Що нового

в освітній сфері

20 лютого

📢 Систему оцінювання НУШ не скасують, але спростять: МОН відреагувало на петицію

Система оцінювання учнів у НУШ

Посадова інструкція вчителя: оновлена

У Міністерстві освіти і науки прокоментували петицію про скасування нової системи оцінювання в рамках реформи Нова українська школа, яка набрала необхідні 25 тисяч голосів. Багато українців розкритикували цю модель, назвавши її надто складною та незручною для дітей і вчителів.

Як пояснила заступниця міністра освіти Надія Кузьмичова, що повне скасування цієї системи неможливе, адже вона є ключовою складовою освітньої реформи. Відмова від неї означала б глобальний перегляд усіх змін у шкільній освіті. 

МОН визнає, що запропонований механізм виявився надто складним, тому його планують спростити. Уже два місяці ведеться активна робота над вдосконаленням підходів, зокрема:

  • Полегшення інструкцій щодо ведення шкільних журналів — як у паперовому, так і в електронному форматі.
  • Співпраця з розробниками електронних журналів, щоб синхронізувати процеси.
  • Залучення вчителів та освітянських інституцій до обговорення змін через створення фокус-груп.
  • Організація вебінарів для педагогів з різних регіонів, щоб пояснити нові підходи.

За словами заступниці очільника МОН, проблема полягає не в самій концепції, а в її недостатньо зручному впровадженні.

«Причина появи цієї петиції була в тому, що ми протистоїмо не самій логіці, не самому підходу, а тому, яким чином було запропоновано це зробити», — зауважила Надія Кузьмичова. 

Відповідно до змін, учні 5-9 класів отримують оцінки за чотирма рівнями, кожен з яких містить три бали. У підсумку максимальний бал залишається 12. Водночас школи можуть застосовувати власні методи оцінювання, але підсумкові оцінки мають бути переведені у 12-бальну шкалу.

Зокрема міністр освіти і науки Оксен Лісовий визнав, що реформа базової школи має певні труднощі, які наразі намагаються виправити. Вже триває робота над оновленою версією інструменту оцінювання, яка збереже основні групи результатів, але стане більш зрозумілою для вчителів та учнів.

Як запевнили в МОН, до початку нового навчального року система має стати простішою, прозорішою та зручнішою. 

«Ми маємо поглиблення цього несприйняття складністю. І ми це розуміємо, визнаємо і робимо зараз зусилля для того, щоб це оновити. І до нового навчального року зробити все це зрозуміліше й прозоріше», — наголосила заступниця міністра освіти.

Джерело: Вчися. Медіа

20 лютого

Профспілка освітян вимагає підвищення зарплат і більше фінансування: Бюджетна декларація на 2026-2028 роки

Формування Бюджетної декларації

Співпраця з органами громадського самоврядування

Центральний комітет Профспілки працівників освіти і науки України долучився до розробки Бюджетної декларації на 2026-2028 роки, запропонувавши Міністерству освіти і науки низку важливих змін для покращення фінансування освітньої галузі.

Серед основних пропозицій профспілки:

🔹 Фінансування освіти на рівні 7% від ВВП. Відповідно до урядових прогнозів, у 2026 році ВВП України має скласти 10 123,2 млрд грн, що означає необхідність передбачити не менше 708,6 млрд грн на освіту.

🔹Підвищення зарплат педагогів. Пропонується встановити мінімальний посадовий оклад вчителя з 2026 року на рівні трьох мінімальних зарплат, а для науково-педагогічних працівників — на 25% вище.

🔹Перегляд прожиткового мінімуму. Враховуючи прогнозоване зростання інфляції, профспілка наполягає на встановленні прожиткового мінімуму для працездатних осіб у 2026 році на рівні 11 607 грн.

🔹Підвищення мінімальної зарплати. Вона має становити не менше 14 098,5 грн, що відповідає 50% середньої зарплати в країні. Водночас як компромісний варіант розглядається встановлення мінімальної зарплати на рівні прожиткового мінімуму — 11 607 грн.

🔹Підвищення окладів за ЄТС. Посадовий оклад першого тарифного розряду Єдиної тарифної сітки має перевищувати прожитковий мінімум та становити 14 100 грн.

🔹Запровадження держсубвенцій на дошкільну освіту. Пропонується виділення коштів із держбюджету для фінансування дошкільної освіти на місцях.

🔹Осучаснення пенсій. Профспілка закликає до перегляду розмірів пенсій із врахуванням середньої зарплати у ключових галузях економіки за останні три роки.

ЦК Профспілки звернувся до Міністерства освіти і науки України із вимогою врахувати ці пропозиції під час формування Бюджетної декларації та повідомити про результати для інформування освітянської спільноти.

За інформацією Профспілки працівників освіти і науки

20 лютого

День рідної мови: як підготуватися до заходів у школі

День рідної мови

Національно-патріотичне виховання в школі

В Україні та світі 21 лютого відзначають Міжнародний день рідної мови. Це свято має глибокий історичний контекст, що бере початок із трагічних подій у Бангладеш у 1952 році.

Ініціатива запровадження цього дня належить ЮНЕСКО, яке в листопаді 1999 року ухвалило рішення про його встановлення. Головною метою свята є захист мовної та культурної різноманітності.

Проте витоки цього дня пов’язані з трагічними подіями. 21 лютого 1952 року в Бангладеш (тоді — Східний Пакистан) влада жорстоко розігнала мітинг, учасники якого вимагали права говорити рідною бенгальською мовою.

Після проголошення незалежності Бангладеш у 1971 році цей день почали відзначати як день пам’яті мучеників, які загинули за свою мову. Пізніше, за пропозицією цієї країни, ЮНЕСКО проголосило 21 лютого Міжнародним днем рідної мови.

Рекомендації вчителям щодо проведення Дня рідної мови

Наразі за даними ЮНЕСКО, у світі налічується приблизно 6 тисяч мов, 43% з яких перебувають на межі зникнення. У Європі таких мов щонайменше 30, серед яких 13 знаходяться під критичною загрозою.

Цей день насамперед має нагадати про цінність кожної мови, адже вона є носієм культури, історії та ідентичності нації. В Україні питання збереження та розвитку рідної мови особливо актуальне, адже мова — це не просто засіб спілкування, а символ національного духу і стійкості.

У нинішні складні часи для України важливо підтримувати рідну мову, говорити нею, писати вірші, співати пісні та передавати її наступним поколінням. Адже саме мова є тим, що об’єднує народ і робить його непереможним.

Ознайомтеся з порадами нашого експерта для проведення конкурсів і квестів серед учнів у День рідної мови. 

20 лютого

Карантин у школах: чи скасують канікули через спалах ГРВІ та грипу?

Карантинні заходи в закладах освіти

Безпека життєдіяльності під час канікул

Через сплеск випадків ГРВІ та грипу в багатьох навчальних закладах України запроваджено карантинні заходи. Учнів шкіл та студентів переводять на дистанційне навчання, аби зменшити ризики поширення вірусних інфекцій.

Чи можуть скасувати канікули через карантин?

У Міністерстві освіти і науки України пояснили, що рішення про зміну дат канікул або їх скасування приймається на місцевому рівні.

«Структуру навчального року визначає сам заклад освіти», — зауважили в МОН.

Відповідно до чинного законодавства, педагогічні ради шкіл мають право самостійно встановлювати дати проведення канікул, а також регулювати графік навчальних занять, тривалість уроків і перерв.

Керівники закладів освіти несуть відповідальність за організацію навчального процесу, зокрема за запровадження карантинних обмежень.

Як підкреслив заступник голови КМДА Валентин Мондриївський, директор навчального закладу має право самостійно приймати рішення щодо переходу на дистанційне навчання або тимчасового призупинення занять в окремих класах, враховуючи епідеміологічну ситуацію.

Таким чином, карантинні заходи можуть вплинути на організацію навчального процесу, але перенесення або скасування канікул — це рішення, яке ухвалюється безпосередньо на рівні шкіл та місцевих органів управління освітою.

Джерело: Освіта24

19 лютого

📢 Маніпуляції із "вчительською тисячею": роз'яснення міністра освіти і науки

Нарахування "вчительської тисячі"

Про новий профстандарт для вчителя

Субвенція на доплати у розмірі 1000 гривень для українських вчителів була перерахована ще на початку січня. Усі кошти мають бути спрямовані виключно на виплати педагогам, і Міністерство освіти і науки України уважно стежить за їхнім використанням.

Керівник МОН Оксен Лісовий під час пресконференції наголосив, що міністерство контролює процес виплат і готове втручатися у разі виникнення проблем.

«Ми уважно слідкуємо за ситуацією. Якщо виявляємо порушення — одразу вживаємо відповідних заходів, щоб гроші дійшли до вчителів вчасно», — зауважив очільник освітнього відомства.

Міністр також застеріг місцеві органи влади від можливих маніпуляцій із нарахуванням доплат. Зокрема, є ризик, що «вчительську тисячу» можуть компенсувати зменшенням інших надбавок, наприклад, за престижність, яка наразі коливається від 5 до 30%.

«Ми не допустимо ситуацій, коли додають одне, а забирають інше. Якщо такі випадки з’являться — будемо жорстко реагувати», — наголосив Оксен Лісовий.

Нагадаємо, що з 2025 року всі українські вчителі щомісяця отримуватимуть +1000 грн до зарплати. А з вересня 2025 року ця доплата збільшиться до 2000 грн.

Доплата передбачена для всіх педагогів, включно з тими, хто отримує мінімальну заробітну плату.

МОН закликає освітян повідомляти про можливі зловживання, щоб гарантувати справедливий розподіл коштів.

Джерело: МОН

19 лютого

День пам’яті Героїв Небесної Сотні: інформаційні матеріали

День пам’яті Героїв Небесної Сотні

Національно-патріотичне виховання в школі

20 лютого в Україні відзначають День Героїв Небесної Сотні — пам’ятну дату, встановлену указом Президента у 2015 році. Цей день присвячений вшануванню учасників Революції Гідності, які віддали свої життя за демократію, права людини та європейське майбутнє України.

Саме в ці дні, з 18 по 20 лютого 2014 року, протистояння між українським народом і тодішньою владою досягло свого піку. На Майдані Незалежності загинуло 78 протестувальників, а після 20 лютого ще понад 20 осіб померли від поранень. Всі вони стали частиною меморіалу борців за незалежність України — Небесної Сотні.

Події того часу стали переломним моментом в історії країни. Українці заплатили високу ціну за право жити в демократичній, європейській державі. День Героїв Небесної Сотні покликаний нагадувати про їхню відвагу, силу духу та жертовність.

Пам’ять про Небесну Сотню залишається символом боротьби за свободу, гідність і незалежність України. Вшанування їхнього подвигу має сприяти громадській активності, єдності суспільства та усвідомленню відповідальності за майбутнє країни.

Цьогоріч значну кількість інформаційних матеріалів до Дня Героїв Небесної Сотні опублікували на сайті Українського інституту національної пам’яті. 

За матеріалами УІНП

19 лютого

МОН запустило всеукраїнське опитування школярів: як учні можуть вплинути на освіту майбутнього?

Всеукраїнське опитування школярів

Посадова інструкція вчителя: оновлена

Міністерство освіти і науки України ініціювало всеукраїнське опитування для учнів 5–11 класів. Дослідження проводиться спільно з U-Report і спрямоване на виявлення реальних освітніх потреб школярів, що допоможе у створенні сучасної та ефективної системи навчання.

Школярі можуть долучитися до опитування через платформу U-Report. Це стане чудовою можливістю поділитися своїми думками та вплинути на майбутнє української освіти.

Відповідне опитування є частиною державної політики «Освіта для життя», що передбачає оновлення змісту освіти та впровадження сучасних методик навчання. Основна мета — подолати розрив між теоретичними знаннями та їхнім практичним застосуванням.

ТВОЄ ПІДВИЩЕННЯ КВАЛІФІКАЦІЇ Запрошуємо опанувати технологію, в основі якої — застосування інтелектуальних карт в освітній роботі, саморозвитку, роботі керівника та в особистому житті
Опануєте нові можливості свого мислення. Навчитеся створювати інтелектуальні карти та використовувати їх у навчанні, плануванні, рефлексії, самоосвіті, командній роботі

Результати дослідження допоможуть сформувати нові підходи до:

  • змісту навчальних програм — які предмети та теми варто розширити чи оновити;
  • формату підручників і навчальних матеріалів — паперові, цифрові чи інтерактивні;
  • організації навчального простору — лабораторії, майстерні, мистецькі студії.

Результати опитування стануть основою для подальших освітніх змін. МОН також проводить консультації з педагогами, батьками та експертами для розробки комплексної стратегії розвитку освіти.

Перші напрацювання будуть оприлюднені для громадського обговорення навесні 2025 року, а вже у вересні стартує пілотування оновлених програм у трьох освітніх галузях для учнів 5-х класів.

Дізнатися більше про ініціативу та взяти участь в опитуванні можна за посиланням.

За матеріалами МОН

19 лютого

19 000 ноутбуків для українських школярів: міжнародна підтримка дистанційного навчання під час війни

Дистанційне навчання українських школярів

Безпека життєдіяльності під час канікул

Міністерство освіти і науки України намагається підтримувати школярів, які через війну втратили можливість навчатися очно. Для забезпечення якісного дистанційного навчання країна отримує нові девайси.

Завдяки Багаторічній програмі стійкості (#MYRPUA), що реалізується за фінансової підтримки Education Cannot Wait, а також у партнерстві з Finn Church Aid, Україна отримала понад 19 000 ноутбуків для школярів.

Як зауважив перший заступник міністра освіти і науки Євген Кудрявець, ці поставки є частиною великої програми підтримки на $21 мільйон, яка передбачає допомогу понад 41 000 дітей.

Перша партія з 8 000 пристроїв уже надійшла до шкіл Дніпропетровської, Запорізької, Донецької та Сумської областей. Це стало можливим завдяки співпраці МОН та міжнародної організації Finn Church Aid (FCA) в межах Коаліції девайсів.

«Мати можливість навчатися, розвиватися та будувати майбутнє — це право кожної дитини, незалежно від обставин. Тут, в Україні, ми працюємо, щоб українські школярі, які вимушено навчаються дистанційно в прифронтових регіонах, мали все необхідне для якісного навчання. Ці ноутбуки допоможуть дітям продовжувати освітній процес і залишатися на зв’язку з учителями та однолітками», — прокоментувала регіональна директорка Finn Church Aid в Україні Патриція Марущак.

Окрім того, під час візиту заступниці міністра освіти і науки Надії Кузьмичової до Сум разом із представниками FCA було передано ноутбуки для дітей, які через війну були змушені залишити свої домівки. Сумська область отримала понад 2 000 пристроїв, що допоможуть учням продовжити навчання в складних умовах.

Відповідна ініціатива є частиною стратегії відновлення освіти в Україні та демонструє важливість міжнародної підтримки у забезпеченні доступу дітей до якісного навчання, незалежно від обставин.

За інформацією МОН

19 лютого

💳Оплата праці педпрацівників закладів дошкільної освіти: лист МОН

Міністерство освіти і науки України інформує про зміни в оплаті праці педагогічних працівників закладів дошкільної освіти відповідно до Закону України «Про дошкільну освіту» від 06.06.2024 № 3788-IX (далі – Закон № 3788-ІХ).

У відомстві, зокрема, зазначають:

Оплата праці педпрацівників закладів дошкільної освіти: наказ МОНПитання оплати праці педагогічних працівників закладів дошкільної освіти відповідно до статей 26, 28 Закону № 3788-ІХ унормовано наказом від 27.01.2025 № 100 «Про внесення зміни у додаток 9 до наказу Міністерства освіти і науки України від 26 вересня 2005 року № 557» (далі – наказ МОН № 100). Зокрема наказом МОН № 100 встановлено, що посадовий оклад (ставка заробітної плати) педагогічному працівнику закладу дошкільної освіти встановлюється за робочий час, визначений відповідно до законодавства.

Наказ МОН № 100 набуває чинності з дня його офіційного опублікування та застосовується з 1 січня 2025 року (з дня введення в дію Закону № 3788). Станом на 18.02.2025 наказ МОН № 100 не опублікований в Офіційному віснику України і ще не набув чинності. Тож до набрання чинності наказу МОН № 100 застосовуються норми Інструкції про порядок обчислення заробітної плати працівників освіти, затвердженої наказом МОН від 15.04.1993 № 102.

💳Оплата праці педпрацівників закладів дошкільної освіти: лист МОНВідповідно до пункту 68 Інструкції № 102 місячна заробітна плата педагогічних працівників закладів освіти, у т. ч. закладів дошкільної освіти, визначається за ФОРМУЛОЮ: 

ставка заробітної плати помножити на  фактичне навантаження на тиждень, встановлене при тарифікації і поділити на встановлену норму годин на тиждень.

Встановлена при тарифікації заробітна плата виплачується щомісячно незалежно від кількості тижнів і робочих днів у різні місяці року.

💳Оплата праці педпрацівників закладів дошкільної освіти: лист МОНПочинаючи з 1 січня 2025 р. при розрахунку місячної заробітної плати педагогічних працівників ЗДО відповідно до пункту 68 Інструкції № 102 вже мають застосовуватися норми годин на тиждень (норми педагогічного навантаження на тиждень), що встановлені Законом № 3788-ІХ. Отже, до набрання чинності наказу МОН № 100 ставка заробітної плати (посадовий оклад) педагогічним працівникам ЗДО  виплачується за норму педагогічного навантаження на тиждень, що встановлена Законом № 3788-ІХ (до прикладу, вихователям усіх груп – 25 годин на тиждень).

💳Оплата праці педпрацівників закладів дошкільної освіти: лист МОННорма статті 26 Закону № 3788-ІХ та внесені на виконання цієї статті Закону наказом МОН № 100 зміни у додаток 9 до наказу МОН №557 призводять до зміни істотних умов праці та зміни умов оплати праці педагогічних працівників закладів дошкільної освіти, про які вони мають бути попереджені до настання таких змін.

Це означає, що тільки після набрання чинності наказу МОН № 100 працівники мають бути попереджені про зміну істотних умов праці та зміну умов оплати праці. А вже після цього можуть бути внесені зміни до штатних розписів і тарифікаційних списків на виконання цього наказу.

💳Оплата праці педпрацівників закладів дошкільної освіти: лист МОНМОН наголошує про неприпустимість робити зміни умов оплати праці педагогічних працівників «заднім числом» і вираховувати із виплаченої їм заробітної плати кошти за невідпрацьовані години робочого часу понад встановлене в тарифікаційних списках педагогічне навантаження.

Додатково МОН зауважує та нагадує:

  • години педагогічної роботи, відпрацьовані вихователями в групі з дітьми понад норму педагогічного навантаження, встановленого Законом № 3788-ІХ, повинні бути оплачені додатково, якщо рішеннями органів місцевого самоврядування не були внесені зміни до штатних розписів щодо збільшення кількості штатних одиниць вихователів на групу;
  • робота педагогічного працівника понад норму педагогічного навантаження (виконання методичної, організаційної роботи та іншої педагогічної діяльності, передбаченої трудовим договором) може здійснюватися поза межами закладу освіти;
  • керівник закладу освіти затверджує графіки роботи працівників, посадові інструкції, штатні розписи, тарифікаційні списки — відповідно до статті 38 Закону № 3788-ІХ;
  • засновники державних і комунальних закладів дошкільної освіти мають право встановлювати посадові оклади, доплати, надбавки та грошові винагороди у розмірі, що перевищує розмір, визначений Кабінетом Міністрів України. 

Оплата праці в ЗДО

Інші публікації до теми:

19 лютого

МОН оголосило пілотне ЗНО для випускників початкової школи

Проведення ДПА в 4 класі

НМТ / ЗНО 2025

Міністерство освіти і науки України анонсувало проведення пілотної державної підсумкової атестації (ДПА) для учнів початкової школи у формі зовнішнього незалежного оцінювання (ЗНО). Це рішення затверджено наказом МОН від 4 лютого 2025 року.

Пілотний проєкт, який проходитиме у квітні-травні цього року, охопить близько 2000 випускників початкових класів з різних шкіл країни.

Основною метою нововведення є апробація вдосконалених інструментів оцінювання, а також тестування завдань для атестаційних робіт. Випускники будуть перевіряти свої знання з математики та української мови і літератури, окрім іншомовної освіти.

Українському центру оцінювання якості освіти доручено підготувати вибірку учасників пілотного проєкту та сформувати перелік закладів освіти, що братимуть участь у тестуванні. Зазначено, що результати пілоту будуть ретельно проаналізовані, а аналітичний звіт за підсумками тестування подадуть до освітнього відомства до 1 листопада 2025 року.

Проєкт буде фінансуватись за кошти державного бюджету, а контроль за його виконанням здійснюватиме заступниця Міністра освіти і науки України Надія Кузьмичова.

Джерело: Наказ МОН

18 лютого

«Стрічка часу» на Берлінале: український фільм про шкільне життя під час війни

Український фільм про шкільне життя під час війни

Безпека життєдіяльності під час канікул

Український фільм «Стрічка часу» представлено на Берлінському міжнародному кінофестивалі 2025 року. Стрічка, знята режисеркою Катериною Горностай, бере участь у основній конкурсній програмі та змагається за головний приз — «Золотого ведмедя».

Документальний фільм розповідає про вчителів та учнів, які, незважаючи на війну, продовжують навчати та навчатися на деокупованих і прифронтових територіях. Основною темою стрічки є буденність шкільного життя під час війни: діти змушені вчитися в укриттях через повітряні тривоги, частина шкіл зруйнована, а на онлайн-випускному лунає дзвоник, евакуйований із Бахмута.

«Стрічка часу» знята без закадрового голосу, інтерв'ю та реконструкцій, що дає можливість показати реалії шкільних моментів сьогодення без прикрас. Наприклад, один із героїв фільму, Борис Ховряк, який під час зйомок працював вчителем, наразі служить у лавах ЗСУ.

Окрім того, фільм не лише висвітлює труднощі, з якими стикаються українські вчителі, а й збирає кошти на відновлення зруйнованих шкіл. Це перший український фільм, який потрапив до основної конкурсної програми Берлінале з 1997 року. 

Трейлер до фільму опублікувала ГО «Освіторія», ознайомитися з ним можна за посиланням

«Стрічка часу» показує не лише трагедію, а й те, як важливо навчити дітей адаптуватися до умов, мислити позитивно та продовжувати жити і радіти, попри всі труднощі.

За інформацією Віледж

18 лютого

Педагоги можуть отримати грошову допомогу при виході на пенсію: умови для отримання

Вихід педагогічного працівника на пенсію за віком

Посадова інструкція вчителя: оновлена

В Україні передбачено виплату одноразової грошової допомоги педагогічним працівникам, які виходять на пенсію за віком. Вона становить 10 місячних пенсій і виплачується одночасно з першою виплатою пенсії.

Хто має право на допомогу?

Грошова виплата надається тим педагогам, які:

✅ Виходять на пенсію за віком після 1 жовтня 2011 року.

✅ На день досягнення пенсійного віку працювали в державних або комунальних закладах на посадах, що дають право на пенсію за вислугу років.

✅ Мають страховий стаж 35 років (чоловіки) або 30 років (жінки).

✅ Не отримували раніше жодної пенсії.

Наголосимо, що грошову допомогу виплачують тільки при виході на пенсію за віком. Якщо оформлена пенсія за вислугу років — виплата не передбачена.

Як обчислюється страховий стаж?

До страхового стажу зараховуються періоди роботи в освітніх закладах державної та комунальної форми власності на посадах, передбачених Переліком посад педагогічних та науково-педагогічних працівників (Постанова КМУ №909).

Розмір грошової допомоги визначається на основі місячної пенсії, обчисленої на день її призначення відповідно до статей 27 і 28 Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування».

Нормативна база:

  • Закон України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування»
  • Закон України «Про пенсійне забезпечення»
  • Постанова КМУ №1191 (порядок обчислення стажу та виплат)
  • Постанова КМУ №909 (перелік закладів і посад, що дають право на пенсію за вислугу років)

Насамперед ця ініціатива спрямована на підтримку педагогів та стимулювання їхньої багаторічної праці в системі освіти.

Джерело: Знайшов

18 лютого

Уряд виділив кошти на добудову 27 укриттів у школах: які області отримають фінансування

Добудова укриттів у закладах освіти

Безпека життєдіяльності під час канікул

У Кабінеті Міністрів ухвалили рішення щодо виділення фінансування на добудову 27 укриттів у закладах загальної середньої освіти.

Йдеться про проєкти, розпочаті у 2024 році, які через брак коштів не були завершені до кінця року. Стан готовності кожного з них перевищує 40%, а початкове фінансування здійснювалося за рахунок державного бюджету в межах спеціальної субвенції.

Розподіл проєктів для облаштування укриттів за регіонами:

  • Запорізька область — 7
  • Миколаївська область — 6
  • Сумська область — 5
  • Дніпропетровська область — 4
  • Херсонська область — 2
  • Чернігівська область — 2
  • Харківська область — 1

Перелік проєктів формувала спеціальна комісія. 

Нагадаємо, що в 2024 році субвенція на облаштування укриттів склала 2,5 млрд грн, що дозволило профінансувати 62 об’єкти у громадах, розташованих у зоні бойових дій та на прикордонних територіях.

У 2025 році в держбюджеті на укриття закладено 6,2 млрд грн. На першому етапі відбору вже подано 252 заявки, і найближчим часом комісія затвердить остаточний список проєктів, які отримають фінансування.

За інформацією МОН

18 лютого

Якість освіти під час війни: які зміни відбулися у 2024 році та що чекає школи у 2025-му?

Навчальний процес під час війни

Про новий профстандарт для вчителя

18 лютого Голова Державної служби якості освіти України Руслан Гурак презентував публічний звіт за 2024 рік, підбивши підсумки роботи та визначивши напрями діяльності на 2025 рік.

Сертифікація педагогів

У 2024 році успішно пройшли сертифікацію 1478 педагогів із 2984 учасників (52%). Серед них: 651 вчитель початкових класів, 380 вчителів української мови та літератури, 297 вчителів історії та громадянських дисциплін та 150 вчителів математики. До проведення сертифікації було залучено 2769 експертів.

Оцінювання освітніх процесів

1789 шкіл скористалися інформаційною системою «EvaluEd» для самооцінювання управлінських та освітніх процесів. Також система вперше була апробована для інституційного аудиту в одному з ліцеїв Києва. Загалом у ній зареєстровано 15 643 користувачів.

Акредитація освітніх програм

Протягом року було акредитовано 194 освітньо-професійні програми у закладах фахової передвищої освіти, з особливим акцентом на співпрацю з роботодавцями. Також проведено моніторинг 63 програм із відкладеною акредитацією.

Державний нагляд та контроль

З початку 2024 року відбулося 183 позапланові перевірки, зокрема 132 інституційні аудити та 51 перевірка закладів освіти. Окрему увагу приділили контролю якості освіти у закладах вищої освіти, зокрема в тих, де зафіксовано збільшення кількості студентів призовного віку.

Моніторинг якості освіти

У 2024 році було проведено вісім моніторингових досліджень, які допомогли оцінити:

  • якість освіти під час війни,
  • підготовку шкіл до нового навчального року,
  • соціально-емоційні навички учнів,
  • функціонування державної мови в освіті,
  • особливості вступної кампанії та організації навчання.

Плани на 2025 рік

На наступний рік визначено ключові завдання, серед яких:

🔹 відновлення планових інституційних аудитів шкіл із використанням «EvaluEd»;

🔹 апробація інституційних аудитів у дитячих садках;

🔹 розвиток дуальної освіти у фахових передвищих навчальних закладах;

🔹 можливість умовної акредитації освітніх програм у прифронтових регіонах.

«Державна служба якості освіти напрацювала потужну аналітичну базу про стан освіти в умовах війни. Важливо, щоб і освітяни, і експерти опиралися на ці дослідження для побудови траєкторій забезпечення якості освіти, подолання освітніх втрат і розривів, усвідомлюючи цінність діяти злагоджено задля майбутнього наших дітей», — наголосив Руслан Гурак.

За інформацією ДСЯО

17 лютого

Оголошуємо Всеукраїнську премію «Кращі практики органів місцевого самоврядування — 2025»

«Кращі практики органів місцевого самоврядування — 2025»

Наразі Україна проходить складні випробування, але навіть у цей час є ті, хто прагне змін і розвитку. 

Саме тому Цифрове видавництво Експертус хоче підтримати таких лідерів і запрошує керівників органів місцевого самоврядування (ОМС) та їхніх заступників взяти участь у Всеукраїнській премії «Кращі практики органів місцевого самоврядування — 2025». 

Переглянути сторінку конкурсу

Головний переможець отримає визнання та грошову винагороду в розмірі 30 000 грн!

Як взяти участь?

✅ I етап — фотоконкурс. Учасники надсилають фоторепортаж про заклади освіти чи медицини у своїй громаді. Це можуть бути сучасні рецепції у лікарнях, облаштовані укриття в дитсадках чи інноваційні класи в школах. Роботи всіх учасників гарантовано опублікують на порталах та в соцмережах видавництва.

Детальніше

✅ II етап — аналітичний опис. Учасники, які хочуть позмагатися за головний приз, мають описати, як у їхній громаді організовано один із напрямів:

  • Інклюзивність і безпека праці — як ОМС створює доступне та безпечне робоче середовище.
  • Система реабілітації військових у громаді — функціонування первинної медичної допомоги, реабілітаційних відділень, санаторіїв, забезпечення спецобладнанням та фінансування.

Взяти участь у конкурсі

📝 Заявки та роботи приймаються до 1 грудня 2025 року!

Обов’язково передайте цю інформацію органам місцевого самоврядування вашого регіону!

17 лютого

У МОН хочуть оновити правила очної дошкільної освіти: стартує громадське обговорення

Очне навчання в закладах дошкільної освіти

Закон про освіту: зміни в локальних документах

Міністерство освіти і науки України винесло на громадське обговорення проєкт Положення про очну (денну) форму здобуття дошкільної освіти. Документ розроблено відповідно до Закону «Про дошкільну освіту» та містить ключові принципи організації навчального процесу для наймолодших.

Очна форма залишається основним форматом навчання, який передбачає безпосереднє перебування дітей у закладах освіти, їхню соціалізацію та комплексний розвиток. 

У проєкті визначено вимоги до: 

  • освітнього середовища, 
  • взаємодії педагогів із дітьми та батьками,
  • створення умов для навчання дітей з особливими освітніми потребами.

Свої зауваження, пропозиції та коментарі до зазначеного проєкту положення можна надсилати до 28 лютого 2025 року на електронну адресу: [email protected] за такою формою:

Редакція проєкту Запропонована редакція Примітка (пояснення)
- - -

Контактна особа для надання консультацій: Інна Нащубська.  

Підсумковий звіт із результатами обговорення буде оприлюднено на офіційному вебсайті МОН не пізніше ніж через два тижні після ухвалення відповідних рішень.

Інші актуальні громадські обговорення в сфері дошкільної освіти:

За матеріалами МОН 

17 лютого

Зміни в шкільній освіті у 2025 році: пресбрифінг МОН

Зміни в шкільній освіті у 2025 році: пресбрифінг МОН

Як реагує освіта на сучасні виклики життя? МОН презентувало комплексну політику «Освіта для життя», що є частиною реформи НУШ і спрямована на її повноцінну і якісну реалізацію.

Результати цієї роботи вже у 2025 році дадуть учителям зрозумілі інструменти для підготовки захопливих практичних уроків та вплинуть на:

  • те, що вивчають школярі
  • якими підручниками користуються учні
  • як відбувається взаємодія між учителями й учнями в класі
  • що входить до професійного розвитку вчителів
  • у яких класах, майстернях чи лабораторіях проходить навчання дітей.

Посадова інструкція вчителя: оновлена

Пілотування напрацювань відбудеться у вересні 2025 року для трьох освітніх галузей:

  • мистецька
  • природнича
  • технологічна

«Освіта для життя»: зміст і терміни пілотування

Комплексний підхід: у чому суть

Реалізація політики «Освіта для життя» передбачає комплексний підхід — розроблення концепцій для всіх освітніх галузей стануть дорожніми картами змін. Вони визначатимуть, які як оцінювати успіхи учнів, а також яким має бути.

Мають бути розроблені два типи концепцій:

  1. Концепції освітніх галузей. Освітня галузь об'єднує споріднені предмети й курси. Наприклад, до природничої освітньої галузі належать фізика, хімія, біологія, частково географія, екологія та астрономія як окремі предмети або інтегровані природничі курси. Концепції кожної галузі визначатимуть:
  • зміст і методику навчання,
  • взаємозвʼязки між предметами та курсами всередині галузі,
  • компетентності, які формує кожна галузь,
  • сучасний освітній простір.
  1. Міжгалузеві концепції — щоб реалізувати міжгалузеву взаємодію математичної, природничої, мистецької, філологічної галузей.

Концептуальні засади освітніх галузей:

  • дослідження викликів та особливостей освітніх галузей;
  • мета галузі на кожному освітньому циклі;
  • освітній поступ учнівства з 1 по 12 клас;
  • ефективні приклади концептуальних кейсів в інших країнах;
  • моделі сучасних кабінетів, лабораторій, майстерень та студій;
  • рекомендації авторам підручників щодо покращення якості матеріалів, щоб підручники та інші навчальні матеріали відповідали стандартам освіти та сучасним підходам до навчання.

22 лютого 2025 року МОН розпочинає відкритий діалог про те, як оновити викладання предметів та курсів. Під час фахових зустрічей освітяни працюватимуть над створенням нових концепцій кожної освітньої галузі. МОН запрошує освітян  долучитися до обговорення. Зареєструватися для участі можна за покликанням.

16 лютого

МОН пропонує нову модель мережевої дошкільної освіти: розпочато громадське обговорення

Мережа дошкільних закладів освіти

Міністерство освіти і науки України ініціює громадське обговорення проєкту Положення про мережеву форму здобуття дошкільної освіти. Документ розроблено відповідно до доручення Прем’єр-міністра України Дениса Шмигаля від 22 липня 2024 року № 21725/1/1-24 та спрямований на створення необхідної нормативно-правової бази для реалізації Закону України «Про дошкільну освіту» (№ 3788-ІX від 6 червня 2024 року).

Закон про освіту: зміни в локальних документах

Що таке мережева форма здобуття дошкільної освіти

Мережева форма — це форма здобуття дітьми дошкільної освіти через співпрацю закладу дошкільної освіти з іншими суб’єктами освітньої діяльності. Ця взаємодія відбувається на договірних засадах та передбачає залучення додаткових ресурсів, зокрема, інфраструктури та спеціалістів для всебічної підтримки і розвитку і виховання дітей

Мета упровадження мережевої форми:

  • створити умови для всебічного розвитку дитини через доступ до різноманітних освітніх можливостей;
  • розширити можливості для реалізації індивідуальних потреб, інтересів, здібностей та обдарувань дітей шляхом залучення додаткових ресурсів. Додаткові ресурси — це кадрові, матеріально-технічні, навчально-методичні, інформаційні ресурси інших суб’єктів освітньої діяльності.

Заклад дошкільної освіти:

Працює за обраними освітньою (освітніми), парціальною (парціальними) програмами з урахуванням вимог державного стандарту дошкільної освіти.

Забезпечує роботу закладу відповідно до вимог санітарного законодавства.

Які документи потрібно укласти

Для забезпечення організації здобуття дошкільної освіти за мережевою формою між закладом дошкільної освіти, до якого зараховані вихованці (базовий заклад дошкільної освіти), та іншими суб’єктами освітньої діяльності (партнерами) укладається договір, у якому зазначаються:

  • результати навчання вихованців, на досягнення яких буде спрямована організація освітнього процесу партнером; 
  • порядок їх взаємодії при організації мережевої форми здобуття дошкільної освіти.

Базовий заклад дошкільної освіти та партнери можуть спільно:

  • розробляти та затверджувати освітні програми, де кожен партнер надає перелік і опис результатів навчання, яких досягають вихованці у процесі мережевої форми здобуття дошкільної освіти;
  • визначати ресурсне забезпечення, необхідне для здобуття дошкільної освіти за мережевою формою; 
  • формувати порядок взаємодії учасників освітнього процесу при організації мережевої форми здобуття дошкільної освіти.

Мережева форма здобуття дошкільної освіти для дітей з особливими освітніми потребами здійснюється відповідно до законодавства та з урахуванням індивідуальної програми розвитку вихованця.

МОН пропонує нову модель мережевої дошкільної освіти: розпочато громадське обговоренняДолучайтеся до обговорення проєкту:

Пропозиції та зауваження щодо проєкту приймаються до 28 лютого 2025 року на електронну адресу [email protected] за такою формою:

Редакція проєкту Запропонована редакція Примітка (пояснення)
- - -

Із запитаннями можна звертатися до Інни Нащубської. 

Підсумковий звіт із результатами обговорення буде оприлюднено на офіційному вебсайті МОН не пізніше ніж через два тижні після ухвалення відповідних рішень.

Більше про інші громадські обговорення МОН:

За матеріалами МОН

16 лютого

Дошкільна освіта вдома: громадське обговорення проєкту

Дошкільна освіта вдома

Закон про дошкільну освіту

У Міністерстві освіти і науки висунули для громадського обговорення проєкт Положення про сімейну (домашню) форму здобуття дошкільної освіти. Документ розроблено відповідно до доручення Прем’єр-міністра України Дениса Шмигаля від 22 липня 2024 року № 21725/1/1-24. Його мета — підготовка необхідних нормативно-правових актів для реалізації Закону України «Про дошкільну освіту» від 6 червня 2024 року № 3788-ІX.

Всі охочі можуть надіслати свої коментарі, зауваження та пропозиції до запропонованого проєкту до 28 лютого 2025 року на електронну адресу: [email protected] за наступною формою. 

Редакція проєкту Запропонована редакція Примітка (пояснення)
- - -

Контактна особа для консультацій — Інна Нащубська. 

Після завершення обговорення підсумковий звіт буде оприлюднено на офіційному сайті МОН не пізніше ніж через два тижні після ухвалення рішень за його результатами.

Більше про інші громадські обговорення МОН:

За матеріалами МОН

16 лютого

Українські підлітки візьмуть участь у міжнародному дослідженні PISA–2025

Проведення дослідження PISA-2025 серед українських підлітків

НМТ / ЗНО 2025

Понад 10 тисяч 15-річних школярів і студентів з України стануть учасниками до міжнародного оцінювання якості освіти PISA-2025.

Відповідний наказ Міністерства освіти і науки затверджує перелік навчальних закладів, учні та студенти яких стануть учасниками основного етапу дослідження.

До тестування будуть залучені підлітки з 300 закладів освіти — шкіл, професійно-технічних училищ і фахових коледжів у 17 регіонах України. Через безпекові ризики та тимчасову окупацію вибірка не включає навчальні заклади Дніпропетровської, Донецької, Запорізької, Луганської, Миколаївської, Сумської, Харківської, Херсонської областей та Криму.

З 17 березня по 4 травня 2025 року учасники складатимуть тест у комп’ютерному форматі. Оцінювання охоплюватиме три традиційні напрями:

  • математика
  • читання
  • природничо-наукові дисципліни

Головним акцентом PISA-2025 стане перевірка знань у природничо-науковій сфері.

ТВОЄ ПІДВИЩЕННЯ КВАЛІФІКАЦІЇ Запрошуємо опанувати технологію, в основі якої — застосування інтелектуальних карт в освітній роботі, саморозвитку, роботі керівника та в особистому житті
Опануєте нові можливості свого мислення. Навчитеся створювати інтелектуальні карти та використовувати їх у навчанні, плануванні, рефлексії, самоосвіті, командній роботі

Однією з ключових інновацій цього циклу стане оцінювання «Навчання в цифровому світі» (Learning in the Digital World). Його мета — визначити рівень володіння цифровими технологіями:

✔ вміння шукати та аналізувати інформацію в інтернеті;

✔ критичне мислення та оцінка цифрового контенту;

✔ використання технологій для розв’язання реальних завдань;

✔ цифрова етика та безпека в онлайн-просторі. 

Зокрема, за підтримки ЮНІСЕФ Україна візьме участь у спеціальному модулі з англійської мови. Підлітки виконуватимуть завдання на читання, аудіювання та говоріння, демонструючи здатність сприймати письмові й усні тексти, а також висловлювати свої думки англійською мовою.

Передбачається, що восени 2026 року Україна отримає детальний аналіз рівня освітньої підготовки 15-річних учнів і студентів.

«Отримані за результатами PISA-2025 дані стануть не лише дзеркалом поточного стану вітчизняної освіти, а й орієнтиром для ухвалення виважених і ефективних управлінських рішень», — зауважили в УЦОЯО.

За інформацією УЦОЯО

15 лютого

🔔 Нова дата вебінару про оцінювання: МОН очікує реакції Кабміну на петицію вчителів

Навчальний процес у закладах НУШ

Раніше ми повідомляли, що МОН проведе вебінар «Оцінювання класів НУШ: планування, види навчальної діяльності й фіксація результатів».

Однак хочемо зауважити, що дату проведення вебінара перенесено на 10 березня на 16:00.

Нині в освітньому відомстві очікують офіційних повідомлень від Кабінету Міністрів України щодо петиції про скасування рекомендацій стосовно оцінювання результатів навчання. 

Посадова інструкція вчителя: оновлена

Як зауважили в МОН, відомство відкрито до співпраці та готове разом шукати найкращі рішення, які сприятимуть розвитку нової системи оцінювання результатів навчання учнів й учениць без додаткових ускладнень для вчительства.

Також у міністерстві наголосили, що Нова українська школа передбачає цілком нові підходи не лише до організації навчання, а й оцінювання результатів учнів й учениць. Учителі й учительки зіштовхнулися з викликами під час реалізації нових підходів в оцінюванні.

Нагадаємо, що під час вебінару учасники розглянуть наступні теми:

  • Чому оцінювання має бути більше, ніж просто оцінка?
  • Які стратегії формувального оцінювання працюють найкраще?
  • Як грамотно спланувати оцінювання, щоб воно сприяло навчанню?
  • Які види навчальної діяльності за групами результатів обрати для різних освітніх галузей?
  • Як правильно фіксувати результати в журналі?

Онлайн-трансляція вебінара відбудеться на ютуб-каналі МОН. Участь безкоштовна, реєстрація не потрібна — достатньо приєднатися до ефіру у зазначений час.

Джерело: МОН

15 лютого

МОН розпочало оновлення стандарту початкової освіти: ключові зміни та етапи впровадження

Оновлення Держстандарту початкової освіти

Про новий профстандарт для вчителя

Міністерство освіти і науки України розпочало роботу над оновленням Державного стандарту початкової освіти. Протягом лютого-березня експертна група аналізуватиме досвід застосування чинного стандарту, що діє вже сім років, та запропонує шляхи вдосконалення щодо підвищення якості навчального процесу.

За словами заступниці міністра освіти і науки Надії Кузьмичової, за роки впровадження стандарту накопичився цінний досвід, який допоможе зробити навчання ефективнішим. Саме тому особливу увагу буде приділено адаптації до сучасних викликів, зокрема організації освіти в умовах війни та дистанційного навчання.

До роботи над змінами залучені провідні фахівці та освітяни-практики. Однією з ключових учасниць команди стала Леся Павлюк, вчителька початкових класів з Івано-Франківська, яка потрапила до рейтингу 50 найкращих педагогів світу за версією Global Teacher Prize 2025.

Окрім того, робоча група зосереджена на кількох ключових аспектах:

✔ Оновлення мети та цінностей освіти — перегляд цінностей початкової школи та їх узгодження із загальною концепцією середньої освіти.

✔ Результати навчання — чітке визначення обов’язкових знань та вмінь учнів за всіма освітніми галузями.

✔ Компетентнісний підхід — розвиток базових навичок, необхідних для подальшого навчання.

✔ Навчальний план — створення оновленої структури навчання відповідно до сучасних освітніх вимог.

Зокрема оновлений стандарт буде узгоджений із реформованими програмами базової (5–9 класи) та профільної середньої освіти (10–12 класи), що забезпечить плавний перехід між рівнями навчання.

Ознайомтеся зі змінами в законодавстві

Новий стандарт стане основою для створення Типової освітньої програми, оновлених модельних навчальних програм та сучасних підручників для 1–4 класів. Важливо, що в ньому врахують потреби всіх дітей, зокрема для осіб з особливими освітніми потребами, що сприятиме розвитку інклюзивного середовища.

Як відбуватиметься впровадження?

  • До 31 березня 2025 року експертна група надасть пропозиції щодо змін до директорату шкільної освіти МОН.
  • Далі Міністерство опрацює ці пропозиції та підготує проєкт оновленого стандарту для громадського обговорення. Остаточне рішення ухвалюватиме Кабінет Міністрів України.
  • Після затвердження стандарту розпочнеться розробка навчальних програм і нових підручників.
  • На завершальному етапі заплановано масштабне навчання педагогів, які отримають методичну підтримку та необхідні інструменти для роботи за оновленими вимогами.

Реформа початкової освіти — це важливий крок до створення сучасного та якісного освітнього простору для молодших школярів.

За інформацією МОН

14 лютого

Головні ініціативи МОН за місяць: безпека, профільна школа та оновлення освіти

Головні ініціативи МОН за місяць

Безпека життєдіяльності під час канікул

Упродовж січня Міністерство освіти і науки України активно працювало над впровадженням ключових змін у шкільній освіті. Серед основних напрямів — безпечне освітнє середовище, реформа старшої профільної школи та оновлення освітніх програм.

🔹 Безпека у школах

МОН продовжує реалізацію політики «Школа офлайн», що передбачає заходи з посилення безпеки. Для цього держава виділила 6,2 млрд грн на облаштування укриттів, 1,6 млрд грн — на шкільні автобуси та 500 млн грн — на протипожежний захист. Також триває комплексний експериментальний проєкт із безпеки у 940 школах, де запроваджено відеоспостереження, патрулювання території та встановлення тривожних кнопок. Важливу роль у забезпеченні порядку відіграє Служба освітньої безпеки, у складі якої вже працюють 1250 інспекторів.

🔹 Реформа старшої профільної школи

МОН продовжило підготовку до впровадження профільного навчання. Відбулися громадські обговорення реформи в Черкасах і Чернівцях за участі представників 119 громад. Також сформовано робочу групу для розроблення Типової освітньої програми, що дозволить учням обирати предмети відповідно до своїх інтересів.

🔹 Оновлення змісту освіти

Розпочато оновлення Державного стандарту початкової освіти, що стане основою для сучасних програм та підручників. Також триває робота над освітніми галузями в межах НУШ — оновлюються навчальні програми, розробляються рекомендації для підручників та моделі сучасних навчальних кабінетів.

🔹 Обладнання шкіл

Для оновлення матеріально-технічної бази уряд виділив 2 млрд грн. Гроші спрямують на закупівлю сучасного обладнання для природничих і математичних кабінетів у школах.

🔹 Оцінювання та підтримка вчителів

МОН запустило серію вебінарів для педагогів щодо нової системи оцінювання учнів. Також стартувала програма супервізії для вчителів предмета «Захист України», де 75 супервізорів надаватимуть професійну підтримку педагогам.

🔹 Підготовка нових освітніх лідерів

До команди МОН приєдналися нові фахівці в межах програми ReFormEd. Вона зібрала понад 500 заявок, а після інтенсивного навчання було представлено 10 освітніх проєктів.

У лютому планується запуск офіційного сайту з детальною інформацією про реформи та перші напрацювання, які будуть представлені навесні. МОН продовжує працювати над удосконаленням української освіти, забезпечуючи якісне навчання в сучасних умовах.

Джерело: МОН

13 лютого

Освітяни проти: петиція про скасування нових правил оцінювання НУШ набрала 25 тисяч підписів

Скасування нових правил оцінювання НУШ

Посадова інструкція вчителя: оновлена

Нагадаємо, що Міністерство освіти і науки видало 02 серпня 2024 року наказ №1093, яким затвердило нові рекомендації щодо оцінювання результатів навчання учнів 5-9 класів у межах реформи Нової української школи. 

Однак опублікований документ викликав багато дискусій та невдоволення серед освітян. Адже на їхню думку, він лише ускладнює роботу вчителів і не відповідає реальним викликам сучасної освіти.

Серед основних зауважень до наказу:

  • Збільшення бюрократичного навантаження на педагогів — учителям доведеться витрачати більше часу на документацію, ніж на сам процес навчання.
  • Недостатня ефективність оцінювання — запропоновані методи не враховують потреби сучасної освіти та можуть не сприяти розвитку учнів.
  • Ігнорування реальних умов роботи шкіл — наказ не враховує складнощів, пов’язаних із воєнним станом, нестачею ресурсів та кадровими проблемами.

Саме тому вчителі та представники освітньої спільноти ініціювали петицію із вимогою скасувати наказ та розробити більш ефективні підходи до оцінювання. Документ швидко набрав необхідні 25 000 підписів, відтепер уряд має офіційно його розглянути.

Що буде далі?

  • Кабінет Міністрів України має розглянути петицію та надати офіційну відповідь.
  • МОН повинне провести аналіз чинної системи оцінювання та визначити, чи відповідає вона сучасним потребам освіти.
  • У разі скасування наказу №1093 буде розроблено нові рекомендації, які не створюватимуть надмірного навантаження на вчителів та враховуватимуть реальні виклики в освіті.

Оцінювання знань учнів має бути не просто формальним процесом, а дієвим інструментом розвитку критичного мислення, творчого підходу та самостійності. Освітня реформа має допомагати педагогам, а не створювати додаткові труднощі. Тому перегляд наказу №1093 може стати важливим кроком до створення сучасної та ефективної системи освіти в Україні.

Джерело: Шкільне життя

13 лютого

📢 МОН спростувало інформацію про закриття дистанційних класів і звільнення вчителів

Дистанційне навчання в українських закладах освіти

НМТ / ЗНО 2025

У Міністерстві освіти і науки офіційно спростували інформацію про можливе закриття дистанційних класів і шкіл, зокрема для дітей із тимчасово окупованих територій. Натомість у відомстві наголошують, що робота над покращенням дистанційної освіти триває, і зараз впроваджуються нові підходи до навчання.

Як зауважила заступниця міністра освіти і науки Надія Кузьмичова, МОН ніколи не заявляло про припинення функціонування дистанційних класів. Усі обговорення, які тривали протягом 2024 року, стосувалися якості дистанційної освіти, а не її скасування. Зокрема у МОН акцентують, що питання звільнення вчителів дистанційних класів не розглядається.

«Міністерство освіти та науки жодного разу, на жодному офіційному майданчику ніколи не говорило про закриття чи припинення функціонування дистанційних класів й дистанційних шкіл, як для тимчасово окупованої території, так й для будь-якого іншого закладу», — зазначила заступниця очільника МОН. 

Проте посадовиця зауважила, що йдеться про оптимізацію освітнього процесу, адже діти з тимчасово окупованих територій навчаються у дистанційному або індивідуальному форматі, зокрема на сімейній чи екстернатній формі за повними навчальними програмами.

«Ми стикаємося з проблемою перенавантаження в частині, якщо це повноцінні дистанційні класи. Якщо це сімейна, екстернатна форма, то скоріше за все тут ми зустрічаємося не з питанням перенавантаження, але з питанням можливості за таку малу кількість годин — 4–6 на рік опанувати весь матеріал. Якщо в тебе немає підтримки батьків, вчителів, то звісно, що це виглядає трішки формальністю, аніж реальністю», — повідомила Надія Кузьмичова. 

У 2024 році було внесено зміни до положення про дистанційну освіту, завдяки чому педагогічний патронаж став доступним для дітей із тимчасово окупованих територій. Це надало можливість учням опановувати навчальний план із фокусом на українознавчі предмети — мову, літературу, історію, які не викладаються в окупованих регіонах. Натомість на такі дисципліни, як математика та фізика, відводиться менше часу, адже їхній зміст залишається незмінним незалежно від мови викладання. 

За матеріалами УНН

13 лютого

Повторний навчальний рік для школярів: роз’яснення освітнього омбудсмена

Повторний навчальний рік для школярів

Посадова інструкція вчителя: оновлена

Освітня омбудсменка Надія Лещик розповіла про ініціативу, яка передбачає можливість для школярів повторно проходити навчальний рік у тому ж класі. Насамперед це стосується дітей, які через навчання за кордоном мають значні прогалини у знаннях і не встигають освоїти програму в українському закладі.

За словами омбудсменки, ця ідея поки що перебуває на стадії обговорення і потребує додаткових консультацій із Міністерством освіти та науки. Наразі офіційної відповіді від  МОН немає, проте планується продовження діалогу щодо цього питання.

«Ініціатива на етапі дискусії. Поки що МОН не почав роботу на скільки мені відомо над цим питанням. Поки що реакцію МОН я не бачу, але будемо ще говорити з ними про це», — зауважила Надія Лещик.

Вона також роз’яснила, у чому суть пропозиції щодо надання школам права залишати учнів на другий рік навчання.

«Якщо дитина — за кордоном, то вона навчається на рік, на два менше або навчається в інтеграційному класі. Тобто вона фактично не навчається в школі країни перебування. Потім вона повертається в Україну, й ми розуміємо, що вона на один, два роки відстає від своїх однокласників. Саме для такої дитини необхідно передбачити, за бажанням батьків, за рішенням педагогічної ради, залишатися на другий рік. Саме в цьому полягала ідея», — наголосила освітня омбудсменка. 

Нагадаємо, що в грудні 2024 року Надія Лещик вже пропонувала дозволити школам залишати учнів на другий рік у випадках неуспішності або великої кількості пропущених занять. Вона наголосила, що така практика є поширеною в інших країнах і стосується лише невеликої кількості дітей, які потребують додаткового часу для засвоєння навчального матеріалу.

За інформацією УНН

12 лютого

Як обрати школу для дитини після реформи профільної освіти: що потрібно знати батькам про ліцеї та гімназії?

Навчання в ліцеях і гімназіях

Про Держстандарт профільної середньої освіти

З 2027 року в Україні стартує реформа старшої профільної школи. Учні 10-12 класів навчатимуться у ліцеях, які готуватимуть їх до вступу в університети. При цьому заклади будуть відокремлені від початкової та середньої школи.

Реформа передбачає, що старшокласники зможуть обирати профіль навчання та предмети, орієнтуючись на власні інтереси й майбутню професію. Водночас 1-4 класи (початкова школа) та 5-9 класи (гімназія) можуть існувати як окремі заклади або в складі однієї школи.

Інформацію про статус школи (початкова, гімназія чи ліцей) батьки мають отримати якнайшвидше, щойно громада ухвалить рішення про освітню мережу. Наразі єдиного ресурсу з актуальною інформацією про статуси закладів немає, але ці дані будуть розміщуватися на сайтах обласних, міських і районних управлінь освіти.

Щодо переведення дитини до іншої школи, то алгоритм залишається незмінним:

  • Забрати документи з попереднього навчального закладу;
  • Подати заяву на зарахування до нової школи;
  • Надати необхідні документи (свідоцтво про народження, особову справу, медичні довідки тощо);
  • Якщо у школі є вільні місця — дитину зарахують, проте деякі заклади можуть проводити вступні випробування.

Вступ до 10 класу може відбуватися за різними сценаріями. Нині передбачено кілька варіантів: складання ДПА, вступні іспити, співбесіда або конкурс середнього балу свідоцтва про базову середню освіту. Остаточний механізм буде затверджений у 2026 році.

Якщо у вибраному академічному ліцеї немає вільних місць, то випускники 9-х класів зможуть вступити до професійного коледжу або подати документи одразу до кількох закладів освіти. Очікується, що кількість місць буде достатньою, однак високі вимоги до успішності можуть вплинути на можливість вступу в конкретний навчальний заклад.

Зміни також стосуються територіального принципу зарахування: для початкової школи та гімназій він залишатиметься чинним, проте для академічних ліцеїв і професійних коледжів діятиме конкурсний відбір.

Окрім того, під час вибору старшої школи батькам потрібно звернути увагу на:

  • Який профіль навчання відповідає інтересам дитини;
  • Яке середовище та викладачі працюють у школі;
  • Відгуки учнів про навчання. 

Джерело: Вчися. Медіа

12 лютого

Headway надала безкоштовний доступ до преміумверсії освітнього застосунку Nibble

Доступ до застосунку Nibble

НМТ / ЗНО 2025

Освітня компанія Headway надала можливість безкоштовно користуватися преміумверсією застосунку Nibble, який пропонує інтерактивні уроки з різних дисциплін — від математики та історії до фінансової грамотності та мистецтва.

Nibble — це навчальна платформа, створена три роки тому в рамках EdTech-компанії Headway. Вона допомагає користувачам здобувати нові знання у простій та доступній формі. Наразі у застосунку можна знайти дев’ять категорій з понад 240 інтерактивними уроками.

Застосунок Nibble доступний для скачування в App Store (де його встановили вже понад 4 мільйони людей) або можна скористатися його вебверсією.

«Наш продукт допомагає здобувати нові знання у захопливому та інтерактивному форматі. Ми раді, що ще більше українців зможуть використовувати Nibble для всебічного розвитку та самовдосконалення», — розповіла продакт-менеджерка Nibble Єва Колдовська.

Як зауважили в компанії, фахівці з різних галузей розробляють навчальні матеріали, аби кожен користувач міг ефективно опановувати нові теми.

Серед найпопулярніших курсів платформи:

  • «Упередження вцілілого» (Survivorship bias)
  • «Випробуй себе в челенджі на знання стилів мистецтва» (Test yourself with an art style challenge)
  • «Ми все ще думаємо, як грецькі філософи» (We still think like Greek philosophers)

Ці уроки вже переглянули понад 60 тисяч користувачів.

Минулого року Nibble став «Застосунком дня» у 50 країнах, включно зі США та Великою Британією. Зокрема він увійшов до топ-15 найкращих освітніх застосунків у США, Австралії та Канаді за версією Free Education Apps.

Джерело: #шотам

12 лютого

Виплати для сімей з дітьми: які суми передбачені у 2025 році

Виплати для сімей з дітьми

Безпека життєдіяльності під час канікул

В Україні продовжують надавати соціальну підтримку сім’ям з дітьми через різні види виплат. Вони спрямовані на допомогу батькам під час вагітності, пологів, догляду за дитиною, а також у разі складних життєвих обставин.

Допомога у зв’язку з вагітністю та пологами

Жінки, які не працюють або є підприємцями, отримують декретну виплату у розмірі 757 грн (25% від прожиткового мінімуму).

Виплати на дітей під опікою

  • До 6 років — 6 407 грн, для дітей з інвалідністю — 8 970 грн.
  • Від 6 до 18 років — 7 990 грн, для дітей з інвалідністю — 11 186 грн.

Допомога тим, хто доглядає за хворою дитиною

  • До 6 років — 5 126 грн.
  • Від 6 до 18 років — 6 392 грн.

Аліменти

  • До 6 років — 2 563 грн.
  • Від 6 до 18 років — 3 196 грн.

Виплати дітям, чиї батьки не сплачують аліменти

Допомога розраховується як різниця між 50% прожиткового мінімуму для дитини та середнім доходом родини. Максимальна сума:

  • До 6 років — 1 281,5 грн.
  • Від 6 років — 1 598 грн.

Щодо малозабезпечених сімей, то в 2025 році такі виплати збільшать: 145% для дітей віком до 6 років ( із 3588,2 грн до 3716,35) з 6 до 18 років (із 4474,4 грн до 4634,2 грн).

Окрім того, державою передбачені виплати при народженні першої та кожної наступної дитини призначається у розмірі 41 280 гривень, з яких 10 320 грн виплачуються одразу. А решта — по 860 грн щомісяця протягом 3 років.

Проте 11 березня 2024 року у Верховній Раді зареєстрували законопроєкт №11072, який передбачає збільшення цієї суми, враховуючи демографічну ситуацію в Україні.

За матеріалами Профспілки працівників освіти і науки

11 лютого

Замість «золотої медалі» — атестат «з відзнакою»: Кабмін ухвалив зміни

Отримання золотої медалі в школі

Кабінет Міністрів України затвердив зміни до наказу МОН від 20 грудня 2024 року № 1771. Відповідний документ офіційно зареєстрований у Міністерстві юстиції України 6 січня 2025 року.

НМТ / ЗНО 2025

Які зміни передбачені в документі:

  • Ухвалено термінологію: уточнені формулювання у нормативно-правових актах, видалено застарілі поняття.
  • Скасовано окрему відзнаку для «золотої медалі»: у документах про загальну середню освіту більше не буде згадки про золоту медаль «За високі досягнення у навчанні». Натомість з’явиться єдиний термін — «з відзнакою».
Скористайтеся алгоритмом та інструментами моніторингу
  • Оновлено порядок замовлення та обліку документів про освіту: змінено вимоги до бланків, оформлення та збереження даних.
  • Скориговано нумерацію пунктів та розділів у наказах, що стосуються документів про освіту.

Міністр освіти і науки Оксен Лісовий підписав наказ, який набирає чинності з дня офіційного опублікування. Контроль за виконанням доручено заступниці міністра Надії Кузьмичовій.

Джерело: Наказ МОН