Формування та забезпечення реалізації політики академічної доброчесності: вимога 4.5

Вимога «Формування та забезпечення реалізації політики академічної доброчесності» містить два критерії:

 

Критерій 4.5.1. «Заклад дошкільної освіти впроваджує та дотримується політики академічної доброчесності».

Критерій 4.5.2. «Керівник закладу дошкільної освіти сприяє формуванню у працівників та батьків здобувачів дошкільної освіти негативного ставлення до корупції».

 




 

Критерій 4.5.1. Заклад дошкільної освіти впроваджує та дотримується політики академічної доброчесності

Доброчесність — це не лише про освіту та науку. Доброчесність — це категорія, яка визначає, чи можемо ми довіряти одне одному.

Міжнародний центр академічної доброчесності (ICAI) визначає академічну доброчесність як дотримання, навіть під тиском, шести основних цінностей: чесності, довіри, справедливості, поваги, відповідальності та мужності.

Скачайте брошуру про фундаментальні цінності академічної доброчесності.

Що зробити.

Проаналізуйте:

  • чи сформована система та механізми забезпечення академічної доброчесності;
  • чи педагогічні працівники закладу поінформовані про види порушення академічної доброчесності;
  • чи дотримуються педагогічні працівники академічної доброчесності під час провадження педагогічної діяльності.

Перегляньте інформацію на сайті закладу, а саме чи оприлюднені на сайті закладу Правила (Кодекс) дотримання академічної доброчесності працівниками закладу.

На що звернути увагу.

Керівник закладу забезпечує реалізацію заходів щодо формування академічної доброчесності та протидії фактам її порушення. У закладі дошкільної освіти сформована система та механізми забезпечення академічної доброчесності, які доведені до відома колективу.

Керівник залучає педагогів до складання Правил (Кодексу) академічної доброчесності.

Кодекс обговоріть та схваліть рішенням педагогічної ради, оприлюдіть на сайті закладу.

Розглядайте питання дотримання академічної доброчесності на виробничих нарадах, засіданнях педагогічної ради.

Інформуйте учасників освітнього процесу про принципи, систему та механізми забезпечення академічної доброчесності.

Дотримання академічної доброчесності педагогічними працівниками передбачає:

  • посилання на джерела інформації у разі використання ідей, розробок, тверджень, відомостей;
  • дотримання норм законодавства про авторське право і суміжні права;
  • надання достовірної інформації про методики і результати досліджень, джерела використаної інформації та власну педагогічну діяльність;
  • об’єктивне оцінювання результатів освітнього процесу.

За порушення академічної доброчесності педагогічні працівники закладу можуть бути притягнені до такої академічної відповідальності:

  • відмова в присвоєнні кваліфікаційної категорії;
  • позбавлення присвоєної кваліфікаційної категорії;
  • відмова в присвоєнні педагогічного звання;
  • позбавлення присвоєного педагогічного звання;
  • позбавлення права брати участь у роботі визначених законом органів чи займати визначені законом посади.

Проводьте просвітницьку роботу, практичні заняття з питань методів пошуку і коректного посилання на джерела.

Приклад оформлення кодексу наведено у Додатку 49.


Додаток 49

КОДЕКС
академічної доброчесності учасників освітнього процесу ЗДО

1. Загальні положення

1.1.Кодекс академічної доброчесності (далі — Кодекс) встановлює норми та правила етичної поведінки, професійного спілкування освітнього процесу ЗДО.

1.2. Цей Кодекс розроблений на основі Конституції України, Законів України «Про освіту», «Про дошкільну освіту», «Про авторське право і суміжні права», «Про видавничу справу», «Про запобігання корупції», Цивільного Кодексу України, Статуту ЗДО, Положення про ВСЗЯО у ЗДО, Правил внутрішнього трудового розпорядку, Колективного договору та інших нормативно-правових актів чинного законодавства України.

1.3. Метою створення Кодексу є дотримання високих професійних стандартів, підтримки взаємовідносин учасників освітнього процесу, запобігання порушенню академічної доброчесності.

1.4. Дотримання Кодексу поширюється на всіх учасників освітнього процесу ЗДО.

2. Поняття та принципи академічної доброчесності

2.1. Академічна доброчесність — це сукупність етичних принципів та визначених законом правил, якими мають керуватися учасники освітнього процесу під час навчання, викладання та провадження творчої діяльності з метою забезпечення довіри до результатів навчання та/або творчих досягнень.

2.2. Для забезпечення академічної доброчесності в ЗДО необхідно дотримуватися наступних принципів:

  • демократизм та законність;
  • професіоналізм та компетентність;
  • партнерство і взаємодопомога;
  • повага та взаємна довіра;
  • відкритість і прозорість;
  • відповідальність за порушення академічної доброчесності.

3. Забезпечення академічної доброчесності учасниками освітнього процесу

3.1. Дотримання академічної доброчесності педагогічними працівниками передбачає:

  • посилання на джерела інформації у разі використання ідей, розробок, тверджень, відомостей;
  • дотримання норм про авторські права;
  • надання правдивої інформації про методики і результати власної освітньої діяльності;
  • контроль за дотриманням академічної доброчесності здобувачами освіти.

3.3. Порушенням академічної доброчесності вважається:

  • академічний плагіат — оприлюднення (частково або повністю) результатів, отриманих іншими особами, як результатів власних досліджень (творчості) та/або відтворення опублікованих текстів (оприлюднених творів мистецтва) інших авторів без зазначення авторства;
  • фабрикація — вигадування даних чи фактів, що використовуються в освітньому процесі;
  • фальсифікація – свідома зміна чи модифікація вже наявних даних, що стосуються освітнього процесу;
  • обман – надання завідомо неправдивої інформації щодо власної освітньої (творчої) діяльності та організації освітнього процесу. Формами обману є, зокрема академічний плагіат, самоплагіат, фабрикація, фальсифікація;
  • хабарництво – надання (отримання) учасником освітнього процесу чи пропозиція щодо надання (отримання) коштів, майна, послуг чи будь – яких інших благ матеріального або нематеріального характеру з метою отримання неправомірної переваги в освітньому процесі.

4. Види відповідальності за порушення академічної доброчесності

4.1. Види академічної відповідальності за конкретне порушення академічної доброчесності визначають спеціальні закони та даний Кодекс.

4.2. За порушення академічної доброчесності педагогічні працівники ЗДО можуть бути притягнуті до такої академічної відповідальності:

  • відмова в присвоєнні кваліфікаційної категорії;
  • позбавлення присвоєної кваліфікаційної категорії;
  • відмова в присвоєнні педагогічного звання;
  • позбавлення присвоєного педагогічного звання;
  • позбавлення права брати участь у роботі визначених законом органів чи займати визначені законом посади.

5. Заходи з попередження, виявлення та встановлення фактів порушення академічної доброчесності

5.1. При прийомі на роботу педагогічний працівник знайомиться із даним Кодексом під розписку після ознайомлення із правилами внутрішнього трудового розпорядку ЗДО.

5.2. Кодекс доводиться до батьківської громадськості на конференції, а також оприлюднюється на сайті закладу.

5.3. Педагогічні працівники в процесі своєї освітньої діяльності дотримуються етики та академічної доброчесності, умов Кодексу.

6. Заключні положення

6.1. Учасники освітнього процесу мають знати Кодекс академічної доброчесності. Незнання або нерозуміння норм цього Кодексу не є виправданням неетичної поведінки.

6.2.Заклад забезпечує публічний доступ до тексту Кодексу через власний офіційний сайт.

6.3. Прийняття принципів і норм Кодексу засвідчується підписами членів педагогічного колективу.

6.4. Кодекс академічної доброчесності ЗДО затверджується педагогічною радою закладу та вводиться в дію наказом директора.



 

Які методи збору інформації використати.

Вивчення документації: кодекс чи положення про академічну доброчесність, протоколи засідань педагогічної ради, план роботи закладу на рік, річний звіт про діяльність закладу.

Опитування: інтерв’ю з вихователем-методистом.

Критерій 4.5.2. Керівник закладу дошкільної освіти сприяє формуванню у працівників та батьків здобувачів дошкільної освіти негативного ставлення до корупції

Нормативно-правовий акт, який визначає права та обов’язки громадян у цьому сенсі, — це Закон України «Про запобігання корупції».

Що зробити.

Проаналізуйте, чи проводяться в закладі освітні та інформаційні заходи, спрямовані на формування у працівників та батьків негативного ставлення до корупції.

Вивчіть думку батьків та колективу щодо наявних/відсутніх випадків корупції в закладі.

Оцініть:

  • наскільки обізнані педагогічні працівники з вимогами антикорупційного законодавства;
  • чи зафіксовано у закладі випадки недоброчесної поведінки;
  • які заходи вживає керівництво закладу для протидії випадкам недоброчесної поведінки;
  • яку допомогу надає керівництво закладу педагогічним працівникам у проведенні просвітницької та інформаційної роботи.

На що звернути увагу.

Керівник закладу організовує роботу, спрямовану на запобігання та виявлення корупції, шляхом планування і проведення навчання та роз’яснювальної роботи безпосередньо серед працівників з питань дотримання Законів України «Про засади запобігання і протидії корупції», «Про очищення влади», «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо відповідальності за корупційні правопорушення», та інших актів антикорупційного спрямування.

З метою уникнення безсистемних та неконтрольованих зборів коштів з батьків у закладі:

  • систематично проводьте звітування перед батьківською та педагогічною громадськістю (на засіданнях ради закладу, батьківських конференціях, зборах колективу, виробничих нарадах, засіданнях батьківських комітетів груп, групових батьківських зборах);
  • забезпечте постійне інформування громадськості про надходження і використання благодійних внесків шляхом розміщення відповідних матеріалів на сайті та інформаційних стендах дошкільного закладу;
  • проводьте відповідну роз’яснювальну роботу серед громадськості щодо заборони примусового стягнення коштів з батьків у вигляді благодійних внесків.

Які методи збору інформації використати.

Вивчення документації.

Опитування: анкетування батьків, педагогічних працівників.

Матеріали для скачування:
Створення умов для реалізації прав і обов’язків учасників освітнього процесу та розвитку громадського самоврядування: вимога 4.4
Формування та забезпечення реалізації політики академічної доброчесності: вимога 4.5
Критерії та індикатори оцінювання освітніх і управлінських процесів закладу освіти та внутрішньої системи забезпечення якості освіти у закладах дошкільної освіти