Вимогу «Дотримання державного стандарту» оцінюють за двома критеріями:
| |
|
Зміст дошкільної освіти визначається Базовим компонентом дошкільної освіти.
Базовий компонент дошкільної освіти (БКДО) — державний освітній стандарт, який:
Ознайомтеся з державним стандартом у книзі
«Базовий компонент дошкільної освіти. Нова редакція та поради для організації освітнього процесу».
БКДО представляє взаємозв’язок між цінностями дошкільної освіти, її напрямами та процесом формування досвіду дитини в різних видах діяльності. Це забезпечує освітній результат — компетентність дитини старшого дошкільного віку.
Компетентність є і результатом освіти, і особистісним надбанням дитини. Вона відображає систему взаємопов’язаних компонентів фізичного, психічного, соціального, духовного розвитку особистості дитини, а саме:
Освітній процес містить у собі розвиток, виховання, навчання дітей і відбувається відповідно до освітньої програми.Для організації освітнього процесу заклад може використовувати освітні програми, рекомендовані МОН. Ознайомтеся з переліком програм.
Заклад має право розробляти освітні програми на основі державного стандарту. Кожна освітня програма повинна передбачати набуття дитиною ключових компетентностей, визначених БКДО.
Що зробити.
Проаналізуйте виконання програмових вимог з урахуванням завдань діяльності закладу, визначених планом роботи закладу на рік. Укінці навчального року оцініть виконання БКДО. Особливу увагу зверніть на набуття кожною дитиною ключових компетентностей відповідно до освітніх напрямів, визначених інваріантним складником державного стандарту.
Вивчіть такі питання:
Проведіть моніторинг обізнаності педагогів зі змістом БКДО.
Проаналізуйте результативність заходів з педагогами, батьками, спрямованих на розуміння змісту БКДО.
Вивчіть такі питання:
Щоб реалізувати завдання БКДО, організовуючи освітній процес у закладі, слід взяти до уваги:
Тож ці питання також підлягають аналізу.
Ознайомтеся з настановами авторів БКДО.
На що звернути увагу.
Освітній процес в умовах закладу — це цілісний процес взаємодії дорослих і дітей. Зміст та організація освітнього процесу визначаються принципами систематичності, активності, природовідповідності, які вимагають від педагога такої організації освітнього процесу, за якої максимально активізується діяльність дитини в пізнанні навколишнього світу, реалізації її творчих задумів та мрій.
Ключові компетентності під час здобуття дошкільної освіти формуються за різними освітніми напрямами, спрямованими на розвиток особистості дитини. Набуття ключових компетентностей дитиною дошкільного віку відбувається в різних видах діяльності за освітніми напрямами: «Особистість дитини», «Дитина в сенсорно-пізнавальному просторі», «Дитина в природному довкіллі», «Гра дитини», «Дитина в соціумі», «Мовлення дитини», «Дитина у світі мистецтва». Заклад дошкільної освіти самостійно визначає форми організації освітнього процесу.
Освітні напрями визначають зміст роботи закладу дошкільної освіти через організацію педагогом базових (основних) видів діяльності:
Вони можуть бути організовані фронтально, підгрупами, індивідуально залежно від віку дітей, педагогічної мети, матеріально-технічного забезпечення закладу, професійної майстерності педагога.
Ключові та інші компетентності дитини мають продовження в освітньому процесі початкової школи та впродовж життя.
У закладі можна вводити додаткові освітні послуги, які не визначені БКДО, лише за згодою батьків дитини або законних представників дитини, за рахунок коштів батьків, фізичних та юридичних осіб на основі угоди між батьками та закладом у межах гранично допустимого навантаження дитини. При цьому реалізація варіативної частини БКДО може здійснюватись, зокрема, за рахунок додаткових освітніх послуг.
Гуртки (студії, секції) — додаткова організаційна форма освітнього процесу. Можливе різне профільне спрямування гуртків: естетичного циклу (образотворчої діяльності, художньої праці, гри на музичних інструментах, хореографічні, вокальні, театральні), спортивні (гімнастики, акробатики, ритмічної гімнастики, плавання, настільного тенісу тощо), іноземної мови та ін. Їх організовують з урахуванням інтересів та здібностей самих вихованців, запитів батьків, наявних матеріальних умов та кадрового забезпечення. Зміст гурткової роботи визначають авторськими програмами, які складають керівники гуртків на основі власної педагогічної діяльності, вивчення досвіду інноваційної діяльності, обовʼязково узгоджують із затвердженою МОН освітньою програмою, за якою працює заклад, і відображають у плані роботи закладу на рік.
Які методи збору інформації використати.
Інформацію для оцінювання діяльності закладу можна отримати з таких джерел:
Найпоширеніші:
СОВА
Радимо прочитати
Статті І. Романюк «Оцінюєте якість освітнього процесу? Оберіть доречні методи», «Методи опитування та вивчення: як побачити реальну картину життя закладу».
Необхідність проведення моніторингових досліджень у закладі з питань якості та здійснення внутрішнього моніторингу розвитку компетентностей дітей не викликає сумніву. У тексті БКДО зазначено, що «дошкільний вік є фундаментом розвитку базових компетентностей і навичок, необхідних людині протягом життя. Він передбачає взаємодоповнювальний розвиток емоційних, інтелектуальних, вольових якостей та процесів, досягнення відповідної до цього віку психофізіологічної / тілесної та психологічної зрілості. Це надає дитині можливість опанувати нову соціальну ситуацію розвитку — перехід до систематичного шкільного навчання, оволодіння новою соціальною роллю учня та відповідними функціями й діями, які сприяють формуванню навчальної діяльності. Саме зрілість особистісних якостей та психічних процесів забезпечує успішність розвитку навчальних навичок на наступних етапах шкільного життя».
Вивчати освітній процес для вас звична щоденна справа. Систему внутрішнього контролю ви укладаєте щороку, щомісяця, щотижня.
Що зробити.
Вивчіть організаційні етапи проведення внутрішнього моніторингу розвитку компетентностей дітей:
У системі дошкільної освіти вивчення результатів освіти дитини необхідно здійснювати за всіма освітніми напрямами БКДО, для чого необхідно використати інструментарій, який найбільше відповідає таким вимогам:
Оцініть, за якими критеріями проводите вивчення, чи відповідають вони цим вимогам.
Проведіть внутрішній моніторинг якості освіти, щоб виявити та відстежити тенденції у розвитку якості освіти в закладі, встановити відповідність фактичних результатів освітньої діяльності в межах державних вимог до змісту, рівня її обсягу дошкільної освіти (БКДО) її заявленим цілям, а також оцінити ступінь, напрям і причини відхилень від цілей.
На що звернути увагу.
Універсальний метод — експертні оцінки. Їх широко використовують в оцінці якості освіти в різних країнах світу (наприклад, Ekers).
Експертний метод стає одним з основних методів дослідження в педагогіці і психології. Обґрунтуванню цього методу присвячені роботи вчених: Азгальдова Г.Г., Бешелева С.Д., Гурвича Ф.Г., Кендела М., Сидельникова Ю.В. та ін.
Переваги методу:
Отже, метод експертних оцінок — повноправний метод психолого-педагогічних досліджень.
Метод експертних оцінок — емпіричний метод дослідження. По суті, це різновид опитування, пов’язаний із залученням до оцінки досліджуваних явищ, процесів найбільш компетентних людей, думки яких, що доповнюють і перевіряють один одного, дають змогу досить об’єктивно оцінити досліджуване явище. Використання цього методу вимагає низки умов, насамперед , ретельного добору експертів — людей, які добре знають оцінювану сферу, досліджуваний об’єкт і здатні до об’єктивної, неупередженої оцінки.
Різновидами методу експертних оцінок є: метод комісій, метод мозкового штурму, метод Делфі, метод евристичного прогнозування та ін., а також:
Наведемо зразок розробленого та апробованого в пілотних дослідженнях інструментарію для оцінки розвитку дитини старшого дошкільного віку відповідно до змісту оновленої редакції БКДО-2021 за освітньою лінією «Дитина у соціумі» (Додатки 19 і 20).
Параметри моніторингу — 7 освітніх напрямів БКДО: «Особистість дитини», «Дитина в сенсорно-пізнавальному просторі», «Дитина в природному довкіллі», «Гра дитини», «Дитина в соціумі», «Мовлення дитини», «Дитина у світі мистецтва»
Критерії оцінювання розвитку вихованця ЗДО — компетентності дитини.
Показники — характеристики складових компетентностей, зазначені у такій послідовності: емоційне ставлення, знання та навички як докази, ознаки, свідчення про динаміку і результати розвитку дитини.
Для цього дослідження було розроблено опитувальники для дорослих, які можуть виступити в ролі експертів. Тобто тих дорослих, які найкраще знають дитину, спостерігають за її розвитком щоденно, мають необхідну професійну компетентність. А це — педагоги ЗДО та батьки дитини. У пілотних дослідженнях взяли участь вихователі ЗДО та батьки дітей груп старшого дошкільного віку. Для усереднення даних, отриманих від експертів в індивідуальних експертних листах, використано вищезазначені методи парних (бінарних) порівнянь і середньої точки. Спочатку педагоги та батьки окремо заповнюють опитувальники на кожну дитину (див. Додаток 19).
Узагальнення результатів у Додатку 20.
Опитувальники для інших освітній ліній скачайте в кінці цієї статті.
Отже, метод експертних оцінок може надати різнопланову та конкретну інформацію щодо визначання дошкільної зрілості дитини, рівня її компетенції за змістом освітніх ліній. Вона знадобиться для подальшого проблемного аналізу та прийняття усвідомлених управлінських рішень в інтересах подальшого сталого успішного розвитку дитини та корекції освітнього процесу в інтересах дітей в освітньому просторі ЗДО.
Радимо прочитати
Статті:
С. Бадер «Три кити педагогічного аналізу: підготовка, інструментарій, висновки».
О. Безсонова «Інструментарій для діагностики лідерського потенціалу дошкільників».
І. Карабаєва «Моніторимо рівень природничо-екологічної компетенції старших дошкільників», «Моніторимо рівень родинно-побутової компетенції старших дошкільників».
І. Карабаєва «Визначаємо рівень предметно-практичної компетенції старших дошкільників», «Здоров’язбережувальна компетенція: визначаємо рівень сформованості у старших дошкільників».
А також ознайомитися з роботами: Г. Єльникової «Моніторинг як ефективний засіб оцінювання якості загальної середньої освіти в навчальному закладі», «Основи адаптивного управління : тексти лекцій».