Вимога 3.4. «Методичне забезпечення закладу дошкільної освіти» містить один критерій 3.4.1. «У закладі дошкільної освіти організована система методичної роботи».
Діяльність методичної роботи організовує та скеровує вихователь-методист. У малокомплектному закладі, де посада вихователя-методиста не передбачена, організовує методичну роботу і здійснює керівництво нею директор.
Діяльність методичного кабінету закладу дошкільної освіти спрямована на реалізацію завдань закладу, підвищення якості освітнього процесу та професійної компетентності педагогів, надання їм методичної допомоги.
Що зробити.
Оцініть рівень методичної роботи у закладі. Особливу увагу зверніть на створення інформативного, змістовного, доступного, сучасного методичного простору.
Під час надання методичної допомоги педагогічним працівникам для їх професійного розвитку, удосконалення психолого-педагогічної культури застосовують різні форми методичної роботи:
– консультування;
– практична порада;
– виявлення перспективного педагогічного досвіду;
– інформування;
– самоосвіта;
– педагогічне наставництво;
– методичне об’єднання;
– діяльність творчих груп;
– діяльність педагогічної ради;
– семінари;
– семінари-практикуми;
– тренінги;
– майстер-класи;
– колективні перегляди;
– творчий міст;
– ділові ігри;
– кейс-технології.
Проаналізуйте їх роль та місце у методичній роботі, змістове наповнення та результативність проведення заходів.
З’ясуйте:
Проаналізуйте результативність роботи з питань наступності дошкільної та початкової освіти.
Перевірте за чеклістом, наведеним у Додатку 31, організацію методичної роботи.
Додаток 31
план роботи
перспективний план підвищення кваліфікації та проведення атестації педагогічних працівників
картотека:
матеріалів, обладнання
публікацій періодичних фахових видань
психолого-педагогічної, методичної літератури
передового педагогічного досвіду
довідкової та дитячої літератури
довідки, доповідні записки про стан освітньої роботи та заходи щодо її вдосконалення
матеріали різних форм методичної роботи з педагогічними кадрами
книги обліку посібників, ігрового, дидактичного обладнання тощо
матеріали засідань педагогічної ради закладу дошкільної освіти
екран участі педагогів у методичній роботі
плани та графіки контролю
перспективний план та ключові дати атестації педагогів, підвищення їхньої кваліфікації
порядок денний чергового засідання педагогічної ради
списки рекомендованої літератури
термінова інформація та оголошення
законодавчі та нормативно-правові акти — закони України, укази, розпорядження, постанови тощо
галузеві нормативно-правові акти та інструктивно-методичні документи, що регламентують діяльність закладу дошкільної освіти — накази, розпорядження, листи, рекомендації МОН
добірки:
фахових періодичних видань
наукової літератури психолого-педагогічного спрямування
довідкової та енциклопедичної літератури
художньої літератури для дітей з програмними й позапрограмними творами різних жанрів
друковані засоби навчання: сюжетні картини, плакати, схеми, таблиці тощо
демонстраційні матеріали: муляжі, моделі, прилади, натуральні об’єкти
роздаткові матеріали
дидактичні ігри, посібники з різних змістових напрямів дошкільної освіти
Базовий компонент дошкільної освіти України
програми навчання та розвитку дітей дошкільного віку
приклади перспективного й календарного планування освітньої роботи з дітьми
конспекти різних форм організації життєдіяльності дітей
плани роботи гуртків
розробки консультацій для педагогів і батьків
плани проведення семінарів, практикумів, тренінгів, засідань «круглих столів», ділових ігор та інших форм методичної роботи з педагогами та батьками
комп’ютер/ноутбук
проєктор
екран
аудіоколонки
принтер
На що звернути увагу.
При плануванні методичної роботи враховуйте специфіку діяльності закладу, перспективне планування (стратегію розвитку) та річні завдання закладу, цільові та організаційні функції методичної роботи.
Цільові функції:
Організаційні функції:
Радимо прочитати
Статтю Н. Савінової «Генеральне прибирання в методичному кабінеті».
Щоб забезпечити наступність дошкільної та початкової освіти між закладами освіти укладіть угоду про співпрацю, у якій визначте мету співпраці, права та обов’язки кожного закладу. Угоду укладають директорами закладів щороку в червні.
Методична робота щодо забезпечення наступності дошкільної та початкової освіти має здійснюватися за інформаційно-просвітницьким і практичним напрямами та передбачати різні форми методичної роботи, а саме:
Простір методичного кабінету повинен відповідати таким вимогам:
Щоб забезпечити вільний доступ і орієнтування в наповненні методичного кабінету матеріали слід групувати за окремими розділами:
Радимо прочитати
Статтю О. Стаєнної «Віртуальний методичний кабінет: доступ 24/7».
Щоб підвищити ефективність роботи методичного кабінету в новому навчальному році, складіть план його розвитку. Оцініть, яких матеріалів і посібників не вистачає, які потрібно оновити, зважаючи на чинні нормативні акти. А щоб оптимізувати план розвитку методичного кабінету, врахуйте побажання колег.
Радимо прочитати
Статті
Х. Терновецька «Методична картотека по-новому: бліцпошук з Microsoft Acces»;
О. Бура «QR-код — оптимізатор методичної роботи».
Перегляньте відео «Методична робота онлайн: корисні сервіси для професійної діяльності».
Які методи збору інформації використати.
Вивчення документації:
Опитування: інтерв’ю з вихователем-методистом. Запропонуйте йому відповісти на такі запитання:
Спостереження: освітнє середовище.
Опитування: анкетування педагогічних працівників.
Приклади анкет для педагогів і батьків, наведені у Додатках 32, 33.
Додаток 32
Додаток 33