Сформованість стратегії розвитку закладу дошкільної освіти: вимога 4.1

Якісна діяльність закладу неможлива без розуміння напрямів та шляхів його розвитку, які мають бути сформульовані у стратегії розвитку.

Перехід закладу освіти в режим розвитку означає пошук нових форм у розвитку, навчанні та вихованні дітей. Традиційно замкнутий заклад дошкільної освіти останнім часом набуває ознак відкритої освітньої системи, повʼязаної з соціальним середовищем. Розвитку закладу можна досягнути в результаті управлінських дій, заснованих на підходах стратегічного планування. Так вважає Зеля Дорошенко, директор ДНЗ (ясла-садок) № 45 «Ліхтарик», магістр педагогіки вищої школи, м. Запоріжжя.

Вимога «Сформована стратегія розвитку закладу дошкільної освіти» має три критерії:

 

Критерій 4.1.1.«У закладі дошкільної освіти є документ, що визначає стратегію розвитку закладу».

Критерій 4.1.2.«У закладі дошкільної освіти є план роботи на навчальний рік та літній період».

Критерій 4.1.3. «У закладі дошкільної освіти сформована й функціонує внутрішня система забезпечення якості освіти».

 



 

Критерій 4.1.1. У закладі дошкільної освіти є документ, що визначає стратегію розвитку закладу

Стратегічне управління спрямоване на те, щоб швидко і гнучко, реагуючи на ситуацію в зовнішньому середовищі, забезпечити виживання і процвітання закладу на тривалу перспективу.

Розробити стратегію розвитку закладу — значить спроєктувати бажаний стан закладу, що містить місію, цінності, основні принципи діяльності, цілі, візію (бачення майбутнього) та конкретні заходи з реалізації стратегії.

Що зробити.

Дайте собі відповідь на запитання: «Наскільки стратегія розвитку закладу відповідає особливостям вашої діяльності. Чи вона є чіткою, вимірюваною, зрозумілою, розробленою за кожним із напрямів діяльності, які ви визначили?»

Вимірювана стратегія — це чітке визначення цілей. Не просто «удосконалити», а визначити конкретні цілі у часі, ресурсах, результаті.

Проаналізуйте, чи сформована у закладі стратегія розвитку.

Визначте сильні та слабкі сторони діяльності закладу. Сплануйте заходи, які змінять слабкі сторони на сильні.

Вивчіть документ, який склали. Його назва може бути: Концепція розвитку закладу, Програма розвитку закладу, Стратегія розвитку закладу.

Оцініть:

  • чи відповідає документ особливостям та умовам діяльності закладу;
  • чи документ структуровано за напрямами діяльності, чи структура є чіткою й вимірюваною;
  • чи відстежується у документі перспективність розвитку закладу, спрямованість на підвищення якості освітньої діяльності;
  • кого залучали до розроблення документа (створили робочу групу, долучили батьківську громадськість, членів колективу).

Вивчіть рішення педагогічної ради.

З’ясуйте, чи обговорено проєкт документа з учасниками освітнього процесу, чи виділяв засновник кошти, необхідні для реалізації завдань, визначених у документі.

Перегляньте сайт закладу: чи оприлюднені на сайті документи.

На що звернути увагу.

Стратегія розвитку — це документ, який формує базу для підвищення якості освіти та якості освітньої діяльності на тривалий період часу.

Під час розроблення стратегії розвитку враховуйте засади державної політики у галузі освіти, чинне законодавство, положення статуту закладу, програму розвитку міста чи району.

Узагальнено стратегічне планування має чотири рівні:

При формуванні стратегії розвитку кожен заклад виходить зі своїх можливостей, враховує особливості та умови діяльності.

До формування стратегії залучіть колектив закладу, профспілковий комітет закладу, батьків.

Створіть наказом робочу групу. Проєкт документа обговоріть у колективі, схваліть рішенням педагогічної ради, затвердте наказом, за потреби погодьте з органом управління освіти.

Стратегія розвитку оприлюдніть на сайті закладу.

Щорічно (в кінці навчального року), готуючи звіт керівника, аналізуйте роботу закладу за навчальний рік з урахуванням завдань стратегії. Яку стратегію розвитку обрати, дізнайтеся з Таблиці 5.

Таблиця 5

Яку стратегію розвитку закладу обрати: три форми

Зазвичай стратегічний документ має таку структуру:

  • інформаційно-аналітична частина —

– паспорт;

– інформаційно-статистична довідка;

– стратегічний аналіз діяльності;

  • концептуальна частина —

– ціленастановлювальний складник;

– цілереалізувальний складник  — Комплексна проєктна програма.

Які методи збору інформації використати.

Вивчення документації: наказ, протоколи засідань педагогічної ради, стратегія розвитку.

Опитування: інтерв’ю з членами робочої групи, працівниками та батьками закладу. Опитувальник для батьків, працівників закладу наведено в Додатку 34.


Додаток 34





 

Критерій 4.1.2. У закладі дошкільної освіти є план роботи на навчальний рік та літній період

Стратегію розвитку заклад реалізує через систему планування. Основою такої системи є план роботи закладу на рік.

План роботи закладу освіти складають на навчальний рік і літній період. Він є основним документом, який регламентує діяльність закладу й дає змогу регулювати освітні та управлінські процеси відповідно до колегіально сформульованих завдань, здійснювати ефективні дії, які сприяють формуванню внутрішньої системи забезпечення якості освіти.

Що зробити.

Проаналізуйте:

  • чи здійснюється планування роботи закладу та відстежується результативність його діяльності;
  • чи план роботи на навчальний рік та літній період розроблено з урахуванням пріоритетів, визначених у стратегії розвитку, на засадах аналізу діяльності (самооцінювання) за минулий період.

Перегляньте протоколи засідань педагогічної ради та з’ясуйте, чи розглядаються результати роботи закладу на засіданнях педагогічної ради.

Оцініть:

  • чи охоплює річне планування всі напрями функціонування та розвитку закладу;
  • чи є завдання плану роботи зрозумілими для педагогів та батьків;
  • чи виконання завдань є вимірюваним.

На що звернути увагу.

План роботи закладу освіти формується у таблиці та має, зазвичай, блочну або помісячну форму.

У блочній формі плану роботи зміст кожного розділу відображають в окремих таблицях на весь плановий період у хронологічному порядку.

У помісячній формі плану роботи усі розділи містяться в одній таблиці на кожен місяць року окремо. Наприклад, план роботи на вересень, план роботи на жовтень, план роботи на листопад тощо.

Таблиця плану роботи складається з колонок: форма проведення заходів, тема чи зміст заходів, термін проведення, відповідальний та примітки. У примітках після проведення заходу важливо зазначати посилання на документ чи матеріали, в яких відображається зміст виконаної роботи (довідка, наказ, протокол тощо).

Кількість розділів (підрозділів), їх назви визначає педагогічна рада закладу.

Орієнтовними розділами плану роботи можуть бути такі:

  • аналіз діяльності закладу за навчальний рік з визначенням річних завдань на майбутній період;
  • діяльність структур колегіального управління:

– загальні збори (конференції) колективу, педагогічна рада, виробнича нарада, адміністративна нарада,

– атестаційна комісія,

– комісії з харчування, охорони праці та безпеки життєдіяльності, цивільного захисту, пожежної безпеки, організації та проведення експертизи цінності документів тощо,

– команда супроводу дитини з ООП;

  • діяльність методичного кабінету, яка висвітлюватиме:

– цикли різноманітних методичних форм роботи з педагогами щодо реалізації конкретних річних завдань, спрямованих на підвищення їх професійної компетентності;

– заходи з атестації, підвищення кваліфікації педагогів, у тому числі їх участі у методичній роботі різного рівня;

  • систему моніторингу якості освіти (розвиток компетентностей дітей, професійної компетентності педагогів);
  • адміністративно-господарська діяльність:

– забезпечення матеріально-технічних та навчально-методичних умов;

– інструктажі з питань охорони праці, безпеки життєдіяльності тощо;

– санітарно-просвітницька робота з усіма учасниками освітнього процесу (гігієнічне навчання/виховання);

  • організаційно-педагогічна діяльність:

– взаємодія з батьками або законними представниками дітей;

– співпраця із закладами загальної середньої освіти, іншими установами та організаціями;

– проведення спільних заходів з фізкультурно-оздоровчого, художньо-естетичного циклів;

– внутрішня система оцінювання якості освітньої діяльності (контрольна функція управління): вивчення стану організації освітнього процесу та процесів функціонування (охорона праці, безпека життєдіяльності, пожежна безпека, цивільний захист, медичне обслуговування, організація харчування тощо).

Як скласти план роботи закладу дошкільної освіти за рекомендаціями МОН наведено у Додатку 35.


Додаток 35

Як скласти план роботи закладу дошкільної освіти: рекомендує МОН

 

орієнтовних розділів

1. Аналіз діяльності ЗДО за навчальний рік із визначенням річних завдань на майбутній період.

2. Діяльність структур колегіального управління:

  • загальні збори (конференції) колективу, педагогічна рада, виробнича нарада, адміністративна нарада;
  • атестаційна комісія;
  • комісії з харчування, охорони праці та безпеки життєдіяльності, цивільного захисту, пожежної безпеки, організації та проведення експертизи цінності документів тощо;
  • команда супроводу дитини з ООП.

3. Діяльність методичного кабінету, яка висвітлюватиме:

  • цикли різних методичних форм роботи з педагогами щодо реалізації конкретних річних завдань, спрямованих на підвищення їхньої професійної компетентності;
  • заходи з атестації, підвищення кваліфікації педагогів, зокрема їхню участь у методичній роботі різного рівня;
  • систему моніторингу якості освіти — розвиток компетентностей дітей, професійної компетентності педагогів.

4. Адміністративно-господарська діяльність:

  • забезпечення матеріально-технічних і навчально-методичних умов;
  • інструктажі з питань охорони праці, безпеки життєдіяльності тощо;
  • санітарно-просвітницька робота з усіма учасниками освітнього процесу — гігієнічне навчання / виховання.

5. Організаційно-педагогічна діяльність:

  • взаємодія з батьками або законними представниками дітей;
  • співпраця із закладами загальної середньої освіти, іншими установами й організаціями;
  • проведення спільних заходів із фізкультурно-оздоровлювального, художньо-естетичного циклів.

6. Внутрішня система оцінювання якості освітньої діяльності (контрольна функція управління): вивчення стану організації освітнього процесу та процесів функціонування — охорона праці, безпека життєдіяльності, пожежна безпека, цивільний захист, медичне обслуговування, організація харчування тощо.

орієнтовних додатків

1. План-циклограма внутрішньої системи оцінювання (контролю) якості освітнього процесу.

2. Плани-циклограми внутрішньої системи оцінювання (контролю) якості процесів функціонування: охорона праці, безпека життєдіяльності, пожежна безпека, цивільний захист, медичне обслуговування, організація харчування.

3. План заходів з охорони праці та безпеки життєдіяльності.

4. План заходів з охорони дитинства.

5. План спільної роботи закладу дошкільної освіти та закладу загальної середньої освіти (на основі Угоди про співпрацю).

6. План співпраці з організаціями, установами (на основі Угоди про співпрацю).

рекомендації

1. План роботи має містити взаємопов’язані та взаємозалежні розділи, зміст яких сприяє реалізації річних завдань, а також забезпечення внутрішньої системи оцінювання якості освіти.

2. Кількість розділів (підрозділів), їх назви визначає педагогічна рада ЗДО.

3. У всіх розділах плану роботи наскрізно мають проходити заходи, спрямовані на забезпечення оптимальних умов, зокрема:

  • створення освітнього середовища, вільного від будь-яких форм насильства та дискримінації, в якому спрямована робота з надання психологічної підтримки учасникам освітнього процесу, реалізуються права дітей з ООП на освіту, їхня соціальна адаптація та підготовка до отримання наступного рівня освіти;
  • організація ефективної співпраці з працівниками з підтримки психологічного комфорту в ЗДО та забезпечення емоційного добробуту здобувачів дошкільної освіти.

4. Аргументовані пропозиції про кількість додатків до плану роботи та їх оформлення формує керівник ЗДО. Педагогічна рада розглядає ці пропозиції та зміст додатків, адже вони є структурним компонентом плану роботи ЗДО.


Ознайомтеся з листом МОН «Планування роботи закладу дошкільної освіти на рік» від 07.07.2021 № 1/9-344.

У кінці навчального року всі служби закладу проводять ґрунтовний аналіз своєї роботи (роботи підрозділу), акцентуючи увагу, що вдалося зробити, які питання залишилися нереалізованими.

До розроблення плану роботи закладу слід залучати працівників закладу та батьків. При складанні плану роботи на навчальний рік та літній період потрібно враховувати пріоритети, визначені у стратегії розвитку закладу, спиратися на аналіз діяльності за минулий навчальний рік та враховувати побажання учасників освітнього процесу на новий навчальний рік.

Які методи збору інформації використати.

Вивчення документації.

Опитування: інтерв’ю з вихователем-методистом, анкетування батьків, педагогічних працівників. Опитувальник для батьків, працівників закладу наведено в Додатку 36.


Додаток 36






 

Критерій 4.1.3. У закладі дошкільної освіти сформована й функціонує внутрішня система забезпечення якості освіти

Що зробити.

Проаналізуйте:

  • чи розроблено та оприлюднено Положення, що визначає стратегію (політику) та процедури забезпечення якості освіти;
  • чи визначено стратегію, процедури, зокрема самооцінювання, щоб були доцільними та оптимальними, відповідали б особливостям закладу;
  • чи знають учасники освітнього процесу про внутрішню систему чи долучалися до її побудови.

Перевірте за чеклістами, як упровадили внутрішню систему, наведеними у Додатку 37.


Додаток 37

Внутрішня система забезпечення якості освіти: 5 чеклістів, щоб перевірити як упровадили


На що звернути увагу.

Етапи формування внутрішньої системи:

  • визначення компонентів внутрішньої системи;
  • забезпечення функціонування компонентів внутрішньої системи;
  • самооцінювання освітніх і управлінських процесів закладу для їх подальшого вдосконалення.

Для забезпечення системного підходу самооцінювання рекомендується проводити на основі розробленого положення про внутрішню систему та якості освіти. Положення містить правила, які визначають якість компонентів (напрямів) освітньої діяльності, критерії оцінювання, там визначено методику та інструментарій вивчення і оцінювання, джерела отримання інформації.

Положення про внутрішню систему забезпечення якості освіти розробляйте на основі Методичних рекомендацій з питань формування внутрішньої системи забезпечення якості освіти у закладах дошкільної освіти.

До розробки положення залучіть працівників закладу, батьків.

Щоб положення було дієвим, радимо перед розробкою:

  • ознайомити педагогів з Методичними рекомендаціями з питань формування внутрішньої системи забезпечення якості освіти у закладах дошкільної освіти;
  • створити наказом керівника творчу групу з розробки положення;
  • обговорити проєкт положення на засіданні педагогічної ради та з батьківською громадськістю;
  • схвалити положення рішенням педагогічної ради;
  • затвердити положення;
  • оприлюднити положення на сайті закладу.

Положення про внутрішню систему може визначати:

  • цілі внутрішньої системи;
  • компоненти внутрішньої системи (окремої уваги потребує визначення стратегії (політики) і процедур забезпечення якості освіти);
  • періодичність і механізм самооцінювання, тобто опис правил і критеріїв самооцінювання, окремих компонентів внутрішньої системи або напрямів оцінювання, вимірювальні показники результатів, на які впливатимуть освітні та управлінські процеси, а також методи збору інформації.

Які методи збору інформації використати.

Вивчення документації: протоколи засідань педагогічної ради, положення про внутрішню систему, довідки за результатами самооцінювання, щорічний звіт керівника.

Опитування працівників, батьків.

Методичне забезпечення закладу дошкільної освіти: вимога 3.4
Сформованість стратегії розвитку закладу дошкільної освіти: вимога 4.1
Формування відносин довіри, прозорості, дотримання етичних норм: вимога 4.2