Що таке внутрішня система забезпечення якості освіти

Основна стратегічна мета державної освітньої політики в Україні — забезпечити якість освіти. Для цього будуємо ефективну систему, здатну адекватно реагувати на виклики сьогодення та стабільно функціонувати. Вона складається з двох тісно пов’язаних між собою систем: внутрішньої та зовнішньої. У пораднику — рекомендації щодо внутрішньої системи.

Створити внутрішню систему — стратегічне рішення закладу освіти. Воно може допомогти поліпшити його загальну дієвість та забезпечити міцну основу для ініціатив щодо її ефективного та сталого розвитку. Внутрішня система — це інструмент, який дасть змогу розвивати заклад, забезпечить і налаштує процеси його освітньої діяльності.

Під внутрішньою системою розуміється сукупність умов, процедур та заходів у закладі освіти, що забезпечують ефективність освітніх і управлінських процесів, які безпосередньо впливають на якість освітнього процесу, формування ключових компетентностей дітей раннього та дошкільного віку, сприяють всебічному розвитку особистості.

Визначення основних термінів щодо якості освіти — у глосарії. Тут акцентуємо на двох важливих поняттях: «якість освіти» і «якість освітньої діяльності». Почнемо розглядати їх, з’ясувавши суть базового поняття «якість».

Якість — ступінь, до якого сукупність власних характеристик закладу чи окремого напряму діяльності задовольняє вимоги. Вимога, іншими словами «правило» — це певна настанова, порада закладам щодо забезпечення якості освітньої діяльності. Ступінь якості може бути низька, хороша або висока.

Тепер розглянемо суть названих вище понять. Статтею 1 Закону України «Про освіту» визначено, що:

  • якість освіти — відповідність результатів навчання вимогам, встановленим законодавством, відповідним стандартом освіти та/або договором про надання освітніх послуг;
  • якість освітньої діяльності — рівень організації, забезпечення та реалізація освітнього процесу, що забезпечує здобуття особами якісної освіти та відповідає вимогам, встановленим законодавством та/або договором про надання освітніх послуг.

Отже, якість освіти — це результат, а якість освітньої діяльності — процес, що забезпечує результат. Процес має завжди спрямовуватися на результат. Тож внутрішню систему потрібно розробляти як інструмент управління якістю освіти в закладі освіти.

Процеси забезпечення якості освіти мають бути вимірювані, об’єктивні та керовані. Варто також формувати культуру якості. Вона ґрунтується на довірі, повазі до людської гідності, доброчесності, прозорості, партнерстві, прагненні до досконалості та взаємної відповідальності.

Детальніше про культуру якості — у статті В. Громового «Культура якості освіти: для чого потрібна та як її розвинути».

Радимо ознайомитися з європейськими підходами до якості дошкільної освіти, їх місцем у соціальному контексті, а також прикладами взаємодії педагогів, батьків, керівників для досягнення якості освіти у публікації — «Що таке якісна дошкільна освіта?» на сайті UNICEF.

Стаття «Ключові показники якості дошкільної освіти» познайомить з європейським досвідом визначення показників якості дошкільної освіти, які прийняті Європейською Комісією*. Зокрема, як визначати і вимірювати доступність дошкільної освіти; що є складовими професійного розвитку педагогів; які вимоги до освітнього середовища; пріоритети в управлінні й фінансуванні.

* Європейська комісія — головний наднаціональний орган виконавчої влади Європейського Союзу. Комісія є незалежною від впливу національних урядів, ухвалює колегіальні рішення та несе відповідальність перед Європейським парламентом.

Стаття «Що таке якісна дошкільна освіта: дайте своїй дитині успішний старт» містить ключові ідеї щодо якості дошкільної освіти у розрізі щоденної діяльності дітей: гра, взаємодія, спілкування, формування життєвих та академічних навичок, безпека й все те, що забезпечує добробут і розвиток дитини. Ця публікація спрямована на батьків, однак буде цікавою і педагогам.

Глосарій
Що таке внутрішня система забезпечення якості освіти
Якими нормами керуватися, щоб створити внутрішню систему забезпечення якості освіти