Формування відносин довіри, прозорості, дотримання етичних норм: вимога 4.2

Вимога «Формування відносин довіри, прозорості, дотримання етичних норм» містить два критерії:

 

Критерій 4.2.1. «Керівник закладу дошкільної освіти сприяє створенню психологічно комфортного середовища».

Критерій 4.2.2. «Заклад дошкільної освіти оприлюднює інформацію про свою діяльність на відкритих загальнодоступних ресурсах».



Критерій 4.2.1. Керівник закладу дошкільної освіти сприяє створенню психологічно комфортного середовища

Важливим завданням, яке покладається на керівника закладу,— створити комфортний психологічний клімат для всіх учасників освітнього процесу. Створений психологічний клімат у колективі повинен забезпечити ефективну взаємодію освітнього колективу в цілому і, зокрема, кожного його члена з оточенням.

Психологічне здоров’я — динамічна сукупність психічних властивостей особистості, що забезпечують гармонію між потребами — її власними та суспільства. А також дають змогу людині виконувати її життєве завдання.

Психологічна культура — уміння жити з позитивним поглядом на світ, конструктивно розв’язувати проблеми, бути відповідальним, мудро чинити в складних ситуаціях, думати про доцільність своїх дій.

Що зробити.

Поспілкуйтеся індивідуально з працівниками. Виявіть їх потреби.

Оцініть результативність методичної роботи з педагогами з питань створення психологічно комфортного середовища.

Проаналізуйте кількість звернень батьків та їх зміст.

На що звернути увагу.

Психологічний клімат у колективі можна розглядати за такими напрямами:

  • ставлення членів колективу до загальної справи;
  • ставлення членів колективу один до одного;
  • ставлення членів колективу до світу в цілому;
  • ставлення працівників закладу до самих себе.
  •  

Як підтримувати й відновлювати психологічне здоров’я, дізнайтеся з Додатку 38.


Додаток 38

Як підтримувати й відновлювати психологічне здоров’я


У колективі зі сприятливим психологічним кліматом завдяки досягненням у професійній діяльності, тісним міжособистісним контактам та відсутності конфліктів у працівників переважає почуття задоволення своїм статусом, позитивне ставлення до самих себе, що, в свою чергу, сприяє активності працівників, вияву їх творчої енергії. Водночас вимогливе ставлення працівників один до одного, доброзичлива критика сприяють становленню адекватної самооцінки, саморегуляції та самоконтролю.

Як спілкуватися з працівниками з «нестерпними характерами» у Додатку 39.


Додаток 39

Як спілкуватися з працівниками з «нестерпними характерами»


Орієнтація на високі показники у професійній діяльності позитивно впливає на формування у членів колективу потреби в самоаналізі, самовдосконаленні та самотворчості, що в кінцевому підсумку дає змогу керівнику ставити перед колективом складніші професійні завдання та забезпечити інтенсивний пошук шляхів їх досягнення.

Тому керівнику необхідно обов’язково забезпечити «зворотній зв’язок» з колективом, тобто знати його психологічний настрій, уміти регулювати і прогнозувати психологічний клімат.

Як створити психологічно комфортне середовище в групі, дізнайтеся з Додатку 40.


Додаток 40

Як створити психологічно комфортне середовище в групі

Приймайте кожну дитину такою, якою вона є.

Не зловживайте заборонами і суворими вимогами, інакше ризикуєте розвинути у дітей пасивність і знизити їхню самооцінку.

Приділяйте увагу не лише розбишакам, а й тихим, сором’язливим дітям.

Навчайте агресивних дітей виражати гнів у прийнятній формі: бити подушку, швидко бігти на місці, зминати і рвати непотрібний папір, старі газети тощо.

Навчайте дітей контролювати їхні емоції та поведінку, спілкуватися безконфліктно, домовлятися одне з одним, злагоджено діяти в команді. Організуйте зону для психологічного розвантаження.

Формуйте у дітей навички самоконтролю та саморегуляції. Наприклад, пропонуйте старшим дошкільникам завдання, які потребують уважності та зосередженості — викласти із геометричних фігур нескладні візерунки й композиції за зразком, знайти відмінності.

Працюйте над тим, щоб підвищити самооцінку в тривожних і невпевнених у собі дітей.

Просіть батьків про підтримку в нестандартних ситуаціях і залучайте їх до виховного процесу.

Створюйте позитивне емоційне тло, атмосферу доброзичливості й захищеності за допомогою мовленнєвих прийомів. Їх можна озвучувати вранці після зарядки. При цьому ваші голос і міміка мають відповідати змісту, передавати доброзичливість і радість від зустрічі.

Станьте кружка разом із дітьми, візьміться за руки і скажіть: «Я рада бачити вас в дитячому садку, у нашій групі! Спробуймо сьогодні якомога більше радувати одне одного. Для цього ми всі маємо частіше усміхатися, нікого не ображати і не битися» або «Доброго ранку, мої любі! На вулиці сьогодні похмуро і сиро, а в нашій групі тепло, світло й весело від усмішок! Адже кожна усмішка — це маленьке сонечко, що дарує тепло і радість. Тому сьогодні ми усміхатимемося одне одному якомога частіше».

Спирайтеся на добровільну допомогу дітей, наприклад, залучайте їх до посильної роботи — накрити на стіл, скласти іграшки та матеріали для творчості, полити квіти у груповому приміщенні тощо.

Залучайте дітей до ігор і різних видів діяльності та самі беріть участь у дитячих розвагах.

Дійте разом з дитиною, допомагайте і підказуйте їй, однак не виконуйте завдання замість неї.

Враховуйте вікові та індивідуальні особливості, якщо дитина потрапила у скрутну ситуацію.


Які методи збору інформації використати.

Опитування: інтерв’ю з практичним психологом, соціальним педагогом, анкетування педагогічних працівників, батьків. Анкета для педагогів наведена у Додатку 41.


Додаток 41


Щоб визначити морально-психологічний клімат у колективі, скористайтеся картосхемою за А. М. Лутошкіним, наведеною у Додатку 42.


Додаток 42


Щоб зрозуміти, який рівень згуртованості у колективі вашого закладу, скористатйеся анкетою в Додатку 43.


Додаток 43




 

Критерій 4.2.2.Заклад дошкільної освіти оприлюднює інформацію про свою діяльність на відкритих загальнодоступних ресурсах

Заклад на виконання статті 30 Закону України «Про освіту» повинен формувати відкриті та загальнодоступні ресурси з інформацією про свою діяльність та оприлюднювати інформацію.

Без оперативного та повного інформування неможливо створити та підтримувати довіру до роботи закладу, що є обов’язковою умовою для ефективної освітньої діяльності.

Що зробити.

Навіщо заклад веде сайт? Це перше запитання, на яке потрібно дати відповідь. Коли маєте відповідь — поставте її в центр стратегії наповнення сайту статтями. Має бути стратегія, щоб не було хаосу.

Проаналізуйте:

  • чи в закладі сформовані відкриті та загальнодоступні ресурси (інформаційні стенди, сайт закладу, сторінки в соціальних мережах);
  • чи зміст інформації про діяльність є відповідним вимогам законодавства;
  • чи інформація регулярно поповнюється й вчасно оновлюється;
  • чи інформаційне наповнення сайту різнобічне і призначене для різних категорій користувачів;
  • чи на сайті зазначається інформація про заклад освіти, номери телефонів, юридична адреса, ел.адреса. інформація про адміністрацію та колектив.

Перевірте за чеклістом, чи є необхідні документи на сайті вашого закладу освіти, наведеним у Додатку 44.


Додаток 44

Документи, які мають бути на сайті закладу освіти: чекліст


На що звернути увагу.

Ефективним інструментом системи комунікації, спрямованої на організацію громадської думки в бажаному для закладу напряму, є офіційний сайт як електронний представник закладу в інтернеті. Перше уявлення про заклад можна отримати, зайшовши на його сайт.

Сайт потрібен не для «для галочки». За допомогою сайту закладу організуйте взаємодію всіх учасників освітнього процесу.

На сайті розміщуйте інформацію, яка буде цікавою працівникам закладу, батькам, партнерам.

Сайт дає змогу:

  • спростити комунікацію;
  • презентувати заклад;
  • додати прозорості роботі закладу;
  • упорядкувати робочі процеси;
  • спростити контроль.

Кожен серйозний сайт має контент-план. Заклад може скласти контент-план за планом роботи на навчальний рік. Якщо на сайті є сторінки педагогічних працівників, то і їх можна наповнювати за планами роботи.

Наповнюйте сайт відповідально: не відходьте від тематики цільової аудиторії.

Меню та наявність карти сайту роблять пошук по сайту зручнішим. На сайті закладу можна розмістити віртуальні подорожі закладом. Вони дадуть змогу віртуально оцінити інтер’єри закладу.

Бажано мати положення про сайт закладу освіти. Його затверджує керівник своїм наказом. Також він наказом призначає відповідальну особу, яка несе відповідальність за вирішення питань про розміщення інформації, про видалення чи оновлення застарілої інформації.

Якщо у закладу немає сайту, всю інформацію, що стосується закладу, оприлюдніть на сайті засновника.

Оновлюйте сайт не менше одного разу на тиждень.

Які методи збору інформації використати.

Спостереження: освітнє середовище.

Опитування: інтерв’ю з вихователем-методистом, анкетування батьків, педагогічних працівників. Приклад опитувальника для батьків і працівників наведено у Додатку 45.


Додаток 45

Сформованість стратегії розвитку закладу дошкільної освіти: вимога 4.1
Формування відносин довіри, прозорості, дотримання етичних норм: вимога 4.2
Ефективність кадрової політики та забезпечення можливостей для професійного розвитку педагогічних працівників: вимога 4.3