Які мета та завдання діяльності

Мета дошкільної освіти в Україні визначена на державному рівні. Вона полягає в забезпеченні своєчасного, повноцінного, всебічного, цілісного розвитку і виховання дитячої особистості з урахуванням її вікових можливостей та індивідуальних інтересів, нахилів, задатків; створенні сприятливих умов для самовираження, самоствердження, саморозвитку і самореалізації власного Я кожної дитини.

Зразковий заклад освіти прагне досягти загальної мети дошкільної освіти. Для цього ставить собі мету на найближчий час, на перспективу і крок за кроком йде до неї.

Працівники зразкового закладу освіти, щоб досягнути загальної мети дошкільної освіти, орієнтуються на якість, сприяють формуванню культури, що має результатом поведінку, ставлення, діяльність і процеси, які додають цінність завдяки задоволенню потреб і очікувань замовників й інших відповідних зацікавлених сторін.

Розуміння «зразкового закладу освіти» у кожного своє. Однак упевнені, що маркерами зразковості є такі:

  • заклад функціонує як цілісна, злагоджена система;
  • діти щасливі, допитливі та здорові;
  • у закладі створено умови для реалізації здібностей, інтересів, потреб і всебічного розвитку кожної дитини;
  • забезпечено індивідуальну зону творчого розвитку кожної дитини, кожного працівника, спираючись на їхні якості та здібності, індивідуальну траєкторію розвитку;
  • у дітей сформовано життєві компетентності та дошкільну особистісну зрілість перед вступом до школи за державним стандартом дошкільної освіти (Базовим компонентом дошкільної освіти);
  • у закладі створено умови для здорового способу життя, фізичного й психоемоційного розвитку, панує атмосфера довіри і взаємоповаги усіх учасників освітнього процесу;
  • забезпечено якісний інформаційно-методичний, управлінський, педагогічний супровід діяльності закладу;
  • забезпечено доступ до новітніх засобів та освітніх технологій у дошкільній освіті;
  • батьки довіряють закладу і є активними;
  • створено дієву та прозору систему фінансування діяльності закладу;
  • створено дієву внутрішню систему.

Найкрасномовніше про зразковий заклад освіти свідчать його результати у досягненні визначеної мети. У зразковому закладі діяльність вимірюють не кількісними показниками (хоча й без них не обійтися), а якісними. Тому забезпечення якості дошкільної освіти як системний процес в основній своїй частині відбувається саме у зразковому закладі освіти. Звісно, що він залежить від зовнішніх чинників, які безпосередньо впливають на внутрішню якість: державна освітня політика, бюджетне фінансування, розвиток психолого-педагогічних наук, ефективність наукових досліджень, методик і технологій, якість підготовки педагогів тощо.

Отже, зразковий заклад освіти — це територія успіху, комфорту, розвитку і безпеки, навчання, виховання дітей та професійної діяльності працівників.

«Що таке якісна дошкільна освіта?» дізнайтеся з публікацій, підготовлених UNICEF. Пропонуємо також вашій увазі посібник «Рекомендації щодо забезпечення якості дошкільної освіти в умовах карантину», створений Державною установою «Український інститут розвитку освіти» за підтримки Представництва Дитячого фонду ООН (ЮНІСЕФ).

Статтею 7 Закону України «Про дошкільну освіту» визначено, що завданнями дошкільної освіти є такі:

  • зберігати та зміцнювати фізичне, психічне і духовне здоров’я дитини;
  • виховувати у дітей любові до України, шанобливе ставлення до родини, повагу до народних традицій і звичаїв, державної мови, регіональних мов або мов меншин та рідної мови, національних цінностей Українського народу, а також цінностей інших націй і народів, свідоме ставлення до себе, оточення та довкілля;
  • формувати особистості дитини, розвивати її творчі здібності, набуття нею соціального досвіду;
  • виконувати вимоги Базового компонента дошкільної освіти, забезпечувати соціальну адаптацію та готовність продовжувати освіту;
  • здійснювати соціально-педагогічний патронат сімей.

Завдання, визначені законодавством, переплітаються із завданнями зразкового закладу освіти.

Правильно визначені й чітко сформульовані завдання на новий навчальний рік — не лише основа цілеспрямованого планування діяльності закладу, а й запорука його успішності.

Ознайомтеся з листом МОН «Планування роботи закладу дошкільної освіти на рік» від 07.07.2021 № 1/9-344.

Завдання на новий навчальний рік формують на основі аналізу роботи закладу за попередній період. Беруть до уваги ціленастанови, визначені стратегічним документом закладу, наприклад, програмою розвитку закладу на три — п’ять років, а також зовнішню інформацію, яка впливає на функціонування закладу.

Який алгоритм дій обрати, щоб створити внутрішню систему забезпечення якості освіти
Які мета та завдання діяльності
Які принципи діяльності