бути шахраї.

Окрім того, варто перевірити запрошення заздалегідь, бо це допоможе:

  • правильно спланувати логістику в день тесту;
  • прокласти маршрут до ТЕЦ;
  • уникнути запізнення.

Наголошуємо: учасники, які спізнилися, не допускаються до тестування, незалежно від причин!

Де шукати офіційну інформацію про НМТ:

  • у персональному кабінеті;
  • на сайті УЦОЯО та регіональних центрів;
  • на офіційних сторінках УЦОЯО в соцмережах.

УЦОЯО закликає відповідально готуватися, дотримуватися правил безпеки та не відкладати перевірку запрошення на останній день!

28 квітня

Персональна відповідальність керівників: як правильно забезпечити заклад освіти засобами індивідуального захисту?

Протигази в школах

report_11614439.gif   Зміни в освітньому законодавстві: квітень 2025
   Скачати  

             

У складний для України час питання цивільного захисту набувають особливої ваги. Одним із ключових елементів готовності до надзвичайних ситуацій є забезпечення працівників закладів освіти засобами індивідуального захисту органів дихання (ЗІЗОД), зокрема — фільтрувальними протигазами.

Посадова інструкція вчителя: оновлена

Відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України №1200 від 19 серпня 2002 року, працівники невоєнізованих формувань цивільного захисту повинні бути забезпечені необхідними засобами захисту. За виконання цих вимог персональну відповідальність несуть керівники закладів освіти.

Протигази відіграють критично важливу роль у захисті органів дихання, очей та обличчя від небезпечних хімічних речовин, радіоактивного пилу чи біологічних агентів, які можуть потрапити в повітря під час надзвичайних ситуацій.

При виборі протигазів важливо враховувати:

  • правильний розмір маски для надійного прилягання до обличчя;
  • відповідний тип фільтра залежно від можливих загроз у регіоні;
  • наявність сертифікації відповідно до державних стандартів;
  • дотримання терміну придатності засобів захисту.

Керівники закладів освіти повинні не лише забезпечити працівників якісними протигазами, але й організувати їх облік, належне зберігання, регулярне обслуговування, проведення навчань з їх використання та своєчасну заміну фільтрів.

Порушення цих вимог може спричинити адміністративну або кримінальну відповідальність.

Джерело: Освіта.юа

28 квітня

Реформа старшої школи: МОН запрошує батьків на важливу зустріч

Як зміниться старша школа

report_11614439.gif   Зміни в освітньому законодавстві: квітень 2025
   Скачати  

             

1 травня з 12:00 до 14:00 Міністерство освіти і науки України проведе зустріч із батьками для обговорення реформи старшої школи. 

Про Держстандарт профільної середньої освіти

Захід орієнтований на батьків учнів, які підуть у 10 клас у 2027 році, а також усіх охочих, хто цікавиться змінами в освіті.

Під час зустрічі заступниця міністра освіти і науки України Надія Кузьмичова та керівник Офісу впровадження НУШ при МОН Ігор Хворостяний розкажуть про:

  • особливості навчання у старшій школі;
  • вибір профілів, предметів і курсів;
  • створення академічних ліцеїв;
  • спростування поширених міфів щодо змін у початкових школах і гімназіях.

Учасники матимуть змогу поставити запитання та обговорити важливі теми.

Долучитися до заходу можна як очно у Києві (у приміщенні МОН), так і онлайн. 

Для участі потрібно попередньо зареєструватися за посиланням.

28 квітня

Тривожна статистика: МОН оприлюднив дані про травматизм у закладах освіти за 2024 рік

Кількість нещасних випадків у школах

Міністерство освіти і науки України провело аналіз стану травматизму серед здобувачів освіти та працівників закладів, що перебувають у сфері управління МОН, обласних, Київської міської військових адміністрацій і місцевого самоврядування за підсумками 2024 року.

📲 Педрада. Новини. Телеграм

Детальніше ознайомитися з листом МОН можна в прикріпленому документі. 

Згідно з даними, у 2024 році зафіксовано:

  • 4688 нещасних випадків із здобувачами освіти під час освітнього процесу, зокрема 1 — зі смертельним наслідком;
  • 384 випадки невиробничого травматизму зі смертельними наслідками у побуті, включно з 26 дітьми, які загинули внаслідок терористичних дій російської федерації;
  • 141 випадок виробничого травматизму серед працівників закладів освіти, з яких 6 мали смертельні наслідки.

У МОН підкреслили, що безпека учасників освітнього процесу залишається пріоритетом, особливо в умовах воєнного стану та руйнування інфраструктури через російську агресію. Також у листі наголосили на необхідності комплексного підходу до профілактики травматизму: внесення змін до нормативних актів, розвиток практичних безпекових навичок, а також формування культури відповідального ставлення до особистої безпеки.

Міністерство рекомендує закладам освіти проводити систематичний моніторинг стану травматизму, планувати виховні заходи з безпеки, організовувати інструктажі та профілактичні бесіди, а також забезпечити відповідність умов навчання санітарним нормам.

Особливу увагу слід приділяти попередженню травм під час перерв, фізкультурних занять, рухливих ігор, а також навчати дітей діям під час надзвичайних ситуацій, включно з повітряними тривогами та мінуваннями.

МОН також закликає до активнішого залучення громадських організацій, створення інформаційних матеріалів і просвітницьких теле- і радіопередач із питань безпеки життєдіяльності.

У відомстві зауважили, що створення безпечного освітнього середовища — одна з ключових умов реалізації права кожного здобувача освіти на безпечні й нешкідливі умови навчання та праці.

28 квітня

Шпалери на робочий стіл з календарем на травень

25 квітня

Чи дотримуються школи мовного закону: старт масштабного дослідження

Великий мовний моніторинг

report_11614439.gif   Зміни в освітньому законодавстві: квітень 2025
   Скачати  

             

З 28 квітня до 12 травня 2025 року в закладах загальної середньої освіти по всій Україні проходитиме третій етап моніторингового дослідження, присвяченого вивченню стану використання української мови в освітньому процесі. Ініціатором виступає Державна служба якості освіти України спільно з Уповноваженим із захисту державної мови.

Посадова інструкція вчителя: оновлена

Метою цього масштабного дослідження є всебічна оцінка мовного середовища в школах, а також формування ефективних рішень для покращення мовної політики в освіті. Його результати мають посприяти забезпеченню рівного доступу до якісного навчання українською мовою та створенню стійкого україномовного середовища в системі освіти.

Ключові цілі моніторингу:

  • Аналіз тенденцій у використанні української мови в школах та поза їх межами;
  • Виявлення чинників, що впливають на мовну поведінку учнів, їхніх батьків і вчителів;
  • Вивчення рівня мотивації щодо вдосконалення знання державної мови;
  • Оцінка наявних методичних та цифрових ресурсів для навчання української мови.

Участь у дослідженні братимуть учні, їхні батьки та педагоги. Вони відповідатимуть на запитання, що стосуються мовної ситуації в їхньому закладі, використання української мови під час навчання, а також мовних практик за межами школи. Особливу увагу буде приділено якості та доступності ресурсів для вивчення державної мови.

Цей моніторинг — фінальний етап реалізації Програми розвитку державної мови в освіті на 2021–2025 роки. Програма включала вступний аналітичний етап та три черги досліджень, що дозволили системно простежити мовні зміни в освітній сфері.

На основі отриманих даних буде підготовлено аналітичний звіт, у якому узагальнять основні висновки та напрацюють рекомендації для органів управління освітою, керівників шкіл і педагогів. Документ стане важливим інструментом для формування обґрунтованих рішень у мовній та освітній політиці, сприятиме зміцненню позицій української мови в освіті та забезпеченню кожному громадянину права на якісне навчання державною мовою.

За інформацією ДСЯО

25 квітня

Штрафи, звернення, бездіяльність: хто та як відповідатиме за булінг у 2025 році?

Випадки булінгу в школах

report_11614439.gif   Зміни в освітньому законодавстві: квітень 2025
   Скачати  

             

Булінг і жорстоке поводження з дітьми залишаються однією з найгостріших проблем у закладах освіти. Лише з початку 2025 року до освітнього омбудсмена надійшло вже понад 50 звернень, пов’язаних із проявами насильства в школах.

Посадова інструкція вчителя: оновлена

Фахівці акцентують, що для ефективного запобігання булінгу потрібна тісна співпраця всіх учасників освітнього процесу — керівництва шкіл, учителів, батьків та самих учнів. Ключова роль у цьому — за дорослими, які мають створити безпечне середовище та не допускати замовчування проблеми.

Освітній омбудсмен наголошує, що директор школи має впродовж однієї доби з моменту повідомлення про випадок булінгу поінформувати поліцію, батьків дитини та службу у справах дітей. Крім того, керівник повинен ініціювати засідання Комісії з розгляду випадків булінгу, організувати підтримку постраждалим та забезпечити повноцінне розслідування ситуації.

Законодавство також передбачає відповідальність за бездіяльність: згідно з Кодексом України про адмінправопорушення (ст. 173-4), за неповідомлення про булінг на керівника може бути накладено штраф до 850 гривень або призначено виправні роботи. У 2025 році вже зафіксовано кілька таких випадків.

Як зауважила омбудсмен, керівники закладів іноді приховують інформацію про булінг через страх за репутацію школи. Проте це лише поглиблює проблему, створює атмосферу недовіри та може призвести до повторних інцидентів.

Інколи батьки ігнорують тривожні сигнали, пов’язані з поведінкою своїх дітей. Освітній омбудсмен нагадує: за невиконання батьківських обов’язків щодо виховання дитини передбачена відповідальність згідно зі статтею 184 КУпАП.

Що рекомендують учасникам освітнього процесу:

  • Керівникам шкіл — дотримуватись норм законодавства, не замовчувати випадки булінгу, створювати систему підтримки.
  • Батькам — бути уважними до поведінки дитини, виховувати в дусі поваги й толерантності.
  • Учителям — реагувати на перші ознаки цькування, подавати приклад гідної поведінки.
  • Поліції — забезпечити швидке та ефективне реагування й захист прав дітей.

Забезпечення безпеки дитини — спільна відповідальність усіх дорослих, які її оточують.

25 квітня

МОН ініціює відстрочку від мобілізації для педагогів позашкільної освіти

Відстрочка від мобілізації для педагогів

report_11614439.gif   Зміни в освітньому законодавстві: квітень 2025
   Скачати  

             

Міністерство освіти і науки України виступило з ініціативою надати право на відстрочку від призову під час мобілізації педагогічним працівникам закладів позашкільної освіти державної та комунальної форми власності. 

📲 Педрада. Новини. Телеграм

Ідеться про викладачів гуртків, які працюють за ключовими для країни напрямами: науково-технічним, дослідницько-експериментальним, військово-патріотичним та еколого-натуралістичним.

Відповідну пропозицію внесено до проєкту Закону України «Про внесення змін до статті 23 Закону України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію” щодо прав педагогічних працівників та здобувачів освіти». Документ уже схвалено на засіданні уряду і буде подано на розгляд Верховної Ради.

Міністр освіти і науки України Оксен Лісовий наголосив, що позашкільна освіта відіграє стратегічну роль у розвитку технологічного, наукового та економічного потенціалу України. Вона формує у дітей інтерес до природничих дисциплін, готує до вибору технічних професій і сприяє вихованню активної громадянської позиції.

«Залучення молоді до STEM-освіти, наукової та інженерної діяльності — це завдання державної ваги, яке потребує збереження якісного і професійного кадрового складу у сфері позашкільної освіти», — зазначив Лісовий.

Задля запобігання зловживанням, відстрочка поширюватиметься лише на тих педагогів, які працюють у державних і комунальних закладах за основним місцем роботи станом на 1 січня 2025 року і продовжують виконувати свої обов’язки.

Ініціатива має на меті підтримати стабільність у сфері позашкільної освіти та забезпечити безперервність освітнього процесу в умовах воєнного стану.

24 квітня

Як Google Meet полегшить життя вчителям: огляд нових функцій

Оновлений інтерфейс Google Meet для освітніх потреб

report_11614439.gif   Зміни в освітньому законодавстві: квітень 2025
   Скачати  

             

Google презентував оновлення в інтерфейсі Meet, які значно покращують досвід онлайн-уроків, гібридного навчання та віртуальних нарад. 

Посадова інструкція вчителя: оновлена

Новий макет відеозустрічей робить спілкування більш живим і комфортним — як для викладачів, так і для учнів.

Що змінилося:

  • Покращене відображення учасників: плитки з відео стали динамічнішими — обличчя тепер краще видно навіть у складних умовах освітлення або при незвичному ракурсі.
  • Видимість учасників з вимкненими камерами: замість порожніх вікон — кольорові плитки, що дають змогу краще орієнтуватися, хто присутній.
  • Фокус на важливих учасниках: тепер можна закріпити до шести осіб у центрі уваги — це полегшить опитування, контроль залученості та групову роботу.
  • Автоматичне підлаштування макета: екран розподіляється ефективніше — зникає порожній простір, а розташування учасників адаптується до розміру вікна.
  • Гнучкіша функція «самоперегляду»: тепер користувачі можуть зручно розташувати власне відео на екрані або взагалі приховати його від себе, щоб уникнути відволікань.

Оновлення особливо корисні для гібридного навчання, коли частина учнів перебуває в класі, а інші — на відстані. Завдяки новому дизайну всі учасники виглядають більш залученими, а викладачам легше підтримувати контакт із кожним.

Із цими змінами Google Meet стає ще потужнішим інструментом для організації якісного та зручного освітнього процесу онлайн.

Джерело: Цифрова лабораторія