Як організувати роботу з кадрами
Основним фактором сталого розвитку є не лише якісна організація освітнього середовища, розвиток технологій, а й розвиток педагогів.
Сучасний педагог, вихователь: який він? Як його бачать діти, батьки, керівництво? Якої він сам про себе думки і до чого прагне? Це запитання, про які говорять — «на часі». Насамперед вихователь має бути провідником дітей до знань, порадником, помічником. Утім навколишній світ і суспільство змінюються семимильними кроками. До цих змін педагог має підлаштовуватися, як ніхто інший, щоб за будь-яких обставин знайти підхід до дитячого розуму і серця.
У зразковий заклад освіти працівники та діти йдуть із радістю, адже в ньому поважають свободу духу, вчинків та заохочують проявляти їх. Адже він — простір для розвитку. Кадрова політика у зразковому закладі освіти — ефективна. Вона починається з бачення того, як має працювати заклад. Вона — механізм, щоб виробляти цілі та завдання, реалізація яких дасть змогу зберегти, зміцнити і розвинути кадровий потенціал, створити відповідальний та високопродуктивний колектив.
Кадрова політика має бути зрозумілою та прийнятною для всіх працівників, зацікавлених у розвитку закладу. Вона базується на таких принципах:
- справедливість;
- демократизм;
- гуманізм;
- моральність;
- довіра;
- мотивація;
- рівність та відсутність дискримінації;
- добір кадрів за професійними, діловими і моральними якостями;
- захищеність.
Система цінностей педагогів формується з таких складників:
- самоцінність збереження та зміцнення фізичного, психічного та соціального здоров’я дитини;
- створення благополуччя як вміння плекати, підтримувати та створювати сприятливі умови для себе та інших у безпечному середовищі, в природному, предметному та соціальному оточенні.
Саме система цінностей, якою керується педагог, визначає гуманістичний, цивілізований, культурний, професійний спосіб діяльності та взаємодії з дітьми. Серед сучасних аспектів професійного самовдосконалення педагогів дошкільної освіти важливим виступає свідома позиція щодо визнання прямої залежності результату освіти (компетентності) від збагачення особистого досвіду дитини в різних видах діяльності. Не окремі майстерно проведені заняття, спостереження на прогулянці чи інші форми організації дитини, а системне формування особистого досвіду дитини в різних видах діяльності формує її життєві компетентності (із Методичних рекомендацій до Базового компонента дошкільної освіти (Державного стандарту дошкільної освіти), що у додатку до листа МОН від 16.03.2021 № 1/9-148).
Педагоги, які володіють принципами та методиками компетентнісної освіти, сприяють розвитку дитини як активної особистості, що набуває життєвих компетентностей в процесі організації змістовно-наповненої діяльності в умовах дошкільного освітнього закладу. При цьому педагог є організатором відповідних дошкільному віку дидактичних форм діяльності дитини у взаємодії з ровесниками, дітьми іншого віку та дорослими.
У зразковому закладі освіти панує академічна свобода. Це самостійність і незалежність учасників освітнього процесу під час педагогічної, науково-педагогічної, наукової, інноваційної діяльності, яку вони здійснюють на принципах свободи слова, думки і творчості, поширення знань та інформації, вільного оприлюднення і використання результатів наукових досліджень з урахуванням обмежень, установлених законом.
Законодавство у сфері освіти надає педагогічним, науково-педагогічним працівникам право на академічну свободу, що передбачає, зокрема:
- свободу викладання;
- свободу від втручання в педагогічну, науково-педагогічну діяльність;
- вільний вибір форм, методів і засобів навчання, що відповідають освітній програмі.