Що нового

в освітній сфері

20 грудня

Закон України «Про дошкільну освіту» вступає в дію 01 січня 2025 року

Закон України "Про дошкільну освіту"

 

01 січня 2025 року набуває чинності Закон України «Про дошкільну освіту». Попередньо цей Закон, прийнятий влітку 2024 року, мав вступити в дію 7.07.2025 року. Проте 19 листопада 2024 року під час ухвалення Закону України «Про державний бюджет України на 2025 рік» депутати Верховної Ради України перенесли введення в дію Закону України «Про дошкільну освіту» на 1 січня 2025 року.

Закон запроваджує низку змін, про які говоримо далі.

Для закладів дошкільної освіти:

  • Типи ЗДО: державний, комунальний, приватний, корпоративний
  • Типи організації освітньої діяльності: ясла, дитячий садок, спеціальний дитячий садок, мобільний дитячий садок, сімейний дитячий садок, міні-садок, центр педагогічного партнерства, центр розвитку дитини
  • Створення умов для інклюзивного чи спеціального освітнього середовища.

Для педагогів закладів дошкільної освіти:

  • Зміни в тривалості робочого часу

Робочий час педагогів ЗДО

  • 56 днів щорічної відпустки, можливість отримувати вищі доплати та надбавки.

Для батьків:

  • територіальна доступність ЗДО,
  • вибір форми навчання: очна, мережева, дистанційна,
  • нові типи організації освітньої діяльності: мобільні, сімейні, міні-садки.

Влада і засновники ЗДО зобов'язані забезпечити потрібні ресурси, відповідальність за доступність садочків, справедливу оплату праці вихователів.

Триває розроблення нормативно-правових актів, які допоможуть імплементувати зміни. Кількість нових нормативно-правових актів, що мають імплементувати Закон, — 28. Ці документи стануть керівництвом до дії органів влади, засновників та керівників закладів дошкільної освіти.  

Джерело: сайт МОН

19 грудня

Результати реформи шкільного харчування в 2024 році

Реформа шкільного харчування в 2024 році

Перевірки та інституційний аудит: яка різниця

У Києві нещодавно відбулася подія щодо річних результатів упровадження реформи шкільного харчування. До заходу долучилася перша леді України Олена Зеленська та представники профільних міністерств і команди реформи.

Учасники обговорили досягнення та недоліки кожної стратегічної цілі реформи. Однією з яких є забезпечення безоплатним харчуванням учнів початкових класів. Для цього уряд виділив 2 млрд гривень у формі субвенції, щоб учні 1–4 класів мали в школах одноразовий гарячий сніданок чи обід.

Зокрема, у першому півріччі Всесвітня продовольча програма ООН підтримувала заклади освіти у 13 областях і профінансувала 30% вартості щоденних гарячих обідів для 90 тисяч учнів початкових класів. З нового навчального року програму розширили, що дало змогу компенсувати вартість обідів уже для 160 тисяч дітей у 16 регіонах.

Щодо модернізації шкільних їдалень, то цього року було оновлено 20 % харчоблоків у школах, та виділено для цього 1,5 млрд грн із державного бюджету.

Також було розроблено інноваційне рішення для оптимізації організації харчування — перша в Україні фабрика-кухня, яка запрацювала в Бучі на Київщині. Щодня там готують 7,5 тисяч порцій для 16 закладів освіти. Будівництво другої фабрики-кухні триває в Лозовій на Харківщині.

Окрім того, близько 4200 шкільних кухарів пройшли спеціальне навчання для покращення якості шкільного харчування. Для ефективної підготовки фахівців у 15 областях створили 21 кулінарний хаб — навчальні центри, де поєднують теоретичні знання з практичними навичками.

А підтримка ЮНІСЕФ  в Україні допомогла поширити комунікаційну кампанію щодо формування культури здорового харчування серед дітей та їхніх батьків / опікунів.

У серпні стартувала друга хвиля всеукраїнської комунікаційної кампанії «Головне — що всередині», яка допомагає підліткам навчитися вибирати корисні та якісні продукти замість менш здорових альтернатив. За період другої хвилі кампанії вдалося охопити майже 7 млн осіб.

«Наша четверта мета — глобальна. Ми хочемо, щоб українці усвідомлено обирали здорове харчування. Щоб здорові звички формувалися в дитинстві. Проте, звісно, ще дуже багато кампаній і просвітництва знадобиться, щоб харчові звички цілої країни змінилися», — зазначила Олена Зеленська. 

Також учасники заходу сформували завдання реформи на 2025 рік — масштабування на всі громади країни та поступове розширення програми безоплатного харчування для школярів 5–11(12) класів.

За матеріалами МОН

19 грудня

Онлайн-школа SchoolToGo пропонує безкоштовне навчання для учнів 1–11 класів

Безкоштовне навчання для учнів пільгових категорій

Проєктна діяльність учнів

Учні 1–11 класів можуть пройти безкоштовне навчання в онлайн-школі SchoolToGo. Такою можливістю можуть скористатися наступні категорії:

  • діти-сироти та діти, позбавлені батьківського піклування;
  • діти загиблих військовослужбовців;
  • діти, які проживають на тимчасово окупованих територіях України.

Для того, щоб отримати місце для навчання, потрібно вказати цю інформацію в мотиваційному листі під час реєстрації.

У SchoolToGo навчання проходить у двох форматах, які враховують потреби українських учнів незалежно від місця перебування:

  • Онлайн SMART — самостійне опрацювання матеріалів на платформі. Це ідеальний варіант для тих, хто прагне навчатися у власному темпі з доступом до якісних матеріалів, інтерактивних тестів та завдань.
  • Український компонент (для 1–9 класів) — вивчення основних предметів українознавчого циклу для учнів, які навчаються за кордоном або перебувають на тимчасово окупованих територіях. Цей формат дає змогу поєднати навчання в іноземній школі з українською освітою та сприяє вихованню національної ідентичності.

Після навчання за будь-яким форматом учні можуть отримати документ про освіту державного зразка.

Деталі щодо реєстрації та форм навчання можна дізнатися на сайті SchoolToGo

За інформацією МОН

19 грудня

Підвищення кваліфікації педагогів шкіл з академічної доброчесності

Підвищення кваліфікації педагогів шкіл з академічної доброчесності

Типову програму підвищення кваліфікації педагогічних працівників закладів загальної середньої освіти з академічної доброчесності укладено з урахуванням:

  • сучасних викликів щодо якості освіти;
  • необхідності формування довіри у суспільстві до результатів навчання,
  • зрослої потреби освітян у розвитку та вдосконаленні культури академічної доброчесності,
  • оволодіння методами та прийомами виховання в учнів норм і правил академічної доброчесності,
  • запобігання проявам нечесності.


Мета Типової програми передбачає:

  • оновлення знань і набуття нових нових/додаткових навичок/компетентностей щодо дотримання етичних принципів і визначених Законом України «Про освіту» правил академічної доброчесності в умовах академічної свободи;
  • оволодіння інструментами для розвитку культури академічної доброчесності;
  • формування нетерпимості та негативного ставлення до корупції й проявів нечесності в освітньому середовищі й суспільстві.

Обсяг підвищення кваліфікації: 30 годин (1 кредит ЄКТС).

Зміст Типової програми передбачає теоретичний та практичний складники навчання слухачів, а також виконання ними самостійної роботи.

Форма підвищення кваліфікації — очна, дистанційна, змішана.

За інформацією МОН

18 грудня

Методичні рекомендації МОН щодо безпеки під час зимових канікул

Безпека під час зимових канікул

Перевірки та інституційний аудит: яка різниця

Перед початком зимових канікул Міністерство освіти і науки розіслало навчальним закладам лист із рекомендаціями щодо організації безпечних зимових канікул.

Детальніше ознайомитися зі змістом рекомендацій можна в прикріпленому документі. 

Зимові канікули: правила поведінки

Відповідно до рекомендацій, заклади освіти повинні провести інструктажі щодо наступних важливих тем:

  • дії в разі надзвичайних ситуацій: алгоритм дій при загрозі виникнення надзвичайної ситуації, поведінка у випадку оголошення сигналу «Повітряна тривога», ознайомлення учнів з планами евакуації та порядком надання домедичної допомоги постраждалим внаслідок нещасних випадків;
  • дотримання правил пожежної безпеки: запобігання використанню несправних приладів опалення, заборона експлуатації саморобних нагрівальних приладів, дотримання правил поведінки при виникненні пожежі;
  • безпека на дорогах і водоймах: правила безпечного дорожнього руху, загроза перебування біля замерзлих водойм і річок;
  • профілактика захворювань і гігієна: профілактика шлунково-кишкових захворювань, дотримання правил особистої гігієни в період поширення епідемічних захворювань, попередження випадків переохолодження та обморожень під час низьких температур;
  • безпека в громадських місцях: правила поводження з незнайомими людьми, дії в разі виявлення підозрілих предметів, правила користування громадським транспортом.

Окрім того, у документі зазначається, що під час канікул заклад освіти має утримувати укриття в готовності до використання за призначенням та під час повітряної тривоги забезпечити розміщення в ньому учасників освітнього процесу та населення.

За матеріалами МОН

18 грудня

Зміни в оплаті праці асистентів педагогів у закладах освіти

Зміни в оплаті праці асистентів педагогів у закладах освіти

Постанова КМУ від 13.12.2024 № 1415, якою внесені зміни в оплату праці працівників закладів освіти зокрема, набрала чинності 17.12.2024. Ці зміни стосуються асистентів педагогів, які працюють з дітьми з особливими освітніми потребами в системі інклюзивної освіти.

Зміни в оплаті праці асистентів педагогів у закладах освіти

Раніше 10–12 тарифний розряд встановлювали за посадами:

  • асистент вчителя-реабілітолога;
  • асистент вчителя загальноосвітнього навчального закладу з інклюзивним та інтегрованим навчанням;
  • асистент вихователя дошкільного навчального закладу в інклюзивній групі.

Відтепер 10–12 тарифний розряди встановлюватимуть за посадами:

Керівники закладів освіти мають забезпечити встановлення тарифних розрядів за цими посадами виключно в межах фонду заробітної плати, затвердженого в кошторисі відповідного закладу.

18 грудня

Як проходить впровадження політики «Школа офлайн»?

Підземна школа у Запоріжжі

Співпраця з органами громадського самоврядування

У межах впровадження політики «Школа офлайн» у Запоріжжі нещодавно відкрили підземну школу. Ця школа одночасно є укриттям, яке гарантує безпеку, та сучасним освітнім простором, де діти зможуть повноцінно навчатися.

Для створення цього закладу було використано типовий проєкт ЮНІСЕФ, а також залучено кошти освітньої субвенції та співфінансування з місцевого бюджету. Підземна школа може вмістити 500 осіб, якщо навчання проходитиме в одну зміну та 1000 — у дві. 

Підземна школа розташована на глибині 7 метрів. Вона має 16 кабінетів з інтерактивними дошками і меблями, які відповідають різному віку дітей. 

Зокрема, для учнів з особливими освітніми потребами забезпечено підйомники та навігацію шрифтом Брайля. У школі також є зони для відпочинку, активних ігор та спортивний інвентар. Встановлено сучасні системи безпеки: вентиляцію, аварійне освітлення та пожежну сигналізацію.

Окрім того, у Запорізькій області відбувається будівництво ще 10 підземних шкіл, де зможуть навчатися понад 8000 учнів. Для цього держава виділила 500 млн грн субвенції та додаткові 545 млн грн як дотацію.

Також Кабінет Міністрів виділив понад 41 млн гривень для облаштування укриттів у навчальних закладах Харкова. Це стало можливим через е, що громади подавали спеціальні заявки через платформу DREAM. 

Уже пізніше комісія МОН обрала два заклади загальної середньої освіти в місті Харків, щоб надати фінансування для проєктів облаштування укриттів.

Впровадження політики «Школа офлайн» допомагає будувати та облаштовувати протирадіаційні укриття у школах прифронтових і прикордонних регіонів. Для цього уряд виділив 7,5 млрд грн. Ця ініціатива передбачає повернення близько 100 тис учнів до очного навчання в безпечних умовах

За матеріалами МОН

18 грудня

Кабмін виділив кошти для безкоштовного харчування школярів

Безкоштовне харчування школярів

Співпраця з органами громадського самоврядування

У Кабінеті Міністрів України продовжують працювати над допомогою місцевим громадам для організації безоплатного гарячого харчування для учнів початкової школи. У січні 2025 року кошти будуть пропорційно розподілені між громадами у формі державної субвенції.

Зокрема, скоро уряд має затвердити новий Порядок використання субвенції з урахуванням зауважень і коментарів, які виникли під час організації харчування та використання субвенції у 2024 році.

Виділені гроші нададуть закладам завдяки угоді між урядом України та Європейською комісією, що діє від імені Європейського Союзу про фінансування заходу «Підтримка швидкого відновлення України». Ця ініціатива реалізується в межах програми «Зимової підтримки» українців.

Також Кабмін планує розширення програми, щоб забезпечити у 2025–2026 роках безоплатне харчування для всіх українських школярів.

Джерело: МОН

17 грудня

Німеччина допомагає у створенні концепту для відновлення українських шкіл

Створення концепту для відновлення українських шкіл

Співпраця з органами громадського самоврядування

Нещодавно Програма розвитку ООН (ПРООН) в Україні за фінансової підтримки Уряду Німеччини та спільно з Міністерством освіти і науки вровели аналіз стану освітньої інфраструктури та розробили концепт відбудови українських шкіл.

Одними із основних пропозицій щодо покращення стали рішення, що є актуальними під час воєнного стану: облаштування укриттів й евакуаційних виходів, опалення приміщень у зимовий період, універсальний дизайн і гендерно орієнтований підхід.

Зокрема, до моделі «Нової школи» входять декілька етапів модернізації, серед яких: 

  • ремонт будівлі школи, 
  • реформа системи харчування, 
  • реалізація принципів безпеки й енергоефективності у просторових рішеннях, 
  • оновлений підхід до організації освітнього і наукового секторів, спорту й дозвілля, а також благоустрою.


Ці оновлення є важливими для створення безпечного та доступного освітнього середовища, в якому буде затишно перебувати кожному та кожній.

Як зауважив міністр освіти і науки Оксен Лісовий, у багатьох громадах школа стає осередком, навколо якого гуртуються українці. Саме тому одним із пріоритетів концепту «Нової школи» є безбар’єрність. 

«Якщо діти почуватимуться у школі впевнено, вони зможуть посилювати творчий, науковий, спортивний, технологічний капітал нашої країни. Але доступність навчального закладу — це не тільки про учнів. Це про змогу викладачів працювати у гідних і комфортних умовах. Це про те, щоб рідні наших школярів, незважаючи на стан здоров’я, мали змогу вільно завітати в школу до своєї дитини», — акцентував очільник МОН.

«Підтримка відновлення українських шкіл — ключовий елемент національної стратегії відновлення. Тепер ці зусилля матимуть чіткі рамки та якісну модель для наслідування», — наголосив посол Німеччини в Україні Мартін Єґер.

За інформацією МОН

17 грудня

ДСЯО оголосила результати сертифікації вчителів у 2024 році

Результати сертифікації вчителів у 2024 році

Перевірки та інституційний аудит: яка різниця

У 2024 році сертифікація педагогічних працівників охопила чотири категорії вчителів.

На початку грудня комісії, утворені Державною службою якості освіти України, провели засідання з визначення порогового бала. 

Таким чином успішно пройшли сертифікацію:

  • 651 учитель початкових класів (пороговий бал — 120);
  • 380 учителів української мови та літератури (пороговий бал — 109);
  • 297 учителів історії та громадянських дисциплін (пороговий бал — 103);
  • 150 вчителів математики (пороговий бал — 108).

Щодо максимальної кількості балів, то відповідно до результатів практичного досвіду роботи отримали 34 вчителі початкових класів (140 балів), 9 учителів історії та громадянських дисциплін, 7 вчителів української мови та літератури і 5 учителів математики (по 125 балів).

Статистичні дані участі в сертифікації педагогічних працівників 2024 року

Категорії педагогічних працівників

Кількість педагогічних працівників, які:

зареєструвалися
для участі в сертифікації

взяли участь
у І етапі

пройшли
І етап

пройшли
ІІ етап

взяли участь
у ІІІ етапі

успішно пройшли сертифікацію

  • вчителі математики

506

473

187

183

179

150

  • вчителі історії та громадянських дисциплін

462

406

332

330

324

297

  • вчителі початкових класів

1423

1378

776

775

736

651

  • вчителі української мови та літератури

592

574

473

462

452

380


Окрім того, на сторінці Державної служби нагадали, що графічне зображення сертифіката про проходження сертифікації з’явиться в електронних кабінетах учасників не пізніше ніж через десять робочих днів з дати визначення порогових балів.

Також сертифіковані вчителі мають право на:

  • щомісячну доплату в розмірі 20% посадового окладу (ставки заробітної плати) пропорційно до обсягу педагогічного навантаження протягом строку дії сертифіката;
  • присвоєння наступної або підтвердження наявної вищої кваліфікаційної категорії в межах чергової/позачергової атестації педагогічних працівників;
  • участь у процедурах і заходах, пов’язаних із забезпеченням якості освіти та впровадженням інновацій, педагогічних новацій і технологій у системі освіти.

Для того, щоб отримати встановлену доплату або присвоєння вищої кваліфікаційної категорії, педагогічний працівник має подати відповідні заяви. 

За інформацією ДСЯО

17 грудня

У школах потрібно зміцнювати позиції української мови

Зміцнення позиції української мови в школах

Співпраця з органами громадського самоврядування

Нещодавно відбувся круглий стіл «Зміцнення позиції української книги», під час якого Уповноважений з української мови Тарас Кремінь акцентував на важливості зміцнення позиції української мови та вплив на культуру читання української книги. 

«Ми повинні забезпечити зміцнення позицій української мови у школі. Це, відповідно, буде кардинальним чином впливати і на культуру читання та доступ до українськомовної книги. Треба починати із домашніх навичок, із культури домашнього читання, із культури поведінки батьків, яка впливає і на звички своїх дітей», — зауважив омбудсмен.

За його словами, після початку повномасштабного вторгнення відбулися чималі втрати читацької спроможності школярів. Проведені дослідження з ДСЯО показують, що частка української мови, на жаль, у закладах загальної середньої освіти зменшується. 

Він зазначив, що така статистика свідчить про недостатність якісного українськомовного продукту, який би краще популяризував мову. Це впливає на те, що зберігається режим двомовності на телебаченні та у домашньому спілкуванні відповідно. Ці обставини вплинули й на скорочення частки української мови в школах.

«Все це призвело до того, що в школі скоротилась частка української мови. В 2024 році, за нашими даними зросла частка порушень Закону про державну мову і в школах, і в університетах. Фактично кожне 10-15 звернення, яке надійшло на адресу Секретаріату Уповноваженого, стосувалось порушень у сфері освіти», — акцентував Тарас Кремінь. 

Окрім того, під час круглого столу обговорювались результати загальнонаціонального дослідження щодо культури читання в Україні. А також шляхи впровадження Стратегії розвитку читання на період до 20230 року. 

Джерело: Уповноважений із захисту державної мови

17 грудня

Як МОН створює безбар’єрний простір у сфері освіти?

Рівний доступ до освіти в Україні

ІПР дитини з особливими освітніми потребами — зразок

У 2024 році Міністерство освіти і науки працювало над реалізацією проєкту «Освіта для всіх» на всіх рівнях освіти. Зокрема, освітнє відомство започаткувало роботу над 9 ключовими напрямами, які спрямовано на забезпечення рівного доступу до освіти для кожного і кожної. 

Таким чином українська освіта стає все більш безбар’єрною, зокрема через розвиток наступних проєктів:

  • Стратегія розвитку інклюзивного навчання
  • Інклюзивно-ресурсні центри
  • Державна установа «Школа супергероїв»
  • Підручники, які надруковані шрифтом Брайля
  • Шкільні автобуси
  • Захисні споруди закладів освіти
  • Програма «Точка дотику»
  • Інформаційний портал «Освіта для ветеранів»
  • Центри підтримки студентів

Ці проєкти та напрями діяльності дають можливість більшості українців комфортно навчатися та реалізовувати свій потенціал відповідно до своїх можливостей та потреб. 

Окрім цього реалізація флагманського проєкту допомагає сприяти розвитку толерантності та розумінню багатоманітності людини у суспільстві.

Детальніше ознайомитися з результатами впровадження флагманського проєкту можна за посиланням.

Як зауважили в МОН, проєкт «Освіта для всіх» реалізується в межах Національної стратегії зі створення безбар’єрного простору в Україні, яка втілюється за ініціативою першої леді Олени Зеленської.

За матеріалами МОН

17 грудня

Методичні рекомендації для забезпечення безбар’єрності у закладах освіти

Безбар’єрність у закладах освіти

ІПР дитини з особливими освітніми потребами — зразок

У Міністерстві розвитку громади та територій України створили та затвердили «Методичні рекомендації щодо забезпечення доступності будівель, приміщень та іншої інфраструктури закладів освіти для маломобільних груп населення».

Документ містить План заходів на 2023–2024 роки щодо реалізації Національної стратегії зі створення безбар'єрного простору на період до 2030 року.

Мета рекомендацій — допомога власникам будівель, приміщень та іншої інфраструктури закладів освіти у створенні безперешкодного середовища та забезпеченні рівних можливостей для всіх учасників освітнього процесу.

Посібник також містить основні заходи з облаштування доступності, серед яких облаштування:

  • пішохідних доріжок до закладів освіти, 
  • місць для паркування, 
  • прилеглої території, пандусу, 
  • входів до будівлі, 
  • коридорів, 
  • приміщень та ліфтів, 
  • санітарно-гігієнічних приміщень.

Окрім того, серед особливостей облаштування доступності закладів освіти у документі зазначено й облаштування лекційних аудиторій та лабораторій, класів та бібліотек у школах, ігрових кімнат у закладах дошкільної освіти тощо.

Зокрема методичні рекомендації містять інформацію щодо облаштування доступних приміщень для вихователів, вчителів, викладачів, наукових співробітників та іншого персоналу, що належить до маломобільних груп населення.

Нагадаємо, що уряд назвав безпечність і безбар’єрність у закладах освіти одним із основних напрямів діяльності.

Ми писали про це раніше Розвиток безбар’єрності в закладах освіти

Джерело: Освіта.юа

17 грудня

Чи скасує МОН проведення платних конкурсів?

Чи скасує МОН проведення платних конкурсів?

Чи вдасться подолати конкурсоманію? Це питання — актуальне для педагогів, адже органи управління освітою та керівники закладів освіти заохочують і зобов’язують брати участь у заходах та конкурсах, які не є складниками освітнього процесу. Додатково від педагогів вимагають звітувати про участь у цих заходах у формі відео та оприлюднених на сайті і в соціальних мережах світлин, а також надавати документи та сертифікати про участь. Педагогів мотивують це робити як елемент атестаційного процесу або рейтингової системи вчителів і закладів освіти. «Але це порушує право педагогічних працівників на академічну свободу і перевантажує їх», — зазначає освітній омбудсмен Надія Лещик.



Служба освітнього омбудсмена укладає перелік заходів, конкурсів, олімпіад, у яких примушують брати участь педагогів та здобувачів освіти. Зазначає, що деякі конкурси є комерційними, адже вимагають для участі сплатити переважно фіксований фінансовий внесок. А положення про проведення цих конкурсів затверджені наказами Міністерства освіти і науки України. Ці накази МОН залишаються чинними досі, хоча не всі конкурси проводять на теперішній час.

Освітній омбудсмен та міністр освіти і науки України під час зустрічі домовилися тісно співпрацювати над відновленням академічної свободи та зменшенням перевантаження педагогічних працівників закладів освіти.

Як перший крок у цій співпраці освітній омбудсмен звернулася до МОН з відповідним листом із проханням скасувати накази Міністерства освіти і науки України, які затверджують проведення платних конкурсів. Це, зокрема, накази:

  • від 07.05.2012 № 552;
  • від 07.05.2012 № 553;
  • від 16.10.2013 № 1437;
  • від 29.12.2011 № 1561;
  • від 12.10.2012 № 1101;
  • від 2.02.2012 № 98.

Також освітній омбудсмен звернулася до учасників освітнього процесу надсилати їй листи органів управління освітою, накази керівників закладів освіти із вказівкою прозвітувати, зокрема надати світлини щодо проведених у школах заходів. Анонімність дописувачів буде збережена. Надія Лещик закликала органи управління освітою та керівників закладів освіти не порушувати академічну свободу вчителя.

Джерело: ФБ-сторінка освітнього омбудсмена Надії Лещик

16 грудня

Як оцінювати учнів 5‒9 класів НУШ на кінець І семестру: рекомендації МОН

Рекомендації для оцінювання 5‒9 класів НУШ

Реформа «Нова українська школа» акцентує на оцінюванні компетентностей: не лише здобутих знань, а й навичок — як предметних, так і «м’яких». 

Саме тому в Міністерстві освіти і науки розробили й на початку серпня 2024 затвердили нові рекомендації та критерії щодо оцінювання, які враховують специфіку навчання в НУШ.

Насамперед інструментарій оцінювання змінюється відповідно до нового Державного стандарту базової середньої освіти й модельних навчальних програм.

Завершуємо навчальний семестр у школі

Як нагадали в МОН, відповідно до Державного стандарту 2011 року оцінювання було більш орієнтовано на знання. У нових стандартах у центрі — обов'язкові результати навчання учнівства, які реалізовуємо через компетентнісний підхід.

Такі вимоги представлено через результати на трьох рівнях:

  • групи результатів (через які реалізується компетентнісний потенціал галузі);
  • загальні результати, які є спільними для всіх трьох рівнів загальної середньої освіти (вони ж визначають навчальний поступ за циклами: 5‒6 і 7‒9 класи);
  • орієнтири для оцінювання, на основі яких визначають рівень досягнення результатів навчання на завершення відповідного циклу.

Також зміни до підходів у навчанні позначилися на критеріях. Якщо попередні критерії оцінювання навчальних досягнень було орієнтовано більше на факти, правила й дані, тобто на знаннєвий компонент, то зараз йдеться про компетентності (знання, уміння, способи мислення, погляди, цінності).

Щодо основних видів оцінювання, то їх три типи: формувальне, підсумкове і державна підсумкова атестація (ДПА).

Формувальне оцінювання призначене для надання детального й конкретного описового зворотного зв'язку. Воно, допомагає учнівству зрозуміти, чого воно вже досягло й над чим ще потрібно працювати. Завдяки зворотному зв’язку, орієнтованому на результати навчання, учнівство матиме чіткіше уявлення про те, що потрібно зробити, щоб поліпшити свою успішність у майбутньому.

Формувальне оцінювання можна реалізовувати й у вигляді поточної оцінки — так учень / учениця також отримує зворотний зв’язок про свої навчальні здобутки на поточний момент.

Підсумкове оцінювання — це оцінювання результатів навчання за певний проміжок часу (розділ програми / тема тощо). Воно обов’язково повинне мати вигляд формальної оцінки, яку повідомляють учням / батькам та/чи іншим особам, які мають право про неї знати.

Ознайомтеся зі змінами в законодавстві

Також є ДПА. Оскільки кількість модельних навчальних програм із кожного навчального предмета та інтегрованого курсу не є обмеженою, учителі й учительки можуть по-різному реалізовувати державний стандарт. Однак у кінцевому підсумку учень / учениця має «прийти» до сформованих груп результатів і, відповідно, компетентностей. Це і має перевірити ДПА.

Більш детально ознайомитися з рекомендаціями МОН щодо оцінювання в 5‒9 класах НУШ можна в прикріпленому документі.

За матеріалами МОН

15 грудня

МОН продовжує реалізацію Стратегії гендерної рівності в освіті

У 2020 році Україна стала учасницею міжнародної ініціативи «Партнерства Біарріц». Тому нещодавно МОН презентувало результати аудиту першого етапу реалізації Стратегії гендерної рівності в освіті. 

Як зауважив міністр освіти і науки Оксен Лісовий, Україна в межах партнерства має виконувати 5 основних зобов’язань. Одним із них є забезпечення принципів гендерної рівності в освіті.

Перевірки та інституційний аудит: яка різниця

За словами очільника МОН, останні 4 роки відомство працювало у напрямі реалізації відповідних освітніх політик:

  • Ухвалило «Стратегію впровадження гендерної рівності у сфері освіти до 2030 року».
  • Розробило та реалізувало план заходів на 2022 — 2024 роки для впровадження цієї стратегії.
  • Запровадило антидискримінаційну експертизу навчальних матеріалів.
  • Започаткувало проведення гендерного аудиту в закладах освіти.

«Впровадження цих політик — важливий крок у напрямі утвердження рівних гендерних можливостей. Наступний — ширша й активніша їхня імплементація в освітній процес», — акцентував Оксен Лісовий.

Окрім того, під час аудиту було відзначено такі позитивні практики міністерства:

  • функціонування інституту гендерного радництва та робочої групи з питань забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків при МОН, 
  • проведення гендерного аналізу бюджетних програм міністерства, 
  • організація циклу вебінарів з питань гендерної рівності, постійно доступних на інформаційних ресурсах МОН.

Джерело: Фейсбук-сторінка Оксена Лісового

13 грудня

Графіки відключення світла і навчання в школах: які виклики долають вчителі, батьки та учні

Графіки відключення світла і навчання в школах: які виклики долають вчителі, батьки та учні?

Графіки відключення світла і навчання в школах: які виклики долають вчителі, батьки та учні?Регулярні атаки росії по енергосистемі України додатково ускладнюють доступ учням до якісної та повноцінної освіти. Одночасно це ускладнює й роботу педагогів. Заклади освіти не належать до критичної інфраструктури. Це означає, що загальні правила графіків знеструмлення діють і для шкіл.

МОН ще влітку рекомендувало школам розглянути можливі опції на випадок відключень:

  • перенести розклад занять на світловий день (починати не о 8:00 чи 8:30, а о 9-й чи 10-й ранку);
  • переглянути тривалість зимових канікул;
  • у найкритичніших випадках переходити на дистанційне навчання.

Синхронне й асинхронне навчання📅

Генератори, які мають школи, часто можуть забезпечити лише потреби укриття та пункту незламності. Не всі школи мають змогу організувати навчання  в одну зміну, тож учні, що навчаються в другу зміну, найбільше потерпають від відключення електроенергії. Найчастіше учнів відпускають додому, і процес навчання стає неконтрольованим.

Дистанційне навчання в синхронному режимі за графіків відключення світла стає неможливим. Вихід — асинхронне дистанційне навчання як варіант надолуження освітніх втрат. Проте організаційно унормувати ці форми навчання так, щоб педагоги могли оптимально спланувати свій робочий час, складно. Тож частина освітнього процесу за умови, що школа працює офлайн, в умовах знеструмлення стає неконтрольованою і переходить на самоопрацювання матеріалу учнями та асинхронне дистанційне навчання.   

Сайт Нової української школи провів опитування в групі «БАТЬКИ SOS» на фейсбуці щодо навчання учнів в умовах відключення світла. Ось кілька варіантів, які засоби допомагають учням та вчителям продовжувати навчання:

  • Діти носять в школу ліхтарики, павербанки й акумуляторні лампи
  • Батьки купують в клас кемпінгові світильники, зарядні станції, настільні лампи з акумуляторами
  • У школі є зарядні станції екофлоу
  • Вчителі уроків не проводять, а матеріал дають на самоопрацювання

За словами міністра освіти Оксена Лісового, питання забезпечення закладів освіти матеріально-технічними засобами мають розвʼязувати органи місцевого самоврядування.

«У нас близько 30% закладів освіти забезпечені генерацією, але вона різна. Є доволі потужна, яка дозволяє закладу освіти працювати загалом, а є слабкі, коли може працювати лише пункт незламності, який розміщений у школі»,  сказав він.

ТВОЄ ПІДВИЩЕННЯ КВАЛІФІКАЦІЇ Онлайн-курс для керівника та педагога. Опануєте чи удосконалите навички роботи з онлайн-інструментами
✔Як працювати у хмарних сховищах даних ✔ Як створювати ілюстровані матеріали ✔ Онлайн-сервіси для ділових комунікацій ✔ Як взаємодіяти у командах та чатах ✔ Як провести нараду чи семінар онлайн ✔

Рішення про використання технологій дистанційного навчання в освітньому процесі ухвалює педагогічна рада закладу освіти до початку навчального року або упродовж навчального року, якщо виникли обставини, що потребують організації освітнього процесу з використанням технологій дистанційного навчання.

12 грудня

Як проходитиме сертифікація вчителів у 2025 році?

Проходження сертифікації вчителів у 2025 році

Перевірки та інституційний аудит: яка різниця

Найближчим часом в Україні розпочнеться реєстрація для проходження сертифікації педагогічних працівників у 2025 році. Однак потенційні учасники вже зараз можуть почати підготовку до незалежного тестування фахових знань і вмінь. 

У 2025 році стати учасником сертифікації вчителів зможуть наступні категорії:

  • вчителі початкових класів;
  • вчителі української мови та літератури;
  • вчителі математики;
  • вчителі історії та громадянської освіти.

Зокрема наступного року будуть проведені сертифікаційні процедури для нової категорії педагогів — учителів іноземної мови (насамперед англійської).

Для того, щоб підготуватися до проходження незалежного тестування, потрібно ознайомитися з програмами тестування та загальними характеристиками сертифікаційних робіт.

Зі свого боку Український центр оцінювання якості освіти вже опублікував загальні характеристики тестів незалежного тестування фахових знань та вмінь, де визначено розподіл завдань відповідно до розділів / підрозділів перелічених попередньо програм, і схеми нарахування балів за виконання тестових завдань.

Нагадаємо, що як і раніше для виконання завдань незалежного тестування вчителі всіх категорій матимуть 180 хвилин. Проте кількість і форми завдань, а також максимальна кількість балів, яку може набрати учасник / учасниця, виконавши всі завдання тесту, різняться в сертифікаційних роботах для різних категорій учителів.

Як виглядатимуть завдання для вчителів:

  • Тест для вчителів початкових класів міститиме 85 завдань двох форм: з вибором однієї правильної відповіді (80 завдань) та відкритої форми з короткою відповіддю (5 завдань). Максимальна кількість балів, яку може набрати учасник / учасниця, правильно виконавши всі завдання тесту, — 90.
  • Тест для вчителів української мови та літератури також міститиме 85 завдань двох форм: з вибором однієї правильної відповіді (75 завдань) та на встановлення відповідності (10 завдань). Максимальна кількість балів — 115.
  • Тест для вчителів математики міститиме 70 завдань трьох форм: з вибором однієї правильної відповіді (57 завдань), на встановлення відповідності (3 завдання) та відкритої форми з короткою відповіддю (10 завдань). Максимальна кількість балів — 86.
  • Тест для вчителів історії міститиме 80 завдань чотирьох форм: з вибором однієї правильної відповіді (69 завдань), на встановлення відповідності (4 завдання), на встановлення правильної послідовності (4 завдання) та з вибором трьох правильних відповідей із семи запропонованих варіантів відповіді (3 завдання). Максимальна кількість балів — 106.
ЗАЯВА про проведення чергової атестації та ПРОТОКОЛ засідання атестаційної комісії: приклади оформлення з ремарками щодо оновлення форм

Окрім того, МОН збільшило коло педагогів, які можуть проходить сертифікацію, а також визначило їх граничну кількість у 2025 році. Таким чином, не більше 1500 вчителів початкових класів, не більше ніж 1000 осіб для кожної категорії з української мови і літератури та математики, не більше 500 вчителів англійської мови. 

Реєстрація для участі в процедурах сертифікації для вчителів усіх зазначених категорій триватиме з 23 грудня 2024 року до 09 січня 2025 року й відбуватиметься у два етапи:

  • з 23 грудня до 06 січня — у межах граничної кількості, визначеної для кожного регіону;
  • з 7 до 9 січня — у межах загальної граничної кількості, визначеної наказом для кожної категорії.

За матеріалами УЦОЯО

12 грудня

Вчителі повинні будуть надавати довідки про несудимість

Надання довідок про несудимість

Перевірки та інституційний аудит: яка різниця

В Україні можуть найближчим часом впровадити надання довідок про несудимість для всіх працівників закладів освіти. Це має покращити безпеку дітей від потенційно небезпечних осіб.

Таку тезу зазначила освітній омбудсмен Надія Лещик під обговорення пріоритетів своєї діяльності.

«Пропонувала і буду наполягати далі на тому, щоб цей пункт (законопроєкт від 2 вересня 2024 року №11543) був застосований не лише до охоронців, а до всіх без винятку працівників закладу освіти. Тож буду висувати відповідну пропозицію до цього законопроєкту під час підготовки до другого читання», — акцентувала очільниця Офісу освітнього омбудсмена.

Як вона зауважила, таку довідку про несудимість можна легко та швидко отримати в застосунку Дія.

За інформацією Освіторії

12 грудня

В Україні збільшать розмір штрафу за скоєння булінгу

Випадки булінгу в закладах освіти

Про Держстандарт профільної середньої освіти

У листопаді 2024 року новою очільницею Служби освітнього омбудсмена стала Надія Лещик. Нещодавно вона поділилася своїми планами діяльності та змінами, які очікують на сферу освіти. 

Одним із пріоритетів своєї діяльності омбудсмен назвала покращення механізмів захисту дітей від булінгу в закладах освіти. А також вона визначила суворіше покарання за скоєння булінгу.

Серед нинішніх недоліків у системі захисту дітей освітній омбудсмен виокремила вчителів, яких суд визнав винними у вчиненні булінгу. Але вони продовжують працювати, сплативши невеликий штраф, і можуть працевлаштуватися до іншого закладу освіти. 

Важливо, що булінг — повторюване явище. Це означає, що вчитель неодноразово цькував дитину і може продовжити цькувати її або інших дітей.

«На мою думку та на думку інших законодавців, такий учитель має бути відсторонений від педагогічної діяльності на певний період», — зауважила Надія Лещик.

Як проаналізували в Офісі освітнього омбудсмена, більшість випадків не отримують судового вироку. Відповідно до аналізу судових рішень про булінг та статистики Державної судової адміністрації України:

  • 45% звернень отримують вирок,
  • 55% — залишаються без судового реагування через сплив строків накладення адміністративного стягнення (лише три місяці) та неналежне оформлення документів, зокрема нестачу доказів. Адвокати булерів активно цим користуються, затягуючи процес.

Для цього посадовиця закликає до збільшення терміну розгляду справи до року. Адже три місяці мало, щоб суд встигав розглядати справу та виносити рішення.

Ще однією важливою зміною має стати суттєве збільшення штрафів за булінг. Нині сума штрафу становить 850 — 1700 гривень — це невелика сума, яка не усіх змушує замислитись над змінами підходів у вихованні дитини.

Візьміть у роботу просвітницьку програму для учнів «Свідомий користувач медіапростору»

За словами Надії Лещик, уже розроблено законопроєкт нового кодексу про адміністративні правопорушення. Там є пропозиція суттєво підвищити штрафи, зокрема і за булінг.

«Моя особиста думка: дієвий штраф за булінг — від 10 000 грн. Така сума змусить серйозно замислитись і стане пересторогою для учасників освітнього процесу», — акцентувала очільниця Офісу освітнього омбудсмена.

Інші пріоритети у роботі освітнього омбудсмена:

  • Розробити механізм недопуску осіб, що здійснюють колабораційну діяльність, до роботи в закладах освіти України;
  • Впровадити довідки про несудимість для всіх без винятку працівників у закладі освіти;
  • Вдосконалювати освітнє законодавство, виявляти та усувати прогалини;
  • Підтримувати дітей з особливими освітніми потребами;
  • Регламентувати взаємодію батьків з учителями;
  • Провадити правопросвітницьку роботу;
  • Допомагати молоді краще розуміти свої права. 

За матеріалами Освіторії

12 грудня

МОН опублікувало рекомендації щодо атестації педагогів у 2024-2025 н.р.

Рекомендації МОН щодо атестації педагогів у 2024/2025 н.р.

Маємо рекомендації від Міністерства освіти — як за оновленим Положенням про атестацію педагогічних працівників провести її у 2024/2025 навчальному році. Ознайомтеся із ними, якщо ви керівник закладу освіти чи педагог.

У документі є відповіді на запитання:

  • Щодо строку повноважень атестаційної комісії
  • Щодо створення атестаційної комісії і зміни її складу 
  • Про атестацію педагогічного працівника філії закладу загальної середньої освіти
  • Стосовно документів для проходження атестації
  • Щодо присвоєння кваліфікаційних категорій педагогам, які мають освітньо-науковий / освітньо-творчий ступінь вищої освіти, науковий ступінь або вчене звання
  • Про особливості присвоєння кваліфікаційних категорій педагогам, які не мають педагогічної освіти, але мають стаж роботи в одній із галузей економіки
  • Про випадки недотримання послідовності у присвоєнні педагогічного звання або кваліфікаційної категорії 
  • Щодо збереження педагогічних звань і кваліфікаційних категорій в разі переведення педагога в інший заклад освіти або на іншу посаду в тому ж закладі освіти 

Більше про зміни в процедурі атестації, які запровадило нове положення, читайте у наших статтях:

За інформацією МОН

11 грудня

Долучайтеся до громадського обговорення щодо положення про ясла та дитсадок

Освітній процес у яслах і дитячих садочках

Освітні цикли — плануємо роботу з дітьми по-новому

У Міністерстві освіти і науки висунули для громадського обговорення проєкт Положення про ясла та дитячий садок. Цей документ розроблено відповідно до доручення Прем’єр-міністра України.

Мета проєкту — підготовка проєктів нормативно-правових актів стосовно дошкільної освіти дітей, необхідних для реалізації Закону України «Про дошкільну освіту».

Ознайомитися зі змістом запропонованого Положення можна в прикріпленому документі. 

Свої коментарі, зауваження та пропозиції до зазначеного проєкту Положення можна надсилати в довільній формі до 25 грудня 2024 року на електронну адресу: [email protected]. Контактна особа для надання консультацій: Нерянова Світлана. 

Результати громадського обговорення опублікують на сайті МОН не пізніше ніж через два тижні після прийняття рішень за результатами обговорення.

За матеріалами МОН

11 грудня

Педагоги проходитимуть конкурс на посаду директора школи

Конкурс на посаду директора школи

Співпраця з органами громадського самоврядування

Потрібно повернути проведення конкурсу на посаду директора в українських закладах загальної середньої освіти. 

Відповідну пропозицію висунула освітній омбудсмен Надія Лещик під час обговорення з міністром освіти і науки Оксеном Лісовим. 

Насамперед ця пропозиція є логічним продовженням політики попереднього омбудсмена Сергія Горбачова. Він під час своєї каденції акцентував на тому, що проведення конкурсів на посаду директорів шкіл є проявом демократії, прозорості та справедливості.

Проте нагадаємо, що в умовах воєнного стану територіальні громади мають право призначати директорів шкіл без проведення конкурсу.

Джерело: Надія Лещик

10 грудня

Освітній омбудсмен запропонувала залишати школярів на другий рік

Подолання освітніх втрат у школярів

Позапланові перевірки та інституційні аудити: чи будуть у 2024/2025 н.р.

Школи можуть отримати право залишати учнів на другий рік навчання в тому ж класі для того, щоб компенсувати навчальні втрати.

Таку пропозицію висунула освітній омбудсмен Надія Лещик під час зустрічі з міністром освіти і науки Оксеном Лісовим.

Як вона зауважила, учнів потрібно залишати на другий рік у разі наявності однієї з умов: 

  • наявності початкового рівня навчальних досягнень дитини
  • тривалого пропуску уроків або відсутності впродовж одного навчального семестру.

Зокрема, освітній омбудсмен пропонує в такому разі залишати дітей на повторний курс  за рішенням педагогічної ради, тобто без згоди батьків.

Джерело: Надія Лещик

10 грудня

У МОН оновлять концепції освітніх галузей

Створення концепції освітніх галузей

Перевірки та інституційний аудит: яка різниця

У Міністерстві освіти і науки працюють над створенням концепцій освітніх галузей, що допоможуть зробити навчання сучаснішим і більш практичним. 

Саме тому метою концепцій є визначення сильних сторін сфери освіти в Україні та формування пропозиції шляхів вдосконалення тих практик, що показують меншу ефективність.

Відповідно до концепцій будуть створені:

  • програми навчання для вчителів;
  • навчальні програми для учнів й учениць;
  • рекомендації для авторських колективів, які створюють підручники та інші навчальні матеріали;
  • моделі сучасних кабінетів (природничих лабораторій, майстерень, мистецьких студій тощо). Це дасть змогу спрямувати кошти субвенцій на реалізацію цих змін.

Наприклад реформа «Нової української школи» акцентує не лише на знаннях, а й на практичності того, що вивчають учні. Зі свого боку концепції допоможуть цілісно простежити те, що школярі вивчають з 1 до 12 класу, та надати педагогам зрозумілі інструменти: як викладати математику, щоб учнівство могло застосовувати її в реальному житті, як заплатити податки, порахувати бюджет сім’ї чи закупи в магазині. 

Ознайомтеся зі змінами в законодавстві

Під час роботи над концепціями МОН планує залучати громадськість. Для цього вчителі можуть пройти опитування, щоб поділитися думками та ідеями про те, що саме варто оновити, додати чи зберегти в нинішній системі освіти.

«Нашому суспільству потрібно створити консолідоване бачення, яким має бути випускник школи, враховуючи виклики війни. Це виклики, пов’язані з розвитком стійкості, адаптивності, громадянської позиції, що спонукатимуть молодь залишатися й повертатися в Україну та бажати зробити внесок в її процвітання», — пояснила Надія Кузьмичова, заступниця міністра освіти і науки України.

Як зауважили в освітньому відомстві, перші результати роботи будуть опубліковані навесні 2025 року. До цього часу триватимуть регулярні опитування й зустрічі з учителями, учнями й батьками, щоб врахувати їхні ідеї та потреби.

За інформацією МОН

9 грудня

Навчальним закладам не потрібно буде подавати списки призовників

Навчання учнів і студентів призовного віку

Національно-патріотичне виховання в школі

В уряді висунули пропозицію скасувати обов’язки закладів освіти щороку подавати до ТЦК списки учнів і студентів, які підлягають взяттю на військовий облік призовників.

Таку норму розміщено в урядовому законопроєкті, що ухвалений Верховною Радою в першому читанні.

Нині подання інформації закладами освіти про осіб, які підлягають взяттю на військовий облік призовників, допомагає впорядковувати інформацію про чисельність осіб такого віку.

Ознайомтеся зі змінами в законодавстві

Якщо відповідний законопроєкт буде ухвалено, то відповідальність за подання відомостей про себе покладається на призовника. Йому надаватиметься можливість стати на облік дистанційно через систему Резерв+ або прийти особисто до ТЦК.

У разі відсутності електронної чи особистої ідентифікації хлопець повинен буде після досягнення 18 років з’явитися до ТЦК і сплатити штраф від 17 тисяч грн до 25,5 тисяч грн.

Джерело: Освіта.юа

9 грудня

МОН назвало обов’язкові предмети для вивчення в старшій школі

Вибір предметів у старшій профільній школі

Про Держстандарт профільної середньої освіти

У 2027 році розпочнеться Профільна реформа, яка має змінити застарілі підходи до освіти, підвищити її якість і надати учнівству більше можливостей. Старша школа зможе запропонувати учням й ученицям, незалежно від їхнього місця проживання, ширший вибір профілів, предметів і курсів, практичне та проєктне навчання.

Таким чином школа стане профільною, а це передбачає три рівні вибору:

  • Вибір профілю навчання — профільні предмети й курси учнівство вивчатиме поглиблено.
  • Вибір предметів / курсів у межах профілю — щоб індивідуалізувати вивчення обраного профілю.
  • Вибір предметів / курсів поза профілем для врахування різних зацікавлень учнівства.

Тобто старшокласники і старшокласниці зможуть навчатися в ліцеях за обраним профілем, самостійно обирати предмети для поглибленого вивчення, а також курси, не пов’язані з профілем. 

Заклади освіти пропонуватимуть десятки варіантів профілів. Проте є три тематичні кластери, у межах яких формуватимуть профілі навчання:

  • Мовно-літературний: українська мова й література, іноземні мови й літератури тощо.
  • STEM: природничі науки, ІТ, математика тощо.
  • Суспільно-гуманітарний: історія, правознавство, психологія, соціологія тощо.

Учні й учениці вивчатимуть не лише обрані профільні предмети / курси, а й обов’язкові для всіх дисципліни.

Конкретні обов’язкові предмети й курси визначить Типова освітня програма, над якою вже працює МОН. У 10 класі серед обов’язкових будуть дисципліни, які представляють усі освітні галузі, визначені Державним стандартом профільної середньої освіти:

  • мовно-літературна (українська мова, літератури, іноземні мови);
  • математична (інтегрований курс математики або алгебра, геометрія тощо);
  • природнича (інтегрований природничий курс або фізика, хімія, біологія, географія тощо);
  • громадянська й історична (історія, громадянська освіта тощо);
  • соціальна і здоровʼязбережувальна (курси, пов’язані з добробутом, здоров’ям тощо);
  • інформатична (інформатика);
  • фізична культура (спортивні заняття);
  • мистецька (музичне мистецтво, живопис тощо);
  • технологічна (технології, промисловий дизайн тощо).

Найбільше уваги обов’язковим дисциплінам учні приділятимуть у 10 класі, який буде адаптаційним. Протягом цього навчального року старшокласники і старшокласниці ознайомляться з обраним профілем, щоб переконатись у виборі й за бажанням змінити його. Кількість предметів і курсів за вибором пропорційно зростатиме до 12 класу, а обов’язкових — зменшуватиметься.

За інформацією МОН

9 грудня

Вітаємо переможця Всеукраїнської премії «Кращі практики органів місцевого самоврядування»!

Мета конкурсу – відзначити лідерів, які навіть у надзвичайно складний для України час активно впроваджують зміни на краще.

На конкурс надійшло понад 100 заявок від різних громад України. Учасники продемонстрували чимало важливих ініціатив у сфері освіти та охорони здоров'я.

Переможцем конкурсу стала Нікольська селищна рада, яку очолює Василь Мітько.
Вона отримала відзнаку за вагомий внесок у розвиток закладів освіти та охорони здоров’я.

Щиро вітаємо Нікольську селищну раду та дякуємо за щоденну працю, яка змінює життя громади на краще!

Переможці Всеукраїнської премії «Кращі практики ОМС»

Церемонія нагородження відбудеться 12 грудня в Києві в межах VІІІ Всеукраїнського конгресу MedSprava за адресою: Київ, проспект Степана Бандери, 23 (Pochayna Event Hall).

9 грудня

Успішні практики ОМС: Терешківська громада

Терешківська громада, що на Полтавщині, – учасник Всеукраїнської премії «Кращі практики органів місцевого самоврядування — 2024».

На думку мешканців Терешківської громади, для її голови Віталія Турпітька немає нічого неможливого, коли йдеться про дітей, адже від них залежить розвиток громади в майбутньому та й загалом України.

У громаді функціонують три заклади загальної середньої освіти, а саме Терешківський ліцей та його філії – Вацівська гімназія імені Володі Тюріна й Головачанська гімназія, а також три заклади дошкільної освіти й один позашкільної – Центр дитячої та юнацької творчості.

Матеріально-технічне забезпечення закладів освіти

Ще 2021 року, оголошеного у громаді роком освіти, відкрили відремонтовані та оснащені найновішим обладнанням навчальні кабінети, відремонтували та забезпечили технологічним обладнанням харчоблоки, відкрили новий кабінет позашкілля, облаштували санвузли в приміщенні закладу освіти, де раніше їх не було.

У кабінет фізики Терешківського ліцею закупили сучасні мікроскопи, телескоп, інтерактивні наочні моделі, цифрову лабораторію «Ейнштейн», що дає змогу проводити різноманітні дослідження та спостерігати за зоряним небом у режимі реального часу. Понад 300 тис. грн на облаштування кабінету витратили з бюджету сільської ради та біля мільйона залучили з обласного бюджету.

Найсучаснішим комп’ютерним обладнанням забезпечили кабінет інформатики Терешківського ліцею. Сучасні комп’ютерні класи обладнали також у Вацівській та Головачанській філіях ліцею.

Співпраця з органами громадського самоврядування

Реформа харчування у громаді

Капітальний ремонт їдалень та харчоблоків Терешківського ліцею та Вацівської філії вдалося зробити, зокрема, завдяки фінансовій підтримці народного депутата Андрія Бобляха. Його фонд виділив на ремонт біля 4 млн грн. Ще біля 1 млн грн витратили з бюджету сільської ради.

У харчоблоках цих закладів повністю замінили технологічне обладнання – закупили нові плити, виробничі столи, холодильну та морозильну побутову техніку, пароконвектомати, конвекційні печі, конвеєрну посудомийну машину, електром’ясорубки, овочечистки, тістоміси.

Після капітального ремонту та заміни обладнання харчоблоки відповідають усім необхідним вимогам системи ХАССП.

У Терешківському ліцеї працює буфет. Буфетну продукцію батьки замовляють дітям щовечора у спеціальному додатку «Шкільна їдальня», який розробив учитель інформатики ліцею. У меню – пиріжки, кекси з родзинками, піца, салати, напої. Ціни доступні. Приміром, пиріжок з капустою коштує 4 грн, булочка – 3 грн, кекс з родзинками – 10 грн, м’ятний чай – 1 грн. Батьки оплачують харчування в кінці місяця. Це зручно і кухарям, які готують тільки замовлену кількість страв, і батькам, які знають, чим харчуватимуться їхні діти, і самим дітям, які разом з батьками обирають страви до смаку.

Для завершення реформи харчування дітей у Терешківській громаді залишилося впровадити нову систему харчування в Головачанській гімназії, де ще не виконаний капітальний ремонт приміщення харчоблоку. Розроблено проєкт реконструкції навчального корпусу гімназії з добудовою допоміжних приміщень харчоблоку та закуплено необхідне обладнання для впровадження нової системи харчування. Нині громада шукає інвестора чи інші можливості для втілення цього проєкту в життя.

Ремонт та будівництво укриттів

Найближчим часом Терешківська громада матиме укриття в усіх освітніх закладах. У чотирьох із них довели до ладу наявні, а два побудували з нуля, за кошти бюджету громади.

Так, укриття в Терешківському ліцеї сьогодні є гордістю не лише закладу освіти, а й усієї громади. На капітальний ремонт укриття спрямували понад 8 млн грн. Це кошти Швейцарсько-українського проєкту DECIDE та бюджету громади. Площа укриття – біля 1 тис. м2. Під час повітряної тривоги в ньому може перебувати понад 600 осіб. Повністю замінили вентиляцію та облаштували противибухові клапани, встановили потужну генераторну установку, замінили проводку та освітлення, мережі водопостачання та каналізації. Укриття відповідає інклюзивним вимогам, зокрема, у ньому облаштували спеціальну вбиральню та підіймач. В укритті обладнано 11окремих приміщень. Тут є IT Hub із 3D-принтерами, сенсорною дошкою, комп’ютерами та планшетами, клас безпеки, спеціальні класи для учнів початкової школи.

У Головачанській філії після завершення будівництва протирадіаційного укриття, навесні 2024 року, відновили очне навчання. Укриття оснащене витяжною вентиляцією, генераторною, медичним кабінетом, пожежною сигналізацією, Wi-Fi. На будівництво захисної споруди з бюджету громади спрямували майже 10 млн грн. Коштів ні з державного, ні з обласного бюджету не виділили, бо в закладі навчається лише 160 учнів, тоді як для отримання субвенції учнів має бути не менше 200.

На початку жовтня цього року розпочали будувати протирадіаційне укриття й у Вацівській філії ліцею. З бюджету громади на будівництво захисної споруди виділили 15 млн грн. В укритті планують розмістити необхідні для повноцінного навчання локації, забезпечити їх комп’ютерною технікою, Wi-Fi, мультимедійними пристроями, спортивним знаряддям. Укриття спроєктовано з вимогами інклюзії, зокрема, заплановано вхід для маломобільних груп населення, санвузли.

Підвищення енергоефективності будівель

Реконструкція Терешківського ліцею увійшла в перелік проєктів, які реалізовують у межах Програми з відновлення України за підтримки Міністерства розвитку громад та територій України, Європейського інвестиційного банку та Програми розвитку ООН. Заплановані термомодернізація будівлі, побудова шатрового даху, заміна вікон і дверей, інші роботи. Вартість проєкту – 57,5 млн грн, 80 відсотків з яких є коштами Європейського інвестиційного банку. На сьогодні ремонтні роботи виконані на 70 відсотків, а повністю завершаться до кінця квітня 2025 року.

У 2022 році в Терешківській громаді реалізували масштабний проєкт зі встановлення потужної твердопаливної котельні, яка забезпечує обігрів приміщень Терешківського ліцею та ЗДО «Барвінок» загальною площею біля 10 тис. м2. На будівництво котельні витратили 5,5 млн грн з бюджету громади. Встановили два котли потужністю по 300 кіловат із методом завантаження бункерного типу. В обох закладах розмістили теплові пункти. Котельня дасть можливість значно економити кошти на опаленні та не залежати від газопостачальних організацій.

«Під час війни особливо важливо переходити на альтернативні види палива. Опалення газом – не найкращий варіант. Твердопаливні котли значно автономніші та економніші», – переконаний Віталій Турпітько.

Освітній процес та заходи для мотивації до навчання

Усі навчальні кабінети забезпечені сучасним мультимедійним обладнанням. Наприклад, минулого року Терешківському ліцею та Головачанській гімназії за кошти з місцевого бюджету придбали по комплекту окулярів віртуальної реальності Oculus QUEST-2. Вчителі широко використовують їх на уроках, проводять цікаві лабораторні роботи, разом із дітьми «відвідують» різні куточки світу.

У комунальному закладі «Центр дитячої та юнацької творчості» діє 12 гуртків художньо-естетичного та фізкультурно-спортивного напрямів. Вихованці закладу – неодноразові призери всеукраїнських та міжнародних конкурсів і фестивалів. Голова громади завжди підтримує заклад, зокрема, у фінансуванні поїздок на фестивалі, пошиття концертних костюмів, преміювання переможців. Приміром, влітку 2024 року хореографічний колектив «Асорті» відвідав Болгарію, єдиний український не тільки в Болгарії, а і у Європі, оздоровчий комплекс «Разом» у м. Кітен. На міжнародному фестивалі-конкурсі Kiten Art Fest колектив виборов найвищу нагороду – гран-прі. Проїзд учасників профінансували з місцевого бюджету.

Талановиту молодь у громаді відзначають грошовими сертифікатами та цікавими поїздками. Так, щороку, відповідно до Програми підтримки талановитої молоді, яка діє в Терешківській громаді, переможців Всеукраїнських учнівських олімпіад, спортсменів та учасників художньої самодіяльності, вихованців гуртків, які мають вагомі здобутки у своїй діяльності, нагороджують грошовими сертифікатами. Нагороди отримують і наставники талановитих учнів. А от влітку 2024 року 25 дітей змогли побувати в Прикарпатті, у місті Яремче, де їм підготували захопливі екскурсії, майстер-класи, теплі зустрічі. Такі заохочення неабияк стимулюють дітей до нових успіхів у навчанні та творчості.

Діти, які потребують спеціалізованої допомоги, отримують її у своїй громаді. Для дітей з особливими потребами у громаді працює Інклюзивно-ресурсний центр, забезпечений усім необхідним для повноцінних занять. У ньому працюють висококваліфіковані фахівці – психолог, реабілітолог, логопед.

Міжнародна співпраця

У Терешківській громаді, за ініціативи її очільника Віталія Турпітька, активно налагоджують співпрацю з громадами інших країн. Мають уже й перші результати.

У липні 2023 року делегація громади, яка складалася з 35 дітей – відмінників та переможців олімпіад, вчителів, представників сільради та керівників комунальних підприємств, відвідала Польщу. Проїзд делегації профінансували з місцевого бюджету. Польські друзі Терешківської громади з гміни Старий Сонч підготували теплу зустріч, організували проживання, харчування, цікаві програми екскурсій, відпочинку та ознайомлення із життям гміни. Впродовж тижня терешківські діти спілкувалися з польськими учнями. Їм пощастило відвідати культурні пам’ятки, отримати незабутні враження від підйому на гірську вершину, від сплаву гірською річкою, побувати на екскурсії в етнографічному музеї просто неба. Такі поїздки – чудова мотивація для дітей навчатися, розвиватися, досягати нових висот.

У рамках візиту відбулася стратегічна подія – підписання Меморандуму про співпрацю між громадами. Польща стане прикладом для Терешківської громади у розбудові демократичної європейської держави.

Упровадження Шкільного громадського бюджету

У Терешківській громаді успішно впровадили проєкт «Шкільний громадський бюджет», який допомагає втілити в життя дитячі ініціативи. Реалізували проєкт за кошти гранту, наданого в межах Швейцарсько-українського проєкту DECIDE – «Децентралізація для розвитку демократичної освіти» (550 тис. грн), та співфінансування з бюджету громади на 2022 рік (230 тис. грн). Серед проєктів-переможців – створення освітніх та спортивних просторів, місць для змістовного дозвілля, радіоклас в одному із закладів громади, місце для компостування. Усі проєкти-переможці були втілені в життя.

8 грудня

Уряд не фінансуватиме всі школи у 2025 році

Фінансування малокомплектованих шкіл

Перевірки та інституційний аудит: яка різниця

Нещодавно уряд ухвалив розподіл освітньої субвенції до серпня 2025 року. Це рішення спричинить те, що фінансування малокомплектних шкіл в Україні припинять з 1 вересня.

Відповідно до рішення Кабінету Міністрів, до розрахунку освітньої субвенції з 1 вересня 2025 року будуть включені лише ті школи, у яких навчається не менше 45 дітей.

Як зауважили в МОН, такі зміни мають стимулювати місцеві органи самоврядування забезпечувати якіснішу освіту учням громад, зокрема в більших школах, які зазвичай ліпше забезпечені вчителями та навчальним обладнанням.

«У школах, у яких навчається менш як 45 учнів, класи можуть не утворювати, або в одному класі вчаться 5–6 учнів. Це призводить до того, що діти не отримують належного рівня взаємодії одне з одним, не навчаються одне в одного й не бачать прикладів для наслідування», — акцентували в освітньому відомстві.

Проте в Міністерстві освіти і науки зазначили, що зазвичай такі школи не забезпечені вчителями повністю. Також часто вчителі не можуть набрати достатню кількість годин зі свого профільного предмета, щоб отримувати достатню зарплату. Тож у таких школах є практика викладання деяких предметів непрофільними учителями.

«Це все впливає на зниження якості освіти в селах, про що свідчать результати ЗНО (НМТ) та міжнародного дослідження PISA», — наголосили в МОН.

Важливо, що таке рішення не стосуватиметься початкових і спеціальних шкіл, де навчаються учні з особливими освітніми потребами.

Окрім того, розподіл субвенції на вересень–грудень 2025 року буде проведено після запуску й оновлення даних щодо кількості учнів в Автоматизованому інформаційному комплексі освітнього менеджменту АІКОМ 2.0.

За інформацією МОН