Якісна діяльність закладу неможлива без розуміння напрямів та шляхів його розвитку, які мають бути сформульовані у стратегії розвитку.
Перехід закладу освіти в режим розвитку означає пошук нових форм у розвитку, навчанні та вихованні дітей. Традиційно замкнутий заклад дошкільної освіти останнім часом набуває ознак відкритої освітньої системи, повʼязаної з соціальним середовищем. Розвитку закладу можна досягнути в результаті управлінських дій, заснованих на підходах стратегічного планування. Так вважає Зеля Дорошенко, директор ДНЗ (ясла-садок) № 45 «Ліхтарик», магістр педагогіки вищої школи, м. Запоріжжя.
Радимо прочитати
Стаття З. Дорошенко «Стратегічне планування — шлях до розвитку закладу освіти».
Вимога «Сформована стратегія розвитку закладу дошкільної освіти» має три критерії:
| |
| |
|
Стратегічне управління спрямоване на те, щоб швидко і гнучко, реагуючи на ситуацію в зовнішньому середовищі, забезпечити виживання і процвітання закладу на тривалу перспективу.
Розробити стратегію розвитку закладу — значить спроєктувати бажаний стан закладу, що містить місію, цінності, основні принципи діяльності, цілі, візію (бачення майбутнього) та конкретні заходи з реалізації стратегії.
Що зробити.
Дайте собі відповідь на запитання: «Наскільки стратегія розвитку закладу відповідає особливостям вашої діяльності. Чи вона є чіткою, вимірюваною, зрозумілою, розробленою за кожним із напрямів діяльності, які ви визначили?»
Проаналізуйте, чи сформована у закладі стратегія розвитку.
Визначте сильні та слабкі сторони діяльності закладу. Сплануйте заходи, які змінять слабкі сторони на сильні.
Вивчіть документ, який склали. Його назва може бути: Концепція розвитку закладу, Програма розвитку закладу, Стратегія розвитку закладу.
Оцініть:
Вивчіть рішення педагогічної ради.
З’ясуйте, чи обговорено проєкт документа з учасниками освітнього процесу, чи виділяв засновник кошти, необхідні для реалізації завдань, визначених у документі.
Перегляньте сайт закладу: чи оприлюднені на сайті документи.
На що звернути увагу.
Стратегія розвитку — це документ, який формує базу для підвищення якості освіти та якості освітньої діяльності на тривалий період часу.
Під час розроблення стратегії розвитку враховуйте засади державної політики у галузі освіти, чинне законодавство, положення статуту закладу, програму розвитку міста чи району.
Узагальнено стратегічне планування має чотири рівні:
При формуванні стратегії розвитку кожен заклад виходить зі своїх можливостей, враховує особливості та умови діяльності.
До формування стратегії залучіть колектив закладу, профспілковий комітет закладу, батьків.
Створіть наказом робочу групу. Проєкт документа обговоріть у колективі, схваліть рішенням педагогічної ради, затвердте наказом, за потреби погодьте з органом управління освіти.
Стратегія розвитку оприлюдніть на сайті закладу.
Щорічно (в кінці навчального року), готуючи звіт керівника, аналізуйте роботу закладу за навчальний рік з урахуванням завдань стратегії. Яку стратегію розвитку обрати, дізнайтеся з Таблиці 5.
Таблиця 5
Зазвичай стратегічний документ має таку структуру:
– паспорт;
– інформаційно-статистична довідка;
– стратегічний аналіз діяльності;
– ціленастановлювальний складник;
– цілереалізувальний складник — Комплексна проєктна програма.
Які методи збору інформації використати.
Вивчення документації: наказ, протоколи засідань педагогічної ради, стратегія розвитку.
Опитування: інтерв’ю з членами робочої групи, працівниками та батьками закладу. Опитувальник для батьків, працівників закладу наведено в Додатку 34.
Додаток 34
Стратегію розвитку заклад реалізує через систему планування. Основою такої системи є план роботи закладу на рік.
План роботи закладу освіти складають на навчальний рік і літній період. Він є основним документом, який регламентує діяльність закладу й дає змогу регулювати освітні та управлінські процеси відповідно до колегіально сформульованих завдань, здійснювати ефективні дії, які сприяють формуванню внутрішньої системи забезпечення якості освіти.
Що зробити.
Проаналізуйте:
Перегляньте протоколи засідань педагогічної ради та з’ясуйте, чи розглядаються результати роботи закладу на засіданнях педагогічної ради.
Оцініть:
На що звернути увагу.
План роботи закладу освіти формується у таблиці та має, зазвичай, блочну або помісячну форму.
У блочній формі плану роботи зміст кожного розділу відображають в окремих таблицях на весь плановий період у хронологічному порядку.
У помісячній формі плану роботи усі розділи містяться в одній таблиці на кожен місяць року окремо. Наприклад, план роботи на вересень, план роботи на жовтень, план роботи на листопад тощо.
Таблиця плану роботи складається з колонок: форма проведення заходів, тема чи зміст заходів, термін проведення, відповідальний та примітки. У примітках після проведення заходу важливо зазначати посилання на документ чи матеріали, в яких відображається зміст виконаної роботи (довідка, наказ, протокол тощо).
Кількість розділів (підрозділів), їх назви визначає педагогічна рада закладу.
Орієнтовними розділами плану роботи можуть бути такі:
– загальні збори (конференції) колективу, педагогічна рада, виробнича нарада, адміністративна нарада,
– атестаційна комісія,
– комісії з харчування, охорони праці та безпеки життєдіяльності, цивільного захисту, пожежної безпеки, організації та проведення експертизи цінності документів тощо,
– команда супроводу дитини з ООП;
– цикли різноманітних методичних форм роботи з педагогами щодо реалізації конкретних річних завдань, спрямованих на підвищення їх професійної компетентності;
– заходи з атестації, підвищення кваліфікації педагогів, у тому числі їх участі у методичній роботі різного рівня;
– забезпечення матеріально-технічних та навчально-методичних умов;
– інструктажі з питань охорони праці, безпеки життєдіяльності тощо;
– санітарно-просвітницька робота з усіма учасниками освітнього процесу (гігієнічне навчання/виховання);
– взаємодія з батьками або законними представниками дітей;
– співпраця із закладами загальної середньої освіти, іншими установами та організаціями;
– проведення спільних заходів з фізкультурно-оздоровчого, художньо-естетичного циклів;
– внутрішня система оцінювання якості освітньої діяльності (контрольна функція управління): вивчення стану організації освітнього процесу та процесів функціонування (охорона праці, безпека життєдіяльності, пожежна безпека, цивільний захист, медичне обслуговування, організація харчування тощо).
Як скласти план роботи закладу дошкільної освіти за рекомендаціями МОН наведено у Додатку 35.
Додаток 35
1. Аналіз діяльності ЗДО за навчальний рік із визначенням річних завдань на майбутній період.
2. Діяльність структур колегіального управління:
3. Діяльність методичного кабінету, яка висвітлюватиме:
4. Адміністративно-господарська діяльність:
5. Організаційно-педагогічна діяльність:
6. Внутрішня система оцінювання якості освітньої діяльності (контрольна функція управління): вивчення стану організації освітнього процесу та процесів функціонування — охорона праці, безпека життєдіяльності, пожежна безпека, цивільний захист, медичне обслуговування, організація харчування тощо.
1. План-циклограма внутрішньої системи оцінювання (контролю) якості освітнього процесу.
2. Плани-циклограми внутрішньої системи оцінювання (контролю) якості процесів функціонування: охорона праці, безпека життєдіяльності, пожежна безпека, цивільний захист, медичне обслуговування, організація харчування.
3. План заходів з охорони праці та безпеки життєдіяльності.
4. План заходів з охорони дитинства.
5. План спільної роботи закладу дошкільної освіти та закладу загальної середньої освіти (на основі Угоди про співпрацю).
6. План співпраці з організаціями, установами (на основі Угоди про співпрацю).
1. План роботи має містити взаємопов’язані та взаємозалежні розділи, зміст яких сприяє реалізації річних завдань, а також забезпечення внутрішньої системи оцінювання якості освіти.
2. Кількість розділів (підрозділів), їх назви визначає педагогічна рада ЗДО.
3. У всіх розділах плану роботи наскрізно мають проходити заходи, спрямовані на забезпечення оптимальних умов, зокрема:
4. Аргументовані пропозиції про кількість додатків до плану роботи та їх оформлення формує керівник ЗДО. Педагогічна рада розглядає ці пропозиції та зміст додатків, адже вони є структурним компонентом плану роботи ЗДО.
Ознайомтеся з листом МОН «Планування роботи закладу дошкільної освіти на рік» від 07.07.2021 № 1/9-344.
У кінці навчального року всі служби закладу проводять ґрунтовний аналіз своєї роботи (роботи підрозділу), акцентуючи увагу, що вдалося зробити, які питання залишилися нереалізованими.
До розроблення плану роботи закладу слід залучати працівників закладу та батьків. При складанні плану роботи на навчальний рік та літній період потрібно враховувати пріоритети, визначені у стратегії розвитку закладу, спиратися на аналіз діяльності за минулий навчальний рік та враховувати побажання учасників освітнього процесу на новий навчальний рік.
Які методи збору інформації використати.
Вивчення документації.
Опитування: інтерв’ю з вихователем-методистом, анкетування батьків, педагогічних працівників. Опитувальник для батьків, працівників закладу наведено в Додатку 36.
Додаток 36
Що зробити.
Проаналізуйте:
Перевірте за чеклістами, як упровадили внутрішню систему, наведеними у Додатку 37.
Додаток 37
На що звернути увагу.
Етапи формування внутрішньої системи:
Для забезпечення системного підходу самооцінювання рекомендується проводити на основі розробленого положення про внутрішню систему та якості освіти. Положення містить правила, які визначають якість компонентів (напрямів) освітньої діяльності, критерії оцінювання, там визначено методику та інструментарій вивчення і оцінювання, джерела отримання інформації.
Положення про внутрішню систему забезпечення якості освіти розробляйте на основі Методичних рекомендацій з питань формування внутрішньої системи забезпечення якості освіти у закладах дошкільної освіти.
До розробки положення залучіть працівників закладу, батьків.
Щоб положення було дієвим, радимо перед розробкою:
Положення про внутрішню систему може визначати:
Які методи збору інформації використати.
Вивчення документації: протоколи засідань педагогічної ради, положення про внутрішню систему, довідки за результатами самооцінювання, щорічний звіт керівника.
Опитування працівників, батьків.