Організація життєдіяльності здобувачів дошкільної освіти у закладі: вимога 2.2
Ця вимога має один критерій 2.2.1: «У закладі дошкільної освіти забезпечено дотримання розпорядку дня».
Для дітей раннього та дошкільного віку розпорядок — основа виховання. У перші три роки життя працездатність нервової системи часто змінюється, а тому діти перебувають у постійному фізіологічному стресі. Правильний розпорядок дня — це раціональне чергування різних видів діяльності й відпочинку.
Радимо прочитати
Стаття Н. Філімошкіної «Життя за розкладом, або Навіщо дитині розпорядок дня».
Що зробити.
Вивчити такі питання:
- чи забезпечено дотримання розпорядку дня у закладі;
- чи відповідає розпорядок дня дітей у вікових групах гігієнічним нормам щодо тривалості сну, організації різних видамів діяльності та відпочинку, зокрема навчальних занять, а також щодо тривалості перебування на свіжому повітрі, рухової активності, кратності приймання їжі;
- наскільки повно розклад організації освітнього процесу відповідає вимогам виконання освітньої програми;
- чи відповідає гранично допустиме навчальне навантаження віку дітей;
- чи висвітлено в календарних планах вихователів різні форми організації освітнього процесу.
Переглянути інформацію у куточках для батьків.
Проаналізувати результати оперативного контролю щодо цього питання. Особливу увагу звернути на дотримання гранично допустимого навчальне навантаження на дітей.
На що звернути увагу.
Розпорядок дня вікових груп має відповідати гігієнічним нормам щодо тривалості сну, занять різними видами діяльності та відпочинку, зокрема організації навчальних занять, перебування на свіжому повітрі, рухової активності, кратності приймання їжі тощо.
У розпорядку дня дітей дошкільного віку не менше чотирьох годин відводиться на діяльність, не пов’язану з навчальним навантаженням.
Розклад організації освітнього процесу затверджує керівником закладу до початку навчального року. Під час складання розкладу занять необхідно враховуйте їх домінуюче навантаження на дитину (психічне, фізичне, емоційне), передбачайте раціональне чергування видів діяльності (розумова, рухова, практично-прикладна) на кожному занятті та доцільне використання місць для проведення занять (зокрема, спортивної та музичної зали, студійних кімнат, плавального басейну, ігрового, спортивного майданчика, квітника тощо).
Організовану навчальну діяльність дітей у формі занять плануйте переважно у першу половину дня. В окремих випадках допускається проведення деяких занять у другій половині дня. Це можуть бути заняття з фізичної культури (зокрема, з плавання), образотворчої діяльності в групах дітей старшого дошкільного віку. Елементи навчальної діяльності включають також до інших форм роботи з дітьми в повсякденні: ігри, самостійна діяльність, індивідуальна робота, спостереження, чергування тощо.
Максимально допустима кількість організованих навчальних занять у першій половині дня в молодшій та середній групах не перевищує двох, у старшій — трьох. У різновікових групах тривалість навчальних занять необхідно диференціювати, орієнтуючись на вік кожної дитини. У середині та наприкінці занять, що потребують високого інтелектуального напруження чи статичної пози дітей, необхідно проводити фізкультурні хвилинки. Тривалість перерв між заняттями має становити не менше 10 хвилин.
Заняття, які потребують підвищеної пізнавальної активності, необхідно проводити переважно в першу половину дня та у дні з високою працездатністю: вівторок та середа. Поєднуйте та чергуйте їх із заняттями з музичного виховання та фізкультури.
Після денного сну діти можуть відвідувати гуртки. Гурткові заняття проводять у другій половині дня, у час, відведений для ігор та самостійної художньої діяльності дітей. Їх тривалість відповідає зазначеним вище нормам для навчальних занять, а періодичність проведення — один-два рази на тиждень. У загальному розкладі гурткових занять раціонально узгоджуються заняття гуртків різних профільних напрямків для дітей різних вікових груп. Так уникнете дублювання тих видів діяльності, на яких базуються навчальні заняття у першій половині дня.
Які є сім правил організації відкритого перегляду, дізнайтеся з Додатка 21.
Додаток 21
Сім правил організації відкритого перегляду
Які методи збору інформації використати.
Вивчення документації: розпорядку дня, календарних планів педагогів.
Спостереження: організація життєдіяльності здобувачів дошкільної освіти.
Опитування: інтерв’ю з вихователем методистом, анкетування батьків, педагогічних працівників.
Радимо прочитати
Статті:
І. Кондратець, Г. Бєлєнька «Ранок радісних зустрічей».
Г. Бєлєнька, Н. Мельник «Як чарівна Фея присипляє дітей: усе про денний сон».
Г. Бєлєнька, М. Машовець «Прогулянка — час яскравих вражень, активності й пізнання».