1
Січень 2022року
підвищуємо майстерність
професійний розвиток педагогів

Як за допомогою профстандарту вибудувати індивідуальну траєкторію професійного розвитку педагогів

У статті про те, як педагоги ­можуть взаємодіяти із центрами професійного розвитку, щоб розробити та реалізувати індивідуальну траєкторію професійного розвитку. Фахівці одного із центрів розповідають, зокрема, як у цій роботі використовуватимуть професійний стандарт «Вихователь зак­ладу дошкільної освіти» та як педагоги ­можуть отримати кваліфіковану допомогу

Ольга Назаренко , директор ЦПРПП Нетішинської міської ради
Наталія Олесюк , консультант ЦПРПП Нетішинської міської ради

Інструментарію, щоб оцінити професійну діяльність вихователя на основі професійного стандарту «Вихователь закладу дошкільної освіти» (далі — Стандарт), наразі немає. Тому не радимо на етапі впровадження застосовувати його для оцінювання, коли встановлюватимете кваліфікаційні категорії під час атестації. Зосередьтеся саме на розвивальній функції Стандарту. Не сприймайте його як список вимог, які обовʼязково негайно виконувати.

Помилково застосовувати Стандарт і для самооцінювання педагогів, які не працюють вихователями: музичних керівників, інструкторів з фізкультури, вчителів-логопедів тощо. Проте компетентності вихователя, які визначено у Стандарті для професійного розвитку та підвищення кваліфікації, можуть лягти в основу дорожньої карти та бути навігацією розбудови індивідуальної траєкторії професійного розвитку (ІТПР).

Оскільки завдання центру професійного розвитку педагогічних працівників (далі — Центр) — підтримати педагогів у розбудові ІТПР, то розповімо, як для цього застосувати Стандарт.

Провести самооцінювання

Рис. Фрагмент анкети в Google Формах

Ми пропонуємо педагогам провести «Самооцінювання за трудовими діями». За допомогою таблиці вони аналізують, наскільки опанували 22 трудові дії, визначені у Стандарті. Тим, хто не любить паперотворчості та прагне глибше проаналізувати свої вміння, радимо заповнити анкету «Самооцінювання професійних компетентностей». Її можна створити в Google Формах (рис.). Це дасть змогу проаналізувати рівень 50 вмінь і навичок, які забезпечать ефективне виконання трудових функцій вихователя.

Електронна анкета має свої переваги. Відповіді педагогів автоматично зберігаються в Google Формах, а статистику відповідей, зокрема у вигляді діаграми, можна переглянути у формі. Дані також можна відкривати в Google Таблицях. Доступ до анкет педагогів матиме Центр, який гарантуватиме конфіденційність отриманої інформації.

За згодою педагога консультант і психолог Центру зможуть використовувати результати анкетування під час підготовки до консультування щодо розбудови ІТПР. Крім того, доступ до загальних даних допоможе визначити напрями підтримки педагогів громади або конкретного закладу. Отже, Центр плануватиме свою діяльність, керуючись запитами педагогів.

Усім, хто дотичний до ІТПР, необхідно дотримуватися принципу добровільності та академічної свободи. Якщо ж педагогам не імпонує жоден із варіантів самооцінювання, які пропонують консультанти, то варто дати можливість вибрати будь-який інший формат самооцінювання, не порушуючи при цьому їхню свободу та можливість робити вибір відповідно до своїх бажань, інтересів і поставлених цілей.

Прийняти зміни

Важливий напрям діяльності Центру під час впровадження Стандарту — допомогти вихователям глибоко усвідомити ті внутрішні зміни, які мають відбутися, щоб вони могли набути професійних компетентностей, без яких неможливо якісно виконувати трудові функції.

Фахівці Центру пропонують різні форми професійного розвитку, тож педагоги матимуть можливість:

  • відвідувати зустрічі з провідними фахівцями;
  • брати участь в обговоренні кожної компетентності, обмінюватися думками й досвідом;
  • отримувати кваліфіковані відповіді на актуальні для них запитання;
  • долучитися до заходів, які допоможуть підсилити внутрішню мотивацію до змін;
  • отримати поради у виборі суб’єктів і програм підвищення кваліфікації.
Фахівці Центру формують базу даних програм підвищення кваліфікації, інші джерела інформації, необхідні для професійного розвитку вихователів. Каталогізують їх відповідно до кодифікації Стандарту. Систематично оновлюють та доповнюють, щоб зорієнтувати педагогів у суб’єктах підвищення кваліфікації.

Свої трудові функції педагоги виконують щодня, тож їм може здатися, що вони вже набули професійних компетентностей. У такому випадку вихователям фахівці запропонують подумати над запитаннями, які допоможуть усвідомити, так би мовити, «фронт роботи». Скачайте запитання для вихователів у кінці статті.

Спланувати та визначити ІТПР

Вихователь може здійснити самооцінювання, самостійно вибудувати ІТПР та реалізувати її. Також він може скористатися послугами консультантів і психолога Центру.

Що має зробити вихователь, щоб отримати допомогу фахівців Центру:

  • надіслати заповнену або частково заповнену анкету самооцінювання консультанту перед консультуванням. Анкету можна заповнити спільно з консультантом;
  • подати запит на консультацію через сайт, зазначивши тему «Індивідуальна траєкторія професійного розвитку».

Далі відбудеться два консультування.

Консультування 1. Об’єктивний і спільний аналіз результатів самооцінювання та визначення напрямів і компетентностей, що потребують розвитку. Допомога у визначенні форм професійного розвитку надавачів послуг і програм підвищення кваліфікації тощо.

Консультування 2. Аналіз реалізації побудованої ІТПР, визначення нових цілей та окреслення можливих форм професійного розвитку. Друге консультування варто провести через певний проміжок часу.

Отже, цей процес стане циклічним і закономірним явищем, яке повторюватиметься в певній послідовності, щоб реалізувати ІТПР педагогів. Працівники Центру гарантують вихователям конфіденційність, а також максимальне врахування їхніх індивідуальних запитів і потреб.

Поділіться з педагогами алгоритмом «Як педагогам побудувати індивідуальну траєкторію професійного розвитку: чотири кроки».

Матеріали для скачування: