Методичне забезпечення закладу дошкільної освіти: вимога 3.4

Вимога 3.4. «Методичне забезпечення закладу дошкільної освіти» містить один критерій 3.4.1. «У закладі дошкільної освіти організована система методичної роботи».

Діяльність методичної роботи організовує та скеровує вихователь-методист. У малокомплектному закладі, де посада вихователя-методиста не передбачена, організовує методичну роботу і здійснює керівництво нею директор.

Діяльність методичного кабінету закладу дошкільної освіти спрямована на реалізацію завдань закладу, підвищення якості освітнього процесу та професійної компетентності педагогів, надання їм методичної допомоги.

Що зробити.

Оцініть рівень методичної роботи у закладі. Особливу увагу зверніть на створення інформативного, змістовного, доступного, сучасного методичного простору.

Під час надання методичної допомоги педагогічним працівникам для їх професійного розвитку, удосконалення психолого-педагогічної культури застосовують різні форми методичної роботи:

  • індивідуальні:

– консультування;

– практична порада;

– виявлення перспективного педагогічного досвіду;

– інформування;

– самоосвіта;

– педагогічне наставництво;

  • колективні/групові:

– методичне об’єднання;

– діяльність творчих груп;

– діяльність педагогічної ради;

– семінари;

– семінари-практикуми;

– тренінги;

– майстер-класи;

– колективні перегляди;

– творчий міст;

– ділові ігри;

– кейс-технології.

Проаналізуйте їх роль та місце у методичній роботі, змістове наповнення та результативність проведення заходів.

З’ясуйте:

  • чи спрямована методична робота на удосконалення професійної майстерності, психолого-педагогічної культури педагогів;
  • чи надається консультативна і практична допомога педагогічним працівникам щодо організації освітнього процесу;
  • чи будується діяльність методичної роботи на плановій основі з урахуванням перспектив розвитку дошкільної освіти та специфіки діяльності закладу;
  • чи спрямована методична робота на реалізацію річних завдань закладу;
  • чи забезпечуються процеси наступності дошкільної та початкової освіти;
  • чи відповідає простір методичного кабінету встановленим вимогам.

Проаналізуйте результативність роботи з питань наступності дошкільної та початкової освіти.

Перевірте за чеклістом, наведеним у Додатку 31, організацію методичної роботи.


Додаток 31

Упорядковуємо методичний кабінет: чекліст

Обов’язкові документи вихователя-методиста:

 план роботи

перспективний план підвищення кваліфікації та проведення атестації педагогічних працівників

картотека:

матеріалів, обладнання

публікацій періодичних фахових видань

психолого-педагогічної, методичної літератури

передового педагогічного досвіду

довідкової та дитячої літератури

довідки, доповідні записки про стан освітньої роботи та заходи щодо її вдосконалення

матеріали різних форм методичної роботи з педагогічними кадрами

книги обліку посібників, ігрового, дидактичного обладнання тощо

матеріали засідань педагогічної ради закладу дошкільної освіти

Методичний стенд, на якому розміщено:

екран участі педагогів у методичній роботі

плани та графіки контролю

перспективний план та ключові дати атестації педагогів, підвищення їхньої кваліфікації

порядок денний чергового засідання педагогічної ради

списки рекомендованої літератури

термінова інформація та оголошення

Бібліотечний фонд:

законодавчі та нормативно-правові акти — закони України, укази, розпорядження, постанови тощо

галузеві нормативно-правові акти та інструктивно-методичні документи, що регламентують діяльність закладу дошкільної освіти — накази, розпорядження, листи, рекомендації МОН

добірки:

фахових періодичних видань

наукової літератури психолого-педагогічного спрямування

довідкової та енциклопедичної літератури

художньої літератури для дітей з програмними й позапрограмними творами різних жанрів

Дидактичні матеріали:

друковані засоби навчання: сюжетні картини, плакати, схеми, таблиці тощо

демонстраційні матеріали: муляжі, моделі, прилади, натуральні об’єкти

роздаткові матеріали

дидактичні ігри, посібники з різних змістових напрямів дошкільної освіти

Методичні матеріали:

Базовий компонент дошкільної освіти України

програми навчання та розвитку дітей дошкільного віку

приклади перспективного й календарного планування освітньої роботи з дітьми

конспекти різних форм організації життєдіяльності дітей

плани роботи гуртків

розробки консультацій для педагогів і батьків

плани проведення семінарів, практикумів, тренінгів, засідань «круглих столів», ділових ігор та інших форм методичної роботи з педагогами та батьками

Технічні засоби:

комп’ютер/ноутбук

проєктор

екран

аудіоколонки

принтер


На що звернути увагу.

При плануванні методичної роботи враховуйте специфіку діяльності закладу, перспективне планування (стратегію розвитку) та річні завдання закладу, цільові та організаційні функції методичної роботи.

Цільові функції:

  • врахування перспектив розвитку дошкільної освіти та специфіки діяльності закладу;
  • використання сучасних наукових психолого-педагогічних досягнень, інноваційних технологій;
  • розширення професійного світогляду педагогічних працівників, систематичне інформування педагогів щодо інновацій у галузі дошкільної освіти;
  • оновлення, яка постійно змінюється в результаті розвитку науки та впровадження інформаційно-комунікаційних технологій.

Організаційні функції:

  • відбір і методичне опрацювання наукових, практичних досягнень у галузі дошкільної освіти, надання рекомендацій щодо їх впровадження в практику роботи закладу;
  • розроблення методичних рекомендацій, зразків дидактичних ігор і вправ, розвивальних посібників з різних видів роботи з дітьми тощо;
  • надання консультативної та практичної допомоги працівникам закладу з питань складання, корекції планів освітньої роботи з дітьми;
  • надання консультативної допомоги батькам вихованців щодо організації життєдіяльності дітей;
  • систематичне вивчення стану освітнього процесу, динаміки змін у розвитку дітей раннього та дошкільного віку, професійної компетентності педагогічних працівників;
  • моделювання змісту, форм і методів підвищення фахової кваліфікації, майстерності педагогів закладу, підвищення рівня психолого-педагогічної культури батьків вихованців;
  • виявлення, вивчення, узагальнення та поширення перспективного педагогічного досвіду з метою його застосування в освітньому процесі та удосконалення професійної компетентності педагогів;
  • організація роботи творчих груп педагогів закладу з метою аналізу перспективного педагогічного досвіду, розроблення моделей планування та проведення освітнього процесу з дітьми, методичних рекомендацій для вихователів і батьків, зразків наочно-дидактичного матеріалу та іншого навчально-методичного забезпечення;
  • узгодження діяльності методичного кабінету з роботою психологічної служби, методичних кабінетів (центрів) міста (району) та інших структур;
  • організація взаємодії із закладами загальної середньої освіти з метою забезпечення наступності між дошкільною та початковою освітою.

Радимо прочитати
Статтю Н. Савінової «Генеральне прибирання в методичному кабінеті».

Щоб забезпечити наступність дошкільної та початкової освіти між закладами освіти укладіть угоду про співпрацю, у якій визначте мету співпраці, права та обов’язки кожного закладу. Угоду укладають директорами закладів щороку в червні.

Методична робота щодо забезпечення наступності дошкільної та початкової освіти має здійснюватися за інформаційно-просвітницьким і практичним напрямами та передбачати різні форми методичної роботи, а саме:

  • взаємовідвідування вчителями та вихователями відкритих занять (інших форм організації освітньої роботи) з дітьми старшого дошкільного віку та уроків у початковій школі;
  • підготовка та проведення спільних засідань педагогічних рад, семінарів-практикумів, засідань «круглих столів», конференцій, консультацій, тематичних виставок тощо;
  • організація роботи спільних методичних об'єднань, творчих груп вихователів закладу і вчителів початкової школи;
  • обмін педагогічним досвідом з різних питань щодо реалізації наступності між дошкільної та початкової ланками освіти.

Простір методичного кабінету повинен відповідати таким вимогам:

  • інформативність та змістовність;
  • доступність;
  • сучасність;
  • естетичність;
  • задоволення потреб педагогів у саморозвитку і професійному самовдосконаленні.

Щоб забезпечити вільний доступ і орієнтування в наповненні методичного кабінету матеріали слід групувати за окремими розділами:

  • інформація про педагогічні кадри (кількісний і якісний склад) і матеріали для атестації педагогічних працівників;
  • законодавчі та нормативно-правові акти;
  • інструктивно-методичні рекомендації;
  • методична література;
  • зразки перспективного і календарного планування освітньої роботи з дітьми за різними моделями, методичні розробки різних форм організації дитячої життєдіяльності (свят, розваг, походів за межі закладів освіти, ігор, дослідно-пошукової діяльності та організованої навчально-пізнавальної діяльності (занять));
  • методичні розробки консультацій для педагогів і батьків (семінари, практикуми, тренінги, круглі столи, ділові ігри);
  • бібліотека художньої літератури для дітей;
  • зразки навчально-наочних, ігрових та дидактичних матеріалів, посібників;
  • добірка фахових періодичних видань;
  • переліки навчальних видань рекомендовані МОН, ігрового та навчально-дидактичного обладнання для закладів дошкільної освіти;
  • досвід роботи закладів дошкільної освіти міста, району, області, країни (з анотаціями).
  •  

Радимо прочитати
Статтю О. Стаєнної «Віртуальний методичний кабінет: доступ 24/7».

Щоб підвищити ефективність роботи методичного кабінету в новому навчальному році, складіть план його розвитку. Оцініть, яких матеріалів і посібників не вистачає, які потрібно оновити, зважаючи на чинні нормативні акти. А щоб оптимізувати план розвитку методичного кабінету, врахуйте побажання колег.

Які методи збору інформації використати.

Вивчення документації:

  • план роботи закладу на рік;
  • план роботи вихователя-методиста;
  • протоколи засідання педагогічної ради;
  • картотека матеріалів, обладнання, публікацій періодичних освітніх видань, методичної літератури;
  • довідки, доповідні записки про стан освітньої роботи та заходи щодо її вдосконалення;
  • узагальнювальні матеріали за результатами вивчення, накази керівника;
  • угода про співпрацю між закладами освіти або відповідних структурних підрозділів закладу освіти.

Опитування: інтерв’ю з вихователем-методистом. Запропонуйте йому відповісти на такі запитання:

  • Як групуються матеріали методичного кабінету закладу дошкільної освіти?
  • Чи використовуєте матеріали для різних форм комунікації педагогів у межах освітнього процесу?
  • Наповнення методичного кабінету відповідає інформативності та змістовності, доступності, сучасності, естетичності, задоволенню потреб педагогів у саморозвитку і професійному самовдосконаленні?

Спостереження: освітнє середовище.

Опитування: анкетування педагогічних працівників.

Приклади анкет для педагогів і батьків, наведені у Додатках 32, 33.


Додаток 32


Додаток 33

Налагодження співпраці між учасниками освітнього процесу: вимога 3.3
Методичне забезпечення закладу дошкільної освіти: вимога 3.4
Сформованість стратегії розвитку закладу дошкільної освіти: вимога 4.1