Яку модель внутрішньої системи забезпечення якості освіти обрати
Умовно можна поділити процес створення внутрішньої системи на два етапи:
- теоретичний — визначити цілі, ресурси, компоненти і критерії, розробити локальний документ, а саме Положення про внутрішню систему;
- практичний — провести самооцінювання, визначити рівні якості освітньої діяльності та шляхи удосконалення.
Від тривалості цих етапів, їх складових залежатиме й модель внутрішньої системи забезпечення якості освіти, яку ви створите. Звісно, що спираючись на уніфіковані моделі, які запропоновані нижче.
Модель залежатиме і від того, яку відповідь ви дасте собі на запитання: що для вас, для колективу закладу означає внутрішня система? Це формальність, чи поштовх до активних, не завжди зручних рішень та дій? Якщо це поштовх до активних дій, то сплануйте: що, коли, хто й за допомогою чого розбудовуватиме внутрішню систему, оцінюватиме, аналізуватиме тощо. Це також вплине на складові моделі.
Яку модель створення внутрішньої системи обрати, вирішує лише колектив закладу освіти. Запропонуйте їм дати відповіді на запитання:
- Чи потрібна у закладі внутрішня система забезпечення якості освітньої діяльності і якості освіти?
- З якою періодичністю відбуватиметься самооцінювання освітньої діяльності та кого залучити до його проведення?
- Які інструменти вивчення якості освітньої діяльності використовуватимете, наприклад, спостереження, опитування та ін.?
- Чи достатні вони, щоб оцінити якісті освітньої діяльності?
- Як враховуватимете результати самооцінювання для корегування стратегічного та поточного планування діяльності закладу?
Від відповідей на ці запитання залежатиме тривалість теоретичного чи практичного етапу.
Кожен заклад пройде свій шлях створення та розбудови внутрішньої системи, адже кожен має свої особливості: тип, умови діяльності, фінансування, місцезнаходження тощо.
Державна служба якості освіти України пропонує чотири напрями, які будуть основою і для створення внутрішньої системи закладу, і для самооцінювання освітньої діяльності та управлінських процесів:
1. Освітнє середовище.
2. Здобувачі дошкільної освіти. Забезпечення всебічного розвитку дитини дошкільного віку, набуття нею життєвого соціального досвіду.
3. Фахова діяльність педагогічних працівників закладу освіти.
4. Управлінські процеси.
Їх можна взяти за основу першої моделі внутрішньої системи:
- визначаємо цілі, ресурси, компоненти і критерії за цими чотирма напрямами;
- проводимо самооцінювання діяльності за кожним із напрямів;
- визначаємо шляхи удосконалення.
Друга модель — це перша модель, до якої додасте свої напрями. Наприклад, до чотирьох запропонованих напрямів додати напрям «Адміністративно-господарська діяльність», чи «Партнерська взаємодія», чи «Інформаційні системи». Далі діємо так само, як за першої моделі: плануємо, оцінюємо, визначаємо і рухаємося до підкорення нових професійних вершин.
Заклад освіти може розробити свою унікальну модель, не схожу ні на першу, ні на другу запропоновану. Робоча група упевнена, що при оновленні порадника, ви поділитеся таким досвідом роботи.