Атестація робочих місць за умовами праці: чи можна не проводити під час воєнного стану
Зі статті засвоїте, навіщо проводити атестацію робочих місць за умовами праці та яка відповідальність чекає на керівника, якщо він цього не зробить. Зорієнтуєтеся, як спланувати атестацію, поки триває війна. Нагадаємо, 30.06.2023 КМУ вніс зміни до Порядку проведення атестації робочих місць за умовами праці
ДО ТЕМИ
Охорона праці та безпека життєдіяльності в закладі освіти: фахівці МОН відповіли на запитання
Відповідальність за атестацію робочих місць за умовами праці несе керівник закладу. Тож розгляньмо докладніше, що таке атестація, чи можна обійтися без неї та що змінив КМУ в порядку її проведення.
Що таке атестація
Атестацію робочих місць за умовами праці (далі — атестація) проводять у всіх організаціях незалежно від форми власності. Це визначено в Порядку проведення атестації робочих місць за умовами праці, затвердженому постановою від 01.08.1992 № 442 (далі — Порядок проведення атестації). Під час такої атестації комплексно оцінюють чинники виробничого середовища та трудового процесу, де технологічний процес, обладнання, сировина та матеріали — це потенційні джерела шкідливих та небезпечних виробничих чинників, що можуть несприятливо впливати на стан здоров’я працівників, а також їхніх нащадків.
Атестація відіграє основну роль у визначенні об’єктивних показників умов праці на робочому місці працівника. За її результатами встановлюють пільги і компенсації за роботу із шкідливими та важкими умовами праці, а також вживають заходів, щоб поліпшити умови праці.
Чи можна не проводити
Атестацію зазвичай проводять не рідше, ніж раз на п’ять років. Проте якщо докорінно змінили умови і характер праці, з ініціативи роботодавця чи профспілкової організації (трудового колективу) проводять обов’язкову позачергову атестацію на робочому місці.
Якщо керівник не провів атестацію, то порушив права працівників. Коли працівник виконує шкідливі або важкі роботи й не одержує передбачених законодавством компенсацій і соціальних гарантій, це дає йому підставу розірвати трудовий договір за власним бажанням і не відпрацьовувати двотижневий строк (ч. 3 ст. 38 КЗпП), а також звернутися до суду (ст. 221 КЗпП).
Не провести атестацію — це порушити законодавство про охорону праці, зокрема Порядок проведення атестації. Порушника, тобто керівника закладу, мають право притягнути до адміністративної відповідальності й призначити штраф згідно з частиною першою статті 41 Кодексу України про адміністративні правопорушення щодо порушення терміну проведення атестації та порядку її проведення.
Що змінив КМУ
Атестацію проводять відповідно до Порядку проведення атестації та Методичних рекомендацій для проведення атестації робочих місць за умовами праці, затверджених постановою Мінпраці від 01.09.1992 № 41.
30 червня 2023 року уряд вніс зміни до пункту 4 Порядку проведення атестації. Ними встановив, що атестацію, строк проведення якої настав у період воєнного стану, за рішенням роботодавця, погодженим із профспілкою, проводять протягом шести місяців з дня припинення чи скасування воєнного стану в Україні.
Результати атестації, яку провели до того, як запровадили воєнний стан в Україні, продовжують діяти. Їх маєте право використовувати в період воєнного стану та протягом шести місяців з дня його припинення чи скасування (постанова КМУ «Про внесення зміни до пункту 4 Порядку проведення атестації робочих місць за умовами праці» від 30.06.2023 № 660).
Отже, у проведенні атестації зацікавлені:
- працівники — тому що атестація робочих місць є правовою підставою, на основі якої надають компенсації та гарантії для працівників із шкідливими й небезпечними умовами праці, зокрема доплати до заробітної плати, додаткові оплачувані відпустки, спеціальне харчування;
- керівники — оскільки відповідальність за своєчасне та якісне проведення атестації робочих місць покладається саме на них.
Поки триває воєнний стан, залишаються чинними результати атестації, яку проводили до початку повномасштабної війни. Проте рішення не проводити атестацію, поки не скасують воєнний стан, узгодьте з профспілкою.