Що нового

в освітній сфері

21 січня

Громади продовжать закуповувати сучасне обладнання для предмету «Захист України»

Закупівля обладнання для вивчення предмета

Співпраця з органами громадського самоврядування

У 2024 році в уряді виділили 1,65 млрд гривень на закупівлю обладнання для предмета «Захист України». Однак громади, які не встигли використати кошти торік, продовжать закуповувати обладнання в 2025 році. 

Відповідне обладнання спрямовують до спеціальних навчальних осередків, створених для 5–10 шкіл. Такі осередки облаштовані сучасною технікою, що допомагає учням краще опановувати практичні навички.

Минулого року МОН ухвалило оновлену навчальну програму предмету «Захист України», за якою нині відбувається навчання. Оновлена програма спрямована на формування в молоді національної ідентичності й базових навичок для життя та захисту себе й інших. 

З програми вилучили зазубрювання статутів, ходіння строєм і надмірно академізовану теорію. Натомість додали більше відпрацювань практичних навичок, які будуть актуальними для життя в сучасному світі.

Громади вже витратили 507 млн грн на закупівлю сучасного обладнання для навчальних осередків. На ці кошти придбано 460 інтерактивних тирів та орієнтовно 2000 симуляторів польотів на дронах.

Також навчальні центри отримали манекени для надання домедичної допомоги, бронежилети, каски протигази, а також макети гранат, автоматів, пістолетів і мін тощо. Цей інвентар допоможе учням 10–11 класів отримати практичні навички для захисту себе й оточення.

Джерело: МОН

21 січня

НМТ-2025: структура та оцінювання тесту з української мови

НМТ з української мови

НМТ / ЗНО 2025

Раніше ми повідомляли, що українська мова буде одним із обов’язкових предметів на НМТ у 2025 році. Тест складається з 30 завдань різних форм, зміст яких відповідатиме програмі ЗНО з української мови.

Як повідомили в УЦОЯО, тест з української мови матиме наступні завдання:

  • з вибором однієї правильної відповіді з чотирьох варіантів (10 завдань);
  • з вибором однієї правильної відповіді з п'яти варіантів (15 завдань);
  • на встановлення відповідності («логічні пари») (5 завдань).

Щодо зарахування балів, то завдання оцінюватимуться відповідно до схеми нарахування балів, застосовуваної в ЗНО. 

По 1 тестовому балу можна отримати за кожну правильну відповідь на завдання з вибором однієї правильної відповіді та за кожну правильно визначену «логічну пару» в завданнях на встановлення відповідності. 

Скористайтеся алгоритмом та інструментами моніторингу

Тобто, за виконання завдань з української мови можна буде отримати від 0 до 45 балів.

Учасники тестування зможуть дізнатися свій результат з української мови після завершення роботи над НМТ. За таблицею переведення тестових балів результат кожного навчального предмета переведуть у рейтингову оцінку за шкалою 100 – 200 балів. 

Окрім того, для успішного проходження тестування випускникам потрібно повторити наступні теми з української мови:

  • Фонетика. Графіка. Орфоепія. Орфографія;
  • Лексикологія. Фразеологія;
  • Будова слова. Словотвір;
  • Морфологія;
  • Синтаксис;
  • Стилістика;
  • Розвиток мовлення.

За матеріалами УЦОЯО

21 січня

В Україні запровадять сертифікацію психологів і психотерапевтів

Сертифікація психологів України

Шкільна служба медіації: як організувати

Нещодавно Верховна Рада затвердила законопроєкт, у якому предмет психічного здоров’я зазначений для регулювання та сертифікації всіх психологів і психотерапевтів. 

Таку інформацію повідомила народна депутатка, членкиня парламентського Комітету з питань здоров’я нації, медичної допомоги та медичного страхування Лада Булах.

«Одним із завдань цього закону є сертифікація психологів і психотерапевтів. Протягом року уряд має створити Національну комісію з 24 представників від спільноти, що надає різні послуги у сфері психологічної підтримки, допомоги, консультації, також там будуть представники сфери громадського здоров’я, науковці, міжнародні діячі відповідного напрямку. 

Загалом це 50% складу Комісії, решта — представники від шести міністерств, які у своїй роботі організовуватимуть і надаватимуть ці послуги. За рік Комісія напрацює низку нормативно-правових актів, що врегульовуватимуть процес сертифікації», — роз’яснила народна депутатка.

Як вона зауважила, Нацкомісія має зокрема створити Реєстр надавачів послуг у сфері психічного здоров’я.

Відповідно до змісту документа, в Україні зможуть працювати лише сертифіковані психотерапевти, вони повинні будуть пройти практики під супервізією, а знання основ психічних розладів буде обов’язковим для всіх сертифікованих фахівців.

Передбачається, що цей законопроєкт припинить роботу тих спеціалістів, які не мають відповідної освіти. 

За інформацією Офіційного вебпорталу парламенту України

21 січня

👩‍🏫Зміни в оплаті праці педпрацівників закладів дошкільної освіти з 01.01.2025

Оплата праці педпрацівників закладів дошкільної освіти


Наказом МОН №1/1036-25 від 17.01.2025 затверджено такі положення:

Зміни в оплаті праці педпрацівників закладів дошкільної освіти з 01.01.2025Посадовий оклад (ставка заробітної плати) встановлюється педагогічному працівнику за робочий час, визначений відповідно до законодавства:

  • для керівника, вихователя-методиста, соціального педагога, асистента вихователя – 35 годин на тиждень;
  • для вихователя, практичного психолога та інших педагогічних працівників – 30 годин на тиждень.

Закон про дошкільну освіту - 2024

👩‍🏫Зміни в оплаті праці педпрацівників закладів дошкільної освіти з 01.01.2025Норма педагогічного навантаження (безпосереднє здійснення освітнього процесу з вихованцями), що є складовою частиною робочого часу педагогічного працівника закладу дошкільної освіти, становить для:

  • вихователя, інструктора з фізкультури – 25 годин на тиждень;
  • музичного керівника – 24 години на тиждень;
  • практичного психолога, вчителя-дефектолога, вчителя-логопеда – 20 годин на тиждень;
  • керівника гуртка (студії, секції тощо), вчителя – 18 годин на тиждень.

Педагогічне навантаження педагогічного працівника закладу дошкільної освіти менше вищезазначеної норми встановлюється за його письмовою згодою.

Робота педагогічного працівника понад норму педагогічного навантаження (виконання методичної, організаційної роботи та іншої педагогічної діяльності, передбаченої трудовим договором) може здійснюватися поза межами закладу освіти.

Зміни в оплаті праці педпрацівників закладів дошкільної освіти з 01.01.2025Керівникам гуртків, секцій, студій та іншої форм гурткової роботи встановлюватимуть 10-12 тарифний розряд за ЄТС.

Крім того, засновники державних і комунальних закладів дошкільної освіти мають право:

  • встановлювати посадові оклади, доплати, надбавки та грошові винагороди у розмірі, що перевищує розмір, визначений Кабінетом Міністрів України,
  • встановлювати для працівників додаткові винагороди та допомоги, крім передбачених Законом України «Про дошкільну освіту» від 6 червня 2024 року № 3788-IX та іншими нормативно-правовими актами у сфері освіти.

Наказ подано на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України.

Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування та застосовується з 1 січня 2025 року.

20 січня

День Соборності України: корисні матеріали для проведення заходів

День Соборності України

Заходи до Дня Соборності України в школі

22 січня щороку відзначається День Соборності України. Офіційно це свято встановлено Указом Президента України «Про День соборності України» від 21 січня 1999 року № 42.

У цей день в 1919 році відбулося проголошення Акта Злуки Української Народної Республіки (УНР) та Західноукраїнської Народної Республіки (ЗУНР) в єдину незалежну державу, що увінчало прагнення до єднання українців, розділених кордонами тогочасних імперій. 

Соборність означає, по-перше, об’єднання в одне державне ціле всіх земель, які заселяє конкретна нація на суцільній території. По-друге, — духовну консолідацію всіх громадян держави, їх згуртованість, незалежно від національності. Нарешті, соборність невіддільна від суверенітету й реальної незалежності народу —  фундаменту побудови демократичної держави, є запорукою виживання й існування нації.

Для України соборність — це єдність у багатоманітності, об’єднання навколо української державності й ідентичності. Ідея територіальної цілісності країни поєднується з ідеями духовної згуртованості. Тож соборність невіддільна від державності, суверенітету й незалежності нації — фундаменту для побудови демократичної держави.

Нині Україна продовжує боротьбу за незалежність і соборність. Тому соборність залишається на порядку денному національних завдань. Цілісність буде цілковито відновлена після того, як Україна звільнить усі території, захоплені ворогом. 

Саме тому гасло цьогорічної інформаційної кампанії — «В єдності сила».

Детальніше ознайомитися з інформаційними матеріалами можна на сайті Українського інституту національної пам’яті. 

За матеріалами УІНП

20 січня

Розпочато конкурс МОН на модернізацію харчоблоків у закладах освіти

Модернізація харчоблоків у закладах освіти

Співпраця з органами громадського самоврядування

Міністерство освіти і науки розпочало конкурс проєктів щодо обладнання та модернізації харчоблоків у закладах освіти, зокрема військових ліцеях. Фінансування обраних проєктів відбуватиметься за кошти субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам.

Які заклади освіти можуть взяти участь у конкурсі:

  • Військові ліцеї та ліцеї з посиленою військово-фізичною підготовкою.
  • Заклади освіти з чисельністю учнів від 200 осіб, за винятком шкіл, які є єдиними в громаді й мають від 100 учнів.
  • Заклади, що організовують освітній процес в очному або змішаному форматі та мають укриття або планують їх облаштувати до кінця року.

Серед важливих умов для участі: наявність відповідної проєктної документації, технічна спроможність для логістики та гарантія співфінансування з місцевих бюджетів.

Окрім того, проєкти закладів повинні відповідати одній із наступних моделей організації харчування:

  • «Базова кухня» для закладів із чисельністю учнів від 200 до 600 осіб, залежно від розташування.
  • «Опорна кухня» для шкіл з чисельністю учнів від 700 до 1500 осіб. Ця модель передбачає доставлення готових страв до прилеглих закладів освіти.
  • «Фабрика-кухня» для закладів освіти, яким надаватиме послуги з харчування.  

У період з 20 до 29 січня 2025 року заклади освіти можуть подати свої заявки у Єдиній цифровій системі. Одразу після цього відбудеться етап оцінювання проєктів обласними адміністраціями. І з 6 лютого 2025 року проходитиме формування переліку проєктів МОН. 

За інформацією МОН

19 січня

Атестація педагогів у дошкільній освіті: категорія та педагогічне звання одночасно

Атестація педагогів у дошкільній освіті

Закон про дошкільну освіту

Відповідно до нового Закону України «Про дошкільну освіту» за результатами атестації педагогічного працівника визначається його відповідність займаній посаді, встановлюється або підтверджується тарифний розряд, присвоюється або підтверджується кваліфікаційна категорія та може бути присвоєно або підтверджено педагогічне звання.

Зокрема в Положенні про атестацію педагогічних працівників зазначено, що педагогічне звання «старший вихователь» може присвоюватися вихователям-методистам закладів дошкільної освіти, яким за результатами попередньої атестації присвоєно (підтверджено) першу або вищу кваліфікаційну категорію.

Вихователі, музичні керівники й інструктори з фізичної культури ЗДО можуть отримати звання «вихователь-методист», якщо вони мають стаж понад 5 років і в попередню атестацію отримали категорію не нижче ніж «спеціаліст другої категорії».

Якщо вихователь-методист атестується на вищу кваліфікаційну категорію та має вже першу, то звання «старший вихователь» може присвоюватися під час атестації одночасно.

Окрім того, звання «вихователь-методист» можуть отримати вихователі та інші педагогічні працівники закладів дошкільної освіти, які мають другу чи першу кваліфікаційну категорію, та атестуються на більш високу кваліфікаційну категорію, тобто відповідно першу чи вищу.

Звання «керівник гуртка-методист» можуть отримати керівники гуртків закладів дошкільної освіти, які мають стаж роботи понад 5 років та найвищий (12-й) тарифний розряд.

Тобто під час атестації педагогічні працівники можуть не лише підтверджувати свою кваліфікацію, а й отримувати нові звання, що сприятиме їхньому професійному зростанню та підвищенню якості дошкільної освіти.

Джерело: Профспілка працівників освіти і науки

19 січня

Коли атестаційна комісія може вивчати практичний досвід педагога?

Вивчення практичного досвіду педагога

Перевірки та інституційний аудит: яка різниця

Як зазначено в абзаці 3 пункту 5 Розділу ІІІ Положення про атестацію педагогічних працівників затвердженого наказом МОН, у деяких випадках для належного оцінювання професійних компетентностей педагогічного працівника атестаційна комісія МОЖЕ прийняти рішення про вивчення практичного досвіду його роботи.

Тоді в комісії визначають осіб, які аналізуватимуть практичний досвід роботи педагогічного працівника, та затверджують графік заходів з вивчення й оцінювання його діяльності та професійних компетентностей.

ЗАЯВА про проведення чергової атестації та ПРОТОКОЛ засідання атестаційної комісії: приклади оформлення з ремарками щодо оновлення форм

Підсумовуючи вищезазначене:

  • Атестаційна комісія має право, але не зобов’язана вивчати практичний досвід педагогічного працівника.
  • Атестаційна комісія визначає осіб із свого складу, які аналізуватимуть досвід роботи педагогічного працівника.
  • Атестаційна комісія для вивчення практичного досвіду педагогічного працівника затверджує графік заходів і, відповідно, знайомить з ним педагогічного працівника.
  • Таким чином члени атестаційної комісії можуть надавати оцінку професійній діяльності педагогічного працівника з дотриманням вищезазначених умов.

Джерело: Лілія Орел

19 січня

Громади можуть подати заявки на фінансування укриттів у школах: умови та деталі

Фінансування облаштування укриттів у закладах освіти

Співпраця з органами громадського самоврядування

У період з 20 до 26 січня громади мають можливість подати заявки на будівництво й ремонт укриттів у закладах, що надають загальну середню освіту (школи й профтехи) коштом державної субвенції.

Отримати субвенцію для облаштування укриття можуть:

  • військово-морські й військово-спортивні ліцеї, ліцеї з посиленою військово-фізичною підготовкою;
  • заклади з 200+ учнями;
  • заклади до 200 учнів, якщо вони є єдиними в громаді, які працюють очно / змішано й до яких підвозять учнів щонайменше з двох інших шкіл.

Цьогоріч субвенція щодо укриттів складає 6,2 млрд грн, з них 460,5 млн грн буде спрямовано на завершення проєктів, розпочатих 2024 року. На решту коштів зможуть претендувати інші громади.

Комісія МОН за допомогою платформи DREAM обиратиме проєкти, які отримають фінансування. Вона також врахує належність громади до зони ризику, відповідно до Методики оцінювання ризиків у системі освіти.

Для того, щоб мати можливість отримати фінансування, заклади освіти мають відповідати наступним умовам:

  • дистанційне або змішане навчання;
  • будівлі не мають пошкоджень, спричинених війною, або їхнє усунення не потребує будівельних робіт;
  • відсутність укриття (або є лише найпростіше) чи воно потребує капітального ремонту / реконструкції;
  • готовність проєктно-кошторисної документації;
  • завершення робіт до кінця 2025 року;
  • підтвердження співфінансування з місцевого або обласного бюджету.

За інформацією МОН 

18 січня

Які і скільки предметів будуть обов'язковими у старшій школі?

Вибір предметів у старшій профільній школі

Освітня субвенція — 2025      Циклограма діяльності класного керівника на тиждень
       Скачати  

Міністерство освіти і науки України роз'яснило, як з 2027 року зміниться старша школа із запровадженням профільної освіти.  Реформа Профільна має змінити застарілі підходи до освіти, підвищити її якість і надати учнівству більше можливостей. Старша школа зможе запропонувати учням й ученицям, незалежно від їхнього місця проживання, ширший вибір профілів, предметів і курсів, практичне та проєктне навчання.          

Про Держстандарт профільної середньої освіти

Таким чином школа стане профільною, а це передбачає три рівні вибору:

  • Вибір профілю навчання — профільні предмети й курси учнівство вивчатиме поглиблено.
  • Вибір предметів / курсів у межах профілю — щоб індивідуалізувати вивчення обраного профілю.
  • Вибір предметів / курсів поза профілем для врахування різних зацікавлень учнівства.

Тобто старшокласники і старшокласниці зможуть навчатися в ліцеях за обраним профілем, самостійно обирати предмети для поглибленого вивчення, а також курси, не пов’язані з профілем. 

Заклади освіти пропонуватимуть десятки варіантів профілів. Проте є три тематичні кластери, у межах яких формуватимуть профілі навчання:

  • Мовно-літературний: українська мова й література, іноземні мови й літератури тощо.
  • STEM: природничі науки, ІТ, математика тощо.
  • Суспільно-гуманітарний: історія, правознавство, психологія, соціологія тощо.

Учні й учениці вивчатимуть не лише обрані профільні предмети / курси, а й обов’язкові для всіх дисципліни.

Конкретні обов’язкові предмети й курси визначить Типова освітня програма, над якою вже працює МОН. У 10 класі серед обов’язкових будуть дисципліни, які представляють усі освітні галузі, визначені Державним стандартом профільної середньої освіти:

  • мовно-літературна (українська мова, літератури, іноземні мови);
  • математична (інтегрований курс математики або алгебра, геометрія тощо);
  • природнича (інтегрований природничий курс або фізика, хімія, біологія, географія тощо);
  • громадянська й історична (історія, громадянська освіта тощо);
  • соціальна і здоровʼязбережувальна (курси, пов’язані з добробутом, здоров’ям тощо);
  • інформатична (інформатика);
  • фізична культура (спортивні заняття);
  • мистецька (музичне мистецтво, живопис тощо);
  • технологічна (технології, промисловий дизайн тощо).

Найбільше уваги обов’язковим дисциплінам учні приділятимуть у 10 класі, який буде адаптаційним. Протягом цього навчального року старшокласники і старшокласниці ознайомляться з обраним профілем, щоб переконатись у виборі й за бажанням змінити його. Кількість предметів і курсів за вибором пропорційно зростатиме до 12 класу, а обов’язкових — зменшуватиметься.

Більше про реформу читайте на сайті "Профільна".

За інформацією МОН

17 січня

НМТ-2025: ухвалено характеристики предметних тестів

Проведення НМТ у 2025 році

НМТ / ЗНО 2025

Український центр оцінювання якості освіти схвалив загальні характеристики  предметних тестів національного мультипредметного тесту (НМТ) 2025 року та схеми нарахування балів за виконання їх завдань.

НМТ-2025 складається з чотирьох тестів, три з яких обов’язкові, а четвертий учасник тестування обирає самостійно.

Нагадаємо, що серед обов’язкових предметів:

  • українська мова,
  • математика,
  • історія України. 

Також пропонуються такі предмети на вибір: українська література, одна з іноземних мов (англійська, німецька, французька або іспанська), біологія, хімія, фізика та географія.

Скористайтеся алгоритмом та інструментами моніторингу

Оскільки тестування проходитиме в комп’ютерному форматі, то учасники НМТ-2025 складатимуть всі чотири предмети в один день у два етапи:

  • перший (120 хвилин) — виконання завдань з української мови та математики, 
  • другий (120 хвилин) — виконання завдань з історії України та навчального предмета на вибір.

Щодо тестів з української мови, української літератури, історії України, біології, хімії та географії то вони міститимуть по 30 завдань, із математики й фізики — 22 і 20 відповідно, а з іноземних мов (англійської,  іспанської, німецької, французької) — по 32.

Як зауважили в УЦОЯО, зміст завдань з історії України охоплюватиме всі теми, що стосуються історії України від найдавніших часів до подій початку ХХІ ст.

Нагадаємо, реєстрація для участі в основних сесіях НМТ триватиме з 6 березня до 3 квітня включно.

Джерело: УЦОЯО

17 січня

МОН оновить Держстандарт початкової освіти

Стандарт початкової освіти

Перевірки та інституційний аудит: яка різниця

У Міністерстві освіти і науки планують оновити чинний Державний стандарт початкової освіти для того, щоб врахувати освітні тенденції та виклики української сфери освіти в умовах воєнного стану.

Таку інформацію повідомила координаторка напряму «Зміст освіти» Офісу впровадження НУШ Міністерства освіти і науки Катерина Молодик.

Як вона зауважила, Держстандарт початкової освіти має співвідноситись із структурами стандартів, що були затверджені пізніше — Державний стандарт базової середньої освіти (2020) та Державний стандарт профільної середньої освіти (2024). 

ТВОЄ ПІДВИЩЕННЯ КВАЛІФІКАЦІЇ Запрошуємо опанувати технологію, в основі якої — застосування інтелектуальних карт в освітній роботі, саморозвитку, роботі керівника та в особистому житті
Опануєте нові можливості свого мислення. Навчитеся створювати інтелектуальні карти та використовувати їх у навчанні, плануванні, рефлексії, самоосвіті, командній роботі. Є дві програми: для школи та для дошкільного закладу

Заплановано, що оновлення стануть основою для створення модельних навчальних програм і підручників з навчальних предметів та інтегрованих курсів для 1-4 класів та іншого сучасного освітнього контенту. За відповідними програмами й підручниками навчатимуться учні початкових класів після оновлення стандарту.

Нині МОН створило робочу групу, яка має розробити пропозиції щодо відповідних змін. До її складу включено представників МОН, науковців і педагогів.

Окрім роботи над змістом стандарту, члени робочої групи опрацьовуватимуть нову редакцію базового навчального плану та опис компетентнісного потенціалу й переліку базових знань для кожної освітньої галузі.

Результати роботи групи мають бути представлені Директорату шкільної освіти МОН до кінця березня.

За інформацією Освіта.юа

17 січня

Підвищення кваліфікації педагогів ЗДО щодо надання психологічної підтримки дітям: нова програма МОН

Психологічна підтримка дітей в дитсадку

Закон про дошкільну освіту

У Міністерстві освіти і науки України опублікували затверджений наказ «Типової програми підвищення кваліфікації педагогічних працівників закладів дошкільної освіти щодо надання психологічної підтримки учасникам освітнього процесу».

До створення Типової програми було залучено Український інститут розвитку освіти. Вона створена з урахуванням вимог чинного законодавства під час освітнього процесу в закладах дошкільної освіти.

Насамперед актуальність цього документа полягає в необхідності підготовки вихователів у наданні психологічної підтримки дітям і батькам для підтримки їх ментального здоров’я та запобігання посиленню впливів стресових ситуацій. 

Під час проходження відповідного підвищення кваліфікації педагоги ЗДО зможуть розвинути та вдосконалити свої професійні навички щодо надання психологічної підтримки учасникам освітнього процесу.

Зокрема, після підвищення кваліфікації вихователі зможуть:

  • розуміти значення психологічної підтримки для відновлення ментального здоров’я та запобігання посиленню впливів стресових станів та ситуацій на особистість;
  • знати основні підходи та способи надання психологічної підтримки учасникам освітнього процесу ЗДО;
  • застосовувати знання, уміння й навички надання психологічної підтримки в практиці партнерської взаємодії з учасниками освітнього процесу ЗДО;
  • усвідомлювати значення формування та розвитку професійних компетентностей для фахового розвитку.

Детальніше ознайомитися зі змістом наказу та Типової програми можна в прикріпленому документі.

За інформацією МОН

16 січня

Перевантаження заходами: освітній омбудсмен закликає зменшити навантаження на педагогів

У період освітнього процесу педагоги продумують, організовують і беруть участь у багатьох активностях, як наприклад конкурси, свята, акції тощо. Часто це відбувається під примусом «згори», що додає ще більше фізичного та емоційного перенавантаження.

Саме тому в Офісі освітнього омбудсмена вирішили підрахувати орієнтовну кількість заходів у сфері загальної середньої освіти, які передбачено провести з учнями протягом 2025 року. 

Як зазначила освітній омбудсмен Надія Лещик, заходи для учнів проводяться протягом навчального року:

  • Пам’ятні дати та ювілеї, їх перелік визначено постановою ВРУ та в 2025 році заплановано 485 таких тематичних заходів. 
  • Всеукраїнські та міжнародні організаційно-масові заходи з дітьми та учнівською молоддю (за основними напрямами позашкільної освіти) затверджені наказом МОН і їх план налічує 274 заходи. Зокрема, цей план заходів орієнтований на позашкільні заклади освіти, проте до участі також долучають учнів ЗЗСО. 
  • Інші Міжнародні та Всеукраїнські конкурси для учнів, зокрема платні конкурси, положення яких затверджено державними органами. Підрахувати їх кількість складно. 
  • Фізкультурно-оздоровчі, спортивні заходи та спортивні змагання зазначені в Єдиному календарному плані фізкультурно-оздоровчих, спортивних заходів та спортивних змагань України, який затверджено МОН. У цьому плані міститься 518 заходів, частина з яких орієнтована на студентів, учнів і вчителів. 
  • Заходи, передбачені обласними програмами та планами на рівні області, району й громади. Знайти вичерпний перелік усіх таких заходів неможливо, відповідно й невідома їх загальна кількість.
  • Заходи, організовані інститутами громадянського суспільства (громадськими організаціями, благодійними фондами тощо), представниками бізнесу. Порахувати кількість цих заходів також неможливо.
  • Заходи, які організовуються і проводяться з ініціативи самого закладу освіти чи на виконання його локальних актів, наприклад, планів закладу.

Як уже зрозуміло, що кількість різноманітних заходів, до яких залучаються учні, дуже велика. Зокрема, вони всі розраховані переважно на навчальний рік, тривалість якого становить 170 днів.

Ще однією причиною, чому вчителі й учні беруть участь у цих заходах можуть бути вимоги щодо атестації педагогічних працівників. Так у Положенні про атестацію зазначено, що педагогічні звання присвоюються педагогічним працівникам із високим професійним рівнем, які зокрема: 

  • були визнані переможцями, лауреатами регіональних, всеукраїнських, міжнародних фахових конкурсів, змагань тощо; 
  • підготували переможців регіональних, всеукраїнських, міжнародних олімпіад, конкурсів, змагань тощо.

Окрім того, у МОН рекомендують всім учасникам освітнього процесу мінімізувати оприлюднення зйомок на територіях та в закладах освіти, зважаючи на безпекові виклики воєнного стану. 

Надія Лещик також акцентувала, що заходи, які організовуються поза навчальними заняттями, мають провадитися не під примусом наказів згори. А виховна робота — це не -енна кількість заходів. 

«Готую лист до органів влади щодо доцільності проведення такої кількості конкурсів та з проханням переглянути їх кількість, щоб зменшити навантаження на педагогів та заклади освіти», — повідомила освітній омбудсмен.

Джерело: Освітній омбудсмен

16 січня

Оплата праці педагогів дошкілля: роз’яснення Комітету ВРУ

Інструкцію щодо оплати праці педагогів дошкілля чекаємо наступного тижня: роз’яснення Комітету ВРУ

Згідно із новим Законом «Про дошкільну освіту», що вступив у дію 1.01.2024,  тривалість робочого часу педагогів дошкільних закладів на ставку включає педагогічне навантаження і методичну роботу. Оплата праці педагогів згідно із законодавством здійснюється за педагогічне навантаження. Тож очевидним є конфлікт оплати праці. 

Закон про дошкільну освіту

Інструкція із поясненнями, як оплачувати педагогічне навантаження й методичну роботу, має стати скеровуючим документом для керівників закладів дошкільної освіти. Комітет ВРУ з питань освіти, науки та інновацій ухвалив рішення про затвердження наказу з відповідною інструкцією.

Основні тези:

  • оплату за педагогічне навантаження не зменшать;
  • оплату праці за методичну роботу здійснюватимуть громади в межах своїх можливостей. Це покращить ситуацію в тих громадах, які можуть встановити доплати, або нічого не змінить у громадах, які не мають такої можливості;  
  • керівники закладів дошкільної освіти не зможуть вимагати виконувати методичну роботу в закладі, якщо ці години не оплачуватимуть.

Про це 15.01.2025 розповіла народна депутатка Наталія Піпа на своїй фейсбук-сторінці. Вона наголосила, що основна мета нового Закону України «Про дошкільну освіту» — створити можливості для збільшення заробітної плати. До введення його в дію оплачували педагогічне навантаження, а методична робота була поза обліком. 

Доки не прийнято підзаконних актів щодо оплати повного робочого часу педагогів дошкілля, існує юридична невизначеність. До того ж для тих категорій педпрацівників, кому зменшили педагогічне навантаження, це означає зменшення заробітної плати до розробки нових документів про оплату праці.

Джерело: фейсбук-сторінка Наталії Піпи

15 січня

Відгул чи прогул: як працівнику використати право на відпочинок

Отримання відгулів у закладі освіти

Співпраця з органами громадського самоврядування

Серед працівників часто використовується термін відгул, однак нормативні акти не містять чіткого визначення цього поняття.

«Відгулом» можна вважати день відпочинку, що відповідно до трудового законодавства може надаватися працівникові як компенсація за роботу в неробочий, а також в інших випадках, передбачених чинним законодавством.

Як зазначається в Кодексі законів про працю, робота у вихідний день оплачується в подвійному розмірі або за бажанням працівника, який працював у ці дні йому може бути надано інший день відпочинку. Також робота у вихідні дні може компенсуватися наданням відгулу.

Зокрема, у КЗпП становлено, що залучати працівників до роботи у вихідні дні дозволено тільки у виняткових випадках. Однак у період воєнного стану вимога про заборону роботи у вихідні дні не застосовується.

Важливо, що право працівника на відгул без погодження з роботодавцем, навіть якщо воно встановлено чинним законодавством, вважається неявкою на роботу без поважних причин, що є порушенням і може розцінюватися як прогул

Прогулом вважається відсутність працівника на роботі без поважної причини як протягом цілого робочого дня, так і більше трьох годин безупинно або сумарно протягом робочого дня. 

Джерело: Профспілка працівників освіти і науки

15 січня

Учні 8–9-х класів матимуть новий обов'язковий предмет

Обов'язковий курс фінансової грамотності

НМТ / ЗНО 2025

З нового навчального року в закладах загальної середньої освіти учні 8–9-х класів вивчатимуть обов’язковий курс «Підприємництво і фінансова грамотність». Для викладання цієї дисципліни вже підготували 96 вчителів. 

Цей курс є актуальним, бо учні мають потребу в якісних знаннях, які допоможуть їм орієнтуватися в сучасному фінансовому світі та ухвалювати обґрунтовані рішення.

Група авторів, серед яких представники Фонду гарантування вкладів фізичних осіб, члени його Експертної ради з фінансової грамотності, науковці та педагоги з різних регіонів України, розробила навчальні матеріали «Підприємництво і фінансова грамотність. 8 клас».

Цього навчального року проходить пілотне викладання цього курсу для 8 класу. Учні таких класів тестують навчально-методичні матеріали. У майбутньому до навчального комплекту входитимуть: підручник, робочий зошит, посібник для вчителів, електронні додатки та презентації до уроків.

Окрім того, навчальна програма курсу складається з двох частин та містить чотири окремі розділи, розташовані в логічній послідовності.

Перша частина — 8-й клас, навчальний матеріал розрахований на 17 годин.

Протягом вивчення цієї частини школярі вивчатимуть два розділи: Прикладні фінанси та Родинні фінанси. 

Також програма 8-го класу містить основи фінансової грамотності та наступні теми:

  • Гроші в житті людини
  • Фінансова поведінка
  • Ролі людини: особистість, споживач, громадянин
  • Потреби та інтереси родини
  • Плануємо родинний бюджет
  • Запозичення, заощадження та інвестиції
  • Фінансова безпека та шахрайство 

Друга частина — 9-й клас, навчальний матеріал розрахований на 35 годин.

Ця частина курсу складається з таких розділів як Підприємливість і підприємництво та Соціальна відповідальність бізнесу та відносини з державою.

За інформацією Фонду гарантування вкладів фізичних осіб

14 січня

Інклюзивна освіта: новий проєкт для підтримки дітей з ООП в Україні

Розпочато реалізацію нового освітнього проєкту «Психолого-педагогічне забезпечення якісної освіти дітей з особливими освітніми потребами, орієнтоване на їхнє інтегрування в загальноосвітній простір в умовах інноваційних моделей надання їм освітніх послуг». 

Метою цього проєкту є створення сучасної системи підтримки, яка допоможе дітям з особливими освітніми потребами навчатися ближче до дому та максимально розкрити свій потенціал. 

Реалізація проєкту відбувається у школах Житомирської, Київської, Львівської областей і Києва з жовтня 2024 до вересня 2026 року.

Команда експертів уже провела декілька зустрічей та обговорила організацію транспорту, нові методики навчання, а також можливості ефективно вчитися вдома та у спеціалізованих школах.


Зокрема, освітній проєкт передбачає створення спеціальних класів із сучасним обладнанням і методиками в школах, де вже є інклюзивне навчання. Це дасть змогу дітям з ООП навчатися разом з однолітками, розвиватися та адаптуватися в суспільстві.

Наразі Україна прагне побудувати ефективну систему освіти, в якій діти з ООП зможуть досягти максимального потенціалу розвитку. Цей освітній проєкт допоможе розробити алгоритми роботи та перевірити, як працює система психолого-педагогічної підтримки для якісної освіти дітей з особливими освітніми потребами наближеної до їхнього місця проживання.

«Відкриття спеціальних класів у школах та розроблення сучасних навчальних програм — це крок до того, щоб кожна дитина з особливими освітніми потребами могла вчитися якісно, рости серед однолітків, знаходити друзів і відчувати себе важливою частиною суспільства. Це про те, щоб у кожної дитини був шанс на успіх і щасливе дитинство», — зауважив заступник міністра освіти і науки Андрій Вітренко.

За інформацією МОН

14 січня

Зміни у сертифікації вчителів 2025: нові правила, права та можливості для педагогів

У Кабінеті Міністрів ухвалили постанову, яка оновить Положення про сертифікацію педагогічних працівників. 

Насамперед, мета сертифікації вчителів — виявити та заохотити педагогів із високим рівнем майстерності, які володіють методиками компетентнісного навчання та поширюють їх серед колег. Вчителі, що успішно пройшли сертифікацію, отримують 20% доплати протягом трьох років, а також мають право на зарахування сертифікації як атестації. Також успішне проходження сертифікації може бути підставою для присвоєння кваліфікаційної категорії та/або педагогічного звання.

НМТ / ЗНО 2025

Згідно із досвідом і аналізом проведення сертифікації за 2019–2024 роки, МОН разом із ДСЯО та УЦОЯО сформували зміни до Положення для того, щоб покращити процедуру сертифікації.

Нова редакція почне діяти з 1 вересня 2025 року та дає можливість оскаржити результати вивчення практичного досвіду, а також урегульовує дію сертифіката, що впливає на отримання доплати.

Зміни в Положенні, які почнуть діяти з вересня 2025 року:

  • Узяти участь у сертифікації зможуть вчителі, які на момент реєстрації мають відповідне педагогічне навантаження не менш як 0,25 тарифної ставки з дисципліни, з якої бажають пройти сертифікацію. Тож директори шкіл, заступники директорів та сумісники тепер також зможуть пройти сертифікацію.
  • Педагоги, які відмовляться продовжувати участь у сертифікації на одному з етапів, матимуть право повторно пройти сертифікацію наступного року.
  • Учасники сертифікації зможуть оскаржити результати вивчення експертами їхнього практичного досвіду. Це можна буде зробити впродовж 3 календарних днів після отримання експертного висновку.
  • Нова редакція чітко встановлює термін початку дії сертифіката, щоб уникнути очікування між його отриманням і початком виплати 20% надбавки. Зокрема, сертифікат діятиме впродовж 3 років, починаючи з 1 січня року, що настає після успішного проходження сертифікації. Наприклад, сертифікат учителя, який завершив сертифікацію у грудні 2025 року, діятиме з 1 січня 2026 року до 1 січня 2029 року.
  • Визначено, що незалежне тестування проводиться в паперовій формі та/або у формі комп’ютерного тестування.
  • Встановлено процедуру підготовки експертів. Ними можуть бути педагогічні, науково-педагогічні працівники закладів освіти й інші особи з досвідом педагогічної діяльності не менш як 5 років. Лише тих експертів, які успішно пройшли навчання, залучатимуть до проведення сертифікації.
  • Якщо вчитель є у списках експертів, які вивчають практичний досвід роботи учасників сертифікації, керівник закладу освіти має забезпечити заміну цього вчителя на час його залучення. Список затверджує ДСЯО.
  • Визначено, що адміністрація закладу освіти має підтримувати педагогів, які виявили бажання пройти сертифікацію, та сприяти цьому.

Окрім того, відповідно до постанови КМУ, під час воєнного стану зареєструватися для проходження сертифікації можуть не більше ніж 5000 осіб щороку.

Раніше ми писали про те, як проходитиме сертифікація вчителів у 2025 році.

Джерело: МОН

14 січня

Ухвалено Стратегію цифрового розвитку інновацій в Україні до 2030 року

Стратегія цифрового розвитку інновацій

НМТ / ЗНО 2025

Уряд затвердив Стратегію цифрового розвитку інноваційної діяльності України (WINWIN) до 2030 року. Вона визначає Україну як провідну державу у сфері технологій та інновацій.

«Завдяки інноваціям освіта робить важливий крок уперед. Змінюються підходи, інструменти та засоби навчання. Відповідно змінюється якість навчання. Важливо, щоб інноваційні рішення не були точковими, зосередженими лише в освіті, але й охоплювали інші сфери, насамперед, економіку та оборону. Для цього на державному рівні має бути системний підхід у наших політиках. Стратегія цифрового розвитку інновацій WINWIN підтверджує дотримання цього підходу», — зауважив міністр освіти і науки Оксен Лісовий.

Відповідно до змісту Стратегії, основними напрямами WINWIN 2030 є:

  • Відкриття ринків для новітніх технологій та інноваційних продуктів
  • Розбудова і підтримка сучасної інноваційної інфраструктури
  • Спрощення регуляцій у сфері інновацій
  • Забезпечення доступу до фінансування для стартапів і бізнесу
  • Розвиток людського капіталу, навчання й перекваліфікація
  • Захист прав інтелектуальної власності
  • Підтримка наукомістких та інклюзивних інновацій
  • Ефективний менеджмент державних установ у сфері інноваційної діяльності
  • Створення центрів досконалості (WinWin CoE) для кожної з ключових галузей
  • Зміцнення міжнародної співпраці для доступу до нових ринків і трансферу технологій

Окрім того, значну увагу буде приділено наступним галузям: DefenseTech, MedTech, AI, EdTech, Agritech, GovTech, GreenTech, напівпровідникові технології, імерсивні технології, космічні технології, безпілотні технології та автономні системи, безпечний кіберпростір, Borderless Fluid Economy.

За матеріалами МОН

14 січня

Профспілки закликають підвищити соціальні стандарти: відповідь Мінфіну щодо бюджету на 2025 рік

Рівень мінімальної заробітної плати

Перевірки та інституційний аудит: яка різниця

У Міністерстві фінансів України надали відповідь на нещодавне звернення Федерації профспілок України щодо підвищення соціальних стандартів і гарантій на 2025 рік.

Відповідно до листа Мінфіну, питання про збільшення розмірів прожиткового мінімуму та мінімальної заробітної плати буде розглядатися лише після аналізу макроекономічних показників за перше півріччя 2025 року та за наявності відповідних ресурсів у бюджеті.

Раніше профспілки висловили думку, що замороження мінімальної заробітної плати на рівні 2024 року та відсутність зростання державних соціальних стандартів не відповідає інтересам працюючих громадян.

Таким чином подібні рішення призводять до зменшення реальних доходів. Через те виплати, які прив’язані до прожиткового мінімуму та мінімальної заробітної плати, втрачають свою купівельну спроможність через інфляцію.

Саме тому Федерація профспілок України, всеукраїнські галузеві профспілки наполягають, що підвищення розмірів основних державних соціальних стандартів і гарантій на рівень інфляції є необхідним кроком.

Раніше профспілки звернулися до Президента України із закликом ініціювати доопрацювання Державного бюджету на 2025 рік, щоб забезпечити дотримання конституційних прав громадян на гідний рівень життя.

За інформацією ФПУ

13 січня

Громадське обговорення проєкту МОЗ щодо змін у Календарі щеплень

Оновлення Календаря щеплень

Календар профілактичних щеплень: що врахувати

У Міністерстві охорони здоров’я опублікували для громадського обговорення проєкт наказу про внесення змін до календаря профілактичних щеплень в Україні.

Відповідне повідомлення опублікували на сайті МОЗ, де можна детальніше ознайомитися зі змістом проєкту. 

Серед основних змін, які пропонується внести до Національного календаря щеплень:

  • планові профілактичні щеплення дітей проти гепатиту В проводяться у віці 2 місяці (1-а доза), 4 місяці (2-а доза), 6 місяців (3-я доза) та 18 місяці (4-а доза) незалежно від маси тіла при народженні.
  • дітям, яким не виповнилося дев’ять місяців, проводять щеплення проти туберкульозу без попереднього проведення туберкулінової шкірної проби / тесту вивільнення гамма-інтерферону в разі відсутнього відомого контакту з людиною, яка хворіє на туберкульоз. Після досягнення дев’ятимісячного віку виконанням щеплення проводиться після проведення туберкулінової шкірної проби / тесту вивільнення гамма-інтерферону у разі отримання негативного результату.
Порушення мовлення в дітей: що має знати виховательПоказники розвитку мовлення дитини орієнтовні. Кожна дитина має індивідуальні психічні та фізичні особливості. Тому не поспішайте робити висновки на підставі незначних відхилень від загальновстановлених норм.
У кожному дитячому садку є вихованці, які мають порушення мовлення. Проте не в кожному з них є вчитель-логопед, який організує корекційну роботу. Поміркуймо, що слід взяти до уваги вихователю, аби вчасно виявити порушення мовлення в дитини та надати їй необхідну допомогу
  • вакцинація дітей для профілактики поліомієліту проводиться за віком 2 місяці (1-а доза), 4 місяці (2-а доза), 6 місяців (3-я доза), 18 місяців (4-а доза) та 6 років (5-а доза). Таким чином, введення вакцини проти поліомієліту в віці 14 років скасовується.
  • вакцинація дітей для профілактики кору, епідемічного паротиту та краснухи проводиться у віці 12 місяців (1-а доза) та у 4 роки (2-а доза).
  • вакцинація проти папіломавірусної інфекції проводиться дівчатам у віці від 12 років до 13 років 11 місяців 29 днів, починаючи з 01 січня 2026 року, одноразово. Дівчатам, які живуть з ВІЛ, та дітям, які постраждали від сексуального насильства, вакцину проти ВПЛ слід вводити якомога раніше, починаючи з 9 років. Вакцинація дівчат, які живуть з ВІЛ, має проводитися з використанням тридозового графіку вакцинації.

Свої коментарі, зауваження та пропозиції до проєкту наказу можна надсилати у вигляді порівняльної таблиці до 01 лютого 2025 року в письмовому на адресу Міністерства охорони здоров’я України: вул. Грушевського, 7, м. Київ, 01601 або на електронну адресу [email protected].

За інформацією МОЗ

13 січня

Чому робочий час працівників закладів дошкільної освіти збільшився: роз’яснення Комітету ВРУ

Збільшення робочого часу працівників ЗДО

Закон про дошкільну освіту

3 01 січня 2025 року набув чинності новий Закон України «Про дошкільну освіту», який викликав багато запитань, дискусій та невдоволення серед освітян. Одним із конфліктних моментів став пункт про зміни робочого часу працівників. 

Відповідно до великої кількості звернень від працівників дошкілля, освітній омбудсмен Надія Лещик нещодавно спрямувала лист до Верховної Ради України щодо порушення прав окремих категорій педагогічних працівників закладів дошкільної освіти. 

Зі свого боку в Комітеті Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій відреагували на цю ситуацію та опублікували матеріал із роз’ясненням. 

Як зазначили в Комітеті ВРУ, у попередньому Законі відсутність згадки про робочий час працівників дошкільної освіти була великою прогалиною, через що освітяни не мали визначеної Законом норми скороченої тривалості робочого часу. 

Окрім того, у повідомленні зазначено й те, що робочий час педагогічного працівника закладу дошкільної освіти включає час виконання ним «навчальної, виховної, методичної, організаційної роботи та іншої педагогічної діяльності, передбаченої трудовим договором».

Порівняльна таблиця змін

Закон України «Про дошкільну освіту» 2001 року (зі змінами від 05.09.2017) (стаття 30)

Закон України «Про дошкільну освіту» 2024 року (стаття 26)

Категорії працівників

Робочий час

(годин на тиждень)

Педагогічне навантаження

(годин на тиждень)

Категорії працівників

Робочий час

(годин на тиждень)

Педагогічне навантаження

(годин на тиждень)

 

 

На ставку

 

На ставку

Керівник (директор) ЗДО

-

-

Керівник (директор) ЗДО

35

-

вихователь групи загального типу

-

30

Вихователь

30

25

вихователь інклюзивної групи, групи компенсуючого типу

-

25

асистент вихователя інклюзивної групи

-

36

асистент вихователя

35

-

соціальний педагог

-

40

соціальний педагог

35

-

практичний психолог

-

40

практичний психолог

30

20

практичний психолог закладу дошкільної освіти (ясел-садка) компенсуючого типу та з інклюзивними групами

-

20

музичний керівник

-

24

музичний керівник

30

24

інструктор з фізкультури

-

30

інструктор з фізкультури

30

25

вчитель-дефектолог, вчитель-логопед

-

20

вчитель-дефектолог, вчитель-логопед

30

20

керівник гуртка

-

18

керівника гуртка (студії, секції тощо)

30

18

вихователь-методист

-

36

вихователь-методист

35

-

У Комітеті ВРУ наголосили, що для жодної категорії педагогічних працівників не відбулося збільшення норми педагогічного навантаження, а для вихователів така норма була зменшена до 25 годин на тиждень. 

У роз'ясненні також зазначено, що відповідно до частини 3 статті 23 нового Закону України «Про дошкільну освіту» «визначені трудовим договором та/або посадовою інструкцією посадові обов’язки за погодженням з керівником закладу дошкільної освіти можуть виконуватися у закладі дошкільної освіти та/або поза його межами, зокрема дистанційно з використанням інформаційно-комунікаційних технологій або з виїздом за місцем проживання вихованців чи місцем надання освітніх послуг.

Верховна Рада України дозволила (через Закон) органам місцевого самоврядування, які є засновниками комунальних закладів дошкільної освіти, а також засновникам державних закладів дошкільної освіти, збільшувати своїми рішеннями розміри посадових окладів, доплат, надбавок та інших грошових винагород, порівняно з тими, які визначені Урядом.

За інформацією Комітету ВРУ з питань питань освіти, науки та інновацій

13 січня

МОН ухвалило річний план перевірок–2025

Перевірки закладів освіти в 2025 році

Перевірки та інституційний аудит: яка різниця

У Міністерстві освіти і науки України наказом від 29.11.2024 року №1683 затвердили Річний план здійснення заходів державного нагляду (контролю) Міністерством освіти і науки України на 2025 рік.

Відповідний документ містить інформацію про:

  • моніторинг і контроль у закладах освіти;
  • забезпечення дотримання вимог законодавства та підвищення якості освітніх послуг.

Згідно із документом, перші перевірки закладів освіти розпочнуться вже 13 січня 2025 року. 

Також цей наказ внесено до Інтегрованої автоматизованої системи державного нагляду (контролю).

Детальніше ознайомитися зі змістом наказу та переліком закладів освіти, які перевірятимуть, можна в прикріпленому документі. 

За матеріалами МОН

12 січня

Закладів професійної освіти стане менше

Навчання в закладах професійної освіти

НМТ / ЗНО 2025

В Україні планують зменшити кількість закладів професійної освіти. Тому в МОН розробили методичні рекомендації для формування мережі закладів професійної та фахової передвищої освіти на 2026-2028 роки.

Таким чином мають утворитися «ядра» освітніх закладів — сильні установи, які відповідатимуть чітким критеріям і стануть основою нової мережі освіти. До них планується приєднувати інші заклади.

Заплановано, що оптимізація закладів освіти проходитиме на основі наступних показників:

  • кількість зарахованих і випускників за кожною спеціальністю,
  • працевлаштування випускників,
  • результати ЗНО/НМТ,
  • кількість дорослих, які проходили перепідготовку,
  • стаж та кваліфікацію роботи педагогів,
  • стан будівель,
  • наявність гуртожитків тощо.

За інформацією освітнього відомства, в обласних центрах «ядрами» зможуть стати заклади, в яких навчається не менше ніж 800 студентів, а показник працевлаштування випускників — не менше 60%. Зокрема виконання держзамовлення — не менше ніж 75% і спецфонд — не менше ніж 20% бюджету закладу.

Щодо районних центрів, то тут:

  • кількість студентів — не менше 500 осіб;
  • виконання держзамовлення — 75% і більше;
  • частка спеціального фонду — не менше 15%;
  • працевлаштування випускників — через три роки після завершення навчання — не менше 60%.

Також відповідні зміни передбачають для студентів закладів сучасне обладнання, якісніші умови навчання та більше можливостей для працевлаштування після закінчення закладу. 

Засновники закладів повинні затвердити план реорганізації до кінця 2025 року. 

Джерело: МОН

12 січня

На які напрями освіти будуть спрямовані кошти в 2025 році?

Фінансування напрямів освіти

Співпраця з органами громадського самоврядування

У Міністерстві освіти і науки назвали головні напрямки фінансування у 2025 році. Серед пріоритетів — безпека учнів, безоплатне харчування та реформа освіти.

Передбачається, що розподіл державних коштів буде наступним:

  • Субвенція на укриття — 6,2 млрд грн;
  • Субвенція на автобуси — 1,6 млрд грн;
  • Субвенція на протипожежний захист — 500 тис. грн;
  • Субвенція НУШ — 2,15 млрд грн;
  • Харчування учнів початкових класів — 2,8 млрд грн;
  • Субвенція на харчоблоки — 960 млн грн.

Раніше повідомлялося, що в державному бюджеті 2025 року закладено 194,3 млрд грн на освіту. Пріоритетними напрямами буде безпека учнів та реформа шкільної освіти.

Більше матеріалів до теми:

За інформацією МОН

10 січня

Освітній омбудсмен звернулася до парламенту щодо порушення прав працівників закладів дошкільної освіти

Робочий час працівників у ЗДО

Закон про дошкільну освіту

В Офісі освітнього омбудсмена повідомили, що останнім часом надходить велика кількість звернень від окремих категорій педагогічних працівників ЗДО. Ці звернення пов’язані зі збільшенням робочого часу в межах введення в дію нового Закону «Про дошкільну освіту».

Згідно з оновленим законом, тривалість робочого часу педпрацівників закладів дошкільної освіти на тиждень на одну тарифну ставку включає: 

  • педагогічне навантаження (безпосереднє здійснення освітнього процесу з вихованцями);
  • методичну, організаційну роботу та іншу педагогічну діяльність.

Такі зміни педагогічного навантаження потребують і змін у нарахуванні оплати праці. Однак підзаконні акти, зокрема про оплату праці, ще не встигли розробити.

Як зауважила Надія Лещик, відповідно до закону, посадові обов’язки можуть виконуватися як в закладі освіти, так і за його межами. Саме тому вона закликає керівників закладів дошкільної освіти дозволити методичну, організаційну роботу та іншу педагогічну діяльність дистанційно, поза межами закладу, поки не розроблять нові нормативні документи про оплату праці.

Щодо оплати праці, то вона наразі нараховується лише за педагогічне навантаження, без врахування методичної, організаційної роботи та іншої педагогічної діяльності, що порушує права освітян. 

Окрім того, законом про дошкільну освіту встановлено тривалість робочого часу педагогічних працівників на тиждень на одну тарифну ставку, яка становить:

  • 35 годин — для керівника, вихователя-методиста, соціального педагога, асистента вихователя; 
  • 30 годин — для вихователя, практичного психолога та інших педагогічних працівників.

Норма педагогічного навантаження (безпосереднє здійснення освітнього процесу з вихованцями), що є складником робочого часу педагогічного працівника закладу дошкільної освіти, становить для:

  • вихователя, інструктора з фізкультури — 25 годин на тиждень;
  • музичного керівника — 24 години на тиждень;
  • практичного психолога, вчителя-дефектолога, вчителя-логопеда — 20 годин на тиждень;
  • керівника гуртка (студії, секції тощо), вчителя — 18 годин на тиждень.

Проте для деяких категорій педагогічних працівників відбулося суттєве збільшення робочого часу. 

«Готую лист до Верховної Ради України та Міністерства освіти і науки України щодо порушення прав окремих категорій педагогічних працівників закладів дошкільної освіти, відсутності оплати праці за  методичну, організаційну роботу та іншу педагогічну діяльність, яка є частиною робочого часу для окремих категорій педагогічних працівників закладів дошкільної освіти, та якнайшвидшої необхідності розробки нормативних документів щодо оплати праці», — наголосила освітній омбудсмен Надія Лещик. 

За матеріалами Офісу освітнього омбудсмена

9 січня

Безоплатний курс про терапевтичне письмо для підлітків

Терапевтичне письмо для підлітків

НМТ / ЗНО 2025

Для сучасних підлітків важливо вміти дивитися на світ навколо по-різному, використовуючи власний досвід. Адже тоді вони краще адаптуються в суспільстві та знайдуть своє місце.

Також важливо розвивати навички письма та креативного мислення, бо це допомагає підтримувати себе у несприятливих умовах.  

Саме для цього був розроблений курс «Не можеш сказати — пиши!» на Освітній онлайн-платформі Зрозуміло. 

Авторкою курсу є Ірена Карпа — письменниця, співачка гурту «QARPA», культурна дипломатка та громадська активістка. До створення курсу також долучилася Лариса Волошина, психологиня з 19-річним досвідом роботи.

Упродовж п’яти лекцій молодь дізнається про:

  • способи подолання стресових ситуацій;
  • вісім базових емоцій та про місію кожної з них;
  • варіанти автоматичного письма як практику розірвання травматичного кола;
  • методи, які дозволяють повертати собі ресурс.

Окрім того, курс має інтерактивні вправи для розігрування різних сценаріїв розвитку подій у певних ситуаціях.

За інформацією МОН

9 січня

Опановуємо новий закон про дошкільну освіту

Зміни в законодавстві про дошкільну освіту

Закон про дошкільну освіту

Закон про дошкільну освіту набув чинності 01.01.2025. Тож уже маєте керуватися його нормами. Опанувати їх допоможуть публікації, зібрані в цій добірці. Доповнюватимемо її, щоб ви мали під рукою потрібні рішення.

1. Зміни та нововведення нового Закону України «Про дошкільну освіту»

2. Які зміни внести в локальні документи дитсадка відповідно до нового Закону «Про дошкільну освіту» 

Закон про дошкільну освіту: проєкти підзаконних актів

3. Які обов’язки й права батьків вихованців визначає новий Закон «Про дошкільну освіту»: коментар експерта МОН

4. Освітній процес у дитячому садку: опановуємо норми нового Закону про дошкільну освіту 

5. Формуємо групи з урахуванням норм Закону про дошкільну освіту: шпаргалка 

9 січня

Робочий час, педагогічне навантаження та оплата праці педагогів ЗДО: як реалізувати норми Закону про дошкільну освіту

Робочий час та педагогічне навантаження педагогів дошкільних закладів: як реалізувати норми Закону про дошкільну освіту

Закон України "Про дошкільну освіту" № 3788 введено в дію 01 січня 2025 року. Водночас нових нормативно-правових актів, які, зокрема, регулюють питання трудових відносин працівників, оплати праці, наповнюваності груп, штатних нормативів тощо, ще не розроблено. Тож поки залишаються чинними нормативно-правові акти, розроблені на виконання попереднього Закону "Про дошкільну освіту".  

Робочий час та педагогічне навантаження: у чому різниця

Робочий час – це установлений законодавством відрізок календарного часу, протягом якого працівник відповідно до правил внутрішнього трудового розпорядку, графіка роботи та умов трудового договору повинен виконувати свої трудові обов'язки.
Педагогічне навантаження педагогічного працівника — це безпосереднє здійснення освітнього процесу з вихованцями. Педагогічне навантаження є складовою частиною робочого часу педагогічного працівника ЗДО.

У статті 26 Закону № 3788 визначена скорочена тривалість робочого часу на одну тарифну ставку:
  • для керівника, вихователя-методиста, соціального педагога, асистента вихователя – 35 годин на тиждень;
  • для вихователя, практичного психолога та інших педагогічних працівників – 30 годин на тиждень.
При цьому з усього обсягу педагогічної роботи на тиждень виокремлено обсяг педагогічного навантаження педагогічного працівника (безпосереднє здійснення освітнього процесу з вихованцями), яке становить:
  • для вихователя, інструктора з фізкультури – 25 годин на тиждень;
  • музичного керівника – 24 години на тиждень;
  • практичного психолога, вчителя-дефектолога, вчителя-логопеда – 20 годин на тиждень;
  • керівника гуртка (студії, секції тощо), вчителя – 18 годин на тиждень.
Час початку і закінчення щоденної роботи встановлюється залежно від режиму роботи закладу дошкільної освіти та затверджених в установленому порядку правил внутрішнього трудового розпорядку закладу.
 

Відповідно до Типових правил внутрішнього розпорядку для працівників державних навчально-виховних закладів України, затверджених наказом МОН від 20.12.93 № 455 (із змінами), у межах робочого дня педагогічні працівники закладу освіти повинні вести всі види навчальної, методичної та іншої роботи, передбаченої, зокрема, трудовим договором та/або посадовими інструкціями. Педагогічним працівникам забороняється змінювати на свій розсуд розклад занять і графіки роботи; передоручати виконання трудових обов’язків. Усі питання, пов’язані із застосуванням правил внутрішнього розпорядку, розв’язує керівник закладу освіти.

Розрахунок кількості штатних одиниць

У зв'язку із новими нормами Закону № 3788 щодо робочого часу педагогічних працівників на ставку і зміни педагогічного навантаження, будуть внесені зміни до Типових штатних нормативів закладів дошкільної освіти, затверджених наказом
МОН України від 04.11.2010 № 1055. До того часу МОН рекомендує керуватися розрахунком кількості штатних одиниць згідно з листом МОН та ЦК Профспілки працівників освіти і науки України від 18.02.2011 № 1/9-114, № 02-8/100 «Про застосування Типових штатних нормативів дошкільних навчальних закладів».
Штатні нормативи у ЗДО


Оплата праці педагогічних працівників

Оплата праці педагогічним працівникам ЗДО здійснюється за встановлену кількість годин педагогічної роботи на ставку
 (посадовий оклад) на тиждень. Станом на сьогодні є чинними норми Інструкції про порядок обчислення заробітної плати працівників освіти, затвердженої наказом МОН від 15.04.1993 № 102 (далі – Інструкція № 102), та наказу МОН «Про впорядкування умов оплати праці та затвердження схем тарифних розрядів працівників навчальних закладів, установ освіти та наукових установ» від 26.09.2005 № 557.
Пунктом 64 Інструкції № 102 визначено порядок встановлення розмірів ставок заробітної плати та посадових окладів залежно від обсягу навчального навантаження або педагогічної роботи.
Отже, педагогічним працівникам закладів освіти виплачується заробітна плата з урахуванням обсягу педагогічного навантаження, присвоєння кваліфікаційних категорій (педагогічних звань), тарифних розрядів, підвищень, надбавок та доплат.
Повний перелік чинних на теперішній час нормативно-правових актів — у листі МОН.   
 
регулюють питання трудових відносин працівників, оплати праці,
наповнюваності груп, штатних нормативів тощо, є чинними до приведення їх
Кабінетом Міністрів України та міністерствами у відповідність з
вимогами Закону № 3788.
Трудові відносини у системі дошкільної освіти
У статті 26 Закону № 3788 визначена скорочена тривалість робочого часу
на одну тарифну ставку:
для керівника, вихователя-методиста, соціального педагога, асистента
вихователя – 35 годин на тиждень;
для вихователя, практичного психолога та інших педагогічних
працівників – 30 годин на тиждень.
При цьому з усього обсягу педагогічної роботи на тиждень виокремлено
обсяг педагогічного навантаження педагогічного працівника (безпосереднє
здійснення освітнього процесу з вихованцями), яке становить:
для вихователя, інструктора з фізкультури – 25 годин на тиждень;
музичного керівника – 24 години на тиждень;
практичного психолога, вчителя-дефектолога, вчителя-логопеда –
20 годин на тиждень;
керівника гуртка (студії, секції тощо), вчителя – 18 годин на тиждень.